Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Nyt neljän vuoden ajojen jälkeen tuli ensimmäinen varoitus lyhyen pakkasajon jälkeen: "Battery discharge..." Jotain, että pitäisi ajaa pidempiä ajoja, keltainen varoitus.

Autolla ei nyt ole ajettu pakkasviikkoina kuin muutama kymmenen kilometriä, muuten seissyt ulkona kylmässä.

Ymmärrettävää, että kylmä akku ei paljon varausta ota vastaan, kun taas kaikki lämmittimet, vastukset ja hehkutus vie akusta virtaa.

Onko mitään vinkkejä, joilla akun purkautumista voisi parkissa ollessa vähentää?

Vaikuttaako esimerkiksi se, että laittaisi valokatkaisijan 0-asentoon, sen sijaan että se olisi "Auto"-asennossa?

Muutenhan tässä ei kait voi muuta kuin lämmittää autoa ja ajaa vähän pidempi lenkki, kunhan auto ja akku on lämmennyt. Auto siis pitää saada lämpimään tilaan.

Kauanko 20 kg:n akun lämpeneminen vaikkapa +10 asteiseksi kestää, kun ympärillä on -25 asteinen metallikehikko (auton kori), akku on itsekin -25 asteinen ja auton korin ulkopuolella on +17 astetta?
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Itse hankin viime talvena tollasen http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%203.8. Pidän auton siinä kiinni kovilla pakkasilla. Tänä aamunakin 28,9
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Itse kaadan takapenkin keskiosan alas ja tavaratilan ollessa tyhjä (yleensä on), nostan "lattia"kantta etureunasta ylös, jolloin akkuun pääsee lämmintä ilmaa. Näin sisätilanlämmitin pääsee lämmittämään edes vähän akkua, jolloin se ottaa virtaa vastaan kun autolla ajetaan. Ja pysyy ajaessakin lämpimämpänä. Ei ole hälytyksiä tullut.
Onhan se toki viritys, mutta toimii. Ainakin kylmällä purkautuminen hitaampaa, kun akussa on virtaa tarpeeksi.
Tietenkin akkulämmitin olisi paras vaihtoehto tai lämmin talli.

Onhan toki naurettavaa, että BMWllä oma huipputekninen kylmätestausasema Ruotsissa ja akkuun ei saada virtaa kylmällä. Kalt land pakettiin voisi tuon akkulämppärin asentaa jo vakiona. :thuup:
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kartsa kirjoitti:Itse hankin viime talvena tollasen http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%203.8. Pidän auton siinä kiinni kovilla pakkasilla. Tänä aamunakin 28,9
Mihin olet sen kytkenyt? Paras olisi suoraa lohkolämppärissä oleva ylläpitolaturi, ettei tarvitse kikkailla peräkonttia tai konepeltiä auki?

Lohkolämppärin laturissakin on se ongelma, että kun pysäköi auton, ei silloin akkua ladata, vaan vasta kylmän yön jälkeen -> mitä se akku sitten ottaa vastaan, ei mitään?

Kyllähän tämän pari viikkoa saa aina jotenkin mentyä, onhan tuo akkukin jo "vanhahko". Eniten kiinnostaa tosiaan keinot jolla vähentää purkausta.

Hyvä vinkki tuo penkkien kaataminen. Ainakin tosiaan keskipenkin voisi kaataa ja etenkin nyt lämpöisessä hallissa takakontin lattian voisi kiilata ylös.
Viimeksi muokannut Ludwig, 07 Tammi 2016, 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Ludwig kirjoitti:
Kartsa kirjoitti:Itse hankin viime talvena tollasen http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%203.8. Pidän auton siinä kiinni kovilla pakkasilla. Tänä aamunakin 28,9
Mihin olet sen kytkenyt? Paras olisi suoraa lohkolämppärissä oleva ylläpitolaturi, ettei tarvitse kikkailla peräkonttia tai konepeltiä auki?

Lohkolämppärin laturissakin on se ongelma, että kun pysäköi auton, ei silloin akkua ladata, vaan vasta kylmän yön jälkeen -> mitä se akku sitten ottaa vastaan, ei mitään?

Kyllähän tämän pari viikkoa saa aina jotenkin mentyä, onhan tuo akkukin jo "vanhahko". Eniten kiinnostaa tosiaan keinot jolla vähentää purkausta.

Hyvä vinkki tuo penkkien kaataminen. Ainakin tosiaan keskipenkin voisi kaataa ja etenkin nyt lämpöisessä hallissa takakontin lattian voisi kiilata ylös.
Mulla on akkulaturi liitetty ihan konetilassa oleviin liitäntäpaikkoihin. Annan laturin olla kiinni, vaikka en olisi lähdössä minnekään. Laturissa on talviasento, joka on tarkoitettu myös AGM-akuille kylmissä olosuhteissa. Sitten kun olen lähdössä ajamaan laitan lohkolämppärin johdon kiinni samasta roikasta. Ei ole akkulaturin hankinnan jälkeen tullut virtaherjoja, joten lataus lämmittää akkua riittävästi vastaanottamaan virtaa.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Itse kaadoin myös takapenkit ja nappasin verhoilut pois tieltä. Mitä kämmenellä kokeilin niin kyllähän tuo akku lämpeää noin lähes kabiinin lämpötilaan.

Mikä siinä muuten on, ettei ihmiset malta käydä ajamassa vähän pidempiä lenkkejä? Sahataan vain sitä työ-kauppa-harrasteet-väliä? Kivahan autoilla on ajella ja nekin tykkää, kun niillä ajellaan.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Raimo Miettinen kirjoitti:Itse kaadoin myös takapenkit ja nappasin verhoilut pois tieltä. Mitä kämmenellä kokeilin niin kyllähän tuo akku lämpeää noin lähes kabiinin lämpötilaan.

Mikä siinä muuten on, ettei ihmiset malta käydä ajamassa vähän pidempiä lenkkejä? Sahataan vain sitä työ-kauppa-harrasteet-väliä? Kivahan autoilla on ajella ja nekin tykkää, kun niillä ajellaan.
Ei se ajelu mitään herkkua ole -25 asteessa. Etenkin, kun sitä joutuisi tekemään yksin silloin, kun on muuten aikuisten ainoat yhteiset tunnit vuorokaudessa lapsen nukkuessa (yksin ei voi kotiin jättää nukkumaan).

Itse vietän aikaani mieluummin puolison seurassa kuin lähden ajelemaan ympäri pk-seutua yksin.

Nyt täytyy kikkailla niin, että toinen auto on yön lämpöisessä hallissa ja aamulla ajettavaksi tarkoitettu auto on akunlämmitysmoodissa palstan vinkkien mukaisesti.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Mitenkäs se perinteinen sunnuntaiajelu? No, tottakai jokainen tekee mitä itse tykkää. :thumbs up: :)

Aika paljon akkuja hyytyy, kun Autoliiton toimesta vaihdettu yli 1000 kappaletta päivässä! Jotenkin järjetön määrä oikeastaan, että tulee mieleen voisiko olla kirjoitusvirhe.

"– Eilinen päivä oli kymmenkertainen normaalin talvipäivän volyymiin verrattuna. Jos normaalisti on noin sata akunvaihtoa päivässä, niin eilen oli ehkä noin tuhat, Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala kertoo."

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1451989864990.html
TR2013
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 18 Elo 2013, 19:21
Auto: F45 216i
ex: F30 316iA Sport 2013

Raimo Miettinen kirjoitti: Aika paljon akkuja hyytyy, kun Autoliiton toimesta vaihdettu yli 1000 kappaletta päivässä! Jotenkin järjetön määrä oikeastaan, että tulee mieleen voisiko olla kirjoitusvirhe.
Monikohan noistakin akuista on ihan ok kuntoinen?
Lämmitys ja lataus niin olisi mennyt pitkän aikaa ilman vaihtoa.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

TR2013 kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti: Aika paljon akkuja hyytyy, kun Autoliiton toimesta vaihdettu yli 1000 kappaletta päivässä! Jotenkin järjetön määrä oikeastaan, että tulee mieleen voisiko olla kirjoitusvirhe.
Monikohan noistakin akuista on ihan ok kuntoinen?
Lämmitys ja lataus niin olisi mennyt pitkän aikaa ilman vaihtoa.
Kyllähän tuossa varmaan kaupat saadaan hierottua, kun hyytyneen auton kuljettaja palelee nahkakengissään.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Raimo Miettinen kirjoitti:Mitenkäs se perinteinen sunnuntaiajelu? No, tottakai jokainen tekee mitä itse tykkää. :thumbs up: :)
Sellaisia tehdään kyllä tarpeen ja aikataulujen salliessa. Nyt olikin pyhäpäev keskellä viikkoa ja pakkaset alkoi siten, että autolla oli edellinen pitkä reissu tehty jouluna (500 km).

Mutta takakeskipenkin kaataminen ja takakontin lattian pieni avartaminen etuosastaan auttoi ainakin siihen, että lyhyen työmatkan päätteeksi auton sammutettuani mittaristoon ei tullut battery discharge -ilmoitusta. Auto oli piuhan päässä saman kaksi tuntia kuin eilen.

Lämmin ilman siis varmaan pääsi akulle ja se ehkä auttoi :drink:
Viimeksi muokannut Ludwig, 08 Tammi 2016, 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Tuli tossa mieleen akun ylläpitolataukseen liittyen. Ctekin laturiin saa liittimen tupakansytyttimeen,http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comf ... Cig%20Plug jolloin sisäläppärin pistorasian kahdetamalla laturin voisi kytkeä siihen ja tupakansytyttimeen. Ei tarvitsisi avata konepeltiä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kartsa kirjoitti:Tuli tossa mieleen akun ylläpitolataukseen liittyen. Ctekin laturiin saa liittimen tupakansytyttimeen,http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comf ... Cig%20Plug jolloin sisäläppärin pistorasian kahdetamalla laturin voisi kytkeä siihen ja tupakansytyttimeen. Ei tarvitsisi avata konepeltiä.
Mistähän tuota saisi ostettua? Clas Ohlson myy latureita ja joitain piuhoja, mutta ei tuota. Ebay.de on tietysti paikka mistä saa mutta ei viitsisi maksaa postimaksua saman verran kuin mitä tuote maksaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Entä mitä nykyaikainen auto sanoo siitä, että virranantopistoke työntää virtaa "sisään" eikä "ota virtaa"? Latautuuko akku virranantopistokkeen kautta?
Kartsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 18:00
Auto: EX BMW 320iA Xdrive touring LNE 2013
Subaru

Kyllä johtoja saa esim. tuolta http://www.motonet.fi/fi/tuote/455532/C ... liitinuros Sitä en osaa sanoa välittääkö auto siitä jos jännitettä (alle 15V.) syötetään tupakasytyttimestä, mutta ei kai noita myytäisi jos ei onnistuisi?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kannattaa huomioida että tupakansytytin menee unille eikä siitä sitten latailla mitään.'

Täällä meillä maaseudulla kätevä konsti on laittaa auto roklottamaan tyhjäkäynnille tunniksi tai pariksi, ei ole cityvihreitä nipottamassa. Polttainetta palaa joo, mutta on silti halvempaa kuin mikään laturin hankkiminen ja asentaminen. Mutta Defa-laturi ja akkulämmitin on silti to-do listalla.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Ei minulla tästä mitattua tai tutkittua tietoa ole, mutta jos ulkona on -30, niin eipä siinä taida takakontin alla sijaitseva akku mainittavasti lämmitä muuten kuin sytyttämällä palamaan koko auto. Jos pitkälläkin lämmityksellä kabiinin keskilämpötila saadaan johonkin 10-15 plusasteen tietämille ja välissä on kuitenkin penkkejä, verhoilumateriaaleja ym. Kun sitten samaan aikaan lämpövuo korista ja rungosta kylmään ulkoilmaan on huomattavan suuri,niin on vaikea kuvitella, että lämmittimeen nähden vastakkaisessa päässä sijaitsevan akun lämpötila edes päiväkausien lämmittämisellä mainittavasti nousee.Villi veikkaus on, että viitisen astetta korkeintaan ja vaatii tosiaan jo pitkää lämmitystä. Takaistuinten kaataminen kyllä varmasti auttaa asiaa ja voisi jopa tuplata lämpenemisen. Kuitenkin reipaasti pakkasen puolella pysyttäneen silti.

Tämä kaikki on kyllä täyttä mutua. Tätä ei kyllä olisi vaikeaa tutkiakaan, jos olisi edes lähes identtiset olosuhteet ja sopiva mittari. Jo tuollainen tavallinen digimittari, jossa anturi piuhan päässä, riittäisi periaatteessa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Ludwig kirjoitti:Nyt neljän vuoden ajojen jälkeen tuli ensimmäinen varoitus lyhyen pakkasajon jälkeen: "Battery discharge..." Jotain
Jos sama akku on jo neljä vuotta Webaston käyttöä kestänyt,niin kyllähän se on jo hintansa tienannut.Nykyisten akkujen mittapuun mukaan.Laita vaan suosiolla uusi AGM akku sinne tilalle,jos tarkoitus on autoa vielä pitää.Siten säästyt varmasti monelta harmilta lähitulevaisuudessa.

Uudelle akulle sitten voit laittaa ylläpito laturin kaveriksi,jos siltä tuntuu.Tällöin akkua ei tarvi lämmittää,kun pieni latausvirta pitää kylmänkin akun "hereillä".
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Samppa, vähän samaa itsekin veikkaan. Avasin itse tosiaan myös verhoilun ja kokeilin kädellä jossain vaiheessa akun kylkeä niin mutulla veikkaisin max. 10 astetta kabiinin lämpötilaa kylmemmäksi. Akun pinta tietysti se lämpöisin kohta.

edit: siis 10 astetta kylmemmäksi.
Viimeksi muokannut Raimo Miettinen, 09 Tammi 2016, 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kartsa kirjoitti:Kyllä johtoja saa esim. tuolta http://www.motonet.fi/fi/tuote/455532/C ... liitinuros Sitä en osaa sanoa välittääkö auto siitä jos jännitettä (alle 15V.) syötetään tupakasytyttimestä, mutta ei kai noita myytäisi jos ei onnistuisi?

Se, että jotain myydään, on erittäin heikko indikaattori siitä, että se toimisi. Etenkään, että toimisi jokaisessa tapauksessa :)

Digitaalinen mittari täytyy hommata. Miten F25:ssä pääsee akun luokse helposti?
Vastaa Viestiin