n47 vihellys

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
hexa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 23:41
Auto: BMW E82 123d M-sport

käytin rakkaan 123d maahantuojan jakopään takasinkutsu kampanjassa, sen jälkeen alkanut kone viheltää yli 2000 kierroksessa ja siitä ylöspäin ääni on kovempi... ääni kuuluu parhaiten pienillä vaihteilla, ei kuulunu mitään tälläisiä ääniä ennen ku käytin sielä...
eikai mikään turbovika?? käyn huomenna kysäsemässä autosalvasta mistä tämä voi johtua, mutta osaako joku kertoa täälä jos nostavat kädet pystyyn? :conf:
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Itsellä tuossa F11 vihellellyt siitä asti kun auton ostin (tosin käytettynä yli 100tkm mittarissa) ensin sitä en edes huomannut, mutta jossain vaiheessa rekisteröin äänen. Huollossakin siitä tuli maininta, ja yrittivät siltä seisomalta kaupata uuden turbon ja asennuksen :lol: Omaan korvaan tuo vihellys lähinnä kuulostaa imuvuodolta. Voihan se turbokin olla, mutta joskus ajanut turbo vikaista autoa, niin kyllä ääni on erilainen kun turbo on menossa, lähinnä korkeampi taajuuksinen. Voihan tuokin olla ääni, joka indikoi turbon tulleensa tiensä päähän, mutta nyt samaa ääntä kuulostellut jo 40 tkm, eikä ole siitä voimistunut/muuttunut eikä minua häiritse, niin kovaa ajoa vain, niin kauan kunnes savuttaa ja/tai ääni muuttuu.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Kävisin jossain muualla kuin Autosalvassa tutkituttamssa tuota vikaa. Jos olet Lahdesta, niin käy MBA -autohuollossa kyselemässä mielipidettä mikä vian aiheuttaa.

Voi hyvin olla imupuolen vuotoa, mutta on tuossa hieman viitteitä myös ahdin puolen ongelmiin.
hexa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Kesä 2015, 23:41
Auto: BMW E82 123d M-sport

Joo MBA-autossa oon ennenkin käyttänyt on ollu hyvä paikka. :thuup:
Jos ois turbovikaa niin luulis, että ääni kuuluis kaikilla vaihteilla vai kuinka?
Soitin kuitenki tänää Autosalpaan, koska vihellys tai ehkä enemmänkin sellanen ulina alko tosiaan heti sieltä pois ajettaessa jakopää rempan jälkeen. Jos siis oisivat tehneet ite jonkun mokan niin ei toivottavasti menis omasta pussista. Kuulostivat siellä puhelimessa vähän huolestuneilta ja lupasivat tsekata auton heti maanantaina.
Katellaan mitä siellä siis sanovat ja jos ite joudun maksumieheks nii sit tosiaan vien auton MBA- autoon enkä mihinkään Autosalpaan...

Ois silti jees kuulla onko muilla vielä kokemusta tai tietoa mikä mahtais olla? :)
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Onko päivitystä tilanteeseen,löytyikö vihellykselle syy?
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Eikö turbon vihellys muuttuisi kaasua painettaessa eikä niinkään vauhdin mukaan?
Kari68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 13:49

Mulla ainakin tuo F10 530xD "vihellelly" myös. Nimenomaan pienissä nopeuksissa ja pienillä vaihteilla ja tutkittu on eikä mitään ainakaan vielä ole löytynyt. Auton toiminta ihan normaalia kokoajan mutta ääni on kuin turbiini tai joku viskokytkin viheltelisi. Itse pelkäsin juurikin vaihdelaatikkoa/jakovaihteistoa mutta ei sieltä mitään ole löytynyt. Laitoin tästä asiasta oman autoni osalta jo aiemmin viestiketjua kun ko ilmiöhän tuli oikeastaan esille wepaston laiton jälkeen.
anristol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Touko 2015, 17:20

Onko tähän tullut tietoa lisää? Itsellä viheltää 1500rpm - 2200rpm välillä ja isoilla vaihteilla ääni häviää. Salon Autotalo olisi vaihtanut turbot ja kaikki siihen liittyvät osat (n.4000€). Epäilen, että ongelma ei ole niin iso, että pitäisi kaikki vaihtaa ja olisi hienoa tietää mitä muiden autoille on tullut tehtyä?

Oma auto: F11 525 2012 (2.0 diesel)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

anristol kirjoitti:Onko tähän tullut tietoa lisää? Itsellä viheltää 1500rpm - 2200rpm välillä ja isoilla vaihteilla ääni häviää.
Kai se nyt vähän riippuu miten paljon viheltää. Kyllä minullakin kuuluu sellainen hiljainen vihellys joskus noilla kierroksilla, mutta se on jo pariin kertaan katsottu Autokeskuksessa ja sanoivat että normaalia. Eli sellainen ääni kun viheltäisi hengittäen sisäänpäin ja kuuluu vain vaivoin ja määrätyissä tilanteissa. Jos näin, niin se on käsittääkseni normaalia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
anristol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Touko 2015, 17:20

Nyt meni auto korjattavaksi bemarihuolto.fi paikkaan. Juttelin yhden kaverin kanssa ja hän kertoi, että oli samanlainen vihellys E-sarjan mersussa ja se johtui pakoaukontiivisteestä. Saas nähdä mistä löytyy bemarista vika. Ainakin isoin turbo oli ehjä.
anristol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Touko 2015, 17:20

Vika löytyi eli pienimmän turbon "siipirattaasta" oli lähtenyt n. 1cm x 1cm palanen, joka tuotti tuon äänen. Kummatkaan turbot eivät vuotaneet öljyä eli vika ei ollut hälyttävä, mutta joka tapauksessa turbo vaihdettiin.

Salossa kävin kysymässä työmatkan varrella valtuutetusta BMW huoltoliikkeestä, että mikä on vialla niin he kertoivat, että molemmat turbot rikki ja koko laitto maksaa minimissään n. 4000€.

Nyt vein auton Bemarihuoltoon piispanristille ja he kertoivat n.10 min aikana, että iso turbo on ehjä jne... Työ ja turbo maksoi yhteensä 1400€. Eli aika paljon vähemmän kuin mitä Salossa olisivat pyytäneet. NÄIN!

Kaipa tuollaisen turbon olisi saanut korjattua jos olisi vaivaa nähnyt ja ei olisi ollut kiire saada autoa ajoon. :drink:
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

anristol kirjoitti:Nyt vein auton Bemarihuoltoon piispanristille ja he kertoivat n.10 min aikana, että iso turbo on ehjä jne... Työ ja turbo maksoi yhteensä 1400€. Eli aika paljon vähemmän kuin mitä Salossa olisivat pyytäneet. NÄIN!
Suosittelen itsekin. Ei kannata edes Saksasta alkaa tilailemaan turboa itse, kun heidän kauttaa sain itse ainakin samaan hintaan turbon.
eksmekkeri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Touko 2015, 21:03

Kari68 kirjoitti:Mulla ainakin tuo F10 530xD "vihellelly" myös. Nimenomaan pienissä nopeuksissa ja pienillä vaihteilla ja tutkittu on eikä mitään ainakaan vielä ole löytynyt. Auton toiminta ihan normaalia kokoajan mutta ääni on kuin turbiini tai joku viskokytkin viheltelisi. Itse pelkäsin juurikin vaihdelaatikkoa/jakovaihteistoa mutta ei sieltä mitään ole löytynyt. Laitoin tästä asiasta oman autoni osalta jo aiemmin viestiketjua kun ko ilmiöhän tuli oikeastaan esille wepaston laiton jälkeen.
Itsellä sama ujellus alkoi myös webaston laiton jälkeen. Tampereen Autokeskuksessa sanoivat vian olevan hydraulipumpussa ja vaihtoivat sen (n.2100e). Onneksi Takuuvakuutus korvasi kaiken. Ei loppunut ujellus. Itseasiassa mukana kuuluu hiukan muutakin konehuoneesta. Itse epäilen jotain läppiä, joita webaston väyläohjain ohjaa eli pitää ehkä auki ylim. "äänikanavia" konehuoneeseen. Laitoin juuri asiasta privaattiviestin Böntille (tosin en ole varma lähtikö eli menikö perille). Katsotaan mitä Böntti vastaa.
Avatar
ProOil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Marras 2015, 17:49
Auto: 530xda

anristol kirjoitti:Vika löytyi eli pienimmän turbon "siipirattaasta" oli lähtenyt n. 1cm x 1cm palanen, joka tuotti tuon äänen. Kummatkaan turbot eivät vuotaneet öljyä eli vika ei ollut hälyttävä, mutta joka tapauksessa turbo vaihdettiin.

Salossa kävin kysymässä työmatkan varrella valtuutetusta BMW huoltoliikkeestä, että mikä on vialla niin he kertoivat, että molemmat turbot rikki ja koko laitto maksaa minimissään n. 4000€.

Nyt vein auton Bemarihuoltoon piispanristille ja he kertoivat n.10 min aikana, että iso turbo on ehjä jne... Työ ja turbo maksoi yhteensä 1400€. Eli aika paljon vähemmän kuin mitä Salossa olisivat pyytäneet. NÄIN!

Kaipa tuollaisen turbon olisi saanut korjattua jos olisi vaivaa nähnyt ja ei olisi ollut kiire saada autoa ajoon. :drink:


Saitko vastausta, mihin tuo palanen oli jatkanut matkaansa, vai löytyikö turbon sisältä, mielestäni takuu homma, materiaali vika...
Toiseksi turbon ei kuuluisi vihellellä, itselläni on kolmas BMW diesel turbolla ja ainoastaan kuulen äänen autotallissa, kun sammutan koneen niin turbo jatkaa pyörimistä, muttei varsinaisesti vihellä. Viheltämisen syynä usein miten laakereissa...
Saatavilla ensi vuonna, härmästä!
http://www.penriteoil.com.au/
Vastaa Viestiin