3.0D M57N2 imusarja

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

110tkm ajettu 3.0D moottori alkoi tiputella öljyä alleen. Muutama tippa yössä joten ei iso vuoto, mutta ärsyttävää silti tallin lattialla tai kivipihalla.

Auto vm 2007.

Liikkessä muiden töiden ohella tutkivat vuotopaikan, ja tuomio: imusarja vuotaa.

Tiivisteitä ei näihin kuulemma kannata alkaa vaihtamaan, koska huollon mukaan ongelma palaa parin kuukauden jälkeen. BMW:n ohjeistus on että imusarja vaihtoon kun on kerran 100km mittarissa. :blink:

Vai niin??? Että kuluva osa sitten tämä vielä näissä uudemmissa M57N2 koneissakin?

Noh, minähän tilasin tiivisteet ja vaihdoin itse. Kiinnosti myös nähdä miten kurassa ne "uudenaikaiset" imusarjan läpät on.

X5 E70:ssä työ on kohtuu helppo koska mitään raitisilmasuodattimia/koteloita ei tarvitse irroittaa, vaan koko kone on näkyvillä.
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_1.jpg
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_1.jpg (193.42 KiB) Katsottu 24036 kertaa
Karstaa on tietenkin EGR venttiilissä, ja näyttää olevan koko imusarja noin 1mm vahvuisen karstan peitossa sisäpuolelta. Puukolla rapsuttelemalla irtoaa, mutta ei tuota voi mitenkään täysin puhtaaksi pestä.
Itse läpät eivät kuitenkaan olleet karstaiset, itseasiassa yllättävän hyvässä kunnossa.
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_2.jpg
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_2.jpg (80.29 KiB) Katsottu 24036 kertaa
5 läppää oli ehjiä mutta 4-sylinterin muoviläpästä irronnut reunasta palanen. Tai jotenkin murentunut.
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_4.jpg
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_4.jpg (189.88 KiB) Katsottu 24036 kertaa
Tuo läppä (kuvassa yllä) näyttää lähes sulaneelta. Taitaa pakokaasut tulla aika kuumana koneeseen?


Myös ykkössylinterin läpän pinta (kuvassa alla) näyttää "sulaneelta".
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_3.jpg
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_3.jpg (254.96 KiB) Katsottu 24036 kertaa
Läppien sulkumekanismi eli alipaineventtiili tankoineen toimivat käsin kokeilemalla hyvin ja napakasti edelleen. Myös tuo vaurioitunut läppä asettui kiinni ollessaan kohtuu nätisti paikoilleen. Mutta kaipa se vuotaa läpi koska rikki on.
Laitoin uudet tiivisteet paikalleen ja palikat kasaan.

Ja eikai tässä auta muu kuin vaihtaa tuo koko imusarja että saa mielenrauhan koneen toimivuudesta. Mitään ongelmaa ei muuten ole kuin tuo pieni öljyvuoto. Seurailen loppuiko tihkuminen.

Ihanan kallista taas. 450-700eur pelkkä osa.
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Vielä toinen kuva tuosta huonon näköisestä läpästä.
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_5.jpg
X5_E70_M57N2_110tkm_imusarja_5.jpg (242.09 KiB) Katsottu 23999 kertaa
nupaha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Joulu 2011, 15:40
Auto: E61 LCI
Paikkakunta: Pohojanmaa

Noita läppiä ne on just nyppiny huitsin nevadaan ennenkuin ne löytyy koneen sisuksista.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

nupaha kirjoitti:Noita läppiä ne on just nyppiny huitsin nevadaan ennenkuin ne löytyy koneen sisuksista.
Jos niitä voi nyppiä huitsin nevadaan, niin mikä niiden merkitys on ja mitä vaikutuksia jos nyppii pois? Miksi ne on sinne laitettu? Eli kasvaako kulutus, karstottuuko, savuttaako, jne jos ne ottaa pois?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

On tästä näköjään keskusteltu aiemmin tälläkin foorumilla:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=139" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja btcfpuolella tarinaa riittää kymmeniä sivuja.

Itse olen ollut siinä ymmärryksessä että aiemmissa <2005 valmistetuissa moottoreissa nuo läpät oli metallia ja sen vuoksi irrotessaan aiheuttivat suurta tuhoa. Ja uudemmat olisi muovisia?

Pois ottamisella on vaikutusta auton päästöihin (typen oksidimäärät) tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Läpillä rajoitetaan siis ilman pääsyä moottoriin.

Jos läpät poistaa, sillä on pieni vaikutus auton päästöarvoihin, jota ei kuitenkaan katsastuksessa huomata.
Jos läpät jumittuu kiinni, aiheuttaa se tehohäviötä korkeammilla >2000 kierroksilla.

The swirl flaps generally open when:
• the coolant temperature < 14 °C OR
• the amount of fuel > 24 mg OR
• engine speed > 2250 rpm OR
• the intake temperature < -5 °C.

Nämä tiedot siis omalla googlauksella aiheesta. Jos joku tietää tarkemmin niin jakakaa ihmeessä tietoa!
Viimeksi muokannut TKR, 13 Helmi 2013, 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jukkareu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Elo 2011, 11:19
Auto: E61 LCI 530xd M-Sport -08

Miten imusarja voi olla kuluva osa?

Omasta kyllä poistettiin nuo läpät kerran ja en kyllä ole huomannut niiden oistoa mitenkään. Eikä myöskään katsatusmies.
e61 530 xdA LCI M-Sport Alpine White -08
e81 118i Alpine White -07
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Metallisia uudemmatkin läpät on, niissä vain on kumipäällöste.
On noita tullut muutamasta kymmenestä autosta poistettua,
enimimillään ~220 tkm ajetusta,
yleesä tuossa 200 tkm kohdalla on jo kumit osittain hävinneet,
ja aikaa myöten kun karstaa riittävästi kertyy noihin kosketuspinnoille,
alkaa läpän "väsytys" ja aikanaan menee poikki.

Ongelma on siis näissä uudemmissa (joskus 2005 ->) paljon vähäisempi kuin vanhemmissa,
mutta turha ottaa riskiä.

Läpät on typenoksidipäästöjen takia. Ja vaikuttaa lähinnä vain lämpimänä tyhjäkäynnillä.
Ko. päästöjä ei mitata käytetystä joten ne voi repiä pois.
Pois ottaminen ei vaikuta havaittavasti auton kulutukseen tai käyttäytymiseen.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Se vuoto tulee lähestulkoon aina siitä läppärunkojen ja imusarjan välistä, kun siinä ei ole kunnollista tiivistystä. Läpät olan yli ja samalla kasatessa läppärunkojen ja imusarjan väliin tiivisteliima.
Avatar
TKR
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA

Näin se taitaa olla että sieltä läppien akseleiden välistä puskee sitä öljyä ulos.

Tälläisiä valmiita peitetulppia tiivisterenkaan kanssa saa eBaysta noin 5eur kpl. Voisi olla helpointa saada tiiviiksi näillä?
peiteläpät.JPG
peiteläpät.JPG (33.56 KiB) Katsottu 23795 kertaa

Entä onko perää että läppien poistolla olisi vaikutusta moottorijarrutukseen? Tällaistakin huhua keskustelupalstoilla liikkuum, että moottorijarrutus jäisi heikommaksi kun virtausvastusta ei imusarjassa enää ole.

Itse ajelen täällä vuoristossa niin asialla on merkitystä.
Juntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 20:30
Auto: BMW 525D

Eipä minun 525:sessa läppien poistolla ollut mitään vaikutusta moottorijarrutukseen.
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Läppien poistolla ei ollut mitään havaittavaa vaikutusta moottorin toimintaan.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
codemk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Heinä 2013, 07:47
Paikkakunta: Espoo

Nähtävästi allekirjoittaneen autosta poistattaminen ei mennyt ihan puikkoihin. Alakierroksilta lähti melkoisesti vääntöä pois, täytynee viedä korjaamolle jossa ne poistettiin ja pyytää tsekkaamaan. Tai ainakin on pakko uskoa, että joku muukin asiasta olisi kirjoittanut jos vaikutus olisi noinkin negatiivinen.
codemk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Heinä 2013, 07:47
Paikkakunta: Espoo

Auto kävi tänään tarkastuksessa ja kommentti oli, että läppien poisto ei vaikuta mitenkään toimintaan, joten omalta osaltani tutkimukset jatkuvat ensi viikolla sen osalta, että mikä on pielessä..
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

codemk kirjoitti:Auto kävi tänään tarkastuksessa ja kommentti oli, että läppien poisto ei vaikuta mitenkään toimintaan, joten omalta osaltani tutkimukset jatkuvat ensi viikolla sen osalta, että mikä on pielessä..
Mitkä sun auton tarkemmat speksit on?

Itse poistin tuosta E61 530dA:sta läpät, enkä juuri mitään eroa huomannut auton käytöksessä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
codemk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Heinä 2013, 07:47
Paikkakunta: Espoo

Ironic32 kirjoitti: Mitkä sun auton tarkemmat speksit on?

Itse poistin tuosta E61 530dA:sta läpät, enkä juuri mitään eroa huomannut auton käytöksessä.
Auto on E91 330xdA.
Hiukan lisää selostusta: vikakoodeja ei ole, äkkiseltään vaikuttaa imupuolen ongelmalta. Kaasupoljinta täytyy painaa reilu sentti ennen kuin moottori alkaa liikuttaa autoa reilummin esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä. Eilen otettiin livedataa, eikä sieltä pompannut mitään ihmeempää esiin, ilmamäärät heilui jonkin verran. Kierrosten noustessa koneesta takapuolituntumalla löytyy tehot / väännöt entiseen malliin.
Oisko kellään veikkauksia / arvauksia mitä kannattaisi tutkaista?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Olisiko jokin letku murtunut tai jäänyt löysälle läppien poiston yhteydessä?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
codemk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Heinä 2013, 07:47
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:Olisiko jokin letku murtunut tai jäänyt löysälle läppien poiston yhteydessä?
Samaa olen miettinyt, tai olisko esimerkiksi ahtopaineanturi tms mennyt rikki kun imusarjaa on modattu.
Eilen piuhoja käytiin läpi, mutta ei löytynyt mitään. Ilmamääräpiuhakin otettiin hetkeksi pois, vaikutuksena se, että auto ei ainakaan kulkenut yhtään paremmin. Eniten ihmetettyy se ettei mistään tule vikakoodia.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

codemk kirjoitti:
salmol kirjoitti:Olisiko jokin letku murtunut tai jäänyt löysälle läppien poiston yhteydessä?
Samaa olen miettinyt, tai olisko esimerkiksi ahtopaineanturi tms mennyt rikki kun imusarjaa on modattu.
Eilen piuhoja käytiin läpi, mutta ei löytynyt mitään. Ilmamääräpiuhakin otettiin hetkeksi pois, vaikutuksena se, että auto ei ainakaan kulkenut yhtään paremmin. Eniten ihmetettyy se ettei mistään tule vikakoodia.
Koitapa mitä vaikuttaa kaasupolkimen adaptaatioarvojen nollaus. Helpoin tapa: ota kaasupolkimen liitin irti polkimesta ( vaatii polkimen irroituksen, yhdellä kuusiokoloruuvilla kiinni etureunasta + kynnellä takareunasta. Ruuvin irroituksen jälkeen rivakka veto ylöspäin lattian suuntaisesti polkimen rungosta), virrat päälle ( älä vaan laita käyntiin ), virrat pois, liitin takaisin kiinni ja auto käyntiin. Jättää vikakoodin polkimesta joka vaan pois INPAlla. Vaihteiston adaptaatioarvot voisi myös nollata ( onnistuu INPAlla).
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
codemk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Heinä 2013, 07:47
Paikkakunta: Espoo

JP-76 kirjoitti:
Koitapa mitä vaikuttaa kaasupolkimen adaptaatioarvojen nollaus. Helpoin tapa: ota kaasupolkimen liitin irti polkimesta ( vaatii polkimen irroituksen, yhdellä kuusiokoloruuvilla kiinni etureunasta + kynnellä takareunasta. Ruuvin irroituksen jälkeen rivakka veto ylöspäin lattian suuntaisesti polkimen rungosta), virrat päälle ( älä vaan laita käyntiin ), virrat pois, liitin takaisin kiinni ja auto käyntiin. Jättää vikakoodin polkimesta joka vaan pois INPAlla. Vaihteiston adaptaatioarvot voisi myös nollata ( onnistuu INPAlla).
Kiitti vinkistä. Kysymys, kun itsellä tuota INPAa ei ole, niin jääkö tuosta muistoksi jotain näkyviin ajotietokoneelle vai jonnekin boksin syövereihin?
Homebrew
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 19:43
Auto: E91 330D -07

Alkuperäiseen postaukseen vastauksena, itelläkin tiputteli hiukan alleen tuo M57N2, keväällä vaihtui imusarjan tiivisteet ja sen jälkeen on tuntunut pysyvän kuivana.. katotaan miten tuleeko vielä ongelmia...
Vastaa Viestiin