316 /1986 lämpömittari ei nouse

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Vanhabemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Marras 2010, 15:54

KYseessä 316 vuodelta 1986, 1.8 kaasutinkone.

Lämpömittarin neula ei nouse, vaikka kone lämpiää normaalisti. Lisäoireena joko tähän liittyen tai erillisenä asiana on se, että uusikin akku piurkautuu noin viikossa tallissa. Huoltotarpeen merkkivalot ovat "aina" olleet riesa, palavat turhan päiten.

Ilmanputsarin alapuolella olevaan lämpöanturiin tulee kaksi johtoa, joista toinen on (ainakin nyt) suoraan yhteydessä moottorin runkoon ja toiseen tulee jännitettä noin 2V jopa silloin kun virta-avain on pois lukosta. Anturin vastus lämpimällä koneella on noin 200 Ohmia ja kasvaa koneen jäähtyessä.

Löytyísikö täältä tietoa tällaisen vian vaikutuksista, syistä ja korjaamisesta ?

* Onko vaarana koneen ylikuumeneminen (puhaltimessa viskokytkin, joka toiminee itsenäisesti)
* Onko vika anturin ja mittariston välisessä johdossa ?
* Onko vika mittaristossa (lämpömittari tai mittariston elektroniikka ?
* Onko huoltoilmaisimella jokin oma akkunsa, joka huhujen mukaan ajanmittaan alkaa kuormittaa pääakkua ?

Tervesin "Vanhabemu"
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Ei tuo ihan normaalilta mielestäni kuulosta, että anturille tulee jännitettä, vaikkei autossa ole virrat päällä. Kannattaa yrittää seurata johtoja niin pitkälle kuin pystyy, ettei näy mitään ylimääräistä. Mutta todennäköisesti vika on mittarissa/mittaristossa, vai voisiko johtua virtalukon pohjasta... Mittaristonhan luulisi myös olevan täysin jännitteetön, kun virrat ovat pois päältä. Tuo puoltaisi jotain häikkää myös virtalukossa. Ei ole vahvinta alaa, mutta edes jotain pohdiskelua... :blush:

Moottorin ylikuumenemiseen tuon ei pitäisi vaikuttaa, mutta luonnollisestikaan et nää, jos jostain syystä ne lämmöt lähtevät nousemaan.

Jos et muuta keksi, ja seisotat autoasi pidempään, niin voithan kokeilla irroittaa ne anturin johdot auton seisomaan jättäessäsi. Jos akku ei ole viikon päästä purkautunut, niin syy-yhteys on ainakin varma. Mittarin toimimattomuus johtunee jokatapauksessa anturista tai itse mittarista, tässä tapauksessa epäilisin mittariston päätä (tuon "haamujännitteen" takia)

Vanhempien Bemujen teknisissä ongelmissa ja kysymyksissä tietoa löytyy ehdottomasti eniten btcf:n foorumilta.
Vanhabemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Marras 2010, 15:54

Hei,

Kiitos vastauksesta!

Löysin aika paljon linkkejä, joissa mittariitovikojen ja akun tyhjenemisen syynä oli huoltoilmaisimen elektroniikkaan kuuluvan akkupariston vanheneminen.

Yksi vinkki kehotti kiristämään lämpömittarin piirilevyyn kiinnittävä mutteri. Yritin tätä, mutteri on näkyvillä ilman mitään purkamisia, mutta niin ahtaassa paikassa että en päässyt sitä kunnolla kiristämään (oli senverran löysä, että hylsyä sormin vääntämällä lähti aukeamaan ja sai takaisin "sormikireyteen"). Pitää hankkia lyhyempi vääntövarsi hylsyyn niin sitten sopii kiristämään paremmin.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Ilmoittelehan, kun vika löytyy, tai kuinka tutkimukset etenevät. Kiinnostaa ihan mielenkiinnosta, että mikä lopulta syy. Ja mikä antaa jännitettä anturille, vaikka virrat pois autosta.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Eikös nuo anturit ollut silloin hyvään aikaan (ennen näitä tietokonehärpäkkeitä) periaatteeessa sellaisia, että ne kytkivät +12 volttia maata vasten, elikkä runkoon. Jos kyseessä on esim. lämpömittari, niin anturi on "tavallaan lämpöön reagoiva vastus" jonka toiseen napaan tulee 12v ja toinen napa on rungossa? Jos tuo anturi on viallinen ja vuotaa runkoon hallitsemattomasti koko ajan, niin voisi kuvitella, että toteutuisi nuo molemmat viat: Mittari ei toimi ja akku tyhjenee seisoessa.
Vanhabemu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Marras 2010, 15:54

Vika korjattu !

Lämpömittarin kiinnitysmutterin kiristäminen oli ratkaisu. Mutteri on hyvin näkyvillä, mutta hankala kiristää.
Työkalulaatikosta löytyi sarja pieniä hylsyjä ja sahaamalla 6mm kuusioavaimen lyhyemmästä osasta palan pois sain varren, jolla mahtui sen mutterin kiristämään.

Nettivinkissä, jostä tämä löytyi, mainittiin että samanlainen vika voi vaivata ainakin bensamittaria.


Akku tyhjenee omia aikojaan edelleen, niinkuin teki jo lämpömittarin toimiessa. Todennäköinen syy on vikailmaisinelektroniikan pikkuakkujen totaalinen sippaaminen - ovat muuttuneet paristoista oikosuluiksi. Akkujen vuodot voivat sitten aiheuttaa netivinkkien mukaan monenlaista häikkää ainakin mittaristossa.
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

No hyvä että selvisi. Tuo mainitsemasi jännite anturista mitattuna, kun auto on virraton kuulostaa vielä hieman erikoiselta. Vai olisiko se vain jotain normaalia "haamujännitettä".
Voithan silti kokeilla vielä sitä anturin irrotusta seisonnan aikana, onko akun purkuun mitään vaikutusta. Vaikka todennäköisesti vika voi olla juurikin niissä mittariston "akuissa".
Vastaa Viestiin