X5 E53 -06 kannentiiviste mennyt ??

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
syri71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 20:56
Auto: X3, F25 30d -11 (EX: X5 E53 -06)
Paikkakunta: Vantaa

Ilmeisesti kannentiiviste mennyt, välillä tulee harmaata savua perästä ulos.
Häivyttää jäähdytinnestettä, ilman että on lammikkoa alla....

Onko kellään kokemuksia mitä / missä pääkaupunkiseudulla kannattaa tehdä, paljonko maksaa?
Onko jotain mitä kannattaa / tulisi tehdä samanaikaisesti, jos kansi on auki.
Ei ole kärryssä vasta "kuin" 450000 mittarissa ja todella hyvin on pelannut tähän asti !! :) :)
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Mikä kone,3.0 diesel? Arvataan vaikka että EGR vuotaa?
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Tarkoitit varmaan EGR-jäähdytintä.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Clavurion kirjoitti:Tarkoitit varmaan EGR-jäähdytintä.
Kyllä.
syri71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 20:56
Auto: X3, F25 30d -11 (EX: X5 E53 -06)
Paikkakunta: Vantaa

Jep jep, 3,0 dieselihän se, tehtiin tuossa vähnhä aikaa sitten "hiukkaspönttöremontti" ja uudelleen ohjelmointi, sen jälkeen huomasin että ei lämppäri toimi kuin vähän kovemmissa vauhdeissa... ihmetellessäni sitä huomasin jäähdyttysnestettä kadonneen ja täytön jälkeen sama uudestaan...
Onko tuo EGR iso remontti ??
nimimerkillä "ei mitään hajua mistään"...... ja "kovaa ajoa ja huonoa huoltoa" :)
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Ei ole pahakaan. Nr.1
syri71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 20:56
Auto: X3, F25 30d -11 (EX: X5 E53 -06)
Paikkakunta: Vantaa

OK, kiitoksia infosta !! :)
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Hieman OT, mutta miten olet tuon pitänyt hengissä 450tkm :w00t: varmasti jotain huoltoa olet harrastanut auton suhteen?
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

EGR jäähdytin on hyvin yleinen vika ja kannattaa hoitaa pois. Alkuperäisosa kustantaa noin 400€ ja muutaman tuntia duunia.
syri71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 20:56
Auto: X3, F25 30d -11 (EX: X5 E53 -06)
Paikkakunta: Vantaa

heifetz kirjoitti:Hieman OT, mutta miten olet tuon pitänyt hengissä 450tkm :w00t: varmasti jotain huoltoa olet harrastanut auton suhteen?
Hyvin tuo on pääasiassa maantieajoa kestänyt.
Ostin 2 v vanhana 91 tkm mittarissa.
Kerran on DPF huuhdeltu auki ja kerran sille viimeinen voitelu eli romu koppaan.
Vikoja on ollut vain oikeastaan lämppärin moottori hiilet loppu ja rosteripakosarja halki --> valurautaa tilalle. Webaston vesipumppu tunnit täyteen.
muuta kuluvaa tietysti hieman vaihdettu, mutta esim. takapää tukivarret ja kallistuksenvakaajat vasta tänä kesänä iskareiden kera.... Vähän perä ilmeisesti kolisee....
Ja EN TODELLAKAAN OLE ajossa säästellyt; kun tehoa ja vääntöä on, sitä tulee myös käyttää...
Itse moottorissa ei mitään vikaa ole ollut.....
Ensimmäinen ohjelmointi 170tkm +20% hp ja vääntö ja toinen nyt 440 tkm DPF poiston jälkeen.
Muuten öljynvaihtoa pelkästään...
Ollaan muuten itsekkin ihmetelty miten vähällä on päästy.... :) :) :) :)
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Laturi, startti, turbo, vesipumppu, termarit, hehkut+ohjausyksikkö, suuttimet, värinänvaimennin (kampiakselin hinnapyörä)? Mennäänkö tosiaan vielä alkuperäisillä?
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Entä vaihdelaatikko?
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

Pahoin pelkään, että kansiremppaa on edessä. Itselläni oli Toyota Yariksessa sama oire, että lämppäri hönkäsi kylmää ilmaa tyhjäkäynnillä ja sitten kierroksilla lämmintä eli pakokaasua jäähdytysjärjestelmään ja näin ollen nesteen kierto sekaisin. Tietty voihan se EGR olla myös syypää...
syri71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 20:56
Auto: X3, F25 30d -11 (EX: X5 E53 -06)
Paikkakunta: Vantaa

Clavurion kirjoitti:Laturi, startti, turbo, vesipumppu, termarit, hehkut+ohjausyksikkö, suuttimet, värinänvaimennin (kampiakselin hinnapyörä)? Mennäänkö tosiaan vielä alkuperäisillä?
Termostaatti on vaihdettu kertaalleen (ensimmäinen hiukkaspöntön vika johtui liian alhaisesta lämpötilasta??) ja hehkut imusarjan läppien poiston yhteydessä. Hehkujen ohjausyksikkö juuri pari viikkoa sitten. Kaikki muu tuossa listassa originaalia. Turboa ovat kaikki ihmetelleet, ettei ole korkannut...
Ei muuten ollut EGR -vika... :mad: oli paineistettuna 1,5 tuntia ja mitään ei vuotanut. Voisiko kansipahvi kovemmilla kierroksilla antaa periksi ja päästää vain vastakkaiseen suuntaan painetta. Öljyn seassa ei ole mitään havaittavissa eikä paisuntasäiliössä epämääräisyyksiä. taas on 1500 km lisää ja pitäisi varmaan katsoa onko jäähdytysnestettä hävinnyt??
Vaihdelaatikkoon on muuten kerran vaihdettu öljyt 320000 kohdalla... :)
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

syri71 kirjoitti:
Clavurion kirjoitti:Laturi, startti, turbo, vesipumppu, termarit, hehkut+ohjausyksikkö, suuttimet, värinänvaimennin (kampiakselin hinnapyörä)? Mennäänkö tosiaan vielä alkuperäisillä?
Termostaatti on vaihdettu kertaalleen (ensimmäinen hiukkaspöntön vika johtui liian alhaisesta lämpötilasta??) ja hehkut imusarjan läppien poiston yhteydessä. Hehkujen ohjausyksikkö juuri pari viikkoa sitten. Kaikki muu tuossa listassa originaalia. Turboa ovat kaikki ihmetelleet, ettei ole korkannut...
Ei muuten ollut EGR -vika... :mad: oli paineistettuna 1,5 tuntia ja mitään ei vuotanut. Voisiko kansipahvi kovemmilla kierroksilla antaa periksi ja päästää vain vastakkaiseen suuntaan painetta. Öljyn seassa ei ole mitään havaittavissa eikä paisuntasäiliössä epämääräisyyksiä. taas on 1500 km lisää ja pitäisi varmaan katsoa onko jäähdytysnestettä hävinnyt??
Vaihdelaatikkoon on muuten kerran vaihdettu öljyt 320000 kohdalla... :)
Ei minullaan paineistettuna huomattu EGR -laihduttimen vikaa tai ei siis mikään viitannut siihen. Lauhduttimen keraamisessa osassa oli kuitenkin halkeama, jos vuoto johtui, mutta ei niin iso, että olisi paineistettuna aiheuttanut näkyvää ongelmaa. Päädyttiin ensin vaihtamaan tuo lauhdutin, koska kansiremppa on sitten ihan eri luokan operaraatio. Ja todellakin kannatti.
syri71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 20:56
Auto: X3, F25 30d -11 (EX: X5 E53 -06)
Paikkakunta: Vantaa

Pitänee laittaa asia uudelleen tutkinnan alle.
Taas on jäähdytysnestettä hävinnyt, vaikka välillä näytti jo hyvälle ja ajoin yli 3000 km ilman että mitään poistui. Laituri: tuo kuvailemasi juttu voisi hyvinkin olla kyseessä myös tässä romussa.
PRkele kun ei näistä ota helpolla selvää. Toisaalta nyt meni jäähdytysnestettä 0,6 litraa ja ajoa edellisestä lisäyksestä yli 4000, että ei se iso määrä ole, mutta eihän se varmaan hyvää tee...
Mitä jos EGR on kytketty pois käytöstä ohjelmoinnin yhteydessä??? häviääkö silloin jäähdytysneste sitä kautta?? siitä poiskytkennästä ei ole varmaa tietoa... pitää kysellä perään.
Vastaa Viestiin