Uudet jarrut kuumenee

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
LWL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:27
Paikkakunta: Salo

Vanhempaan bemariin uusittiin takajarrut; levyt, palat ja käsijarrukengät.
Huoltomies sanoi, että palat olivat liian paksut (aluksi jopa laahasivat), mutta kuluvat sopiviksi?
Levyt kuumenevat ajossa melkoisesti. Ei kai niitä ole tarkoitus ajamalla sopivaksi hioa? Osat tarvikekaupasta, ei siis alkuperäisiä.
Pitäisikö viedä takaisin korjaamolle?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Pitäisi viedä takaisin. Joko palat/levyt todellakin epäsopivat , taikka sitten sylinterien liukutapit jumissa.
LWL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:27
Paikkakunta: Salo

Emme ole uskaltaneet ajaa ja huomenna vien takaisin. Lupasivat laittaa toiset palat. Ihmettelen, että yleensä asensivat vääränkokoiset palat. Oli kuulemma savu noussut koeajolenkillä.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

LWL kirjoitti:Oli kuulemma savu noussut koeajolenkillä.
Huh huh pelottavaa, että on olemassa korjaamo, joka antaa auton asiakkaalle tietäen, että jarrut eivät ole kunnossa :wassat:
LWL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:27
Paikkakunta: Salo

Sama korjaamo laittoi toiset jarrupalat, jotka hankittiin eri liikkeestä. Nyt ei enää savua tullut, mutta jarrut lämpenivät vieläkin. Etenkin toinen puoli tuli aivan kuumaksi jo 10km ajon jälkeen.
Vein toiseen korjaamoon, jossa tehtiin jarrujen "herkistys". Vanhojen loppuunkuluneiden palojen jäljiltä sylinterit eivät enää palauttaneet ja uudet palat jäivät kiinni jarrulevyyn. Eipä tainnut vikaa olla ensimmäisissäkään paloissa, vaikka liian paksuiksi väitettiin?

Kahdesti tyrinyt korjaamo oli paikallinen Autoasi ketjun korjaamo. Ei tuollaisella ammattitaidolla saisi kenenkään jarruja korjailla. Itselläni ainakin oli viimeinen kerta ko. pajassa! :thdw:
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Itse kyllä kävisin kuitenkin antamassa ko. palautteen tuonne paskafirmaan ihan henkilökohtaisesti.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Eipä tainnut vikaa olla ensimmäisissäkään paloissa, vaikka liian paksuiksi väitettiin?"

Eipä tainnut. Palojen kuluessa liukutappien liikkuva segmentti siirtyy yhä lähemmäksi levyä. Kun sitten laitetaan uudet paksummat palat , siirtyy liukutappien liike samalla alueelle , joka on pitkään ollut vailla liikettä. Tästä syystä liukutapit jumittuvat , eikä jarrupala enää palaudu kunnolla jarrutuksen jälkeen , vaan jää hankaamaan levyä. Liukutappien herkistys kuuluukin aina jarrupalojen vaihtoon.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

melperri kirjoitti:Liukutappien herkistys kuuluukin aina jarrupalojen vaihtoon.
Kuten männän/mäntien liikkuvuuden varmistaminen.Sekä jarrupalojen liikkumisen varmistaminen palojen ohjausraudassa (carriessa).Esim. joissakin halvoissa tarvikepaloissa se metallilevy on prässätty niin teräväreunaiseksi,ettei ne vaan toimi ilman viilalla pyyhkäisyä.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Tuo männän liikkuvuuden tarkastus on yksi jarruremontin peruskiviä. Oikeastaan vasta kokemus opettaa, kuinka jäykkä tai kevyt se voi/saa olla. Toinen erittäin tärkeä seikka on tarkistaa männän pölysuoja. Jos se on rikkoontunut, niin silloin todennäköisesti mäntä on jo niin ruvella, että, vaikka se menisi kevyesti sisään, alkaa kohta kanittamaan.
Jarruremontti ylipäätään on periaatteessa aika yksinkertainen projekti. Mutta käytännössä siinä on varsin monta tärkeää yksityiskohtaa mitä tupeloimalla voi koko homma voi mennä poskelleen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

jaki kirjoitti:Tuo männän liikkuvuuden tarkastus on yksi jarruremontin peruskiviä. Oikeastaan vasta kokemus opettaa, kuinka jäykkä tai kevyt se voi/saa olla. Toinen erittäin tärkeä seikka on tarkistaa männän pölysuoja. Jos se on rikkoontunut, niin silloin todennäköisesti mäntä on jo niin ruvella, että, vaikka se menisi kevyesti sisään, alkaa kohta kanittamaan.
Jarruremontti ylipäätään on periaatteessa aika yksinkertainen projekti. Mutta käytännössä siinä on varsin monta tärkeää yksityiskohtaa mitä tupeloimalla voi koko homma voi mennä poskelleen.
Kyllä on ollut tunari korjaamo. Jopa minä, joka olen todella surkea itse korjaamaan autoa, ymmärrän tarkastaa yllä mainitut asiat parhaani mukaan kun duunailen jarrujen kanssa. Puhumattakaan sitten ammattiasentajasta. Ei jessus sentään mistä ihmisiltä rahaa otetaan. Vähän kuin ravintolassa toisi kylmän pakastepitsan lautasella, "sori, tuon uuden tilalle, unohtui lämmittää".
LWL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:27
Paikkakunta: Salo

Teen palautteen Autoasi-ketjulle, jonka tunnusten alla tämä Autohuolto Kari Iivonen nykyään toimii. Ketju mainostaa mm. seuraavalla lauseella: Autoasi-korjaamot ovat ammattitaitoisia korjaamoita, jotka huoltavat ja korjaavat kaikenmerkkisiä autoja. Korjaamoissa on nykyaikaiset laitteet ja korkea ammattitaito. En kyllä allekirjoita tuota!
argo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 02:13

Itellä on vaihdettuna jarrupalat ja kuskinpuoleinen etujarru kuumenee aivan julmetusti muutaman kilometrin lenkillä ja haisee palaneen käry kun menee renkaan viereen, osaisiko joku sanoa tuohon mitään? Auto menossa ensi viikolla takuuhuoltoon ni jos jotain vinkkiä olisi asiaan heittää kuinka reklamoida. Kuskin puolen jarrulevy on myös selkeästi naarmuisempi kun toisen puolen levy.... auto ostettu liikkeestä viime viikolla ja ennen luovutusta vaihtoivat jarrupalat kun herjasi huonoja jarruja.

Edit:
auto BMW 118D vm.2012

Otin vielä kuvat etujarrulevyistä!
Oikea : https://goo.gl/PGyEgM
Vasen : https://goo.gl/1ABvTZ
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Eiköhän siellä jokin vaan jumita. Sanot että on jumissa ja pyydät korjaamaan. Kannattanee mittauttaa nuo levyjenkin paksuudet kun aika kuluneilta näyttää noissa kuvissa.
argo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 02:13

Kuinkas toi kun vasen levy on ulkolaidasta ihan keltanen? Oisko kuumuudesta jo vaihtanu väriä? Ihan erivärinen kun oikean puolen levy. Jjjjaaaa voiko se jumittaminen aiheuttaa tärinää ajaessa tasasella asfaltilla? Jossain vaiheessa eilen täristi niin että tuntu kun ois rengas puhki mutta ei ollu kun kävin tarkistaan ja paineet oli ok?
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Keltainen väri on ruostetta joka on saanut vähän enemmän lämpöä kun toinen levy, levyt ei näytä erityisen kuluneilta tai siltä että pitäisi vaihtaa. Takaisin liikkeeseen ja jarrujen herkistelyyn ja/tai osien vaihtoon.
sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Jarrulevyt vaihtoon, sillä ruosteeltahan tuo näyttää eli jarrupala on jo painunut levyn kulumisen takia levyn sisälle. Ja liukutappien voitelu esim.kuparitahnalla ja halpislevyjä EI kannata asentaa, sillä itsellä melkein uudet levyt (mallia italia) kovemman jarrutuksen takia (porotokka) rupesivat täristämään rattia. Ei muuta kun auto korjaamolle ja VAADI kunnon levyt autoon. Omaanikin ne vaihdettiin ja ongelmia ei sen sen jälkeen esiintynyt.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Jos ruosteen takia aletaan jarrulevyjä vaihtelemaan niin levyjä saa vaihtaa tämän tästä, ruostuminen ei juurikaan kerro jarrulevyn kuluneisuudesta vaan on ruostuvan teräksen ominaisuus kun tehdasmaalit (jos sellaista on) on kulunut ajan mittaan pois. Kuvien perusteella väittäisin ettei levyt ole kuluneet lähellekkään tehtaan ilmoittaman paksuuden alarajaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jarrulevyissä voi olla kahden sorttista ruostumista. Kuvan tapauksessa ruostetta on vain väriksi, lähtee pois normaalilla jarruttelulla, täysin normaali olotila joka vesikelin tai kostean päivän seisonnan jälkeen. Jos levyn kulutuspintaan tulee paksua ruostetta, se syö jarrupalaan kolon eikä siltä osuudelta jarruta enää ollenkaan. Jälkimmäisessä tapauksessa syytä vaihtaa levyt ja palat.
argo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Maalis 2018, 02:13

Kiitos vastauksista! Eli levyt ei välttämättä vaihtokunnossa. Entäs kun ajelin lyhyen lenkin tänään niin alko taas täristämään aivan julmetusti, ihan kun ois rengas puhki! Voiko toi jarrun jumittaminen aiheuttaa moista? Kuskin puolen jarru taas aivan tulikuuma ja haisi palanut, ajoin 10km lenkin kaupungissa eli nopeudet 40-70kmh. Jarrun lämpeneminen alkaa olla jo selvä homma mutta tuo tärinä nyt alkaa ihmetyttään enemmän, ei tuolla kovin kauaks kotoa uskalla lähtee kun tuntuu että koko laitos hajoaa tärinästä hetkenä minä hyvänsä. Ja tärinä alkaa silloin kun on ajanut sen verran että kuskin puolen jarrut on lämmenny jo kuumaksi (pysäytin tärinän alettua ja kävin koittaan ni jarru tulikuuma)
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Älä aja sillä yhtään mihinkään jos niin paljon jarru jumittaa. Tärinä hyvinkin johtuu jumittavasta jarrusta.
Vastaa Viestiin