Penkinlämmitin lakkasi toimimasta

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

X1 vm. 2012 mittarissa 48tkm. Kuskin penkinlämmitin lakkasi toimimasta.

Katkaisimelle (kolmivaiheinen) tulee virrat ja vaiheistus toimii, mutta vastus ei lämpene. Sulakkeet silmämääräisesti ehjät, johdot tiukasti kiinni penkin alla olevissa moduuleissa. Onkohan tuolla missään erillistä relettä lämppärille ja saakohan tuota itse vastusta mitattua mitenkään ja jos, niin mistä johdosta ja mikä pitää resistanssin olla, jos on ehjä lämmitin?
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Aah. Lämpimän parkkihallin taikaa. Alkoi toimimaan taas, kun auto oli parin viikon ulkona olon jälkeen lämpöisessä tallissa...
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Veikkaisin, että akku käynyt aika tyhjillä. Tulee noita haamuherjoja ja heittää virtaa kuluttavia vermeitä pois päältä, vaikka ledit palaakin. Lämpimässä sitten vähän tokenee. Ensi talveksi viimeistään akkukaupoille...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

TKU kirjoitti:Veikkaisin, että akku käynyt aika tyhjillä. Tulee noita haamuherjoja ja heittää virtaa kuluttavia vermeitä pois päältä, vaikka ledit palaakin. Lämpimässä sitten vähän tokenee. Ensi talveksi viimeistään akkukaupoille...
Akun kunnon voi tsekata itsekin, eli piilovalikosta vaan jännitteet näkyviin ja katsoo mitä on jännite kun ei ole auto käynnissä eikä lataa:

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 111#p76111

Eli jos auto ja kaikki virtalaitteet sammutettuna näyttää vaikka 12,5V niin akussa noin 80% kunnosta jäljellä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Tuo akku ei kyllä tullut edes mieleen, tosiaan onhan autolla jo kolme vuotta ikää ja kyllä se akku voi alkaa olla finaalissa. Oliko näissä uusissa jokin, ettei akkua voi itse vaihtaa vai voiko vaan ottaa vanhan irti ja laittaa uuden tilalle? Toimenpiteenähän tuo vie 5 min.

Pitää nuo jännitteet nyt ekaksi kattella myös yleismittarilla navoista, kiitos avusta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

kokkopa1 kirjoitti:Tuo akku ei kyllä tullut edes mieleen, tosiaan onhan autolla jo kolme vuotta ikää ja kyllä se akku voi alkaa olla finaalissa. Oliko näissä uusissa jokin, ettei akkua voi itse vaihtaa vai voiko vaan ottaa vanhan irti ja laittaa uuden tilalle? Toimenpiteenähän tuo vie 5 min.
Uusi akku vaatii rekisteröinnin autolle, eli huolto voi hoitaa tai pätevä harrastaja jolla on kyky koodata.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin