110tkm ajettu 3.0D moottori alkoi tiputella öljyä alleen. Muutama tippa yössä joten ei iso vuoto, mutta ärsyttävää silti tallin lattialla tai kivipihalla.
Auto vm 2007.
Liikkessä muiden töiden ohella tutkivat vuotopaikan, ja tuomio: imusarja vuotaa.
Tiivisteitä ei näihin kuulemma kannata alkaa vaihtamaan, koska huollon mukaan ongelma palaa parin kuukauden jälkeen. BMW:n ohjeistus on että imusarja vaihtoon kun on kerran 100km mittarissa.
Vai niin??? Että kuluva osa sitten tämä vielä näissä uudemmissa M57N2 koneissakin?
Noh, minähän tilasin tiivisteet ja vaihdoin itse. Kiinnosti myös nähdä miten kurassa ne "uudenaikaiset" imusarjan läpät on.
X5 E70:ssä työ on kohtuu helppo koska mitään raitisilmasuodattimia/koteloita ei tarvitse irroittaa, vaan koko kone on näkyvillä.
Karstaa on tietenkin EGR venttiilissä, ja näyttää olevan koko imusarja noin 1mm vahvuisen karstan peitossa sisäpuolelta. Puukolla rapsuttelemalla irtoaa, mutta ei tuota voi mitenkään täysin puhtaaksi pestä.
Itse läpät eivät kuitenkaan olleet karstaiset, itseasiassa yllättävän hyvässä kunnossa.
5 läppää oli ehjiä mutta 4-sylinterin muoviläpästä irronnut reunasta palanen. Tai jotenkin murentunut.
Tuo läppä (kuvassa yllä) näyttää lähes sulaneelta. Taitaa pakokaasut tulla aika kuumana koneeseen?
Myös ykkössylinterin läpän pinta (kuvassa alla) näyttää "sulaneelta".
Läppien sulkumekanismi eli alipaineventtiili tankoineen toimivat käsin kokeilemalla hyvin ja napakasti edelleen. Myös tuo vaurioitunut läppä asettui kiinni ollessaan kohtuu nätisti paikoilleen. Mutta kaipa se vuotaa läpi koska rikki on.
Laitoin uudet tiivisteet paikalleen ja palikat kasaan.
Ja eikai tässä auta muu kuin vaihtaa tuo koko imusarja että saa mielenrauhan koneen toimivuudesta. Mitään ongelmaa ei muuten ole kuin tuo pieni öljyvuoto. Seurailen loppuiko tihkuminen.
Ihanan kallista taas. 450-700eur pelkkä osa.
3.0D M57N2 imusarja
Jos niitä voi nyppiä huitsin nevadaan, niin mikä niiden merkitys on ja mitä vaikutuksia jos nyppii pois? Miksi ne on sinne laitettu? Eli kasvaako kulutus, karstottuuko, savuttaako, jne jos ne ottaa pois?nupaha kirjoitti:Noita läppiä ne on just nyppiny huitsin nevadaan ennenkuin ne löytyy koneen sisuksista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- TKR
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
- Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
- Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA
On tästä näköjään keskusteltu aiemmin tälläkin foorumilla:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=139" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja btcfpuolella tarinaa riittää kymmeniä sivuja.
Itse olen ollut siinä ymmärryksessä että aiemmissa <2005 valmistetuissa moottoreissa nuo läpät oli metallia ja sen vuoksi irrotessaan aiheuttivat suurta tuhoa. Ja uudemmat olisi muovisia?
Pois ottamisella on vaikutusta auton päästöihin (typen oksidimäärät) tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Läpillä rajoitetaan siis ilman pääsyä moottoriin.
Jos läpät poistaa, sillä on pieni vaikutus auton päästöarvoihin, jota ei kuitenkaan katsastuksessa huomata.
Jos läpät jumittuu kiinni, aiheuttaa se tehohäviötä korkeammilla >2000 kierroksilla.
The swirl flaps generally open when:
• the coolant temperature < 14 °C OR
• the amount of fuel > 24 mg OR
• engine speed > 2250 rpm OR
• the intake temperature < -5 °C.
Nämä tiedot siis omalla googlauksella aiheesta. Jos joku tietää tarkemmin niin jakakaa ihmeessä tietoa!
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=139" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja btcfpuolella tarinaa riittää kymmeniä sivuja.
Itse olen ollut siinä ymmärryksessä että aiemmissa <2005 valmistetuissa moottoreissa nuo läpät oli metallia ja sen vuoksi irrotessaan aiheuttivat suurta tuhoa. Ja uudemmat olisi muovisia?
Pois ottamisella on vaikutusta auton päästöihin (typen oksidimäärät) tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Läpillä rajoitetaan siis ilman pääsyä moottoriin.
Jos läpät poistaa, sillä on pieni vaikutus auton päästöarvoihin, jota ei kuitenkaan katsastuksessa huomata.
Jos läpät jumittuu kiinni, aiheuttaa se tehohäviötä korkeammilla >2000 kierroksilla.
The swirl flaps generally open when:
• the coolant temperature < 14 °C OR
• the amount of fuel > 24 mg OR
• engine speed > 2250 rpm OR
• the intake temperature < -5 °C.
Nämä tiedot siis omalla googlauksella aiheesta. Jos joku tietää tarkemmin niin jakakaa ihmeessä tietoa!
Viimeksi muokannut TKR, 13 Helmi 2013, 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 88
- Liittynyt: 16 Elo 2011, 11:19
- Auto: E61 LCI 530xd M-Sport -08
Miten imusarja voi olla kuluva osa?
Omasta kyllä poistettiin nuo läpät kerran ja en kyllä ole huomannut niiden oistoa mitenkään. Eikä myöskään katsatusmies.
Omasta kyllä poistettiin nuo läpät kerran ja en kyllä ole huomannut niiden oistoa mitenkään. Eikä myöskään katsatusmies.
e61 530 xdA LCI M-Sport Alpine White -08
e81 118i Alpine White -07
e81 118i Alpine White -07
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Metallisia uudemmatkin läpät on, niissä vain on kumipäällöste.
On noita tullut muutamasta kymmenestä autosta poistettua,
enimimillään ~220 tkm ajetusta,
yleesä tuossa 200 tkm kohdalla on jo kumit osittain hävinneet,
ja aikaa myöten kun karstaa riittävästi kertyy noihin kosketuspinnoille,
alkaa läpän "väsytys" ja aikanaan menee poikki.
Ongelma on siis näissä uudemmissa (joskus 2005 ->) paljon vähäisempi kuin vanhemmissa,
mutta turha ottaa riskiä.
Läpät on typenoksidipäästöjen takia. Ja vaikuttaa lähinnä vain lämpimänä tyhjäkäynnillä.
Ko. päästöjä ei mitata käytetystä joten ne voi repiä pois.
Pois ottaminen ei vaikuta havaittavasti auton kulutukseen tai käyttäytymiseen.
On noita tullut muutamasta kymmenestä autosta poistettua,
enimimillään ~220 tkm ajetusta,
yleesä tuossa 200 tkm kohdalla on jo kumit osittain hävinneet,
ja aikaa myöten kun karstaa riittävästi kertyy noihin kosketuspinnoille,
alkaa läpän "väsytys" ja aikanaan menee poikki.
Ongelma on siis näissä uudemmissa (joskus 2005 ->) paljon vähäisempi kuin vanhemmissa,
mutta turha ottaa riskiä.
Läpät on typenoksidipäästöjen takia. Ja vaikuttaa lähinnä vain lämpimänä tyhjäkäynnillä.
Ko. päästöjä ei mitata käytetystä joten ne voi repiä pois.
Pois ottaminen ei vaikuta havaittavasti auton kulutukseen tai käyttäytymiseen.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Se vuoto tulee lähestulkoon aina siitä läppärunkojen ja imusarjan välistä, kun siinä ei ole kunnollista tiivistystä. Läpät olan yli ja samalla kasatessa läppärunkojen ja imusarjan väliin tiivisteliima.
- TKR
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
- Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
- Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA
Näin se taitaa olla että sieltä läppien akseleiden välistä puskee sitä öljyä ulos.
Tälläisiä valmiita peitetulppia tiivisterenkaan kanssa saa eBaysta noin 5eur kpl. Voisi olla helpointa saada tiiviiksi näillä?
Entä onko perää että läppien poistolla olisi vaikutusta moottorijarrutukseen? Tällaistakin huhua keskustelupalstoilla liikkuum, että moottorijarrutus jäisi heikommaksi kun virtausvastusta ei imusarjassa enää ole.
Itse ajelen täällä vuoristossa niin asialla on merkitystä.
Tälläisiä valmiita peitetulppia tiivisterenkaan kanssa saa eBaysta noin 5eur kpl. Voisi olla helpointa saada tiiviiksi näillä?
Entä onko perää että läppien poistolla olisi vaikutusta moottorijarrutukseen? Tällaistakin huhua keskustelupalstoilla liikkuum, että moottorijarrutus jäisi heikommaksi kun virtausvastusta ei imusarjassa enää ole.
Itse ajelen täällä vuoristossa niin asialla on merkitystä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
- Auto: Tesla MYLR23
- Paikkakunta: Vantaa
Läppien poistolla ei ollut mitään havaittavaa vaikutusta moottorin toimintaan.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Nähtävästi allekirjoittaneen autosta poistattaminen ei mennyt ihan puikkoihin. Alakierroksilta lähti melkoisesti vääntöä pois, täytynee viedä korjaamolle jossa ne poistettiin ja pyytää tsekkaamaan. Tai ainakin on pakko uskoa, että joku muukin asiasta olisi kirjoittanut jos vaikutus olisi noinkin negatiivinen.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Mitkä sun auton tarkemmat speksit on?codemk kirjoitti:Auto kävi tänään tarkastuksessa ja kommentti oli, että läppien poisto ei vaikuta mitenkään toimintaan, joten omalta osaltani tutkimukset jatkuvat ensi viikolla sen osalta, että mikä on pielessä..
Itse poistin tuosta E61 530dA:sta läpät, enkä juuri mitään eroa huomannut auton käytöksessä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Auto on E91 330xdA.Ironic32 kirjoitti: Mitkä sun auton tarkemmat speksit on?
Itse poistin tuosta E61 530dA:sta läpät, enkä juuri mitään eroa huomannut auton käytöksessä.
Hiukan lisää selostusta: vikakoodeja ei ole, äkkiseltään vaikuttaa imupuolen ongelmalta. Kaasupoljinta täytyy painaa reilu sentti ennen kuin moottori alkaa liikuttaa autoa reilummin esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä. Eilen otettiin livedataa, eikä sieltä pompannut mitään ihmeempää esiin, ilmamäärät heilui jonkin verran. Kierrosten noustessa koneesta takapuolituntumalla löytyy tehot / väännöt entiseen malliin.
Oisko kellään veikkauksia / arvauksia mitä kannattaisi tutkaista?
Olisiko jokin letku murtunut tai jäänyt löysälle läppien poiston yhteydessä?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Samaa olen miettinyt, tai olisko esimerkiksi ahtopaineanturi tms mennyt rikki kun imusarjaa on modattu.salmol kirjoitti:Olisiko jokin letku murtunut tai jäänyt löysälle läppien poiston yhteydessä?
Eilen piuhoja käytiin läpi, mutta ei löytynyt mitään. Ilmamääräpiuhakin otettiin hetkeksi pois, vaikutuksena se, että auto ei ainakaan kulkenut yhtään paremmin. Eniten ihmetettyy se ettei mistään tule vikakoodia.
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Koitapa mitä vaikuttaa kaasupolkimen adaptaatioarvojen nollaus. Helpoin tapa: ota kaasupolkimen liitin irti polkimesta ( vaatii polkimen irroituksen, yhdellä kuusiokoloruuvilla kiinni etureunasta + kynnellä takareunasta. Ruuvin irroituksen jälkeen rivakka veto ylöspäin lattian suuntaisesti polkimen rungosta), virrat päälle ( älä vaan laita käyntiin ), virrat pois, liitin takaisin kiinni ja auto käyntiin. Jättää vikakoodin polkimesta joka vaan pois INPAlla. Vaihteiston adaptaatioarvot voisi myös nollata ( onnistuu INPAlla).codemk kirjoitti:Samaa olen miettinyt, tai olisko esimerkiksi ahtopaineanturi tms mennyt rikki kun imusarjaa on modattu.salmol kirjoitti:Olisiko jokin letku murtunut tai jäänyt löysälle läppien poiston yhteydessä?
Eilen piuhoja käytiin läpi, mutta ei löytynyt mitään. Ilmamääräpiuhakin otettiin hetkeksi pois, vaikutuksena se, että auto ei ainakaan kulkenut yhtään paremmin. Eniten ihmetettyy se ettei mistään tule vikakoodia.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Kiitti vinkistä. Kysymys, kun itsellä tuota INPAa ei ole, niin jääkö tuosta muistoksi jotain näkyviin ajotietokoneelle vai jonnekin boksin syövereihin?JP-76 kirjoitti:
Koitapa mitä vaikuttaa kaasupolkimen adaptaatioarvojen nollaus. Helpoin tapa: ota kaasupolkimen liitin irti polkimesta ( vaatii polkimen irroituksen, yhdellä kuusiokoloruuvilla kiinni etureunasta + kynnellä takareunasta. Ruuvin irroituksen jälkeen rivakka veto ylöspäin lattian suuntaisesti polkimen rungosta), virrat päälle ( älä vaan laita käyntiin ), virrat pois, liitin takaisin kiinni ja auto käyntiin. Jättää vikakoodin polkimesta joka vaan pois INPAlla. Vaihteiston adaptaatioarvot voisi myös nollata ( onnistuu INPAlla).
Alkuperäiseen postaukseen vastauksena, itelläkin tiputteli hiukan alleen tuo M57N2, keväällä vaihtui imusarjan tiivisteet ja sen jälkeen on tuntunut pysyvän kuivana.. katotaan miten tuleeko vielä ongelmia...