Tuli eilen uusien talvirenkaiden vaihto eteen ja alle laitettiin Continentalin kitkat Conti Viking Contact 5 ( 225/40/R18 ). Vaihdon jälkeen auton cruise rupesi pomppailemaan pois päältä ja samaten DCS:n merkkivalo vilahtelemaan. Luonnollisesti kun DSC puuttuu peliin on selvää että cruise poistuu päältä.
Asiaa tänään selvittäessäni ( ISO kiitos Laakkoselle Espooseen hyvästä tiedosta ) selvisi että kitkojen lamelli on ilmeisesti liian pehmeä ja se aiheuttaa "sutimista" jota auto sitten korjaa edellä mainitulla tavalla.
Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja mitä kitkarenkaita olette käyttäneet? Ei ihan nappaa turvautua ohjekirjan mukaiseen suositukseen eli RF:malleihin
Kitkarengasongelma
Samoja ongelmia oli edellisessä autossani, 118dA:ssa.
Renkaina "normalit" Nokian RSi:t. Aika helposti DCS:n valoa vilkutti ja rajoitti tehoja.
No, pari talvea tuli niillä kuitenkin kurvailtua, ja loppujen lopuksi tuon "ominaisuuden"
kanssa oppi elämään niin, ettei siihen loppujen lopuksi edes kiinnittänyt hirveästi huomiota.
Saa nähdä, kun nyt omassa E60:ssä alla Hakkapeliitta 5:t, onko samoja taipumuksia,
vai onko nastarengas jäykempi.
Renkaina "normalit" Nokian RSi:t. Aika helposti DCS:n valoa vilkutti ja rajoitti tehoja.
No, pari talvea tuli niillä kuitenkin kurvailtua, ja loppujen lopuksi tuon "ominaisuuden"
kanssa oppi elämään niin, ettei siihen loppujen lopuksi edes kiinnittänyt hirveästi huomiota.
Saa nähdä, kun nyt omassa E60:ssä alla Hakkapeliitta 5:t, onko samoja taipumuksia,
vai onko nastarengas jäykempi.
DTC-näppäin poistanee ongelman, jos vain jaksaa ja muistaa joka startin jälkeen kytkeä päälle.
Toinen vaihtoehto on jäykemmät renkaat, jos kitkat on pakko laittaa niin ainakin H-nopeusluokan renkaat ovat riittävän jäykkiä. Todella liukkaissa oloissa niillä on sitten parempi jäädä vain kotiin.
Tuulilasin 13/2010 vertailussa tein muuten mielenkiintoisen havainnon: selkeästi viimeiseksi jääneet Contin H-kitkat olisivat saaneet korkeammat kokonaispisteet kuin toiseksi tulleet Bridgestonen nastarenkaat, jos painotus olisi joka osa-alueella (jää, lumi, loska, märkä ja kuiva asfaltti) ollut sama. Toisin sanoen ainakin jään painotus on ollut todella merkittävä tuossa vertailussa, mutta kuinka suuri, se ei testistä käynyt ilmi.
Toinen vaihtoehto on jäykemmät renkaat, jos kitkat on pakko laittaa niin ainakin H-nopeusluokan renkaat ovat riittävän jäykkiä. Todella liukkaissa oloissa niillä on sitten parempi jäädä vain kotiin.
Tuulilasin 13/2010 vertailussa tein muuten mielenkiintoisen havainnon: selkeästi viimeiseksi jääneet Contin H-kitkat olisivat saaneet korkeammat kokonaispisteet kuin toiseksi tulleet Bridgestonen nastarenkaat, jos painotus olisi joka osa-alueella (jää, lumi, loska, märkä ja kuiva asfaltti) ollut sama. Toisin sanoen ainakin jään painotus on ollut todella merkittävä tuossa vertailussa, mutta kuinka suuri, se ei testistä käynyt ilmi.
Omassa E91:ssä myöskin 225/40/18, mutta Nokian R-kitkat. Kahden talven kokemusten perusteella ei mitään ongelmia.
Ja vaikka kulkimessa ei ole kuin 190 kW, niin silti ripeät kuivan asfaltin lähdöt onnistuu ilman varoitusvalojen vilkuttelua noilla kitkoillakin.
Ja vaikka kulkimessa ei ole kuin 190 kW, niin silti ripeät kuivan asfaltin lähdöt onnistuu ilman varoitusvalojen vilkuttelua noilla kitkoillakin.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Samat Contin kitkat 225/45/17 kokoisena, eikä mitään ongelmia. Tosin renkaat ei ole ihan uudet, eli en tiedä, muuttuuko käytös vanhemmiten?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Montako talvea / kilsaa takana?Ironic32 kirjoitti:Samat Contin kitkat 225/45/17 kokoisena, eikä mitään ongelmia. Tosin renkaat ei ole ihan uudet, eli en tiedä, muuttuuko käytös vanhemmiten?
Tuossa omassa ongelmassa eniten haittaa se, että vaikka auto ei kongreettisesti sudi niin meno hyytyy esim. kiihdyttäessä 110->120 nopeuteen eli tiukan paikan tullen tällä ei kerkee alta pois ellei ala sohimaan kojelaudan nappulaa
Ainii unohtu kysyä että onko kellään kokemusta vastaavankokoisista RF:stä talvirenkaina?
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Tarkkaa tietoa ei ole, mutta ainakin yksi ja uskoisin että ainakin toistakymppiä on ajettu. Pintaa n. 6mm jäljellä.sami68 kirjoitti: Montako talvea / kilsaa takana?
Toki tuo ongelma ositain on itselläkin, eli ei näillä pitoja löydy, varsinkaan kostealla pinnalla. Tuosta 100 pinnasta ei ole kyllä tullut kokeiltua täyskiihdytyksiä, mutta ihan reilussa kiihdytyksessäkin vilkkuu luistoneston valot iloisesti. Vakkarin kanssa ei kuitenkaan ole mitään ongelmia.
Minkälaiset rengaspaineet sulla on nyt? Itsellä taitaa olla n. 2,8bar joka nurkassa.
Edit: Huomasin juuri, että eihän noilla sun auton spekseillä löydy pitoja millään kelillä
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Ironic32 kirjoitti:Tarkkaa tietoa ei ole, mutta ainakin yksi ja uskoisin että ainakin toistakymppiä on ajettu. Pintaa n. 6mm jäljellä.sami68 kirjoitti: Montako talvea / kilsaa takana?
Toki tuo ongelma ositain on itselläkin, eli ei näillä pitoja löydy, varsinkaan kostealla pinnalla. Tuosta 100 pinnasta ei ole kyllä tullut kokeiltua täyskiihdytyksiä, mutta ihan reilussa kiihdytyksessäkin vilkkuu luistoneston valot iloisesti. Vakkarin kanssa ei kuitenkaan ole mitään ongelmia.
Minkälaiset rengaspaineet sulla on nyt? Itsellä taitaa olla n. 2,8bar joka nurkassa.
Edit: Huomasin juuri, että eihän noilla sun auton spekseillä löydy pitoja millään kelillä
Thanks Ironic32! Eipä ole tullut mieleen kokeilla eri paineilla...taisi tuosta samasta asiasta tuo Laakkosenkin kaveri vinkata. Täytyypä mennä mittamaan ja kokeilla vaikka samoille hoodeille kuin sulla.
Kyllä se makeesti kieltämättä kulkee, mutta näillä tuikitavallisilla kiihdytyksillä kait pitäisi kuitenkin mennä ilman DSC-vilkkumisia
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Kokeile paineiksi vähintään 2,9 tuon kokoisiin kitkoihin niin voi auttaa. Itse laitoin tuon paineeksi ja toimii hyvin, tosin autossa ei ole samaa vääntöä kuin sinulla. Jos oikein muistan niin viime talvena paineita oli 3,0 ja toimi hyvin.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Aivan, nämä olikin vielä tuumaa isommat. Kyllä noissa kannattaisi tosiaan miniminä pitää tuota 2,8. Ennemmin jopa tuo 3,0. Tuohan on kuitenkin helppo asia hakea ne itselle toimivat asetukset.-V- kirjoitti:Kokeile paineiksi vähintään 2,9 tuon kokoisiin kitkoihin niin voi auttaa. Itse laitoin tuon paineeksi ja toimii hyvin, tosin autossa ei ole samaa vääntöä kuin sinulla. Jos oikein muistan niin viime talvena paineita oli 3,0 ja toimi hyvin.
Tuskin ne silti pelkät paineetkaan mikään oikotie onneen on, kun autossa on noin paljon tenkua. Kitkat (ja myös nastat) vaan luistaa helpommin. Sille ei mahda mitään.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Nonni, tuloksia ois ja kiitti kaikille vinkkaajille täällä!
Renkaanvaihdon jälkeinen paine oli noin 2.9-3.0 jolla siis ongelma esiintyy.
Kun en tiennyt mihin suuntaan mennä niin laskin tuohon 2.8 kulmille. Suhteellisen rivakoissa liikkeellelähdöissä pitoa hiukan enemmän eikä DSC-valo juuri vilkkunut ennekuin rengas "oikeasti" sutasi.
Mutta edelleen aikalailla sama tilanne kovemmissa nopeuksissa kuin alunperin: kun ajaa cruisella joka säilyttää etäisyyttä edelläajavaan joka sitten jarruttaa ja kiihdyttää uudelleen, oma auto jarruttaa ja aloittaa kiihdytyksen, mutta juuri silloin DSC-valo syttyy ja cruise pomppaa päältä
Täytynee huomenna ruuvata 3.1 kulmille jos se vaikka toimisi paremmin.
Oisko muuten kellään suositella hyvää ja luotettavaa LCD/Digitaalista tai LED-näyttöistä rengaspainemittaria?
Renkaanvaihdon jälkeinen paine oli noin 2.9-3.0 jolla siis ongelma esiintyy.
Kun en tiennyt mihin suuntaan mennä niin laskin tuohon 2.8 kulmille. Suhteellisen rivakoissa liikkeellelähdöissä pitoa hiukan enemmän eikä DSC-valo juuri vilkkunut ennekuin rengas "oikeasti" sutasi.
Mutta edelleen aikalailla sama tilanne kovemmissa nopeuksissa kuin alunperin: kun ajaa cruisella joka säilyttää etäisyyttä edelläajavaan joka sitten jarruttaa ja kiihdyttää uudelleen, oma auto jarruttaa ja aloittaa kiihdytyksen, mutta juuri silloin DSC-valo syttyy ja cruise pomppaa päältä
Täytynee huomenna ruuvata 3.1 kulmille jos se vaikka toimisi paremmin.
Oisko muuten kellään suositella hyvää ja luotettavaa LCD/Digitaalista tai LED-näyttöistä rengaspainemittaria?
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Itse itselleni vastaten...
Parhaiten sain toimimaan 3.1 paineilla. Hiljaisissa nopeuksissa kiihdytellen (alle80) DSC oli hiljaa, mutta nopeuksissa 80-120 DSC:n villkui kuin ennenkin. Täytynee mennä takas rengaskauppaan ja kysellä toisia renkaita vaikkapa noita Nokia R:iä tai vastaavia.
Parhaiten sain toimimaan 3.1 paineilla. Hiljaisissa nopeuksissa kiihdytellen (alle80) DSC oli hiljaa, mutta nopeuksissa 80-120 DSC:n villkui kuin ennenkin. Täytynee mennä takas rengaskauppaan ja kysellä toisia renkaita vaikkapa noita Nokia R:iä tai vastaavia.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Tuskin se Nokian R mikään oikotie onneen on. Jos Contin kitkoillakin valot vilkkuu niin saman tekee Nokian R:kin. Nimittäin on vielä pehmeämpi ja löysempi rungoltaan kuin nuo Continentalit.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 30 Huhti 2010, 09:44
- Auto: E92 320 cdA
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Itselläni on 320d:ssä "kärrynpyörä" kokoiset 205/50 17 Nokia R Runflatit. ESP (DTS, ESC..) -valo vilkkuu kanssa kiihdytyksissä, mutta kiihtyy silti eli ei aivan rajoita menoa. Cruisen kanssa on oltava tarkkana eli jos asetettuna 115km/h ja yrittää palauttaa nopeuden 90km/h vauhdista, niin ESP vilahtaa ja cruice pomppaa samantien päältä. Pitää kaasupolkimella kiihdytellä lähelle asetettua ja vasta sitten napsauttaa cruise päälle. Moottoritien rampilla ei voi cruisea palauttaa käytänössä ollenkaan, kun tulee sivuluistoakin. -> Kyllä BMW:n ESP on muita herkempi, en samaan ole törmännyt muilla autoilla, vaikka on ollut nonRunFlatt RSi tai conti 2-5:a. Tosin nuo aiemmat autot ovat olleet etuvetoisia ja vielä tätäkin heikkotehoisimpia. Toisaalta etuvetoinen sutaisee kyllä muuten helpommin.
- Rocky
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 85
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
- Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive
Minulla myös Conti WinterViking 5 225/45x17. Takarenkaat on nyt uudet ja paineita laittoivat joka nurkkaan 2.9. Kolmiovalo vilkkuu kiihdyttäessä esim 80 -120 ja luistonesto menee selvästi päälle. Sitä pienemmillä nopeuksilla ei vilku niin herkästi jos ollenkaan. Outo juttu. Renkaista kai johtuu koska ei kesä renkailla ole koskaan ollut vastaavaa ilmiötä. Ei kai tuosta mitään haittaa ole ?
Viimeksi muokannut Rocky, 23 Loka 2010, 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Joo asiaa seuratessa hiukan enempi niin tämä tosiaankin tulee esille juuri silloin kun nopeusmittari on tasan 80 tai enemmän. Esim. 75:ssä tai alle sen DSC:n vilkkumista ei esiinny ellei sudi oikeasti. Kesärenkailla en törmännyt tähän probleemiin.
Noh, näillä mennään toistaiseksi ja ehkä tämä on ominaisuus eikä ongelma
Noh, näillä mennään toistaiseksi ja ehkä tämä on ominaisuus eikä ongelma
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 14 Elo 2010, 19:15
- Auto: BMW F11 535dxa
- Paikkakunta: JKL
Minua osasi rengasmyyjä varoittaa Nokian R:ää kysyessäni vastaavasta ongelmasta, eli Nokian kanssa ollut samoja ongelmia. Myyjän puheiden mukaan yrittäneet muuttaa rengasta tälle talvelle, tiedä sitten ovatko näin tehneet.
Itselleni tämä ei ollut renkaita tilatessa mikään kynnyskysymys kun ajettelin etuvedon auttavan hieman ko. ongelmassa.
Itselleni tämä ei ollut renkaita tilatessa mikään kynnyskysymys kun ajettelin etuvedon auttavan hieman ko. ongelmassa.
- Rocky
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 85
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
- Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive
Tänään tien päällä rupesin oikein testaamaan missä vauhdissa vilkkuu ja missä ei. Takarenkailla on nyt ajettu vajaa 3000 km eikä vilku enää missään vauhdissa ellei sitten ihan oikeasti luista. Eli vika häipyi kun renkaat vähän kulahtivat. Samalla huomasin että uusien takarenkaiden mukanaan tuoma takapään huojunta on myös kadonnut.sami68 kirjoitti:Joo asiaa seuratessa hiukan enempi niin tämä tosiaankin tulee esille juuri silloin kun nopeusmittari on tasan 80 tai enemmän. Esim. 75:ssä tai alle sen DSC:n vilkkumista ei esiinny ellei sudi oikeasti. Kesärenkailla en törmännyt tähän probleemiin.
Noh, näillä mennään toistaiseksi ja ehkä tämä on ominaisuus eikä ongelma
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Nyt kun on tullut talvikeli eli myös lämmöt ovat laskeneet siitä +10 tasosta nollaan ja alapuolelle, en ole havainnut Hakkapeliitta R -kitkoissa minkäänlaista ongelmaa. Toisessa autossa mulla on kokoa 225/45-17 ja toisessa 225/40-18. Nyt tietysti kun valot mittaristossa normaaliajossa vilkkuu niin ne vilkkuu "oikean" liukkauden takia.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA