F11 perän jyrinä pakkasella ?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Nyt tämmösiä murheita. Onko muilla ?

Paripäivää nyt -20 asteen pakkasilla perästä kuuluu kovaa ukkosen tai suihkumoottorin tapaista voimakasta murinaa n. 5 sekunnin pituisina pätkinä. Ei vaikuta miltään mekaaniselta vialta. Voisiko murinan aiheuttaa ilmajousitus tai joku kompura mikä sitä ilmaa sitten sinne pumppaa?

Ääni on niin voimakas että kuuluu selvästi radion, puheen ja kaikkien äänien läpi. Oikein jännittää koska se taas alkaa.

Pitää kysellä huollosta, että kannattaako huolestua vai annetaanko mennä vaan.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
holle1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 11:17
Auto: MB C 250 CDI T 4 Matic AMG -11
Paikkakunta: ex 525 XDA T 08, 520 DA T 08, 520 D 06, 525 DA T -02

Eiköhän se kompressori tasaa perän säätöä kohdalleen. Tää varuste on vakiona touring 5, E61 alkaen. Mut ei sen äänen pitäis kova olla, just ja just sen kuulee..
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

EIkä siihen pakkanen mitään vaikuta vaan kuorma, eli painoa takana.

Omassa E61 LCI:ssä tuo kompuran ääni ei sisälle kuulu, ulos kyllä pörisee kun tavan kotinaulaimen kompura, harvoin viittä sekuntia putkeen. Syystä tahi toisesta usein pörisee kun auton jättää parkkiin, sammutuksen jälkeen. Nostaako se paineet tappiin että on valmiina kuormaa ottamaan?!?
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

holle1000 kirjoitti:Eiköhän se kompressori tasaa perän säätöä kohdalleen. Tää varuste on vakiona touring 5, E61 alkaen. Mut ei sen äänen pitäis kova olla, just ja just sen kuulee..
Ei pitäs niin siinä onkin jotain vikaa.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Makkis kirjoitti:EIkä siihen pakkanen mitään vaikuta vaan kuorma, eli painoa takana.

Omassa E61 LCI:ssä tuo kompuran ääni ei sisälle kuulu, ulos kyllä pörisee kun tavan kotinaulaimen kompura, harvoin viittä sekuntia putkeen. Syystä tahi toisesta usein pörisee kun auton jättää parkkiin, sammutuksen jälkeen. Nostaako se paineet tappiin että on valmiina kuormaa ottamaan?!?
pakkasella ainoastaan murisee
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Jos siellä on liian jäykät öljyt rautakauppojen kiinakompuroiden tyyliin?!?!?

No ei tosiaan, vikaa siinä on jos ääni on jotenkin oudon kova ja se ilmenee vain pakkasella.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Milloin tuon äänen pitäisi kuulua? Muulloinkin kuin kuormatessa tai lähdettäessä liikkeelle ekaa kertaa?

Ajoin koejajon F11 mallisella esittelyautolla enkä mä kuullut mitään.
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Nyt on uudet osat ja toimii niin kuin pitää ja toivottavasti pitkään. Hyvinkin todennäköisesti vika saatetaan korjata aina ensimäisen huollon yhteydessä.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
pasiassa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Huhti 2014, 14:49

samaa vikaa F11 530XD, 07/11 ja vain pakkasella. Oisko kompuran tuennassa käytetty materiaali kylmässä kovettuvaa sorttia? Mitähän osia siellä on mennyt vaihtoon?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

pasiassa kirjoitti:07/11 ja vain pakkasella. Oisko kompuran tuennassa käytetty materiaali kylmässä kovettuvaa sorttia? Mitähän osia siellä on mennyt vaihtoon?
Kompressorin alla/ympärillä on muovikippo jossa on äänieristeenä armaflexin näköistä mutta vettä imevää materiaalia. Kipossa on vedenpoistoreiät mutta itse eriste jäätyy joten vesi ei pääse pois. Tästä seuraa se että kippo täyttyy pikkuhiljaa jäällä kunnes jää ottaa kiinni jousien varassa roikkuvaan kompressoriin. Kompuran värähtelyt johtuu sitten jään ja kipon kautta auton runkoon ja syntyy melkoinen meteli

Ratkaisu: Kippo irti, eriste mäkeen ja kippo takaisin. Puskuria ei tarvitse irroittaa, ainoastaan hieman pohjamuoveja. Sijainti vetokoukun seudussa eli aivan takana ja keskellä. Suosittelen hoitamaan homman nosturilla.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Massiipalaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Joulu 2016, 21:21

Nämä toimenpiteet tehty eikä perä enää jyrise, mutta...

Taas kun tuli pakkasta, niin ilmajousitus lakkasi jälleen toimimasta. Ajoin auton varovasti parkkihalliin ja odottelin että auto hieman sulaisi. 30min jälkeen kokeilin laittaa virrat päälle ja auton käyntiin - ei vaikutusta.

Sulaketaulu esiin ja palanut 40A sulake ulos (F182). Uusi sulake kärähti saman tien työnnettäessä sisään, vaikka autossa ei ollut virrat päällä (?).

Vielä kun odottelin 30min lisää että auto sulaisi ja kokeilin seuraavalla sulakkeella, niin sulake "kelpasi" ja auton käynnistettäessä kompura nosti takapään taas ylös.

Onko jotain ehdotuksia seuraaville toimenpiteille?
Avatar
pyyn0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Loka 2011, 23:44
Auto: BMW F11 530d XDrive Individual
BMW E60 530dA

Massiipalaa kirjoitti:Nämä toimenpiteet tehty eikä perä enää jyrise, mutta...

Taas kun tuli pakkasta, niin ilmajousitus lakkasi jälleen toimimasta. Ajoin auton varovasti parkkihalliin ja odottelin että auto hieman sulaisi. 30min jälkeen kokeilin laittaa virrat päälle ja auton käyntiin - ei vaikutusta.

Sulaketaulu esiin ja palanut 40A sulake ulos (F182). Uusi sulake kärähti saman tien työnnettäessä sisään, vaikka autossa ei ollut virrat päällä (?).

Vielä kun odottelin 30min lisää että auto sulaisi ja kokeilin seuraavalla sulakkeella, niin sulake "kelpasi" ja auton käynnistettäessä kompura nosti takapään taas ylös.

Onko jotain ehdotuksia seuraaville toimenpiteille?
Autossa toimii tasonsäätö vaikkei virrat olisikaan "päällä." Heräte siellä kulkee jos jonkun oven avaa yms. Tuo F182 on kompuran pääreleen sulake ja jos 40A sulake ei kestä niin vetää sillon aika pahasti maihin jostakin. Tarkoittaen että sielä on vettä vielä kompuran alueella ja aika reilusti. Vikakoodien luku ja se kompura auki niin sieltä se syyllinen löytyy.
- BMW F11 530d XDrive Individual
- BMW E60 530dA
Vastaa Viestiin