Vanhempaan bemariin uusittiin takajarrut; levyt, palat ja käsijarrukengät.
Huoltomies sanoi, että palat olivat liian paksut (aluksi jopa laahasivat), mutta kuluvat sopiviksi?
Levyt kuumenevat ajossa melkoisesti. Ei kai niitä ole tarkoitus ajamalla sopivaksi hioa? Osat tarvikekaupasta, ei siis alkuperäisiä.
Pitäisikö viedä takaisin korjaamolle?
Uudet jarrut kuumenee
Sama korjaamo laittoi toiset jarrupalat, jotka hankittiin eri liikkeestä. Nyt ei enää savua tullut, mutta jarrut lämpenivät vieläkin. Etenkin toinen puoli tuli aivan kuumaksi jo 10km ajon jälkeen.
Vein toiseen korjaamoon, jossa tehtiin jarrujen "herkistys". Vanhojen loppuunkuluneiden palojen jäljiltä sylinterit eivät enää palauttaneet ja uudet palat jäivät kiinni jarrulevyyn. Eipä tainnut vikaa olla ensimmäisissäkään paloissa, vaikka liian paksuiksi väitettiin?
Kahdesti tyrinyt korjaamo oli paikallinen Autoasi ketjun korjaamo. Ei tuollaisella ammattitaidolla saisi kenenkään jarruja korjailla. Itselläni ainakin oli viimeinen kerta ko. pajassa!
Vein toiseen korjaamoon, jossa tehtiin jarrujen "herkistys". Vanhojen loppuunkuluneiden palojen jäljiltä sylinterit eivät enää palauttaneet ja uudet palat jäivät kiinni jarrulevyyn. Eipä tainnut vikaa olla ensimmäisissäkään paloissa, vaikka liian paksuiksi väitettiin?
Kahdesti tyrinyt korjaamo oli paikallinen Autoasi ketjun korjaamo. Ei tuollaisella ammattitaidolla saisi kenenkään jarruja korjailla. Itselläni ainakin oli viimeinen kerta ko. pajassa!
"Eipä tainnut vikaa olla ensimmäisissäkään paloissa, vaikka liian paksuiksi väitettiin?"
Eipä tainnut. Palojen kuluessa liukutappien liikkuva segmentti siirtyy yhä lähemmäksi levyä. Kun sitten laitetaan uudet paksummat palat , siirtyy liukutappien liike samalla alueelle , joka on pitkään ollut vailla liikettä. Tästä syystä liukutapit jumittuvat , eikä jarrupala enää palaudu kunnolla jarrutuksen jälkeen , vaan jää hankaamaan levyä. Liukutappien herkistys kuuluukin aina jarrupalojen vaihtoon.
Eipä tainnut. Palojen kuluessa liukutappien liikkuva segmentti siirtyy yhä lähemmäksi levyä. Kun sitten laitetaan uudet paksummat palat , siirtyy liukutappien liike samalla alueelle , joka on pitkään ollut vailla liikettä. Tästä syystä liukutapit jumittuvat , eikä jarrupala enää palaudu kunnolla jarrutuksen jälkeen , vaan jää hankaamaan levyä. Liukutappien herkistys kuuluukin aina jarrupalojen vaihtoon.
Kuten männän/mäntien liikkuvuuden varmistaminen.Sekä jarrupalojen liikkumisen varmistaminen palojen ohjausraudassa (carriessa).Esim. joissakin halvoissa tarvikepaloissa se metallilevy on prässätty niin teräväreunaiseksi,ettei ne vaan toimi ilman viilalla pyyhkäisyä.melperri kirjoitti:Liukutappien herkistys kuuluukin aina jarrupalojen vaihtoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tuo männän liikkuvuuden tarkastus on yksi jarruremontin peruskiviä. Oikeastaan vasta kokemus opettaa, kuinka jäykkä tai kevyt se voi/saa olla. Toinen erittäin tärkeä seikka on tarkistaa männän pölysuoja. Jos se on rikkoontunut, niin silloin todennäköisesti mäntä on jo niin ruvella, että, vaikka se menisi kevyesti sisään, alkaa kohta kanittamaan.
Jarruremontti ylipäätään on periaatteessa aika yksinkertainen projekti. Mutta käytännössä siinä on varsin monta tärkeää yksityiskohtaa mitä tupeloimalla voi koko homma voi mennä poskelleen.
Jarruremontti ylipäätään on periaatteessa aika yksinkertainen projekti. Mutta käytännössä siinä on varsin monta tärkeää yksityiskohtaa mitä tupeloimalla voi koko homma voi mennä poskelleen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Kyllä on ollut tunari korjaamo. Jopa minä, joka olen todella surkea itse korjaamaan autoa, ymmärrän tarkastaa yllä mainitut asiat parhaani mukaan kun duunailen jarrujen kanssa. Puhumattakaan sitten ammattiasentajasta. Ei jessus sentään mistä ihmisiltä rahaa otetaan. Vähän kuin ravintolassa toisi kylmän pakastepitsan lautasella, "sori, tuon uuden tilalle, unohtui lämmittää".jaki kirjoitti:Tuo männän liikkuvuuden tarkastus on yksi jarruremontin peruskiviä. Oikeastaan vasta kokemus opettaa, kuinka jäykkä tai kevyt se voi/saa olla. Toinen erittäin tärkeä seikka on tarkistaa männän pölysuoja. Jos se on rikkoontunut, niin silloin todennäköisesti mäntä on jo niin ruvella, että, vaikka se menisi kevyesti sisään, alkaa kohta kanittamaan.
Jarruremontti ylipäätään on periaatteessa aika yksinkertainen projekti. Mutta käytännössä siinä on varsin monta tärkeää yksityiskohtaa mitä tupeloimalla voi koko homma voi mennä poskelleen.
Teen palautteen Autoasi-ketjulle, jonka tunnusten alla tämä Autohuolto Kari Iivonen nykyään toimii. Ketju mainostaa mm. seuraavalla lauseella: Autoasi-korjaamot ovat ammattitaitoisia korjaamoita, jotka huoltavat ja korjaavat kaikenmerkkisiä autoja. Korjaamoissa on nykyaikaiset laitteet ja korkea ammattitaito. En kyllä allekirjoita tuota!
Itellä on vaihdettuna jarrupalat ja kuskinpuoleinen etujarru kuumenee aivan julmetusti muutaman kilometrin lenkillä ja haisee palaneen käry kun menee renkaan viereen, osaisiko joku sanoa tuohon mitään? Auto menossa ensi viikolla takuuhuoltoon ni jos jotain vinkkiä olisi asiaan heittää kuinka reklamoida. Kuskin puolen jarrulevy on myös selkeästi naarmuisempi kun toisen puolen levy.... auto ostettu liikkeestä viime viikolla ja ennen luovutusta vaihtoivat jarrupalat kun herjasi huonoja jarruja.
Edit:
auto BMW 118D vm.2012
Otin vielä kuvat etujarrulevyistä!
Oikea : https://goo.gl/PGyEgM
Vasen : https://goo.gl/1ABvTZ
Edit:
auto BMW 118D vm.2012
Otin vielä kuvat etujarrulevyistä!
Oikea : https://goo.gl/PGyEgM
Vasen : https://goo.gl/1ABvTZ
Kuinkas toi kun vasen levy on ulkolaidasta ihan keltanen? Oisko kuumuudesta jo vaihtanu väriä? Ihan erivärinen kun oikean puolen levy. Jjjjaaaa voiko se jumittaminen aiheuttaa tärinää ajaessa tasasella asfaltilla? Jossain vaiheessa eilen täristi niin että tuntu kun ois rengas puhki mutta ei ollu kun kävin tarkistaan ja paineet oli ok?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Keltainen väri on ruostetta joka on saanut vähän enemmän lämpöä kun toinen levy, levyt ei näytä erityisen kuluneilta tai siltä että pitäisi vaihtaa. Takaisin liikkeeseen ja jarrujen herkistelyyn ja/tai osien vaihtoon.
Jarrulevyt vaihtoon, sillä ruosteeltahan tuo näyttää eli jarrupala on jo painunut levyn kulumisen takia levyn sisälle. Ja liukutappien voitelu esim.kuparitahnalla ja halpislevyjä EI kannata asentaa, sillä itsellä melkein uudet levyt (mallia italia) kovemman jarrutuksen takia (porotokka) rupesivat täristämään rattia. Ei muuta kun auto korjaamolle ja VAADI kunnon levyt autoon. Omaanikin ne vaihdettiin ja ongelmia ei sen sen jälkeen esiintynyt.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Jos ruosteen takia aletaan jarrulevyjä vaihtelemaan niin levyjä saa vaihtaa tämän tästä, ruostuminen ei juurikaan kerro jarrulevyn kuluneisuudesta vaan on ruostuvan teräksen ominaisuus kun tehdasmaalit (jos sellaista on) on kulunut ajan mittaan pois. Kuvien perusteella väittäisin ettei levyt ole kuluneet lähellekkään tehtaan ilmoittaman paksuuden alarajaan.
Jarrulevyissä voi olla kahden sorttista ruostumista. Kuvan tapauksessa ruostetta on vain väriksi, lähtee pois normaalilla jarruttelulla, täysin normaali olotila joka vesikelin tai kostean päivän seisonnan jälkeen. Jos levyn kulutuspintaan tulee paksua ruostetta, se syö jarrupalaan kolon eikä siltä osuudelta jarruta enää ollenkaan. Jälkimmäisessä tapauksessa syytä vaihtaa levyt ja palat.
Kiitos vastauksista! Eli levyt ei välttämättä vaihtokunnossa. Entäs kun ajelin lyhyen lenkin tänään niin alko taas täristämään aivan julmetusti, ihan kun ois rengas puhki! Voiko toi jarrun jumittaminen aiheuttaa moista? Kuskin puolen jarru taas aivan tulikuuma ja haisi palanut, ajoin 10km lenkin kaupungissa eli nopeudet 40-70kmh. Jarrun lämpeneminen alkaa olla jo selvä homma mutta tuo tärinä nyt alkaa ihmetyttään enemmän, ei tuolla kovin kauaks kotoa uskalla lähtee kun tuntuu että koko laitos hajoaa tärinästä hetkenä minä hyvänsä. Ja tärinä alkaa silloin kun on ajanut sen verran että kuskin puolen jarrut on lämmenny jo kuumaksi (pysäytin tärinän alettua ja kävin koittaan ni jarru tulikuuma)