Kyseessä siis vm 2011 diesel 530 joka hävitti nytkin noin 1300 km matkalla nestettä n 1,5 litraa !! Mitään ulkoista vuotoa ei näy. Kaikki toimii normaalisti, ei savuta eikä mitään muutakaan poikkeavaa. Ajettu ko autolla 86000 km.
Wepasto asennettu ja oikeastaan kaikki ihmeellisyys alkoi silloin. Lisäsin nestettä usein heti wepaston laitonkin jälkeen mutta korjaamon mielestä se oli ihan normaalia koska ilmaaminen ei kuulesma juuri koskaan onnistu 100%.
Mitä tässä nyt kannattaisi tutkia ? Kanttakaan ei kaiketi ole järkevä mennä avaamaan (?) kun kuitenkaan mitään muuta toiminnalista oiretta ei ole. Vastauksista kiitollinen !
530Xdrive hukkaa nestettä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Jos kyse on webaston asennuksessa järjestelmään jääneestä ilmasta, pitäisi jäähdytysnesteen katoaminen loppua melko pian. Jos ei lopu, ei kyse ole siitä, vaan neste tulee jotain reittiä jäähdytysjärjestelmästä pois. Valitettavasti vaihtoehtoja on tuolloin kolme: joko se vuotaa ulos (näkyy yleensä lammikkona viimeistään paikallaan käyttäessä, etenkin runsas vuoto), lämppärin kennon kautta autoon sisään (huurruttaa lasit ikävällä jankilla ja haisee) tai jonnekin, mistä sitä ei näe eikä haista, eli käytännössä moottorin tai webaston sisään. Webaston sisästä loppuu aikanaan tila ja/tai aine päsee/tulee ulos (en tiedä tarkasti, en ole ikinä webastomötikkää avannut, mutta ne ei ole kovin isoja), moottorin sisältä se pääsee yleensä palotilan kautta pihalle. Tätä ei välttämättä etenkään dieselissä pakoputkesta kovin pian huomaa, kun putkessa on vastassa katalysaattoria ja partikkelifiltteriä.
Kannattaa tosiaan käytellä paikallaan. Jos vuoto on niin pieni että jäähdytysneste pääsee valumaan pois vain paineen alla eli auton käydessä lämpimänä, niin yleensä sillä silloin ajetaan ja ajoviima hajauttaa lätäkön tahi haihduttaa veden.
Kannattaa tosiaan käytellä paikallaan. Jos vuoto on niin pieni että jäähdytysneste pääsee valumaan pois vain paineen alla eli auton käydessä lämpimänä, niin yleensä sillä silloin ajetaan ja ajoviima hajauttaa lätäkön tahi haihduttaa veden.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Aero kirjoitti:Jos kyse on webaston asennuksessa järjestelmään jääneestä ilmasta, pitäisi jäähdytysnesteen katoaminen loppua melko pian. Jos ei lopu, ei kyse ole siitä, vaan neste tulee jotain reittiä jäähdytysjärjestelmästä pois. Valitettavasti vaihtoehtoja on tuolloin kolme: joko se vuotaa ulos (näkyy yleensä lammikkona viimeistään paikallaan käyttäessä, etenkin runsas vuoto), lämppärin kennon kautta autoon sisään (huurruttaa lasit ikävällä jankilla ja haisee) tai jonnekin, mistä sitä ei näe eikä haista, eli käytännössä moottorin tai webaston sisään. Webaston sisästä loppuu aikanaan tila ja/tai aine päsee/tulee ulos (en tiedä tarkasti, en ole ikinä webastomötikkää avannut, mutta ne ei ole kovin isoja), moottorin sisältä se pääsee yleensä palotilan kautta pihalle. Tätä ei välttämättä etenkään dieselissä pakoputkesta kovin pian huomaa, kun putkessa on vastassa katalysaattoria ja partikkelifiltteriä.
Kiitoksia !
Lämppärin kenno se tuskin on sillä mitään hajuja/huurtumista. Soitin äsken tuonne Wetterille ja aika ensiviikolle. Epäili että EGR venttiilin kautta voi päästä nestettä suoraan pakoputkeen joka sitten häviää/palaa sieltä palokaasujen mukana pois. Mutta tutkittava siis on.
Kannattaa tosiaan käytellä paikallaan. Jos vuoto on niin pieni että jäähdytysneste pääsee valumaan pois vain paineen alla eli auton käydessä lämpimänä, niin yleensä sillä silloin ajetaan ja ajoviima hajauttaa lätäkön tahi haihduttaa veden.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Hyvä pointti, ei ole lämpölaajentunut umpeen silloin. Pitääpi pistää itellekin mieleen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Jos pitäisi vetoa lyödä, niin EGR:n termari tai lauhdutin. Kumpikaan ei alkuun oireillut mitenkään, nestettä vai hävisi pidemmällä aikavälillä ilman hajuja tai lammikoita. Paineistuksella tosiaan saadaan helposti selville.
Viimeksi muokannut laituri, 23 Kesä 2015, 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juuri näitä mahdollisuuksia se korjaamopäällikkökin arvuutteli. Mitenkähän mahtaa tuo Fintakuu suhtautua tällaisiin ?laituri kirjoitti:Jos pitäisi vetoa lyädä, niin EGR:n termari tai lauhdutin. Kumpikaan ei alkuun oireillut mitenkään, nestettä vai hävisi pidemmällä aika välillä ilman hajuja tai lammikoita. Painesituksella tosiaan saadaan helposti selville.
Merkkikorjaamolla asiaa tutkittiin ja mitään ei löytynyt. Paineistuksen jälkeen ei vuotoja eikä painekkaan hävinny nopeasti. Niin asentaja kuin korjaamopäällikkö levittelivät käsiään... Viimeisen 300km tulos..noi 1 litra lisättyä nestettä.Kari68 kirjoitti:Juuri näitä mahdollisuuksia se korjaamopäällikkökin arvuutteli. Mitenkähän mahtaa tuo Fintakuu suhtautua tällaisiin ?laituri kirjoitti:Jos pitäisi vetoa lyädä, niin EGR:n termari tai lauhdutin. Kumpikaan ei alkuun oireillut mitenkään, nestettä vai hävisi pidemmällä aika välillä ilman hajuja tai lammikoita. Painesituksella tosiaan saadaan helposti selville.
Tuskin nyt on normaalia. En tiedä mitä sitä seuraavaksi kannattaisi tehdä ?
Jos se neste menee jotenkin palotilaan? Lohko jotenkin halki? Vai onko tuo edes mahdollista?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Nojoo tätä ne sanoivat että seuraava toimenpide olisi aukaista kansi ja katsoa. Sitä toki ihmettelivät ja pitivät kuitenkin epätodennäköisenä koska pakokaasut ovat ihan normaalit eli mitään ylimääräisiä höyryjä tms. Ja kuulesma tuollainen määrä jos se menis palotilaan niin pitäisi myös näkyä jo auton toiminnassakin. Suomeksi sanottuna....vit..aa !!salmol kirjoitti:Jos se neste menee jotenkin palotilaan? Lohko jotenkin halki? Vai onko tuo edes mahdollista?
Moi, mun pojan 1-sarjan 2012 malli alkoi samalla tavalla viedä nestettä. Siinä koneessa oli joku anturi joka vuosi, niin että neste haihtui! tosiaan 1l/500km, mutta mitään vuotoa ei nähty päällepäin. Porin Rintajoupilla Viisanen voisi tietää osan, jos sinun koneesta löytyy saman moinen. On kuulemma jonkin sortin tyyppivika.Kari68 kirjoitti:Kyseessä siis vm 2011 diesel 530 joka hävitti nytkin noin 1300 km matkalla nestettä n 1,5 litraa !! Mitään ulkoista vuotoa ei näy. Kaikki toimii normaalisti, ei savuta eikä mitään muutakaan poikkeavaa. Ajettu ko autolla 86000 km.
Wepasto asennettu ja oikeastaan kaikki ihmeellisyys alkoi silloin. Lisäsin nestettä usein heti wepaston laitonkin jälkeen mutta korjaamon mielestä se oli ihan normaalia koska ilmaaminen ei kuulesma juuri koskaan onnistu 100%.
Mitä tässä nyt kannattaisi tutkia ? Kanttakaan ei kaiketi ole järkevä mennä avaamaan (?) kun kuitenkaan mitään muuta toiminnalista oiretta ei ole. Vastauksista kiitollinen !
Jari
Morjens Motoauto ja paljon kiitoksia tästä informaatiosta !! Olen aiemmin yhden Bemarin Porin Rintajoupilta ostanutkin eli tiedän kyllä paikan. Olempas ensiksi puhelinyhteydessä tuohon Viisaseen ja hän varmaan osaa sanoa että onko tossa F10 530d koneessa samanmoista anturia.MotoAuto kirjoitti:Moi, mun pojan 1-sarjan 2012 malli alkoi samalla tavalla viedä nestettä. Siinä koneessa oli joku anturi joka vuosi, niin että neste haihtui! tosiaan 1l/500km, mutta mitään vuotoa ei nähty päällepäin. Porin Rintajoupilla Viisanen voisi tietää osan, jos sinun koneesta löytyy saman moinen. On kuulemma jonkin sortin tyyppivika.Kari68 kirjoitti:Kyseessä siis vm 2011 diesel 530 joka hävitti nytkin noin 1300 km matkalla nestettä n 1,5 litraa !! Mitään ulkoista vuotoa ei näy. Kaikki toimii normaalisti, ei savuta eikä mitään muutakaan poikkeavaa. Ajettu ko autolla 86000 km.
Wepasto asennettu ja oikeastaan kaikki ihmeellisyys alkoi silloin. Lisäsin nestettä usein heti wepaston laitonkin jälkeen mutta korjaamon mielestä se oli ihan normaalia koska ilmaaminen ei kuulesma juuri koskaan onnistu 100%.
Mitä tässä nyt kannattaisi tutkia ? Kanttakaan ei kaiketi ole järkevä mennä avaamaan (?) kun kuitenkaan mitään muuta toiminnalista oiretta ei ole. Vastauksista kiitollinen !
Jari
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Lähtisin kyllä kysäisemään toista mielipidettä muualta kuin merkkikorjaamosta, vaikka paineistus ei varsinaista ongelmaa paljastanutkaan. Toki voi olla kannessakin vikaa, mutta pitäisin tätä todella epätodennäköisenäm varsinkaan noilla kilometreillä ja katsoisin kaikki muut vaihtoehdot ennen siihen remonttiin alkamista, ihan lähtemällä vaikka EGR:n termarin vaihdosta.
Tänään on sitten auton tarkemmassa tutkinnassa tuolla paikallisella BMW korjaamolla. Ilmoittelenpa sitten tänne kun saavat jonkinlaista diagnoosia aikaiseksi.laituri kirjoitti:Lähtisin kyllä kysäisemään toista mielipidettä muualta kuin merkkikorjaamosta, vaikka paineistus ei varsinaista ongelmaa paljastanutkaan. Toki voi olla kannessakin vikaa, mutta pitäisin tätä todella epätodennäköisenäm varsinkaan noilla kilometreillä ja katsoisin kaikki muut vaihtoehdot ennen siihen remonttiin alkamista, ihan lähtemällä vaikka EGR:n termarin vaihdosta.
Nonih. Nyt soittivat korjaamolta ja vika oli löytynyt EGRn lauhduttimesta. Hiushalkeama josta tihkuttaa pitkällisen painetestin jälkeen nestettä. Hyvä että löytyi. Ikävämpi asia tässä on se että Fintakuu Extra ei korvaa tästä mitään !!?? Onko jollakin kokemusta kannattaako asiasta lähteä riitelemään ??
- HIRVIPURO OY
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 20
- Liittynyt: 10 Touko 2014, 10:45
Jäähdytys järjestelmän paineistus korjaamolla ja saa vinkkiä mikä vuotaa
Minulla auto ilmoitti jäähdytysnesteen lisäystarpeesta. Nestettä meni kaksi litraa joten varasin huoltoajan jossa paineistettiin järjestelmä.
Vuotohan sieltä löytyi. Neste oli päässyt pakotilaan ja karstoittanut kaiken sen jälkeen.
(Pahoittelut jos termistö väärin)
Autolla ikää kuusi vuotta ja 89tkm. F11 530xd.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Vuotohan sieltä löytyi. Neste oli päässyt pakotilaan ja karstoittanut kaiken sen jälkeen.
(Pahoittelut jos termistö väärin)
Autolla ikää kuusi vuotta ja 89tkm. F11 530xd.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla