Vikakoodinlukijoita

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Nyt näytti IKH:llakin olevan myynnissä vikakoodinlukijoita.
CRX T40
CRX T79
Toimiikohan nuo bemareissa ja pystyykö noilla koodaamaan mitään?
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Nostetaas vanhaa aihetta ylös...

Aloin penkomaan tietoa tuollaisista kaapeli&INPA yhdistelmistä, mutta monessa kaapelissa sanotaan E60/61:sen kohdalla yhteensopivuuden olevan vain vm2008 asti. Tapahtuiko jokin muutos väylässä tuohon aikaan vai toimiiko noi kuitenkin myös 2009:ssä? Onko linkkiä mikä voisi toimia vm2009:n autoissa..? Ja mikä sw versio tuossa voisi toimia?
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Inpa yhteensopiva K+Dcan kaapeli toimii myös uudemmissa autoissa, mutta ongelmana on ennemminkin esim. INPA:n skriptit, jotka eivät tue 2008-> autoja. Itse olen kokeillut INPA ja INPA EA-90x, mutta kummallakin pystyi vm. 2008 autosta lukemaan vain yleisellä tasolla modulien vikakoodit. Itse moduleihin ei päässyt käsiksi.

Lisäksi näihin liittyviä googletuksen kohteita: GT1, OPS, BMW ICOM BMW ISIS ISID A+B+C (tämä maksaa hunajaa, mutta tukee käsittääkseni myös F-sarjan autoja)
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

No just..
Tuon käsityksen itsekkin sain, että K+Dcani kaapeli olisi oikea, mutta monessa oli vian tuo 2008:n rajoitus ja olisikohan se tuon SW ongelmaan liittyen, mitä en juttuja lukiessa suoraan tajunnut...

Eihän tuo BMW ICOM BMW ISIS ISID A+B+C maksa kuin 4-500e:a ebay:ssä.. Tosin premium versiot näyttää olevan yli 1ke:n :thuup: Tuolla hinnalla käy jo useamminkin marmorilla, jos vain ajan saisi lähitulevaisuuteen...
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Tulpat... :sneak:
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

DIS v57 EN toimii 3/3009 (jossain mainittu jopa 9/2009) asti.
Normaalilla D+K can piuhalla toimii. Tämä on syvällisempää tutkiskelua varten.
Tulevaisuudessa nämä kännykkäsoftat + OBD bluetooth mokkulat antaa myös uudempien bemarien vikakoodit ulos...
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tomm1 kirjoitti:Tulevaisuudessa nämä kännykkäsoftat + OBD bluetooth mokkulat antaa myös uudempien bemarien vikakoodit ulos...
Android-alustalle Torque puhelimeen joka on siinä 3,5 euroa ja kaveriksi kiinaihmebluetoothOBD-mokkula 12 egee kotiin kuljetettuna.

Torque:
https://play.google.com/store/apps/deta ... rque&hl=fi

Track Recorder Plugin Torque softaan:
https://play.google.com/store/apps/deta ... NvcmRlciJd

OBD-bluetooth kiinaihme:
http://www.tomtop.com/car-accessories/g ... -tool.html

Toimii moitteetta ja kohtuullisesti anturitietoja luettavissa langattomasti puhelimeen. BMW-spesifisiä PIDejä ei kait ole vielä softaan määritelty mutta aika paljon niitä on ihan geneerisiäkin. EI tuolla mitään autoon koodaamaan pysty mutta vikakoodit lukee ja resetoi. Ja saa sieltä mielenkiintoista tietoa ulos ja logattua. Ihan mielenkiinnostakin kun ei tuon enempää maksa. Softia on parempiakin jotka tunnistaa BMW-spesifiset yksityiskohdat mutta ne on sitten kalliimpia kuin tuo alle 5 euroa...

Jos radalla käy kandee pudottaa ilmainen track recorder plugin. Ihan metka kun kuvaa puhelimen kameralla ja anturitiedot saa kuvan päälle. Voi sitten tutkia jälkeenpäin mutkan eri vaiheita ja analysoida miten jalka hakee koska uskaltaa luukuttaa ja missä kohden sitten rupeskin jänistään :rolle:

- p

ps. tarvii varmaan ruveta asentelemaan androidia yhteen läppäriin käyttikseksi http://www.android-x86.org/, sen verran halvalla siihen saa ihan toimivaa harrastesoftaa...
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Paitsi että BMW:n vikakoodeja tuo BT-OBD mokkula + Torque ei osaa lukea kuin ECU:lta ja aika monesti nuo vikakoodit on jossain muissa moduleissa. Omassa E90:ssä herjaa mm. aux. water pumpista, josta tuo BT-OBD + Torque on autuaan tietämätön, kun taas INPA näyttää tuon iloisesti.

Lisäksi mm. polttoaineen paineita ym. ei osaa näyttää, mutta joitakin arvoja kyllä (kierrosluvut, ilmamäärät, jne...)
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Tilailin BM Technic:stä kaapelin ja mukana tuli DVD:llinen softaa. Tilaus lähti viime torstaina ja kirje oli eilen postilaatikossa. Ko sw&kaapeli yhdistelmällä pääsi sekä INPA:lla että DIS:llä käpistelemään 5/2009 E61:sta ja ainakin webaston lukistuksen sai poistettua DIS:llä sekä INPA:lla tutkittua arvoja toiminnan aikana. INPA tosin antoi välistä jotain herjaa versioiden yhteensopivuudesta, mutta toimi kuitenkin vaikka esim tuo lukituksen poistoa ei siitä löytynyt (pitäisikökään?) vaan tein sen DIS:n kautta. Joissain INPA:ssa moduleissa tuli herjaa, mutta syytä en ehtinyt vielä tutkimaan, mutta yleisesti näytti kyllä toimivan monessa muussakin kohtaa...

Halvemmallakin varmaan löytyy kaapeleita ja sw:ta saa latailtua, mutta en jaksanut perehtyä niin syvällisesti ja nyt tuli ainakin toimiva kaapeli, INPA 5.0.6 ja DIS / GT1 v57, SSS Program v32 etc. Oma läppäri on win7 64bit eli NCS:ää ei asenneta, joten SSS Progman:n kautta pitäisi koodailla jos/kun haluaa jotain säätää.. Asennuksessa ongelma oli vain kun yritin eka asentaa vahingossa kaapelia USB3.0 porttiin ennen kuin ymmärsin rajoituksen USB2.0:aan ja että läppärissä todella on 3.0 portit ja vain takana yksi 2.0 portti...
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Avatar
Tomm1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
Paikkakunta: Kaarina

^ Vaan oliko niin että progmanilla (SSS) ei tee mitään LCI E60/61 kanssa? Vaatii NCS expertin + istan skriptit...
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) :thup: , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Jaa, no pitää kokeilla jossain vaiheessa. Enpä nyt vielä niin noita modauksia ajatellut lähteä säätämään vaan lähinnä tiedostanut että jotain voi tehdä. Lähinnä tuohon datan tarkailuun ja vikakoodien selvittelyyn tuon hommailin, erityisesti akuutisti tuon weban pöhinöiden selvittelyä varten ja sen voi hoitaa noilla INPA ja DIS...
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Selventäisikö joku kun on vielä nuo perusteet ja lyhenteet vähän auki?

Itseäni kiinnostaisi aluksi ainakin saada vikakoodit luettua ja kuitattua puhelimella. Ainakin tuo Torgue näyttäisi pelaavan androidilla, onko windows phonelle jotain? Suunnitelmissa on ostaa uusi puhelin vuodenvaihteessa niin kiinnostaa nuo ohjelmat molempiin käyttiksiin.

Ja vielä kolmas tyhmä kysymys, onko tuo ELM327 joku standardi tuolle liitännälle, merkki vai mikä? Mitä eroa esim. näillä bluetooth palikoilla on tai mikä noista pelaisi puhelin käyttöön 6/2008 E91:llä?
http://dx.com/s/ELM327+Bluetooth+OBD-II
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Hastra kirjoitti: Itseäni kiinnostaisi aluksi ainakin saada vikakoodit luettua ja kuitattua puhelimella. Ainakin tuo Torgue näyttäisi pelaavan androidilla, onko windows phonelle jotain? Suunnitelmissa on ostaa uusi puhelin vuodenvaihteessa niin kiinnostaa nuo ohjelmat molempiin käyttiksiin.

Ja vielä kolmas tyhmä kysymys, onko tuo ELM327 joku standardi tuolle liitännälle, merkki vai mikä? Mitä eroa esim. näillä bluetooth palikoilla on tai mikä noista pelaisi puhelin käyttöön 6/2008 E91:llä
Tuolla edellähän jo vastattiin kysymykseesi. Tuollaisella ELM-pohjaisella vekottimella ei käytännössä tee yhtään mitään. ihan jotain perusvikoja MOOTTORISTA saa nollattua, ei tasan mitään muuta. Veikkaan, että ei tunnista edes dieseleiden hehkja tms. Totta kai myyntipuheet kertoo ihan jotain muuta :thdw:
Halvin, ja paras on DCAn piuha ja INPA. Ja läppäri. Mikä helkutin himo on käyttää jotain mikrokokoista näyttöä = kännykkää diagnosointiin. Jos vikoja on useampia, niin niiden selaaminen on ihan varmasti yhtä tuskaa jollakin pikkunäytöllä. Mutta INPA, kuten jo todettu, toimii käytännössä vain 2008 saakka hyvin. DIS toimii vähän uudempiin, mutta sen asentaminen ja käyttäminen on työläämpää = lue huomattavasti hitaampaa. Vikadiagnoosit on kyllä sitten jo ihan eri planetalta. Vrt: vikailmona tuli esim tuulilasipesusuuttimien lämmityksen vika. Ohjelma kertoo askel kerrallaan, miten mitataan ja mistä, esille tulee oikeat kytkentäkaaviot jne. Sillä korjailee jo tumpelompikin mekaanikko.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kännykällä pystyisi seuraamaan kesken ajon moottorin lämpöä, bensan painetta yms. N43 moottorin omistajana juuri nuo moottorin vikakoodit ja tiedot ovatkin tärkeimpiä, kun viat on yleensä sytytyksessä ja ruiskutuksessa.
Ainakin kun katselin kuvia tuosta torguesta niin viat olivat selkeesti esillä ja helppo kuitata.
Paljonko tuollainen DCAn piuha ja INPA kustantaa? Ainakin nuo ELM-vekottimet ovat halpoja.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Torque + BT-mokkula on ihan kätevä laite, mutta ei BMW:n kanssa. Se kun näyttää olevan jokseenkin tuurissaan kiinni, että mitä arvoja se osaa esittää. Esim. omassa BMW:ssäni ko. kombinaatio ei osannut lukea kuin moottorin ecu:lla olevat vikakoodit, joita toki onkin 0 kpl. Mihinkään muuhun boksiin se ei osaa mennä. Lisäksi juurikin pa-painetta se ei kyennyt näyttämään, mutta jotain perusjuttuja näytti, eli kierrosluvut, MAF:n määrät, jne...

EDIT: Testasin tuota siis tuossa '06 E90 320dA:ssa.

BTCF:n kautta löytynee kavereita, joilta noita D-Can piuhoja saa ja eBaystä noita löytyy myös. INPA:a saa sitten kaivettua netistä.

Tuo BT-mokkula + Torque tulivat kaverille maksamaan alle 20 eur yhteensä postikuluineen, joten halpahan se kyllä on. Osta ja kokeile ja kerro hieman laajemmin, että mitä kaikkea sillä saa BMW:stä irti. Itse en tullut sitä kovin kauaa testanneeksi, kun aika pikaisesti kävi ilmi, ettei se riitä omiin tarpeisiin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Mulla toimii torquella bensapaineet. Toki rajoitetumpi kuin laajat diagnostiikat, mutta esim. moottorinlämpö ja lambda, jännite, ltft ym. tiedot kuitenkin saa. Kyllä tuolla bt palikalla alkuun pääsee kun ymmärtää mitä se osaa ja mitä ei.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ironic32 kirjoitti:Torque + BT-mokkula on ihan kätevä laite, mutta ei BMW:n kanssa. Se kun näyttää olevan jokseenkin tuurissaan kiinni, että mitä arvoja se osaa esittää. Esim. omassa BMW:ssäni ko. kombinaatio ei osannut lukea kuin moottorin ecu:lla olevat vikakoodit, joita toki onkin 0 kpl. Mihinkään muuhun boksiin se ei osaa mennä.
Eikö nyt mene perillle :mad: :blush:
ELM-pohjaiset ei osaa mitään kuin sen perus aikoinaan USA-vaatimuksen mukaisen DTC-moottorivikakodit. Tämä tuli jostakin jenkkien kuluttaja- tms vaatimuksista. En usko, että toimivat yhtään sen paremmin muissakaan autoissa.
Olen näiden kanssa puljannut jo joskus kivi ja kirves, Bemaristiinkin jonkun jutun väsäsin silloin, kun koko kaapelit elektroniikkoineen piti itse tinata, kun valmiita ei ollut.
Hommatkaa nyt vain DCAN piuha ja siihen softat.
Pikkuläppäri menee loistavasti repsikan penkillä ja siitä näkee live-datankin paljon paremmin.
Yhdestä kyllä ELM-pohjaisia kiitän: ne toimivat rajoitteineen todella hyvin. En muista, että livedatatilanteessa olisi koskaan mennyt solmuun. Inpa- kyllä tilttaa aina säännöllisin väliajoin ajossa. Mutta aina olen saanut riittävät datat luettua sitä ennen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ironic32 kirjoitti:Osta ja kokeile ja kerro hieman laajemmin, että mitä kaikkea sillä saa BMW:stä irti. Itse en tullut sitä kovin kauaa testanneeksi, kun aika pikaisesti kävi ilmi, ettei se riitä omiin tarpeisiin.
No nyt on tilattu sekä mokkula, että piuha. Raportoin kun saan käyttökokemuksia.
Mokkulalle on odotuksena, että näkisi moottorinlämmöt, bensanpaineet ja moottorin vikakoodeista "NoX viat" ja "misfire", jotka tulevat N43:ssa ominaisuutena.
Avatar
Hastra
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 17 Marras 2011, 15:48
Auto: 320iA E91 2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Onnistuuko kaikkien vikakoodien luku ohjaamon obd töpselistä vai pitääkö jotkin koodit lukea esim konehuoneen puolelta? Posti toi paketissa elmin, piuhan ja inpan joten vihdoin pääsee tutustumaan ja harjoittelemaan. Ainakin tuo inpan asennus tuntuu yllättävän monimutkaiselta. En enää ihmettele että btcf on täynnä inpa ongelma topiceja. ;)
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Nyt löytyi androidille softa, jolla pääsee kiinni kaikkiin moduleihin elm327 -bluetooth mokkulan kanssa. Sellainen kuin BMWhat. Täysi versio maksaa 40e mutta on mielestäni rahan arvoinen kun tuolla pääsee tosiaan muihinkin kuin vain OBD-vikakoodeihin käsiksi. Lukee siis DSC:n, airbagin, ilmastoinnin jne. Tuolla voi myös tulevaisuudessa muuttaa koodausten asetuksia, nyt pystyy vasta lukemaan niitä.
Vastaa Viestiin