Jouluaattona katosi ajotietokoneesta kellon aika 2 kertaa. Auto oli seissyt usemman päivän pakkasessa ja lähti käyntiin ilman ongelmia. Kellon aika katosi ja katosi vielä uudelleen lyhyen pysähdyksen jälkeen. Tämän jälkeen kello on pysynyt ajassa. Tästä ei sen suurempaa harmia tullut mutta mielenkiintoinen vika. Toivottavasti kelloa ei tarvitse jarkossa kovin usein
ajastella. Ja kärryhän on tuo E87 118d vm08.
Kellon aika katosi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21 Marras 2010, 20:01
- Auto: E81
- Paikkakunta: P-häme
Taitaa olla virrat vähissä. Näin kovilla pakkasilla, ja kun akku majailee siellä takapaksin pohjalla niin alkaa pikkuhiljaa menemään kohmeeseen.
Itsellä aattoaamuna lähtiessä liikkeelle, napsahti näyttöön kuva, että vieppä kotterosi korjaamolle! No en kyllä vie!
Kellon aika hävisi, puhallin hiljeni, trippi nollaantui ym.
Nou hätä, auto taliin, laturi kiinni ja lämpöpuhallin akkua sulattelemaan (joka oli aivan huurteessa)
Seuraavana aamuna kokeilin, niin ei enää vaatinut pajallevientiä ja kellokin oli ajassa.
Lopputalvi sitten ajellaankin takapenkki ala-asennossa ja akkukopan luukku auki, että saa lämmintä. Tarvis vaan ajella vähän pitempää siivua, jotta patteri pääsis lataantumaan, eikähän kylmä akku paljoa virtaa ota vastaan vajaan puolentunnin työmatka-ajon aikana.
Itsellä aattoaamuna lähtiessä liikkeelle, napsahti näyttöön kuva, että vieppä kotterosi korjaamolle! No en kyllä vie!
Kellon aika hävisi, puhallin hiljeni, trippi nollaantui ym.
Nou hätä, auto taliin, laturi kiinni ja lämpöpuhallin akkua sulattelemaan (joka oli aivan huurteessa)
Seuraavana aamuna kokeilin, niin ei enää vaatinut pajallevientiä ja kellokin oli ajassa.
Lopputalvi sitten ajellaankin takapenkki ala-asennossa ja akkukopan luukku auki, että saa lämmintä. Tarvis vaan ajella vähän pitempää siivua, jotta patteri pääsis lataantumaan, eikähän kylmä akku paljoa virtaa ota vastaan vajaan puolentunnin työmatka-ajon aikana.
Tuo akun sijoituspaikka on vaan niin huono kuin olla vaan voi, näillä pakkaskeleillä.
Itsellä teki tuon viime talvena tammikuun kovilla pakkaskeleillä useampaan kertaan. Huollossa vaan vänkäsivät että ajelen lyhyttä pätkää. No jos ajoni (min 30 km) on lyhyttä, niin jokin vika on akun sijoituspaikassa tai sitten järjestelmä on vaan liian herkkä eli kun akun jännite tippuu jonkin rajan alle, niin aletaan säästämään virtoja, joten kellon ja ajotietokoneen muistit nollautuu jne.
Itsellä teki tuon viime talvena tammikuun kovilla pakkaskeleillä useampaan kertaan. Huollossa vaan vänkäsivät että ajelen lyhyttä pätkää. No jos ajoni (min 30 km) on lyhyttä, niin jokin vika on akun sijoituspaikassa tai sitten järjestelmä on vaan liian herkkä eli kun akun jännite tippuu jonkin rajan alle, niin aletaan säästämään virtoja, joten kellon ja ajotietokoneen muistit nollautuu jne.
KaiKU
Omassa kärryssäni (E60) teki myös tuota samaa, kello alkoi ensin jätättää, ajotietokone nollautui ja
lopulta kello nollautui kokonaan. Lisäksi käynnistäessä tuli näyttöön keltaisena "auto nosturilla",
herjasi myös että "akun purkautuminen lisäänynyt".
Mittasin akun jännitteen, 11.75V, lähti kuitenkin käyntiin mukisematta.
Ajossa latasi akun täyteen, mutta yön aikana jännite tippui jopa alle 12V.
Pari-kolme päivää teki tuota koko ajan, ja ajoin sitten akkuliikkeeseen.
Tekivät akulle rasitusmittauksen ja vaihtokunnossa oli, vaikka akulla ikää alle 3-vuotta (alkuperäinen akku).
Ei muuta kuin uusi akku tilalle ja sen jälkeen on toiminut.
lopulta kello nollautui kokonaan. Lisäksi käynnistäessä tuli näyttöön keltaisena "auto nosturilla",
herjasi myös että "akun purkautuminen lisäänynyt".
Mittasin akun jännitteen, 11.75V, lähti kuitenkin käyntiin mukisematta.
Ajossa latasi akun täyteen, mutta yön aikana jännite tippui jopa alle 12V.
Pari-kolme päivää teki tuota koko ajan, ja ajoin sitten akkuliikkeeseen.
Tekivät akulle rasitusmittauksen ja vaihtokunnossa oli, vaikka akulla ikää alle 3-vuotta (alkuperäinen akku).
Ei muuta kuin uusi akku tilalle ja sen jälkeen on toiminut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Uskoisin että kellolle ja ajotietokoneelle olisi nimenomaan oma varavirtalähde siltä varalta että ne eivät nollantuisi jos akku menee tyhjäksi tai jos se vaihdetaan. Ajattelin itse että juurikin tämä paristo olisikin nyt tyhjentynyt. Käynnistymisessä ei onneksi ollut mitään ongelmaa ja se virtamäärä mitä pakkasella diesel auton käynnistymiseen kuluu, luulisi pyörittävän muutaman vuoden kelloa.KaiKU kirjoitti:Tuo akun sijoituspaikka on vaan niin huono kuin olla vaan voi, näillä pakkaskeleillä.
Itsellä teki tuon viime talvena tammikuun kovilla pakkaskeleillä useampaan kertaan. Huollossa vaan vänkäsivät että ajelen lyhyttä pätkää. No jos ajoni (min 30 km) on lyhyttä, niin jokin vika on akun sijoituspaikassa tai sitten järjestelmä on vaan liian herkkä eli kun akun jännite tippuu jonkin rajan alle, niin aletaan säästämään virtoja, joten kellon ja ajotietokoneen muistit nollautuu jne.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Tuon järjestelmien säästöjutun mulle huoltopäällikkö kertoili eli mitään muuta tietoa tuosta ei ole. Jotenkin vaan en usko että siellä mitään patterivarmistuksia jollekin kellolle olisi.
Helppo muuten testata onko auton mukaan tarpeeksi akussa poveria eli virrat pois ja kokeilee saako taukolämmöt päälle ;-)
Helppo muuten testata onko auton mukaan tarpeeksi akussa poveria eli virrat pois ja kokeilee saako taukolämmöt päälle ;-)
KaiKU
No nytpä osui tuo otsikon ongelma omallekin kohdalle (E90 -08). Tai oikeastaan jo viime jouluna kerran meni kello nollille (-32) vaikka oli just ajettu 500km. Olisi luullut ainakin akun latautuneen...
Maanantai aamuna oli jotain -26, takalasin lämmitys ei toiminut ja lämmön puhalluskin oli kovin vaisua. Päivällä sitten näyttö ehdotti pukille menoa (kelt. varoitusvalo kun virrat päälle), kello ja trippimittari olivat nollilla. Sinä päivänä kello ei pysynyt ollenkaan ajassa, mutta tänään, vielä kylmempänä ei taasen ollut mitään ongelmia. Saattaapi ongelmaan vaikuttaa jokin muukin kuin akun varaustila?
Onneksi ei ole kuin kerran erään C5 citikan kohdalla. Kun pakkanen meni -9 astetta kylmemmäksi niin kärry pisti jähdytyksen päälle ja antoi pelkkää kylmää. Ohjelmapäivityksellä asia korjaantui.
Maanantai aamuna oli jotain -26, takalasin lämmitys ei toiminut ja lämmön puhalluskin oli kovin vaisua. Päivällä sitten näyttö ehdotti pukille menoa (kelt. varoitusvalo kun virrat päälle), kello ja trippimittari olivat nollilla. Sinä päivänä kello ei pysynyt ollenkaan ajassa, mutta tänään, vielä kylmempänä ei taasen ollut mitään ongelmia. Saattaapi ongelmaan vaikuttaa jokin muukin kuin akun varaustila?
Onneksi ei ole kuin kerran erään C5 citikan kohdalla. Kun pakkanen meni -9 astetta kylmemmäksi niin kärry pisti jähdytyksen päälle ja antoi pelkkää kylmää. Ohjelmapäivityksellä asia korjaantui.
Kellolle sun muut ei ole omaa "paristoa", paitsi hälyttimelle on kuulemma oma akku mutta en tätä voi vahvistaa kun en ole varma. Aina kun joskus on tarvetta irrottaa akkua edes muutamiksi minuutiksi, kellot sun muut avaimen omakohtaiset asetukset häviää.xstr kirjoitti:Uskoisin että kellolle ja ajotietokoneelle olisi nimenomaan oma varavirtalähde siltä varalta että ne eivät nollantuisi jos akku menee tyhjäksi tai jos se vaihdetaan. Ajattelin itse että juurikin tämä paristo olisikin nyt tyhjentynyt. Käynnistymisessä ei onneksi ollut mitään ongelmaa ja se virtamäärä mitä pakkasella diesel auton käynnistymiseen kuluu, luulisi pyörittävän muutaman vuoden kelloa.KaiKU kirjoitti:Tuo akun sijoituspaikka on vaan niin huono kuin olla vaan voi, näillä pakkaskeleillä.
Itsellä teki tuon viime talvena tammikuun kovilla pakkaskeleillä useampaan kertaan. Huollossa vaan vänkäsivät että ajelen lyhyttä pätkää. No jos ajoni (min 30 km) on lyhyttä, niin jokin vika on akun sijoituspaikassa tai sitten järjestelmä on vaan liian herkkä eli kun akun jännite tippuu jonkin rajan alle, niin aletaan säästämään virtoja, joten kellon ja ajotietokoneen muistit nollautuu jne.
Pakkasaikaan se voi vihjaa akun heikentynyt varaustilaa?
- - -
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Muutaman kerran olen akkua käyttänyt irti ja joka kerta menee kellot, trippimittarit ja ajotietokoneen kulutukset nollille, eli ei niille mitään erillistä virtalähdettä ole.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- Makkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
- Auto: E39, E36, E90
- Paikkakunta: Leppävirta
Mulla tekee koko ajan pakkasen kiristyessä -15 ja kireämmälle, tuota keltaista hallinosturia ja increasing battery discharge herjaa. Kellot ja mittarit nollautuu käynnistäessa mutta palaavat välittömästi alkuperäisiin lukemiinsa. Tämän auton (e61 520da lci) toinen talvi on nyt menossa ja samaa se herjaili uutenakin. Kertaakaan ei ole käynnistymisen suhteen ollut mitään ongelmaa, ei edes vaivalloisen oloista käynnistyminen -34,5 lukemilta.
Se, mikä ärsyttää, herjan ollessa auto katkoo sähkölaitteita omatoimisesti ja arvatkaas mikä lähtee ensin? Lämppärin puhallin. Viime sunnuntaina huitasin 100 km siivun ilman puhallinta, kun nämä akut ei ota pakkasella varausta. Oli meinaan varpaat aikas jäässä. Noita saatto- yms. valoja joutaakin katkomaan, ei ne haittaa mitään.
Se, mikä ärsyttää, herjan ollessa auto katkoo sähkölaitteita omatoimisesti ja arvatkaas mikä lähtee ensin? Lämppärin puhallin. Viime sunnuntaina huitasin 100 km siivun ilman puhallinta, kun nämä akut ei ota pakkasella varausta. Oli meinaan varpaat aikas jäässä. Noita saatto- yms. valoja joutaakin katkomaan, ei ne haittaa mitään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 538
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
- Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30 - Paikkakunta: Oulu
On ollu hallinosturin kuvaa täälläkin, ei paljon haittaa starttia. Viime talvena auto seisoi ilman pistoketta reilusti yli vuorokauden kun pakkasessa, kylmä startti reilun 30 pakkasessa ja ajotietokoneen ruutu jäässä. Muutaman kilsan jälkeen ilmestyi matkamittari ja ulkolämpötila näyttöön.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Mun autossa ei ole edelleenkään minkäänlaista ongelmaa (kop-kop). Joka aamu kylmäkäynnistys ilman mitään lisälämppäreitä ja kaikki on toiminut normaalisti. Ja lämmintä riittää kabiinissakin. Kaveri joka osti mun ex-520:sen (-08 520da) soitti tänään ja puhui että toi kello on nollaillut muutamaan kertaan ja samaa on tehnyt hänen isänsä vastaava auto. Sama kaverini palasi eilen Thaimaasta lomalta ja sanoi että auto lähti kuin "palmun alta" käyntiin vaikka on seissyt pakkasessa pari viikkoa, eikä siinäkään ole mitään lisälämppäreitä.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Nyt ollut uusi akku pari kuukautta, eikä pakkasella ole mitään oireita ( kellon nollautumista, keltaista nosturia yms. )
Tosin tempaisin sen akun päällä olevan kontin sivuverhoilun pois, että menee edes hiukan lämmintä akulle, tosin en tiedä onko sillä mitään vaikutusta. Autona siis 520dA-08.
Tosin tempaisin sen akun päällä olevan kontin sivuverhoilun pois, että menee edes hiukan lämmintä akulle, tosin en tiedä onko sillä mitään vaikutusta. Autona siis 520dA-08.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Onkohan mullakin sitten akkuongelmaa kun tänään ja eilen on ollut vähän kylmempää, työpaikalla ei ole lämmitystolpat toimineet ja työmatka on noin 2,9km:a suuntaansa ja sekä eilen että tänään syttyi kotiinlähtiessä nosturin kuva, luki service ja samalla kello, trippimittari, keskikulutuslukema nollautuivat sekä näytössä luki joku ihme km-lukema jota en ymmärtänyt että mihin se liittyy??? Autolla on ajettu yli 15,000km:a mutta näytössä luki että 14.000km:a johonkin.
Puhallin ei myöskään puhaltanut yhtä lujaa kuin normaalisti ja tieturi oli säätänyt mitttarivalaitustakin himmeämmälle kuin mihin olin sen asettanut.
Luulin ekalla kertaa että nuo nollautumiset ja sekoilut liittyy siihen että huoltoaika on autolle just nyt mutta taitaakin olla virta vähissä pätkäajon ja kylmyyden vuoksi?
Puhallin ei myöskään puhaltanut yhtä lujaa kuin normaalisti ja tieturi oli säätänyt mitttarivalaitustakin himmeämmälle kuin mihin olin sen asettanut.
Luulin ekalla kertaa että nuo nollautumiset ja sekoilut liittyy siihen että huoltoaika on autolle just nyt mutta taitaakin olla virta vähissä pätkäajon ja kylmyyden vuoksi?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Joo, johtunee tuosta pätkäajosta ja kylmästä.J1978 kirjoitti:Onkohan mullakin sitten akkuongelmaa kun tänään ja eilen on ollut vähän kylmempää, työpaikalla ei ole lämmitystolpat toimineet ja työmatka on noin 2,9km:a suuntaansa ja sekä eilen että tänään syttyi kotiinlähtiessä nosturin kuva, luki service ja samalla kello, trippimittari, keskikulutuslukema nollautuivat sekä näytössä luki joku ihme km-lukema jota en ymmärtänyt että mihin se liittyy??? Autolla on ajettu yli 15,000km:a mutta näytössä luki että 14.000km:a johonkin.
Puhallin ei myöskään puhaltanut yhtä lujaa kuin normaalisti ja tieturi oli säätänyt mitttarivalaitustakin himmeämmälle kuin mihin olin sen asettanut.
Luulin ekalla kertaa että nuo nollautumiset ja sekoilut liittyy siihen että huoltoaika on autolle just nyt mutta taitaakin olla virta vähissä pätkäajon ja kylmyyden vuoksi?
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Minulla näytteli tuo uutukainen, sitä nosturin kuvaa myöskin ja kun soitin huoltoon, arvelivat juurikin tuota virran vähyyttä syyksi. Se akku kun on siellä takapaksin alla kylmässä. Pitänee vielä asennutaa se Defan akkulaturi tuohon, niin jospa se auttaisi.
Käsijarrukin oli vissiin hiukan jäässä kun kahva tuntui aikas lerppanalta. Huollossa olivat kuitenkin sitä mieltä, ettei se kovin jumissa ole kun auto kuitenkin jaksaa liikkua ilman suurempia ongelmia. Kotiin tultua tuo jarrukahvakin tuntui normaalilta, mutta en uskaltanut nyt vetää kässäriä päälle, vaan jätin vaihteen varaan, kun auto seisoo katoksessa aivan tasamaalla.
EDIT: Lisäilläänpä samaan viestiin 21.2.2011. Autsikka menee vielä tällä viikolla defan akkulaturin asennukseen, täkäläiselle kauppiaalle.
Onhan nämä nykyautot aika merkillisiä. Edellinen ajokkini Audi A4, olisi menneenä syksynä mennyt samaiseen lisälaturin asennukseen jos se olisi vielä ollut minulla. Siinä oli nimittäin samaa vaivaa, viime talvena ja kuinka ollakkaan, akku takakontin lattian alla!
Noista Defan latureista, sanoivat muuten molemmat, sekä Audin että Bemarin huoltoneuvojat, ettei kannata valita niitä pienempiä, vaan se 10 Amppeerin malli, hinnasta huolimatta.
Käsijarrukin oli vissiin hiukan jäässä kun kahva tuntui aikas lerppanalta. Huollossa olivat kuitenkin sitä mieltä, ettei se kovin jumissa ole kun auto kuitenkin jaksaa liikkua ilman suurempia ongelmia. Kotiin tultua tuo jarrukahvakin tuntui normaalilta, mutta en uskaltanut nyt vetää kässäriä päälle, vaan jätin vaihteen varaan, kun auto seisoo katoksessa aivan tasamaalla.
EDIT: Lisäilläänpä samaan viestiin 21.2.2011. Autsikka menee vielä tällä viikolla defan akkulaturin asennukseen, täkäläiselle kauppiaalle.
Onhan nämä nykyautot aika merkillisiä. Edellinen ajokkini Audi A4, olisi menneenä syksynä mennyt samaiseen lisälaturin asennukseen jos se olisi vielä ollut minulla. Siinä oli nimittäin samaa vaivaa, viime talvena ja kuinka ollakkaan, akku takakontin lattian alla!
Noista Defan latureista, sanoivat muuten molemmat, sekä Audin että Bemarin huoltoneuvojat, ettei kannata valita niitä pienempiä, vaan se 10 Amppeerin malli, hinnasta huolimatta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Ongelma on taas palannut kun kova pakkaskausi alkoi. Kello nollaantuu ja nosturikuvakin on tullut tutuksi. Olen ajanut nyt pari päivää takapenkki alhaalla. Tankkauksen aikana kun virrat oli päällä syttyi akun varoitusmerkki kojelaudalle. Ongelma pohjimmiltaan taitaa olla siinä että jäässä oleva akku ei ota latausvirtaa vastaa. Ajan lähes joka ilta n. 25km edestakaisin rakennustyömaalle. Autossa on pelkkä defan säteilylämmitin, eli sisälämppäriä ei ole.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Kannattaisi ehkä yrittää jollain "älylaturilla" ladata akku kerran täyteen. Jos ongelma tulee tämänkin jälkeen,
niin sitten johonkin akkuliikeeseen, tekevät akulle rasitustestin. Omaan E60:n vaihdoin akun juuri samojen oireiden takia, eikä ongelmia ole akun vaihdon jälkeen esiintynyt. Ja akku kannattaa sitten hankkia muualta, kuin merkkiliikkeestä, säästää aika pitkän pennin Oman autoni akku olisi maksanut Laakkosella yli 300€, joten hain Exiden parhaan AGM-akun Sipoosta, Akkukellarista. Hinta vaihdettuna 215€.
niin sitten johonkin akkuliikeeseen, tekevät akulle rasitustestin. Omaan E60:n vaihdoin akun juuri samojen oireiden takia, eikä ongelmia ole akun vaihdon jälkeen esiintynyt. Ja akku kannattaa sitten hankkia muualta, kuin merkkiliikkeestä, säästää aika pitkän pennin Oman autoni akku olisi maksanut Laakkosella yli 300€, joten hain Exiden parhaan AGM-akun Sipoosta, Akkukellarista. Hinta vaihdettuna 215€.
Auto, akku tai mikä muu tahansa tuote, joka ei toimi sen käyttöolosuhteissa (suomi - talvi) on virheellinen, ellei kaupanteon yhteydessä ja käyttöohjeessa nimenomaan ole mainittu tuotteen soveltumattomuudesta esim. talviolosuhteisiin. Myyjä on vastuussa, eli sinne vaan valittamaan jos ennen aikojaan hyytyy. Ei pätkäajo tai pakkaskausi ole mikään selitys; tai itse asiassa se on vain huono selitys ja vastuunpakoilua. Kyllä nykyakkujen ikä on varmasti jotain luokkaa kymmenen vuotta. En muista itse vaihtaneeni kuin yhteen autoon akun, vaikka muutamalla on ajettu noin kymmenen vuoden aikana 250000km.