Vain Saksalainen Insinööri voi keksiä tämän
Sattuipa niin, että BMW:n akkukengän kiristävä pieni T:n muotoinen osa menetti kierteensä. No mitä hätiä eikun ostamaan uusi tilalle. Kaupassa selvisi, että eihän niiin pieniä osia voi niiin isooon autoon myydä, vaan osta koko johtosarja hintaan 270 euroa. En ole kohdannut toista merkkiä jossa olisi samanlainen kiristys akkukengälle ja toisaalta kyllähän se on aikamoista rahastuksen makua kun pientä kiristintä ei myydä erikseen. Asia korjaantui ottamalla esiin rautasaha, kulmahiomakone ja Mig-hitsi ja taas homma pelittää. Nyt herää kysymys mitkä muut osat myydään sika-hintaan kimppakivan kanssa.
Normia nykymeininkiä. Ducatin läppärungoista meni TPS-anturi. Osaa kysymällä selvisi että TPS ei ole irroitettava, vaan tulee uudet läppärungot jne mukana, +1000€...Centrino kirjoitti:Sattuipa niin, että BMW:n akkukengän kiristävä pieni T:n muotoinen osa menetti kierteensä. No mitä hätiä eikun ostamaan uusi tilalle. Kaupassa selvisi, että eihän niiin pieniä osia voi niiin isooon autoon myydä, vaan osta koko johtosarja hintaan 270 euroa. En ole kohdannut toista merkkiä jossa olisi samanlainen kiristys akkukengälle ja toisaalta kyllähän se on aikamoista rahastuksen makua kun pientä kiristintä ei myydä erikseen. Asia korjaantui ottamalla esiin rautasaha, kulmahiomakone ja Mig-hitsi ja taas homma pelittää. Nyt herää kysymys mitkä muut osat myydään sika-hintaan kimppakivan kanssa.
Oikeastihan se muovikuorinen TPS on vaan painettu läppärunkoon ja irtoaa ruuvarilla kangottamalla. TPS kädessä autotarvikekauppaan ja selvisi että samaa käytetään laajalti aytoissa, mm Fiat Punto. Alle 20€, kiinni, resetointi ja rokkaa.
Kävin kesällä Ducatin tehtaalla, ja se on nykyään pelkkä kokoonpano. Ainoastaan nokka-akselit ja kampiakselit tulevat aihioina tehtaalle, koneistetaan siellä ja loppu on kasausta. Mm. läppärungot bongasin sieltä, tulevat yhtenä modulina alihankkijalta = yksi varaosa...
Näinhän tämä menee. Kaverin vaimon Renault Megane Scenicissä lakkasi joku vuosi sitten puhallin toimimasta. Merkkihuolto olisi vaihtanut siihen jonkun modulin (=puoli kojelautaa), töineen 1700€. Eihän sellaista viiden tonnin räpsään vaihdeta. Otettiin ja purettiin kojelauta ja tein siihen puhallinmoottoriin markan rälläkän varahiilistä uudet hiilet, toimi ainakin pari vuotta.
Joten samalla tapaa insinöörit ainakin Italiassa ja Ranskassa ajattelevat kuin Saksassakin...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
- Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07 - Paikkakunta: Joensuu
Tähän kai tämä parhaiten sopii. Saksalainen insinööri suunnitteli 80-luvulla Opel Vectran ja kuuluisat pyyhkijänsulat jotka ei mahtuneet nousemaan pystyyn konepellin takaa.
25 vuotta myöhemmin kämmää BMW:n suunnitteluinssi samassa aiheessa. En meinannut uskoa silmiäni kun isäni uuden F30:n pyyhkijöitä tutkittiin. Kyllä! Pyyhkijänvarsi pamahtaa konepeltiin. Ohjekirja neuvoo seikkaperäisesti miten pyyhkijät ajetaan pystyasentoon mistä ne voi sitten nostaa lasista irti. Hienoa! Entäs ne päivän aikana lumimyräkässä jäätyneet?
En voi ymmärtää miten tuollainen moka voi päästä läpi. Tilanne on vaan "korjattu" softapäivityksellä.
Virheitähän kaikki tekee mutta tässä tapauksessa virheen teki Ooppelin suunnittelija varttivuosisata sitten. Tänä päivänä sitä kutsutaan tyhmyydeksi.
25 vuotta myöhemmin kämmää BMW:n suunnitteluinssi samassa aiheessa. En meinannut uskoa silmiäni kun isäni uuden F30:n pyyhkijöitä tutkittiin. Kyllä! Pyyhkijänvarsi pamahtaa konepeltiin. Ohjekirja neuvoo seikkaperäisesti miten pyyhkijät ajetaan pystyasentoon mistä ne voi sitten nostaa lasista irti. Hienoa! Entäs ne päivän aikana lumimyräkässä jäätyneet?
En voi ymmärtää miten tuollainen moka voi päästä läpi. Tilanne on vaan "korjattu" softapäivityksellä.
Virheitähän kaikki tekee mutta tässä tapauksessa virheen teki Ooppelin suunnittelija varttivuosisata sitten. Tänä päivänä sitä kutsutaan tyhmyydeksi.
- TKR
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
- Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
- Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA
Ulkonäkö ja aerodynamiikka ennen tuollaista Lumituiskupohdintaa.
Luulen että Baijerissa ei ole tullut edes mieleen että omistajan tarvitsisi nykyään pyyhkijänvarteen kädellään koskea. Kyllä ne huollossa vaihtaa sen sulan jos jättää raitaa. Mikä lumisade?
Luulen että Baijerissa ei ole tullut edes mieleen että omistajan tarvitsisi nykyään pyyhkijänvarteen kädellään koskea. Kyllä ne huollossa vaihtaa sen sulan jos jättää raitaa. Mikä lumisade?
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Voisi EU määrätä ympäristöystävällisyyden nimissä, että pienimmätkin osat olisi vaihdettavissa ja varsinkin niin ettei yhden pienen osan rikkoontuminen pakota vaihtamaan isompaa osakokonaisuutta. Ympäristökin kiittäisi.
Saman mokan on tehnyt Skodan suunnittelia Octaviaan joten osaamista kyllä löytyy Itseäni v¤%&ttaa yli kaiken lämmitinsekoilu F-sarjalaisissa. (siis se että polttoainelämmitin ei käy auton moottorin käydessä.)moniveto kirjoitti:Tähän kai tämä parhaiten sopii. Saksalainen insinööri suunnitteli 80-luvulla Opel Vectran ja kuuluisat pyyhkijänsulat jotka ei mahtuneet nousemaan pystyyn konepellin takaa.
25 vuotta myöhemmin kämmää BMW:n suunnitteluinssi samassa aiheessa. En meinannut uskoa silmiäni kun isäni uuden F30:n pyyhkijöitä tutkittiin. Kyllä! Pyyhkijänvarsi pamahtaa konepeltiin. Ohjekirja neuvoo seikkaperäisesti miten pyyhkijät ajetaan pystyasentoon mistä ne voi sitten nostaa lasista irti. Hienoa! Entäs ne päivän aikana lumimyräkässä jäätyneet?
En voi ymmärtää miten tuollainen moka voi päästä läpi. Tilanne on vaan "korjattu" softapäivityksellä.
Virheitähän kaikki tekee mutta tässä tapauksessa virheen teki Ooppelin suunnittelija varttivuosisata sitten. Tänä päivänä sitä kutsutaan tyhmyydeksi.
Samoin nokkaketjusekoilu 2000 luvun puolivälistä 2010 luvulle. Tätä tunarointia on myös muilla merkeillä. Onkohan uusi suunnittelijasukupolvi toistamassa vanhoja virheitä kun kukaan konkari ei ole neuvomassa?
Tuon on sanottu olevan täysin suunniteltua, eli venäjällä ja muissa maissa missä anarkia jyllää, pyyhkijöitä pöllitään joten tuo on estetty tuolla tavalla.moniveto kirjoitti:Tähän kai tämä parhaiten sopii. Saksalainen insinööri suunnitteli 80-luvulla Opel Vectran ja kuuluisat pyyhkijänsulat jotka ei mahtuneet nousemaan pystyyn konepellin takaa. 25 vuotta myöhemmin kämmää BMW:n suunnitteluinssi samassa aiheessa. En meinannut uskoa silmiäni kun isäni uuden F30:n pyyhkijöitä tutkittiin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6