Ajovalot eivät säädy oikein. Käynnistettäessä säätö kyllä toimii (ajaa ylös ja alas), mutta välillä valot jäävät osoittamaan liian ylös. Myös ajon aikana valojen korkeus voi muuttua tai jää ajamaan ylös ja alas. Ikävää varsinkin näin talvikuukausina varsinkin vastaantulijoiden kannalta
Mistä kannattaa aloittaa vian haku ja onko tuttu ongelma ?
T: Timo
E91 vm08 Xenon säätöongelmat
Tämän postauksen mukaan molemmilla puolilla on omansa:timotei kirjoitti:Onko autossa yksi tasonsäätöanturi vai molemmilla ajovaloilla oma. Näyttää siltä, että molemmat näyttävät liian ylös, joten oletan että ohjaus tulee yhdeltä anturilta. Missä sijaitsee
"There is a small arm on the left and right front suspension that connects to a servo/data input kinda box.. this is what sends the info to the headlight servo, there's no physical connection to the headlight. There should also be two in the back that monitor load weight to adjust headlights so they aren't blinding anyone. "
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=494479
Tuossa linkin takana olevassa tapauksessa ongelma ei ollut antureissa vaan tuo servo oli lampun sisältä lähtenyt pois paikoiltaan ja siksi valot näyttivät liian ylös ja kuopissa vetelivät ylös-alas.
"I took the bumper off and then took the headlight out, there are two servos in the headlight that control movement. The servo attached to the Up-Down movement was popped out of place."
Kaveri irroiti puskurin ja etulampun ja huomasi että servo oli pois paikoiltaan. Laittoi paikoilleen ja homma ok.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Hei
Kiitos vastauksesta ja linkistä. Tästä on varmaan apua. Pitänee tutkia nuo servojen kiinnitykset. Itse olen vaihtanut aikaisemmin molemmat lähivalo-xenonit ja sen jälkeen on ollut ainakin yksi katsastus, joten tuskin tuo xenon vaihto on ongelmaa aiheuttanut. Valoihin pääsee kiinni ainakin pyöräkotelon kautta, mutta ehkä tuo puskurin irroitus on helpompi tapa.
T: Timo
Kiitos vastauksesta ja linkistä. Tästä on varmaan apua. Pitänee tutkia nuo servojen kiinnitykset. Itse olen vaihtanut aikaisemmin molemmat lähivalo-xenonit ja sen jälkeen on ollut ainakin yksi katsastus, joten tuskin tuo xenon vaihto on ongelmaa aiheuttanut. Valoihin pääsee kiinni ainakin pyöräkotelon kautta, mutta ehkä tuo puskurin irroitus on helpompi tapa.
T: Timo
Yleinen ongelma e91:ssä on, että korkeusanturin johtosarja jossain takalokasuojan huiteilla hankautuu puhki ja aiheuttaa tuota valojen seilaamista ja lopulta jämähtämistä. Taka-anturi oli muistaakseni vasemmalla puolella. Tämä lienee halvin ja helpoin vaihtoehto aloittaa ja veikkaisin myös, että se todennäköisin aiheuttaja.
Hei
Sieltä se vika taisi löytyä. Kuskinpuolen takarenkaan takaa ja lokarin välistä tulee johto, joka on täysin suojaamaton ja oli hioutunut runkoon. Ainakin yksi johdin kolmesta oli poikki. Piuha menee lähellä olevalle liitimelle (joka on luulavasti se tasonsäätöanturin liitin). Toinen pää johtimesta menee lokarin välistä ylös. En räntäsateessa viitsinyt irrottaa lokaria. Onko joku itse vaihtanut ko. johdinta ja pitääkö purkaa puoli autoa ennekuin johtimen saa vaihdettua.
T: Timo
Sieltä se vika taisi löytyä. Kuskinpuolen takarenkaan takaa ja lokarin välistä tulee johto, joka on täysin suojaamaton ja oli hioutunut runkoon. Ainakin yksi johdin kolmesta oli poikki. Piuha menee lähellä olevalle liitimelle (joka on luulavasti se tasonsäätöanturin liitin). Toinen pää johtimesta menee lokarin välistä ylös. En räntäsateessa viitsinyt irrottaa lokaria. Onko joku itse vaihtanut ko. johdinta ja pitääkö purkaa puoli autoa ennekuin johtimen saa vaihdettua.
T: Timo