318 d jakopää

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
bmwx612
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Syys 2013, 09:21

Kun auto pitää viedä jakoketjun venymisen johdosta korjaamolle niin mitä kaikkia osia remontin yhteydessä pitää vaihtaa?
Tarviiko esim kansi purkaa pois ja tuleeko paljon koneistustöitä.
Joona
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Loka 2013, 21:59

Mulla tuli just tänään pajalta -08 318d jakopään rempasta. periaatteena on että kone ja vaihteisto irrotetaan. kampiakseli vaihdetaan (jos viallista sarjaa). "liukulaakerit/pinnat" on uusitaan. ketjut ( 3kpl) vaihdetaan. ketjun ohjaimet (4 kpl) vaihdetaan. Rattaita (4 kpl) vaihdetaan, mulla myös hydraulinen ketjunkiristin vaihdettiin + kaikenlaista pulttia ja mutteria

Kampiakseli vaihtuu eli kyllä se kone halkaistaan, kansi ja lohko erilleen. Mitään ei tarvitse koneistaa, eli uutta osaa vaan tilalle.

mun tapauksessa huomasin vian 110 tkm kohdalla ja koska auto > 5v ja > 100tkm niin goodwill = 0. Terveisiä vaan Antille (bmw suomi Oy) :thdw:

Moottorin käyntiäänet on nyt kyllä "kuin toiselta planeetalta" se viallinen betonimylly vaihtui terveeseen dieselin raksutukseen. ei mitään ylimääräistä häiriötä koko 0-5000 rpm alueella.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Toi kyllä risoo meikäläistäkin ihan huolella, eli suunnitellaan roskaa joka kestää just 100 tkm ja sitten vetäydytään vastuusta, perhanan pelkuriraukat. Jos ei osaa insinöörihommia niin sitten tulisi kantaa vastuu. No, taitaa olla tämänkin foorumin porukasta bmw suomella töissä joten eiköhän viesti mene perille. Mutta en usko että sillä on mitään vaikutusta näihin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Joona kirjoitti:Mulla tuli just tänään pajalta -08 318d jakopään rempasta. periaatteena on että kone ja vaihteisto irrotetaan. kampiakseli vaihdetaan (jos viallista sarjaa). "liukulaakerit/pinnat" on uusitaan. ketjut ( 3kpl) vaihdetaan. ketjun ohjaimet (4 kpl) vaihdetaan. Rattaita (4 kpl) vaihdetaan, mulla myös hydraulinen ketjunkiristin vaihdettiin + kaikenlaista pulttia ja mutteria

Kampiakseli vaihtuu eli kyllä se kone halkaistaan, kansi ja lohko erilleen. Mitään ei tarvitse koneistaa, eli uutta osaa vaan tilalle.

mun tapauksessa huomasin vian 110 tkm kohdalla ja koska auto > 5v ja > 100tkm niin goodwill = 0. Terveisiä vaan Antille (bmw suomi Oy) :thdw:

Moottorin käyntiäänet on nyt kyllä "kuin toiselta planeetalta" se viallinen betonimylly vaihtui terveeseen dieselin raksutukseen. ei mitään ylimääräistä häiriötä koko 0-5000 rpm alueella.
Oletko ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan, onko "suomi" auto ? Ei kannata kauhean helposti luovuttaa. Kilometrit on kuitenkin vähäiset, "virallinen" kesto BMW:n moottorille 300 tkm. Itse olen ko. henkilön kanssa myös asioinut ja kova vääntö oli liikkeen kanssa. Kustannuksiksi esitettiin aluksi 4k€, maksoin lopulta 1/3. auto oli 2009 98 tkm vuosi sitten (tipalla oli jos 100tkm on jokin raja). Kampuraa ei tarvinnut vaihtaa. Paljonko oli sinun kustannukset rempasta? Tsemppiä!
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Jarpba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 19:58
Auto: BMW e90 318da LCI vm. 2009

Millasia oireita teillä oli? Pistikö äänet korvaan ihan siinä määrin ettei voi olla huomaamatta? Kuuluuko poikkeavat äänet parhaiten sisälle vai ulos? Onko teillä ollut sitä youtubessa muutamassa videossa esiintyvää "tikitystä", joka kuuluu auton ulkopuolella (http://www.youtube.com/watch?v=rIvdSPu5A5Q" onclick="window.open(this.href);return false;)?

Omasta autosta kuuluu tuo samainen tikitys, tosin ei (ainakaan vielä) läheskään tuon videon tasoista, mutta ilmiselvästi tulee samasta paikkaa koska ääni ja taajuus sama. Olen myös sitä mieltä, että oma auto käy ajoittain karkeammin ja rahisemalla, mutta toisinaan taas hyvinkin pehmeästi. Sillon kun auto käy pehmeästi niin jopa DS moodissa on ilo ajaa vähän korkeammilla kierroksilla. Voiko ketju siis "asettua" välillä paremmin rattaille, jolloin ääni on parempi? Mielestäni ääni on myös lähes aina kauniimpi kostealla kelillä :dumb: . Kun auto sattuu rahinapäälle niin ääni ei oleellisesti muutu koneen lämmöstä riippumatta. Nyt kun on pari kylmää aamua ollut niin dieselin varmasti kuuluukin rällättää, rahista ja raksuttaa ihan kunnolla, mutta tuo menee ohi koneen lämmettyä eli sitä pidän normaalina ja hyväksyttävänä. Kilsoja 115000, vm 2009/03.

Olisi lähiaikoina ajotietokoneen mukainen huoltotarkistus ja aion ottaa äänen puheeksi. Premium Selection takuuta on vielä vuosi jäljellä ja siihen ymmärrykseni mukaan kuuluu jakopää+liittyvät osat eli tuo hiukan huolettomuutta (kova usko tähän ainakin on). Kuitenkin nuo äänet eivät mielestäni autoon kuulu ja ovat tässä oman omistukseni aikana hiljaksiin ilmenneet. Pystyykö autokeskuksen huolto havaitsemaan ketjusta kuuluvan äänen vai pitääkö olla tiukkana oman mielipiteen suhteen? Voivatko he todeta venymisen jotenkin muuten kuin äänestä?
Joona
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Loka 2013, 21:59

Oireet ovat lähinnä ääniä jotka kuuluvat koneen ja vaihdelaatikon välistä (eivät siis koneen edestä) tämä siksi
että ketju on poikkeuksellisesti koneen takana. Ääni on alussa laahaavaa (koska ketju laahaa ohjainten pohjaa) olettaisin että ohjainten tarkoitus ei ole kulua muusiksi (metalli vs muovi) vaan lähinnä ohjata ketjuja. sitten kun ketju alkaa venymään niin 1500 rpm kohdalla kuuluu ylimääräistä rallatusta/tikitystä tai jotain muuta ylimääräistä ääntä. Jos ketju on kunnossa mitään ylimääräistä ääntä ei pitäisi kuulua. sitten kun tilanne on paha niin ketjun kiristyminen kestää 2-8 sekuntia. Ja jos oikein paha niin rallattaa jo tyhjäkäynnilläkin.

istu kuskin paikalla ja avaa ovi vaikka seinän vieressä niin kyllä sen aika selvästi kuulee.

Autokeskuksen huolto havaitsee tämän kyllä jos sinäkin sen kuulet. Alkavaa venymistä on vaikea todeta konetta avaamatta muuten kuin äänestä..ajoitus saattaa hiemän elää - siitäkin sen voisi havaita.

Sun auto on vielä < 5 vuotta eli goodwilliä saattaisi tulla
Joona
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Loka 2013, 21:59

Aattelin olla yhteydessä joo. Auto on "suomi" auto. kustannukset mulla oli 4500 €. vaihdoin kytkimen samalla kun kone oli irti, ilman sitä olis ehkä ollut jotain 4200 €. kannattaa muistaa että liikkeiden kustannusarvio tehdään 15% alle todellisen kustannuksen koska hinta saa nousta 15% ilman että asiakkaalle tarvitsee ilmoittaa mitään.
Joona
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Loka 2013, 21:59

"Voiko ketju siis "asettua" välillä paremmin rattaille, jolloin ääni on parempi?"

jos ongelma on ketjunkiristimen toiminta niin luulisin silloin se voi joskus kiristää oikein jolloin kontakti rattaisiin on parempi.

ketjunkiristin toimii öljyllä ja jos laahaimet kuluu niin siitä luulis jonkunlaista muovitahnaa tulevan joka olis omiaan tukkimaan esim ketjunkiristimen öljykanavat, en tiedä oikein miten öljynkierto N47 koneessa on järjestetty tuon suhteen.

jos kyseessä ketjun venyminen ääni on kyllä pääsääntöisesti päällä koko ajan ja progressiivisesti pahenee..
Avatar
huppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05
Paikkakunta: Rovaniemi

Meidän bensa ykköseen (120i) tehty myyjäliikkeen piikkiin jakopääremppa n. 103 tkm kohdalla, missä uusittiin jakohihna, ohjaimet yms. yms. Auto alkoi yhtäkkiä sammuilla ja käydä huonosti. Jako meni vissiin pieleen...

Öljyvuotoremppa tehtiin n. 110 tkm kohdalla, missä vuoto korjaantui yläpään tiivistesarjan uusimisella (mm. kannentiiviste) ja kannen koneistuksella. Samalla uusittiin keinuvivut ja nokka-akselit. Tämä tapaus riitautettiin kun hommasta ei päästy sopimukseen ja homma onkin vielä vireillä kuluttajariitalautakunnassa. Tästä tuli n. 5600€ remppa :blink: liike jo lupautunut maksamaan 50%...isoja remppoja tuppaa tulemaan näihin bimmereihin jo pienillä kilometreillä... :mad: :dumb:

Omassa E46 318d manuaalissa antautu v. 2010 kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin. Tämä ilmeni järkyttävän kovata tykytyksenä kun yritti lähteä liikkeelle :w00t: oireesi viittaavat selvästi tuon kaksoismassavauhtipyörän vikaan tai mikä se nyt tuossa sinun mallissa onkaan nimeltään.

Jaksamisia sulle...ei oo helppoa bemaristeilla...
Jarpba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 19:58
Auto: BMW e90 318da LCI vm. 2009

Noniin nyt on sitte alustava varmuus saatu, että jakopäähän se siellä tikittelee. Aamulla vein kulkimen Autokeskukseen ja puolen päivän jälkeen soittivat, että näin on näppylät. Ei suositeltu ajamaan enää yhtään ennen korjausta, joten BMW liikkuvuuspalvelusta sain vara-auton ens keskiviikkoon asti. Mulla on tosiaan BMW Premium Selection vaihtoautotakuu voimassa ja muutenkin auto vielä alle 5 vuotta vanha, joten kova on usko, että ei tästä pitäisi itselle maksettavaa tulla. Siksihän se takuu siinä on ja painoi myös paljon vaakakupissa auton ostohetkellä. Innolla odottelen kuulumisia, että milloin huolto pääsee auton kimppuun. Kuulemma ensi viikolla jo voisivat ehkä aloittaa ja työssä kestää noin kolme päivää. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja auto käy jatkossa kauniisti :)
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Auto on 318dA LCI -09, ajettu 115 000.

Tänään oli Tampereella ensimmäinen kunnolla kylmä aamu. Autoa käynnistettäessä kuului juuri tuolta koneen ja vaihdelaatikon väliltä, miten sen nyt sanoisi, kirisevää ääntä suunnilleen reilut 10 sekuntia. Muistaakseni samanlaista ääntä kuului jo viime talvena, joskin vähemmän aikaa, pakkasella käynnistettäessä. Auto oli toki ollut johdon päässä kaksi tuntia, eli ihan kylmäkäynnistyksestä ei ollut kyse. Ääntä ei kuulu muuten kuin pakkasella.

Onko tuollainen ääni Bemulle tyypillinen pakkasella käynnistettäessä, vai onko syytä huolestua, eli onko kyseessä oire orastavasta jakopääongelmasta?
Cor_Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:11
Auto: 318d T 2009

Jarpba kirjoitti:Noniin nyt on sitte alustava varmuus saatu, että jakopäähän se siellä tikittelee. Aamulla vein kulkimen Autokeskukseen ja puolen päivän jälkeen soittivat, että näin on näppylät. Ei suositeltu ajamaan enää yhtään ennen korjausta, joten BMW liikkuvuuspalvelusta sain vara-auton ens keskiviikkoon asti. Mulla on tosiaan BMW Premium Selection vaihtoautotakuu voimassa ja muutenkin auto vielä alle 5 vuotta vanha, joten kova on usko, että ei tästä pitäisi itselle maksettavaa tulla. Siksihän se takuu siinä on ja painoi myös paljon vaakakupissa auton ostohetkellä. Innolla odottelen kuulumisia, että milloin huolto pääsee auton kimppuun. Kuulemma ensi viikolla jo voisivat ehkä aloittaa ja työssä kestää noin kolme päivää. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja auto käy jatkossa kauniisti :)
No tuliko tämä baijerilainen kuntoon? Onko tietoa paljonko remontin kokonaiskustannus oli (kuka sen sitten maksoikaan)?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Oma F25 menee ensi viikolla kuullosteltavaksi Autokeskukseen. Alkoi kuulumaan sellainen laahava ääni tyhjäkäynnillä. Jännityksellä odotellaan tulosta.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

VolvostaBemariin kirjoitti:Oma F25 menee ensi viikolla kuullosteltavaksi Autokeskukseen. Alkoi kuulumaan sellainen laahava ääni tyhjäkäynnillä. Jännityksellä odotellaan tulosta.
Onko siinä se N47D20C 184hv dieselmoottori? Itsellä oli tuo F10 vuosi sitten samasta syystä pajalla. Jakopää siellä oireili ja remontissa uusittiin ketjut ja ohjurit.

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... &start=760
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

MKV kirjoitti:
VolvostaBemariin kirjoitti:Oma F25 menee ensi viikolla kuullosteltavaksi Autokeskukseen. Alkoi kuulumaan sellainen laahava ääni tyhjäkäynnillä. Jännityksellä odotellaan tulosta.
Onko siinä se N47D20C 184hv dieselmoottori? Itsellä oli tuo F10 vuosi sitten samasta syystä pajalla. Jakopää siellä oireili ja remontissa uusittiin ketjut ja ohjurit.

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... &start=760
Juurikin tuo kone
Jarpba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 19:58
Auto: BMW e90 318da LCI vm. 2009

Cor_Major kirjoitti:No tuliko tämä baijerilainen kuntoon? Onko tietoa paljonko remontin kokonaiskustannus oli (kuka sen sitten maksoikaan)?
Nojoo nyt on oma auto ollu taas alla sellaset reilu 600 kilsaa rempasta. Auto tuli korjaamolta yllättävänkin nopeasti. Oikeastaan juuri sen kolmen päivän kuluessa, joka työn kestoksi arvioitiin. Tosin jotain osia piti alkupuheiden perusteella odottaa jostain ulkomailta, mutta ilmeisesti ne saapuivat sopivaan saumaan eikä tullut viiveitä. Eli perjantaina 8.11 vein huoltoon ja seuraavana keskiviikkona sain takaisin. Kertoivat, että korjaus olisi maksanut n. 4000e, mutta luojan kiitos BPS takuu toimi enkä itse maksanut jakopään korjaamisesta mitään.

Jännitys oli suuri, kun autoa pääsin kokeilemaan. Harmi vain, eka startti ei ollut ihan sitä mitä olin toivonut. Muistikuva auton kylmäkäynnistä viime talvelta ennen jakopääongelmaa oli parempi. Ehkä olin yliherkässä mielentilassa, mutta tuntui, että kone rallatti tavallista kovempaa, höh. Tein kunnon testiajon, että kone varmasti lämpeni ja sitten kyllä äänet parani. Nyt kone käy lämpimänä paremmin korkeille kierroksille asti eikä kojelaudan takaa juurikaan kuulu sitä kahnutusta/rahinaa. Mielestäni edelleen pieni ääni on kuultavissa, mutta ei lähelläkään sitä joka aiemmin kiinnitti huomion vikaan. Tyhjäkäynnin tikitys poistui kokonaan. Tosin nyt rempan jälkeen koneen etupuolella oleva hihna tuppaa säkättäämään. Se ei mielestäni kuulu autoon sisälle, joten olen antanut asian toistaiseksi olla. Toinen outous on tyhjäkäynnin muuttuminen vaihteen ollessa päällä erilailla "raskaaksi". Kone jurnuttaa vähän kuin olisi liian suuri vaihde silmässä ylämäessä. Käynti kevenee ja normalisoituu, kun kytkee vaihteen vapaalle. Tämä ei vaikuta auton kulkemiseen, ainoastaan valoihin pysähdyttäessä huomaa. Onko tämä vain minun kuvitelmaa? Meneekö teilläkin samalla tavalla eli onko eroa tyhjäkäynnissä D ja N asennossa? Mielestäni minulla ei ennen ollut tai sitten tulin vaan ylikriittiseksi.

Yhteenvetona olen kuitenkin varsin tyytyväinen. Saattaapi olla, että joku päivä, kun olen energisellä tuulella ja uudet osat alkaa olla sisäänajettuja, voisin käydä noista parista seikasta juttelemassa.

Vaikka auton jakopään pitäisi nyt olla kunnossa, täytyy todeta, että rumaa ja terävää ääntä pitää diisseli aamukylmällä, kun kierrokset menee yli 1500. Kai muillakin sentään näin on? Lämpimään koneeseen ero on suuri. Onneksi tämä ei sentään ole lähelläkään volvon raktoria.
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

Jarpba kirjoitti: Toinen outous on tyhjäkäynnin muuttuminen vaihteen ollessa päällä erilailla "raskaaksi". Kone jurnuttaa vähän kuin olisi liian suuri vaihde silmässä ylämäessä. Käynti kevenee ja normalisoituu, kun kytkee vaihteen vapaalle. Tämä ei vaikuta auton kulkemiseen, ainoastaan valoihin pysähdyttäessä huomaa. Onko tämä vain minun kuvitelmaa? Meneekö teilläkin samalla tavalla eli onko eroa tyhjäkäynnissä D ja N asennossa? Mielestäni minulla ei ennen ollut tai sitten tulin vaan ylikriittiseksi.

Yhteenvetona olen kuitenkin varsin tyytyväinen. Saattaapi olla, että joku päivä, kun olen energisellä tuulella ja uudet osat alkaa olla sisäänajettuja, voisin käydä noista parista seikasta juttelemassa.

Vaikka auton jakopään pitäisi nyt olla kunnossa, täytyy todeta, että rumaa ja terävää ääntä pitää diisseli aamukylmällä, kun kierrokset menee yli 1500. Kai muillakin sentään näin on? Lämpimään koneeseen ero on suuri. Onneksi tämä ei sentään ole lähelläkään volvon raktoria.
Normaalia käytöstä.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

VolvostaBemariin kirjoitti:Juurikin tuo kone
No, tuliko selvyyttä mikä siinä oli jos ei tuo jakopää?
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1450
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

MKV kirjoitti:No, tuliko selvyyttä mikä siinä oli jos ei tuo jakopää?
Eipö kuulemma mitään ihmeellistä.Tosin on huomattava, että tuo kahina kuuluu pahempana kylmänä. Täytyy seurata tilannetta.
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

VolvostaBemariin kirjoitti:
MKV kirjoitti:No, tuliko selvyyttä mikä siinä oli jos ei tuo jakopää?
Eipö kuulemma mitään ihmeellistä.Tosin on huomattava, että tuo kahina kuuluu pahempana kylmänä. Täytyy seurata tilannetta.
Onhan tuo hyvä jos ei jakopäästä kuulu. Minä aluksi tuossa omassa epäilin, että apulaitehihna siellä kahnuttaa. Sitten kuitenkin huollossa kuulosteltiin niin todettiin, että ei kun jakopää siellä ääntää... Nyt remontin jälkeen ajellut yli 20tkm eikä vielä tähän mennessä ole ainakaan ääni palannut.
Vastaa Viestiin