Onko kellään hyvää konstia hehkutulpan irrottamiseen ilman sylinterikannen avaamista? BMW 330D, 2002
Kävi melkoinen tuuri kun huollossa vaihtoivat tulppia ja katkaisivat niistä yhden. En ollut edes sopinut tulppien vaihdosta enkä saanut siitä mitään ilmoitustakaan. Kun kyselin iltapäivällä autosta, sanoivat, että moottorista on yksi tulppa katki ja voin kuulemma ajaa autolla, mutta onko isompikin riski kun yksi tulppa on jumissa kannessa?
Voisiko joku auttaa ja tehdä irrotustyön puolestani tai ehdottaa jotain korjaajaa, joka osaa irrottaa jumiutuneen tulpan.
Jumiutunut ja katkennut hehkutulppa
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Tuota, mikseivät ne siellä huollossa korjaa asiaa, koska ovat särkeneetkin? Eikös kaikki kulut ja työt kuuluis tuolle korjaamolle?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Niinpä. Ja tätä ongelmaa tuskin olisi tullutkaan, jos kone olisi käytetty lämpimäksi ennen hommaan ryhtymistä.Ironic32 kirjoitti:Tuota, mikseivät ne siellä huollossa korjaa asiaa, koska ovat särkeneetkin? Eikös kaikki kulut ja työt kuuluis tuolle korjaamolle?
Voihan olla, että tulppa on jumiutunut hapettumisen tms. seurauksena tai hehkutulppa on laitettu alunperin liian kireälle, jolloin se katkeaa irroituksen yhteydessä. Irroitushan ei ole muuta kuin irtiruuvaamista, kuten sytytystulppien kanssa.Ironic32 kirjoitti:Tuota, mikseivät ne siellä huollossa korjaa asiaa, koska ovat särkeneetkin? Eikös kaikki kulut ja työt kuuluis tuolle korjaamolle?
Nostetaanpas aihe esille kun sopivasti osui silmään ja stoori kerrottavana lähimenneisyydestä. Asioin Saksassa BMW merkkiliikkeessä ja huoltohallin ikkunan läpi näin, että F11 oli nostettu pukille ja koko kuusisylinterinen diesel moottori vaihteistoineen oli laskettu irti auton alle. Siinä mekaanikko istui nätisti vaihteiston päällä niin kuin hevosen selässä ja kiinnitteli jotain letkuja moottoriin. Kysäisin huoltopäälliköltä, että mikäs tuo keissi on ja mikäli ymmärsin auttavalla saksan kielen taidollani, niin alumiinirunkoinen hehkutulppa oli katkennut vaihdon yhteydessä... Korjauskustannukseksi arvioi, "hmm no ainakin 4000 euroa." Kuulostaa kyllä todella uskomattomalta! Itselläni aikanaan oli alkupään tuotannon A6 4F 3.0tdi ja siinä mallissa keraamiset hehkutulpat oli riesana ( ei onneksi omalla kohdalla) kunnes vaihdettiin metallisiin, mutta nettikeskustelujen perusteella operaatiosta selvittiin merkkiliikkeessä kannen avaamisella. Kyseisen bemarin vuosimallia en huomannut kysyä tai onko materiaaleja parannettu tuotannon myötä tms.
Asiantuntematonta toimintaa. Hehkut irroitetaan aina kone kuumana, ja jos on oikein oikein pahoja niin esimerkiksi tuolla: http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Pa ... kseen/3109" onclick="window.open(this.href);return false; kun tekee rauhassa tarpeeksi monta kertaa edestakaisin niin aina on kaikki lähteneet katkeamatta, myös sellaiset joita ei ole joissakin pajoissa saatu irti lainkaan, ja myös jotkut todella vaikeat mercedeksen hehkut.
Jos bmw hehku olisi jo valmiiksi poikki, sen saa usein irti rikkomalla keskiosan ja lyömällä sopivan torxin tai xzn:n syntyneeseen reikään ja jälleen wibrolla edestakaisin. Koneen purku hehkun takia on järjetöntä. Jos tulppa on katkennut kierteen alapuolelta niin erilaisia ulosvetäjiä hommaan löytyy useiltakin valmistajilta, esim klann 013252.
Pahimmassa tapauksessa tulppa voidaan myös kokonaan porata pois asettamalla kyseinen sylinteri yläkuolokohtaan niin että venttiilit ovat kiinni, poistamalla suutin ja asettamalla suuttimen reikään paineilma adapteri, jolloin porausjäte lentää hehkun reiästä poispäin menemättä sylinteriin. Ohjausholkilla ja sopivasti hehkua ohuemmalla terällä porattaessa ei tarvitse myöskään asentaa kierreholkkia hehkun reikään vaan jäljelle jäänyt kierre kiertyy nätisti pois sopivalla kalvaimella.
Jos olisi vielä käynyt niin onnettomasti että keraaminen keskiosa olisi tippunut sylinteriin, niin ei hätää se jää männän päälle, kun ei mahdu menemään mihinkään (ja muuta roskaahan siellä ei olekaan kiitos em paineilman) ja senkin saa pois laittamalla endoskoopin suuttimen reiästä jotta näkee mitä tekee ja kalastamalla se kiinni esim. mmj johdinlangan päähän kiinnitetyn sinitarran palan avulla hehkun reiästä, reiät voi luonnollisesti vaihtaa toisinpäinkin kumminpäin on helpompaa.
Eli käytännössä koskaan ei ole tarvetta mennä sylinterinkannen irroitukseen hehkun takia ellei siihen ole muuta tarvetta.
Jos bmw hehku olisi jo valmiiksi poikki, sen saa usein irti rikkomalla keskiosan ja lyömällä sopivan torxin tai xzn:n syntyneeseen reikään ja jälleen wibrolla edestakaisin. Koneen purku hehkun takia on järjetöntä. Jos tulppa on katkennut kierteen alapuolelta niin erilaisia ulosvetäjiä hommaan löytyy useiltakin valmistajilta, esim klann 013252.
Pahimmassa tapauksessa tulppa voidaan myös kokonaan porata pois asettamalla kyseinen sylinteri yläkuolokohtaan niin että venttiilit ovat kiinni, poistamalla suutin ja asettamalla suuttimen reikään paineilma adapteri, jolloin porausjäte lentää hehkun reiästä poispäin menemättä sylinteriin. Ohjausholkilla ja sopivasti hehkua ohuemmalla terällä porattaessa ei tarvitse myöskään asentaa kierreholkkia hehkun reikään vaan jäljelle jäänyt kierre kiertyy nätisti pois sopivalla kalvaimella.
Jos olisi vielä käynyt niin onnettomasti että keraaminen keskiosa olisi tippunut sylinteriin, niin ei hätää se jää männän päälle, kun ei mahdu menemään mihinkään (ja muuta roskaahan siellä ei olekaan kiitos em paineilman) ja senkin saa pois laittamalla endoskoopin suuttimen reiästä jotta näkee mitä tekee ja kalastamalla se kiinni esim. mmj johdinlangan päähän kiinnitetyn sinitarran palan avulla hehkun reiästä, reiät voi luonnollisesti vaihtaa toisinpäinkin kumminpäin on helpompaa.
Eli käytännössä koskaan ei ole tarvetta mennä sylinterinkannen irroitukseen hehkun takia ellei siihen ole muuta tarvetta.
Tuossa on vielä aika hyvä kattaus työkaluja samalla sivulla, toki osalle noista löytyy huomattavasti edullisempiakin valmistajia. http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/a ... kutulpille" onclick="window.open(this.href);return false;