Start-Stop aikana Park vaihteelle vaihtuminen
BMW F11. Kun moottori sammuu start-stopin aikana pysähtymisen seurauksena, joskus vaihde menee automaattisesti park vaihteelle D asennosta, jolloin pitää vaihde laittaa uudestaan D asennolle liikkeelle pääsemiseksi. Useinmiten se kuitenkin jää D asentoon jolloin liikkeelle lähtö onnistuu vain kaasua painamalla Onko tuo ominaisuus vai vika? Ennen start-stop sammutusta vaihde ollut D asennossa ja auto hold päällä. Turvavyötä tai ovea ei ole aukaista tapahtuman aikana.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Selvä vikahan tuo.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
- Auto: X3 20dA f25
- Paikkakunta: Helsinki
Täällä samaa vaivaa... auto on F25 20D -12. Mulla tuo ilmenee niin, että start/stop -toiminnon sammutettua moottorin, moottori käynnistyy itsestään n. 10 sekunnin kuluttua, vaikka mitään ei tehdä polkimilla tai ratilla. Aivan sama, onko auto hold -toiminto päällä vai ei, moottori starttaa ja vaihde menee D-asennosta P-asentoon.
Tämä ei ilmene ekalla ko. ajon start/stop syklillä, vaan toisella, joskus kolmannella. Yhden itsestään startin jälkeen saattaa taas toimia jonkun kerran normaalisti. Myöskään en ole huomannut, että mitenkään asiaan vaikuttaisi:
-ulko/sisälämpötila
-ilmastoinnin tms. asetukset
-ollaanko vasta lähdetty vai esim. ajettu jo 100km motaria, kaupunkiin tultaessa rumba alkaa ekan onnistuneen start/stopin jälkeen.
Koetin kertaalleen ladata akun ulkopuolisella laturilla täyteen, mutta silläkään ei ollut vaikutusta asiaan. Jotenkin kuitenkin tuntuisi, että tuo liittyisi jotenkin akkuun ja siinä olevaan jännitetasoon? Akku on alkuperäinen, 3 vuotta vanha, voisikohan se olla jonkun ohjausboxin mielestä kypsymässä? Normaalisti kyllä käynnistyy talvellakin.
No, täytyy ottaa asia puheeksi seuraavassa huollossa... tuo 'ominaisuus' jättää koko start/stop toiminnon aika lailla käyttökelvottomaksi, joten yleensä tuo tulee käännettyä pois toiminnasta viimeistään ekan moottorin sammutuksen jälkeen.
Tämä ei ilmene ekalla ko. ajon start/stop syklillä, vaan toisella, joskus kolmannella. Yhden itsestään startin jälkeen saattaa taas toimia jonkun kerran normaalisti. Myöskään en ole huomannut, että mitenkään asiaan vaikuttaisi:
-ulko/sisälämpötila
-ilmastoinnin tms. asetukset
-ollaanko vasta lähdetty vai esim. ajettu jo 100km motaria, kaupunkiin tultaessa rumba alkaa ekan onnistuneen start/stopin jälkeen.
Koetin kertaalleen ladata akun ulkopuolisella laturilla täyteen, mutta silläkään ei ollut vaikutusta asiaan. Jotenkin kuitenkin tuntuisi, että tuo liittyisi jotenkin akkuun ja siinä olevaan jännitetasoon? Akku on alkuperäinen, 3 vuotta vanha, voisikohan se olla jonkun ohjausboxin mielestä kypsymässä? Normaalisti kyllä käynnistyy talvellakin.
No, täytyy ottaa asia puheeksi seuraavassa huollossa... tuo 'ominaisuus' jättää koko start/stop toiminnon aika lailla käyttökelvottomaksi, joten yleensä tuo tulee käännettyä pois toiminnasta viimeistään ekan moottorin sammutuksen jälkeen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
- Auto: X3 20dA f25
- Paikkakunta: Helsinki
Tällänen löytyi kuukkelista...
kuulostaisi menevän aika nappiin, sama TSB on julkaistu f11, f25 sarjan 2012 vuosimallin autoille. Korjaus taisi olla moottorinohjauksen / vaihteiston softaversioiden päivitys. No, täytyy joku päivä käydä kyselemässä onko huollon jampat samaa mieltä asiasta.
2012 Bmw 5-series Power Train Service Bulletin 344289
Action Number: 10051439
Service Bulletin Number: 344289 Report Date: Dec 01, 2012
Component: Power Train
Summary: Bmw: intermittently goes into park during a msa engine start. The transmission can intermittently go into the park position (p) when msa engine start is occurring. A drive gear can be selected in order to drive away, and no relevant faults
https://www.automd.com/tsb/bulletin_b344289/
kuulostaisi menevän aika nappiin, sama TSB on julkaistu f11, f25 sarjan 2012 vuosimallin autoille. Korjaus taisi olla moottorinohjauksen / vaihteiston softaversioiden päivitys. No, täytyy joku päivä käydä kyselemässä onko huollon jampat samaa mieltä asiasta.
2012 Bmw 5-series Power Train Service Bulletin 344289
Action Number: 10051439
Service Bulletin Number: 344289 Report Date: Dec 01, 2012
Component: Power Train
Summary: Bmw: intermittently goes into park during a msa engine start. The transmission can intermittently go into the park position (p) when msa engine start is occurring. A drive gear can be selected in order to drive away, and no relevant faults
https://www.automd.com/tsb/bulletin_b344289/
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Vika mikä vika. Omassa pikku kinnerissä ei tuollaista onglmaa tosin ole.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Mulla koodattu SS toiminnolle muisti napin asennolle ja se asento on off. Katsastukseen voin laittaa sen tilaan on. Omasta mielestäni SS on kyllä turhin ominaisuus mitä autossa voi olla ja suosittelen tuota kyllä muillekin. Tämä on vain minun mielipide, mutta eipä ole ongelmiakaan tuon kanssa.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Täysin samaa mieltä. Tosin hoidan sen itse manuaalisesti (ja nykyään refleksinomaisesti) kun kauppakassini käynnistän.kokkopa1 kirjoitti:Mulla koodattu SS toiminnolle muisti napin asennolle ja se asento on off. Katsastukseen voin laittaa sen tilaan on. Omasta mielestäni SS on kyllä turhin ominaisuus mitä autossa voi olla ja suosittelen tuota kyllä muillekin. Tämä on vain minun mielipide, mutta eipä ole ongelmiakaan tuon kanssa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- HIRVIPURO OY
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 20
- Liittynyt: 10 Touko 2014, 10:45
Mulla toi start/stop tomii hienosti, jos hill holder päällä niin lähtee käymään kun kaasupolkimeen kosketaan, jos hilli ei ole päällä niinj jarru poljin hoitaa ton asian, tarkkkailee auto akun latausta eli käynnistää kun on sitä mieltä että jännite laskee, pistää pitemmän päälle PARK asetukseen turvallisuus syista, lukee tämä juttu isossa käyttöohjekirjassa.
Lainataan vanhaa thrediä, kun on sama ongelma.
BMW X3 2011 F25 tekee samaa. Start/Stop automatiikka käynnistää auton 5 sekunnin kuluessa sammuttamisesta ja vaihtaa vaihteen PARK-vaihteelle. Tämä tapahtuu, joka kerta.
Tänään päivitettiin muun huollon yhteydessä ohjelmisto jos se auttaisi vikaan. Ei auttanut.
Vikakoodilistassa näkyy "420641 - Parking lock defectively engaged: plausibility, driver's command/sensor feedback"
Vika on ollut keväästä asti, mutta sen voi ohittaa kytkemällä automatiikan pois päältä.
Huollon seuraavana ajatuksena on purkaa vaihdekepin ympäriltä sisustusta ja tarkistaa, jos siellä olisi johdotuksissa jotain vikaa.
Olisiko kenelläkään mitään ajatusta mistä tuo voisi johtua, ja että kuinka kalliiksi tämä voi käydä?
BMW X3 2011 F25 tekee samaa. Start/Stop automatiikka käynnistää auton 5 sekunnin kuluessa sammuttamisesta ja vaihtaa vaihteen PARK-vaihteelle. Tämä tapahtuu, joka kerta.
Tänään päivitettiin muun huollon yhteydessä ohjelmisto jos se auttaisi vikaan. Ei auttanut.
Vikakoodilistassa näkyy "420641 - Parking lock defectively engaged: plausibility, driver's command/sensor feedback"
Vika on ollut keväästä asti, mutta sen voi ohittaa kytkemällä automatiikan pois päältä.
Huollon seuraavana ajatuksena on purkaa vaihdekepin ympäriltä sisustusta ja tarkistaa, jos siellä olisi johdotuksissa jotain vikaa.
Olisiko kenelläkään mitään ajatusta mistä tuo voisi johtua, ja että kuinka kalliiksi tämä voi käydä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Böntti koodaa sun automatiikan niin, että se muistaa olla laittamatta koko tsart-tsoppia päälle. Sillai pääset koko ongelmasta, ja bonuksena auto ei sammuile koko ajanJoonas kirjoitti:Lainataan vanhaa thrediä, kun on sama ongelma.
BMW X3 2011 F25 tekee samaa. Start/Stop automatiikka käynnistää auton 5 sekunnin kuluessa sammuttamisesta ja vaihtaa vaihteen PARK-vaihteelle. Tämä tapahtuu, joka kerta.
Tänään päivitettiin muun huollon yhteydessä ohjelmisto jos se auttaisi vikaan. Ei auttanut.
Vikakoodilistassa näkyy "420641 - Parking lock defectively engaged: plausibility, driver's command/sensor feedback"
Vika on ollut keväästä asti, mutta sen voi ohittaa kytkemällä automatiikan pois päältä.
Huollon seuraavana ajatuksena on purkaa vaihdekepin ympäriltä sisustusta ja tarkistaa, jos siellä olisi johdotuksissa jotain vikaa.
Olisiko kenelläkään mitään ajatusta mistä tuo voisi johtua, ja että kuinka kalliiksi tämä voi käydä?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Jos autosi on 2011 malllia ja sähkövikaa havaittavissa, mikset koodaa start-stopia pois?Joonas kirjoitti:Vikahan tuo on, ja haluaisin sen korjattavan eikä piilotettavan .
Tähän vielä lisäyksenä, että tupakansytyttimessä oleva jännitemittari näyttää tasaisesti 13.0 auton ollessa MSA:n sammuttamana.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
- Auto: X3 20dA f25
- Paikkakunta: Helsinki
Omaan kinneriin on tuo start stop vika korjattu. Talvella tuota vikaa ei juuri huomannut, kun kevät koitti, suunnilleen just näihin aikoihin siis, alkoi risomaan, kun moottori sammui, starttasi sitten itsestään ja vaihteisto parkille... Mainitsin tiskillä että löysin ameriikan tsb listalta samanlaisen tapauksen ja kyllähän aiheeseen sopiva puma löytyikin sitten.Buumer kirjoitti:Mites tässä kävi? Meikäläisellä sama vika, saatiinko tätä korjattua? Jos saatiin missä ja mitä maksoi?
Autoon tiputettiin uudet softaversiot ja sen jälkeen kyseinen start/stop systeemi on toiminut ihan mallikkaasti. Tosin refleksinomaisesti tuo tulee käännettyä pois aina startatessa.
Lisäboonuksena softapäivityksen myötä tuli valikoihin uusi 'sports mode' valinta. Tuolla voi säätää vaikuttaako alustaan vai voimalinjaan vai molempiin. En huomaa kyllä vaikuttaako tuo suuntaan tahi toiseen...
Kiitos vastauksesta vitosmopo. Missä tämä korjaus tehtiin? Täällä pk-seudulla Schmiedmann ei tunnista vikaa (eikä korjausta ole heillä tiedossa), sama juttu Vantaalla Autokeskuksessa ja Espoossa Laakkosella. Mistä siis löytyy osaava korjaamo jolla mahdollisuus tiputella softaa koneeseen?
NYT : F11, 520dA
EX : MB C270 cdi, MB C220 cdi, MB C180
EX : MB C270 cdi, MB C220 cdi, MB C180
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
- Auto: X3 20dA f25
- Paikkakunta: Helsinki
Tuo tehtiin espoon Laakkosella. Pengoin tuon amerikan takaisinkutsu tiedotteen itse etukäteen esille ja mainitsin, että tuollainen TSB löytyi ja sopii tapaukseen. Hemmo tiskillä totesi että niimpä näkyy, saako ohjelmoida auton?Buumer kirjoitti:Kiitos vastauksesta vitosmopo. Missä tämä korjaus tehtiin? Täällä pk-seudulla Schmiedmann ei tunnista vikaa (eikä korjausta ole heillä tiedossa), sama juttu Vantaalla Autokeskuksessa ja Espoossa Laakkosella. Mistä siis löytyy osaava korjaamo jolla mahdollisuus tiputella softaa koneeseen?
Mitään asiaan liittyviä vikakoodeja ei ollut aktiivisena, mutta vika selkeästi korjaantui tuolla, koska aiemmin s/s toimi melkein aina väärin, ohjelmoinnin jälkeen toimii täysin oikein.
Tuon muuten aiemmassa viestissä olevan linkin päässä ei ole enää tuota tiedotetta, olisiko sitten niin, että jenkit olisivat mielestään saaneet tuon valmiiksi tai jotain.