Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 136
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 15:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Kartsa » 09 Tammi 2016, 10:25


Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 229
Liittynyt: 29 Loka 2010, 16:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & MB GLS 400 -16

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Vollgas » 09 Tammi 2016, 10:38

Itsellä alkoi vähällä ajolla ollut 435 herjaamaan "akku tyhjä" kun ajoin reilun 20 asteen pakkasessa hetkisen ja pysäköin auton.
Tiesin jo autoani tilatessa että näin tulee jossain vaiheessa käymään joten otin akkuvahdin lisävarustelistalta mukaan.
Lähti se käymään "tyhjästä" akusta huolimatta ja eikun lämpimään kotitalliin & johdon päähän.
Seuraavana aamuna olivat kaikki hälyt -kuten pitääkin- kadonneet.

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 795
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 08:52
Auto: E46 330Ci avo
F11 530d
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja jaki » 09 Tammi 2016, 18:21

Kartsa kirjoitti:Tuli tossa mieleen akun ylläpitolataukseen liittyen. Ctekin laturiin saa liittimen tupakansytyttimeen,http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comfort%20Connect%20Cig%20Plug jolloin sisäläppärin pistorasian kahdetamalla laturin voisi kytkeä siihen ja tupakansytyttimeen. Ei tarvitsisi avata konepeltiä.


Joku jo kommentoikin. Tupakansytyttimen (jaa, miksikäs sitä kutsutaan, jos on tilannut auton Nicht Raucher- paketilla :tong: ) sisään ei kyylä parane syöttää yhtään mitään sisään. Pistoke on kytketty auton virtajärjestelmään, veikkaan jonkun fetin tms kautta, ja on irti auton järjestelmistä, kun auto menee nukkumaan. Pahimmassa tapauksessa ulkopuolinen virta voi jopa rikkoa koko systeemin. Jos releen takaa, silloin tietysti ei mene minnekään.

Latausvirta pitää antaa autolle aina konetilan virtapisteen kautta. Toki akkua voi ladata suoraan, mutta silloin se pitää kytkeä irti.
http://www.jakiltech.fi" Nyt BMW diagnostiikkaa täysin uudella tasolla + F-sarjalaistenkin koodaukset

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 521
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:05
Auto: Molempien autojen kaikki pyörät vetää...

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Heguli31 » 10 Tammi 2016, 14:21

Eikä ne "sytkärin" johdot kyllä kummoisia virtoja pitkään kestäisikään,vaikka yhteys ei katkeaisikaan auton nukahtaessa.

jpk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 182
Liittynyt: 03 Elo 2011, 06:14
Auto: X3 (F25)

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja jpk » 10 Tammi 2016, 15:27

Heguli31 kirjoitti:Eikä ne "sytkärin" johdot kyllä kummoisia virtoja pitkään kestäisikään,vaikka yhteys ei katkeaisikaan auton nukahtaessa.


Tupakansytyttimen sulakkeet ovat tyypillisesti 15A - 20A, joten liitäntäjohdot ovat kyllä riittävän tukevia akkulatureillekin, joidenka max. virrat ovat useimmiten alle 10A. Mutta niin kuin edellä oli juttua, nykyautoissa välissä on elektroniikkaa, joka sulkee yhteyden akulle ja muutenkin virran tunkeminen tuon elektroniikan läpi "vastavirtaan" on riskialtista.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 640
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 15:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja phuksi » 11 Tammi 2016, 15:01

Akuista kiinnostuneille tässä on aika hyvin kerrottu eri tyyppisistä akuista, hyvine ja huonoine puolineen. On pitkälti tekstiä mutta ei oikein osaa antaa ratkaisua kylmään: http://jgdarden.com/batteryfaq/index.htm.

Jos sitä referoi niin yhteenvetona, että mahdollisimman paljon Ah, painotus kuitenkin ensisijaisesti kylmäkäynnistysarvoihin ja laturiin kiinni säännöllisesti. Eli ei mitään poppakonsteja.

Itsellä ongelma varmaan nyt on se, että akku pääsi liian tyhjäksi Webastoa kärytellessä ennen kuin pistin laturiin. Ja kylmänä siitä toipuminen on hankalaa. Ensi talvea ajatellen riittävän ajoissa vaan roikottaa laturin perässä.

Sivuilta löytyy myös mielenkiintoisia taulukoita jotka auttavat ymmärtämään.

Esimerkiksi nämä

AGM_Lämpötilavaikutus.jpg
AGM_Lämpötilavaikutus.jpg (79.13 KiB) Katsottu 2716 kertaa


AGM_Varaustila.jpg
AGM_Varaustila.jpg (143.45 KiB) Katsottu 2716 kertaa


Lyijyakku_varaustila.jpg
Lyijyakku_varaustila.jpg (138.65 KiB) Katsottu 2716 kertaa


jäätymispiste.jpg
jäätymispiste.jpg (60.86 KiB) Katsottu 2716 kertaa

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 403
Liittynyt: 11 Loka 2011, 08:32
Auto: X3 F25

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Ludwig » 25 Tammi 2016, 10:09

Auto oli vielä neljä päivää ajamattomana ulkona kovien pakkasten aikaan ja eilen kun keli oli vähän lauhtunut, kävin polkaisemassa käyntiin ilman lämmitystä.

Lopputuloksena: ei mitään varoituksia ja lähti heti käyntiin.

Ilmeisesti akkuvaroitus annetaan aika herkästi, koska -25 asteinen akku ei paljon jännitettä anna?

Eiköhän tuo vielä ensi talven mene, kun heti kovempien pakkasten aikaan laskee "suksiluukun" ja nostaa vähän takakontin lattiaa, jotta lämppäri puhaltaa myös sinne.

Osaako muuten joku sanoa, millä jännitearvolla tuo low battery -warning trippaa?

Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 17:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Ricracing » 30 Tammi 2016, 22:48

BMW:n kuuluu parantaa tuotteitaan!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.

Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:57
Auto: X4 30d -14

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Turbo » 16 Marras 2017, 20:48

Wonderi kirjoitti:Täällä meillä maaseudulla kätevä konsti on laittaa auto roklottamaan tyhjäkäynnille tunniksi tai pariksi, ei ole cityvihreitä nipottamassa. Polttainetta palaa joo, mutta on silti halvempaa kuin mikään laturin hankkiminen ja asentaminen. Mutta Defa-laturi ja akkulämmitin on silti to-do listalla.


Lataako auto tyhjäkäynnillä oikeasti kunnolla ? Ja kauanko pitää autoa tyhjä käyttää, että se lataa akun täytyeen jos auto on esim. 1kk seissyt kylmässä n. +3C ?

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 568
Liittynyt: 19 Syys 2015, 21:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Wonderi » 16 Marras 2017, 21:09

Teoreettinen laskelma sanoo että 90Ah akku 180A laturilla täyttyy puolessa tunnissa. Tyhjäkäynnillä ei lataa täydellä teholla ja sähköä kuluttavia laitteitakin on joku päällä, mutta eipä se akkukaan ihan tyhjä yleensä ole startin jälkeen. Jos tunti tyhjäkäyntiä tuntuu pahalta, niin voi ajaa puoli tuntia ympyrääkin pitäen moottoria kierroksilla, mutta se tulee kalliimmaksi.

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 313
Liittynyt: 06 Syys 2010, 19:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Clavurion » 16 Marras 2017, 21:46

Ei laturin tuotto ole yleensä ongelma, vaan akun virran vastaanottokyky kylmässä. Akkulämmitin auttaa siinä.

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 06:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja masaf1 » 17 Marras 2017, 06:33

Pistää vaik 5 A ylläpitolaturin niin sehän lämmittää akkua jo sillä virralla, sit käynnistyksen yhteydessä lämmin akku ottaa laturilta latausta vastaan jos ei oo jo lataantunut. Turha kai sitä akkulämmitintä sinällään on sit enää pistää.

Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:57
Auto: X4 30d -14

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Turbo » 17 Marras 2017, 13:37

12,04V oli mittarilla, 1kk siis seissyt.
Tyhjäkäynnin jälkeen tuli lukemaksi 12,64V.
Mutta onko tuo täynnä, vai pitäisikö lukema olla 12,80V ?

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 313
Liittynyt: 06 Syys 2010, 19:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Clavurion » 17 Marras 2017, 15:34

masaf1 kirjoitti:Pistää vaik 5 A ylläpitolaturin niin sehän lämmittää akkua jo sillä virralla, sit käynnistyksen yhteydessä lämmin akku ottaa laturilta latausta vastaan jos ei oo jo lataantunut. Turha kai sitä akkulämmitintä sinällään on sit enää pistää.


Ei akku ota pakkasella edes tuon vertaa latausta vastaan, eikä käytännössä muutaman ampeerin latausvirralla lämpene. Pelkkä akun lämmittäminenkin nostaa jo sen kapasiteettia. Paras on tietysti akkulämmitin ja ylläpitolaturi, akkulämmitin mallia, joka toimii suoraan jännitteen noustessa yli ~13,5 V (toimii ylläpitolaturi kytkettynä ja moottorin käydessä).

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 568
Liittynyt: 19 Syys 2015, 21:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

ViestiKirjoittaja Wonderi » 17 Marras 2017, 20:27

Akunlämmitinkään ei ehdi lämmittää käytännössä mitään, jos on vaan pätkäajoa eikä autoa kytketä verkkovirtalataukseen pysäköinnin ajaksi.

Näillä plusmiinus nollan keleillä akku ei ole vielä niin kylmä että pahasti varautumista hidastaisi.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa