F11:n vetokoukku automatiikalla
Vetokoukku moottoroituna jämähti jumiin "ulkoasentoon-vetotilaan", onko kokemuksia? Olisko sensori tai lukon vapautus mekanismi jumissa? Ei viittis viedä Laakkoselle, kenellä homma hanskassa Joutuuko takapuskurin irroittamaan, jos joutuu korjailemaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Kaveri painamaan sitä nappia ja kunnon napautus lekalla koukkuun. Jos lähtee liikkeelle, niin vaseliinia paikat täyteen ja ajaa koukkua edestakaisin muutaman kerran. Sen jälkeen pari kertaa kuukaudessa käyttöä.
Suomen olosuhteisiin irroitettava koukku on snadisti varmempi valinta...
Suomen olosuhteisiin irroitettava koukku on snadisti varmempi valinta...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Palaako vihreä led-valo vetokoukun käyttökytkimessä? Omassa autossa sain sammuneen ledin palamaan ja koukun toimimaan käyttämällä kärryä vetokoukussa kiinni.kari kirjoitti:Moi
Minulla on sama ongelma. Vetokoukku jämähti veto asentoon.
Mikä avuksi?
Led palaa vihreänä ja kun painaa nappia ledi alkaa vilkkumaan ja sähkömoottori yrittää kääntää koukkua mutta koukku ei käänny.
Kun napin vapauttaa ja painaa uudelleen hetken päästä siihen syttyy taas vihreä valo palamaan ja koukku on "takaisin veto asennossa".
Lievä koputtelu koukkuun ei auttanut ja auton alta ei näy mekaanista estettä mutta koukku/sähkömoottori/lukitus salpa on hyvin koteloitu.
Kun napin vapauttaa ja painaa uudelleen hetken päästä siihen syttyy taas vihreä valo palamaan ja koukku on "takaisin veto asennossa".
Lievä koputtelu koukkuun ei auttanut ja auton alta ei näy mekaanista estettä mutta koukku/sähkömoottori/lukitus salpa on hyvin koteloitu.
Ilmeisesti F10/11 on samanlainen Westfalian koukkumekanismi kuin E60/61.
Näistä menee ennemmin tai myöhemmin koukkua liikuttavan vaihteiston sisältä muovinen ratas. Koukun asennolle ei ole rajakytkimiä, vaan moottorin ohjaus tapahtuu virranrajoituksella. Kun koukku tuolla päässä tulee kovaa vastaan päätepisteeseen, vaihteiston rattaisiin kohdistuu hetkellisesti melkoinen momentti. BMW:ltä tai Westfalialta tähän koukkuun ei osia saa, vaan heidän ratkaisunsa on aina koko koukun uusiminen. Onneksi näitäkin pystytään kuitenkin korjaamaan. Oheisen kuvan harmaa ratas se yleisimmin murtuva.
Näistä menee ennemmin tai myöhemmin koukkua liikuttavan vaihteiston sisältä muovinen ratas. Koukun asennolle ei ole rajakytkimiä, vaan moottorin ohjaus tapahtuu virranrajoituksella. Kun koukku tuolla päässä tulee kovaa vastaan päätepisteeseen, vaihteiston rattaisiin kohdistuu hetkellisesti melkoinen momentti. BMW:ltä tai Westfalialta tähän koukkuun ei osia saa, vaan heidän ratkaisunsa on aina koko koukun uusiminen. Onneksi näitäkin pystytään kuitenkin korjaamaan. Oheisen kuvan harmaa ratas se yleisimmin murtuva.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Samasta aiheesat puhistiin kodinkoneisiin (ja niiden kestävyytteen) liittyen toisaalla. Muoviromua nykyään ovat koneet kaikki tyynniClavurion kirjoitti:Näistä menee ennemmin tai myöhemmin koukkua liikuttavan vaihteiston sisältä muovinen ratas.
Wtf! Eihän tommonen muovipaska voi kestää käytössä, ei voi olla todellista että moisia edes on olemassa. Minä valittaisin johonkin kuluttaja-asiamiehelle ja pian, jos et saa sitä koukkua takuuseen tms. kiltisti. Tai sit tönäri käteen ja 3d-tulostimella varaosia, hehheh.
No niin... Lähdin autolla liikenteeseen ja kojelautaan syttyi vetokoukun valo. Kävin painamassa koukun nappia ja koukku kääntyi nätisti omalle paikalleen auton alle. Tiedä häntä... Oma arvaukseni on, että vähäisen käytön vuoksi se oli vain jämähtänyt vetoasentoon. Taas toimii.
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Minulla on jo jonkin aikaa vaatinut reippaan napautuksen kumivasaralla, jolloin vihreä valo syttyy ja koukku menee painalluksella kiltisti piiloon. Ulos tulee onneksi aina nikottelematta.
Onkin muuten ainoa renkkaava osa autossa, kilometrejä mittarissa 160 t.
Onkin muuten ainoa renkkaava osa autossa, kilometrejä mittarissa 160 t.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Meillä alkoi koukku jumittamaan noin 1v asennuksen jälkeen. Rasvasivat mekanismin (tjsp) paikallisella merkkarilla ja ongelma oli hoidettu. Virallisen ohjeen mukaan koukku olisi pitänyt uusia.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
^^ Tuosta tietoisena pyysinkin voitelemaan mekanismin, kun auto viimeksi oli Autokeskuksella Hämeenlinnassa. Ensikommentti oli sielläkin, ettei onnistu. Kehoitin laittamaan onnistumaan, koska se on tehty muuallakin. Ja olihan se saatu auki ja voideltua, ja koukun liikkeet ovat olleet sen jälkeen hyvin jouheita.
Probleema on ennemminkin asennon/lukituksen tunnistuksessa. Vihreä valo katkaisijassa syttyy kyllä koukun tultua ulos, mutta jos auton sammuttaa niin se ei syty enää uudelleen ilman kohtuullisen terävää napautusta koukkuun.
Mutta jos noinkin pelaa, niin riittää mulle, ei ole iso vaiva kun kumivasara on valmiina kontissa.
Probleema on ennemminkin asennon/lukituksen tunnistuksessa. Vihreä valo katkaisijassa syttyy kyllä koukun tultua ulos, mutta jos auton sammuttaa niin se ei syty enää uudelleen ilman kohtuullisen terävää napautusta koukkuun.
Mutta jos noinkin pelaa, niin riittää mulle, ei ole iso vaiva kun kumivasara on valmiina kontissa.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 02 Huhti 2016, 09:31
Hei. Minulta saa noita sähkökoukun korjaus ratas sarjoja:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... ost3718381
Samppa
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... ost3718381
Samppa
- Liitteet
-
- rattaat_alu.jpg (24.04 KiB) Katsottu 12514 kertaa