Vm 2012 Ajettu 135 000 km , ensimmäinen vika koko rakkineessa. Kun tulin pihaan tuli tömaytettyä kanttariin ja seuraavalla autoilukeikalla ilmestyi n 5 km ajon jälkeen virheilmoitus cornering ability restricted. Virheilmoituksessa otsikkona Level Control failure. Takapyörä on todella paininut lokarin sisään, ei tahdo sormiakaan saada tuonne väliin tungettua. MInkäänlaista takajousistusta ei laitteessa tällä hetkellä ole, ainakaan kuskin puolella.
Tonkimalla löytyi tälläinen topikki : http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f15 ... x-t335146/" onclick="window.open(this.href);return false;. Osa näyttäisi olevan alle 200 € kotiin kuljetettuna (http://aerosus.com/bmw/5-series/f11-f07 ... embly.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Kuvaus sopii täysin, sihinää kuuluu kuskin puolelta peräpäästä kun auto on käynnissä ... Täytynee nostaa perä ylös ja tutkiskella. Onko kokemuksia vastaavasta, onnistuuko korjata ihan kotipihassa?
F11 520d, kuskin puolella perä maassa, eikä nouse
Takajousituksen "jousipussi" puhki. Ihan tyypillinen vika, mikä tulee kilometrien myötä kaikkiin E61 ja F11 farkkuihin ainakin meidän ajo-olosuhteissa. Lika ja hiekka hiertävät ajan kanssa jousipussin puhki. Btw toivottavasti saat auton nopeasti kuntoon, BMW on juuri vaihtanut alihankkijaa ja uusi valmistaja ei ole vielä pystynyt toimittamaan jousipusseja ainakaan riittävään tahtiin. Useissa merkkihuolloissa seisoo ja on seissyt jo viikkokaupalla F11 bemuja odottamassa uusia jousipusseja!!!
Ilmapussi on puhki,normi kulutusosia niinkuin jouset yleensä..kandee vaihtaa molemmat samalla,ettei sit oo viikonpäästä toinen puoli maassa..reilut 1000€ ,molemmat puolet..merkkiliikkees "harakiriosilla"(bmw:n luvalla).
Noniin, homma korjattu ihan tuossa pihassa.. Pahoittelut että raportointi jäi heti tuolloin tekemättä.
Homma meni aika pitkälti näin. Huom! tarinan lopussa on kuvattu pari sudenkuoppaa jotka kannattaa huomioida tätä tehtäessä...
-Tunkki alle, perä ilmaan, hyvät tuet alle ja pyörä irti.
-Ilmapussi lähti melko helposti irti, molemmilla käsillä kiinni ja vääntö vastapäivään. Aika ahdasta oli ja sai rimpuilla hieman että saatiin pussi irti. Pienellä lenkkiavaimella ilmaputki irti. Pussi oli tosiaan kulunut puhki
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... 58bcd214c6
- Pussiin tulevan punaisen ilmaletkun päässä on pieni messinkinen nippa. Tämä pitää olla oikeassa kohdassa muuten "holkkimutteri" ei kiristä ilmaletkua ilmajouseen kunnolla kiinni (uusi nippa tulee uuden ilmapussin mukana). Tässäkin melkoinen rimpuilu että saatiin vanha pois. (myöhemmin selvisi että on helpompikin tapa --> puhkaistaan tuo pieni reikä missä ilmaletku menee ilmapussin yläreunasta läpi) https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... af9dd1e52c
- Uusi ilmapussi ilmaletkuun kiinni , aika hankala ruuvata holkkimutteri paikoilleen ja alkaa nopeasti syömään tuota ilmajousen muovista jengaa. Uusi jousi menee helposti paikoilleen kun on supussa. Kierretään paikoilleen myötäpäivään.
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... 22ff8d773d.
- ongelmaa tuli siitä että ilmapussi oli liian supussa, se ei ylettänyt kiinnittymään alapäästä. Tarvittiin siis lisää ilmaa systeemiin ja tämä onnistuu käynnistämällä auto (tai näin luultiin). Faktisesti ilmaa alkaa mennää pussiin heti kun avaat kuskin oven ja sittenhän sitä menikin liikaa --> ilmapussi paisui liikaa eikä enää mahtunut paikoilleen. Jouduttiin kaivamaan esiin kompura ja löysäämään ilmaletkunkiinnityksestä niin että saatiin ilmaa pihalle. Kompura löytyi vihdoin vetokoukun vierestä.
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... bc354337b4
Päästämällä ilmaa ulos kompuran päästä liitintä löysäämällä pussi löystyi sen verran että alapääkin meni paikoilleen.
- lopuksi renkaat ym paikoilleen , tuet pois ja auto käyntiin. Kompura hörähti käyntiin ja auton perä nousi hienosti !
Homma meni aika pitkälti näin. Huom! tarinan lopussa on kuvattu pari sudenkuoppaa jotka kannattaa huomioida tätä tehtäessä...
-Tunkki alle, perä ilmaan, hyvät tuet alle ja pyörä irti.
-Ilmapussi lähti melko helposti irti, molemmilla käsillä kiinni ja vääntö vastapäivään. Aika ahdasta oli ja sai rimpuilla hieman että saatiin pussi irti. Pienellä lenkkiavaimella ilmaputki irti. Pussi oli tosiaan kulunut puhki
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... 58bcd214c6
- Pussiin tulevan punaisen ilmaletkun päässä on pieni messinkinen nippa. Tämä pitää olla oikeassa kohdassa muuten "holkkimutteri" ei kiristä ilmaletkua ilmajouseen kunnolla kiinni (uusi nippa tulee uuden ilmapussin mukana). Tässäkin melkoinen rimpuilu että saatiin vanha pois. (myöhemmin selvisi että on helpompikin tapa --> puhkaistaan tuo pieni reikä missä ilmaletku menee ilmapussin yläreunasta läpi) https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... af9dd1e52c
- Uusi ilmapussi ilmaletkuun kiinni , aika hankala ruuvata holkkimutteri paikoilleen ja alkaa nopeasti syömään tuota ilmajousen muovista jengaa. Uusi jousi menee helposti paikoilleen kun on supussa. Kierretään paikoilleen myötäpäivään.
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... 22ff8d773d.
- ongelmaa tuli siitä että ilmapussi oli liian supussa, se ei ylettänyt kiinnittymään alapäästä. Tarvittiin siis lisää ilmaa systeemiin ja tämä onnistuu käynnistämällä auto (tai näin luultiin). Faktisesti ilmaa alkaa mennää pussiin heti kun avaat kuskin oven ja sittenhän sitä menikin liikaa --> ilmapussi paisui liikaa eikä enää mahtunut paikoilleen. Jouduttiin kaivamaan esiin kompura ja löysäämään ilmaletkunkiinnityksestä niin että saatiin ilmaa pihalle. Kompura löytyi vihdoin vetokoukun vierestä.
https://pilvilinna.saunalahti.fi/?share ... bc354337b4
Päästämällä ilmaa ulos kompuran päästä liitintä löysäämällä pussi löystyi sen verran että alapääkin meni paikoilleen.
- lopuksi renkaat ym paikoilleen , tuet pois ja auto käyntiin. Kompura hörähti käyntiin ja auton perä nousi hienosti !
NYT : F11, 520dA
EX : MB C270 cdi, MB C220 cdi, MB C180
EX : MB C270 cdi, MB C220 cdi, MB C180
Ensimmäisessä meni 2 tuntia juuri tuon täyttymisen vuoksi (eli kun ovi avattiin pussi täyttyi heti ja liikaa eikä sitä saatu enää paikalleen --> pakko avata kompurasta letku että sai ilmaa ulos ja pussin paikoilleen). Kompuran etsimiseen ja letkun avaamiseen meni ainakin tunti.
Toiselle puolelle reilu tunti. Oli muuten taas pirun kylmä tuunata vaikka vain -2 astetta oli mittarissa...
Toiselle puolelle reilu tunti. Oli muuten taas pirun kylmä tuunata vaikka vain -2 astetta oli mittarissa...
NYT : F11, 520dA
EX : MB C270 cdi, MB C220 cdi, MB C180
EX : MB C270 cdi, MB C220 cdi, MB C180
Huonot remonttijuomat.Buumer kirjoitti:Oli muuten taas pirun kylmä tuunata vaikka vain -2 astetta oli mittarissa...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 147
- Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
- Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18
Kiitoksia näistä ohjeista. Oli helppo vaihtaa, ainoa ongelma mihin tuhrautui aikaa oli se että tuossa varaosassa jonka ostin www.air-suspension-shop.com puljusta, ei tuo ilmapussin "kaulus" suoja ollut yhtä hyvä kuin alkuperäisessä ja ei pysy hyvin paikallaan. Eli kiinnittäessä yläosaa lähti suoja irti niin piti uudestaan jousi irrottaa ja laittaa takaisin. Muuten olisi mennyt aikaa vaihtoon reilusti alle tunti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 07 Maalis 2016, 09:31
Terve vaan kaikille lukijoille!
Mulla on samanlainen ongelma kuin aloittajalla, eli auton perä on maassa aina sen jälkeen kun auton jättää parkkiin muutamaksi päiväksi. Vika on ollut jo yli vuoden, mutta en ole viitsinyt asialle tehdä mitään kun perä nousee aina noin 30 sekunnissa käynnistämisen jälkeen. Mitään vikakoodia ei tietokone ilmoita.
Tiedän että autossa on perässä ilmajouset (eli ilmapussit) joihin kompura tunkee painetta.
Oma amatöörimäinen päättelyni on, että joko auton kompura on syystä tai toisesta hieman väsynyt, taikka sitten (mikä lienee todennäköisempi vaihtoehto?) on niin, että jousipussit, letkut tai kompuran letkuyhteet päästävät ilmaa läpi - eli vuotavat. Tässäkin kompura murisee ja murahtelee, kun se nostaa perän ylös. Tämä ei häiritse minua ja kestää vain sen aikaa kunnes perä on ylhäällä.
Onko muilla tietoa asiasta? Millainen homma on tällainen vika paikallistaa? En viitsisi huvikseen ostella osia siltä varalta että joku EHKÄ on uusimisen tarpeessa. Hyvät neuvot olisivat tarpeen.
Auto on F11 eli farkku 525 3.0 diesel, sikäli kun tämä tieto asiaan vaikuttaa. Ajomäärä 128 000km.
Mulla on samanlainen ongelma kuin aloittajalla, eli auton perä on maassa aina sen jälkeen kun auton jättää parkkiin muutamaksi päiväksi. Vika on ollut jo yli vuoden, mutta en ole viitsinyt asialle tehdä mitään kun perä nousee aina noin 30 sekunnissa käynnistämisen jälkeen. Mitään vikakoodia ei tietokone ilmoita.
Tiedän että autossa on perässä ilmajouset (eli ilmapussit) joihin kompura tunkee painetta.
Oma amatöörimäinen päättelyni on, että joko auton kompura on syystä tai toisesta hieman väsynyt, taikka sitten (mikä lienee todennäköisempi vaihtoehto?) on niin, että jousipussit, letkut tai kompuran letkuyhteet päästävät ilmaa läpi - eli vuotavat. Tässäkin kompura murisee ja murahtelee, kun se nostaa perän ylös. Tämä ei häiritse minua ja kestää vain sen aikaa kunnes perä on ylhäällä.
Onko muilla tietoa asiasta? Millainen homma on tällainen vika paikallistaa? En viitsisi huvikseen ostella osia siltä varalta että joku EHKÄ on uusimisen tarpeessa. Hyvät neuvot olisivat tarpeen.
Auto on F11 eli farkku 525 3.0 diesel, sikäli kun tämä tieto asiaan vaikuttaa. Ajomäärä 128 000km.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 07 Maalis 2016, 09:31
vastaan itse itselleni (ja muillekin)
vika paikallistettiin paikallisessa huollossa. auto nosturille ja suihkutettiin saippuavettä takapään palkeisiin. Noin 5 minuutin sisään alkoi vaahtoa ilmetä. Kumpikin vuosi, mutta tosi vähän. Näin tuon vian sai kuitenkin paikallistettua ja nyt voin tilata uudet palkeet. Homma ei maksanut mitään kun se tehtiin öljynvaihdon yhteydessä.
vika paikallistettiin paikallisessa huollossa. auto nosturille ja suihkutettiin saippuavettä takapään palkeisiin. Noin 5 minuutin sisään alkoi vaahtoa ilmetä. Kumpikin vuosi, mutta tosi vähän. Näin tuon vian sai kuitenkin paikallistettua ja nyt voin tilata uudet palkeet. Homma ei maksanut mitään kun se tehtiin öljynvaihdon yhteydessä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 07 Marras 2012, 19:24
- Auto: F11 520 D AUT 2011
Itselläkin ilmaantunut samoja peränlaskuoireita. Ensimmäisen kerran huomasin perän kyntämisen viikko sitten pari päivää pienessä pakkasessa seisomisen jälkeen (vähän kallellaan) ja nyt näyttää perä laskevan aina kun on vähänkin parkissa kallellaan. Tasaisella lämpimässä tallissa ilmat vielä pysyvät palkeissa.
Kompura puskee perän hyvin pystyyn mutta ilmapussien vaihto siis todennäköisesti edessä...
Ebaystä löytyy erittäin edullisesti pari 135 € + rahti...
http://www.ebay.de/itm/Hinten-Paar-Luft ... Sw37tWAkrB
Onko kenelläkään kokemusta laadusta? Hinta vähän epäilyttää...
Arnottia löytyy pari samaan hintaan mitä Merteililla on myynnissä...
http://www.ebay.de/itm/ARNOTT-2x-LUFTFE ... SwZ8ZW4d0e
Kompura puskee perän hyvin pystyyn mutta ilmapussien vaihto siis todennäköisesti edessä...
Ebaystä löytyy erittäin edullisesti pari 135 € + rahti...
http://www.ebay.de/itm/Hinten-Paar-Luft ... Sw37tWAkrB
Onko kenelläkään kokemusta laadusta? Hinta vähän epäilyttää...
Arnottia löytyy pari samaan hintaan mitä Merteililla on myynnissä...
http://www.ebay.de/itm/ARNOTT-2x-LUFTFE ... SwZ8ZW4d0e
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 15
- Liittynyt: 07 Marras 2012, 19:24
- Auto: F11 520 D AUT 2011
No niin, tulipa vaihdettua vuotavat ilmapussit Arnottin pusseihin. Perä pysyy taas pystyssä entiseen malliin ja vaihto oli erittäin helppoa.
Kyselin ensin Laakkoseltakin pussien hintaa ja vaihtotyötä ja yli tonnin paketti olisi ollut tarjolla. Siispä tilasin pussit Saksasta ja vaihdoin pussit itse. Meni vajaa pari tuntia ja säästin 600-700 euroa. Jos haluaa säästää sievoisen summan, niin suosittelen vaihtamaan itse. Tähän ei tarvitse sen ihmeempää osaamista, jos joskus on autoja rassaillut.
Ohjeet Arnottin pussien vaihtoon löytyy http://arnottinfo.com/manuals/A-2780.pdf ja näitä seuraamalla vaihto on erittäin helppoa. Itsellä meni tosiaan vajaa pari tuntia ja nyt kun homma on kerran tehty ja opittu, niin toisella kerralla vaihtaa molemmat puolet tunnissa.
Tässä vielä lyhyesti tehtävät työt (jonkin verran eroaa aiemmin tässä ketjussa esitetyistä ohjeista):
- Jos on sähköinen vetokoukku, se kannattaa avata ulos, jotta kompuran suojakuvun saa myöhemmin helpommin pois.
- Ensin tunkeilla molemmat puolet ylös
- Sen jälkeen renkaat pois
- Takaosan apukuskin puolen alapuolen suojamuovien ruuvit pois ja suoja irti
- Keskeltä suojamuovin muoviklipsit pois ja suojamuovikaistale takapuskurista irti. Vääntämälläkin ehkä tila riittää, mutta helpompaa on poistaa suojamuovin klipsit ja itse suojamuovi
- Poista kompuran suojakoppa, ruuvit pois ja koppa irti
- Ensin vaikka kuskin puolen ilmaletku kompuran puolelta irti. Näin loput ilmat lähtevät pussista pois ja se on helppo irrottaa
- Auta esim. meisselillä ilmapussi alaosastaan irti kiinnikkeestä
- Kun pussi on alaosastaan irti, niin käännä pussia myötäpäivään ja pussi irtoaa. Vedä vanha pussi pois sopivasta välistä.
- Arnottin pusseissa ei ole mukana alkuperäisen ilmapussin "sienen hattuja" ja ne voi halutessaan vanhasta irrottaa, pestä ja pistää Arnottin pusseihin alkuperäisen mallin mukaisesti. Itse laitoin, mutta ei liene tarpeellista.
- Irrota pienellä lenkkiavaimella ilmaletku irti vanhasta pussista
- Irrota ilmaletkusta vanha holkki, poista vanhat osat ja pyyhkäise letku puhtaaksi
- Vie sopivasta välistä uusi ilmapussi valmiiksi asennusta varten
- Paina ilmaletku vahvasti uuden pussin letkun kiinnikkeeseen ohjeessa näkyvällä tavalla ja kun ilmaletku on täysin pohjassa, vetäise sitä ja varmista, että kiinnitys lukittuu
- Nosta uusi ilmapussi kiinnitysreikään ja käännä vastapäivään
- Vedä ilmapussin alaosasta pussi kiinni alakiinnikkeeseen
- Ruuvaa ilmaletku kompuran puolelta kiinni
- Tee vastaavalla tavalla toinen puoli
- Ruuvaa kompuran suojakoppa ja alaosan suojat kiinni vastakkaisessa järjestyksessä
- Renkaat kiinni ja laske autoa tunkeilla vaakatasoon tai vähän vaakatason alle
- Kompura puhaltaa ilmat pusseihin ja auto asettuu vaakaan
- Paina vetokoukun nappia ja koukku menee piiloon
- Poista tunkit molemmilta puolilta
Eli näin helppoa on...
Kyselin ensin Laakkoseltakin pussien hintaa ja vaihtotyötä ja yli tonnin paketti olisi ollut tarjolla. Siispä tilasin pussit Saksasta ja vaihdoin pussit itse. Meni vajaa pari tuntia ja säästin 600-700 euroa. Jos haluaa säästää sievoisen summan, niin suosittelen vaihtamaan itse. Tähän ei tarvitse sen ihmeempää osaamista, jos joskus on autoja rassaillut.
Ohjeet Arnottin pussien vaihtoon löytyy http://arnottinfo.com/manuals/A-2780.pdf ja näitä seuraamalla vaihto on erittäin helppoa. Itsellä meni tosiaan vajaa pari tuntia ja nyt kun homma on kerran tehty ja opittu, niin toisella kerralla vaihtaa molemmat puolet tunnissa.
Tässä vielä lyhyesti tehtävät työt (jonkin verran eroaa aiemmin tässä ketjussa esitetyistä ohjeista):
- Jos on sähköinen vetokoukku, se kannattaa avata ulos, jotta kompuran suojakuvun saa myöhemmin helpommin pois.
- Ensin tunkeilla molemmat puolet ylös
- Sen jälkeen renkaat pois
- Takaosan apukuskin puolen alapuolen suojamuovien ruuvit pois ja suoja irti
- Keskeltä suojamuovin muoviklipsit pois ja suojamuovikaistale takapuskurista irti. Vääntämälläkin ehkä tila riittää, mutta helpompaa on poistaa suojamuovin klipsit ja itse suojamuovi
- Poista kompuran suojakoppa, ruuvit pois ja koppa irti
- Ensin vaikka kuskin puolen ilmaletku kompuran puolelta irti. Näin loput ilmat lähtevät pussista pois ja se on helppo irrottaa
- Auta esim. meisselillä ilmapussi alaosastaan irti kiinnikkeestä
- Kun pussi on alaosastaan irti, niin käännä pussia myötäpäivään ja pussi irtoaa. Vedä vanha pussi pois sopivasta välistä.
- Arnottin pusseissa ei ole mukana alkuperäisen ilmapussin "sienen hattuja" ja ne voi halutessaan vanhasta irrottaa, pestä ja pistää Arnottin pusseihin alkuperäisen mallin mukaisesti. Itse laitoin, mutta ei liene tarpeellista.
- Irrota pienellä lenkkiavaimella ilmaletku irti vanhasta pussista
- Irrota ilmaletkusta vanha holkki, poista vanhat osat ja pyyhkäise letku puhtaaksi
- Vie sopivasta välistä uusi ilmapussi valmiiksi asennusta varten
- Paina ilmaletku vahvasti uuden pussin letkun kiinnikkeeseen ohjeessa näkyvällä tavalla ja kun ilmaletku on täysin pohjassa, vetäise sitä ja varmista, että kiinnitys lukittuu
- Nosta uusi ilmapussi kiinnitysreikään ja käännä vastapäivään
- Vedä ilmapussin alaosasta pussi kiinni alakiinnikkeeseen
- Ruuvaa ilmaletku kompuran puolelta kiinni
- Tee vastaavalla tavalla toinen puoli
- Ruuvaa kompuran suojakoppa ja alaosan suojat kiinni vastakkaisessa järjestyksessä
- Renkaat kiinni ja laske autoa tunkeilla vaakatasoon tai vähän vaakatason alle
- Kompura puhaltaa ilmat pusseihin ja auto asettuu vaakaan
- Paina vetokoukun nappia ja koukku menee piiloon
- Poista tunkit molemmilta puolilta
Eli näin helppoa on...
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
F11:n oikeanpuoleinen ilmapussi alkoi reistailla pakkasilla. Tilasin ebaystä uudet Arnottin pussit molemmille puolille ja nyt pitäisi löytää niille asentaja. Onko tietoa mikä näillä on asennusaika? Schmiedmannin sivuilla näytetään ohjeajaksi 2 tuntia, tämän ketjun perusteella tuon pitäisi olla aika yhteensä molemmille puolille? Olisi mukava olla kartalla ennen työmääräarvion pyytämistä, ettei korjaamo(t) vedä ihan kölin alta.
- Squamish
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 626
- Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
- Auto: F15 eDrive
- Paikkakunta: Helsinki
Vaihto teetetty asiantuntevalla korjaamolla ja veloitus oli yhteensä kaksi tuntia.Squamish kirjoitti:F11:n oikeanpuoleinen ilmapussi alkoi reistailla pakkasilla. Tilasin ebaystä uudet Arnottin pussit molemmille puolille ja nyt pitäisi löytää niille asentaja. Onko tietoa mikä näillä on asennusaika? Schmiedmannin sivuilla näytetään ohjeajaksi 2 tuntia, tämän ketjun perusteella tuon pitäisi olla aika yhteensä molemmille puolille? Olisi mukava olla kartalla ennen työmääräarvion pyytämistä, ettei korjaamo(t) vedä ihan kölin alta.
Meillä on Bmw f11 530 Xdrive 2012 ja ajoimme normaalia ajoa. Käytiin kaupassa sitten huomattiin että. Kuskin puoleinen perä on ihan kiinnni renkaassa sitten auto ilmoitti että ilmapussi on puhjennut, ilmapussit hajoavat siitä että revittää/sutii hiekkatiellä Ja hiekaa lentää ilmapusseihin. Me ajettiin 100 kilometriä moottoritietä hajonneella ilmapussilla. Me kun ostimme auton käytettynä niin sillä on suditettu hiekkatiellä kun se toinenkin ilmapussi oli todella huonossa kunnossa. Me vedimme ison veneen traileria jossa oli iso vene päällä niin päivä sen jälkeen se ilma pussi hajosi. Ilma pussit hajoamiset Ovat tyyppivikaa eli ne hajoavat usein autoissa. Ja ne ilmapussit ovat helppo vaihtaa Itse mutta siinä menee jonkun aikaa. Ilmapussit ovat kallista korjata huollossa.
Vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!