Vinkkejä akun varauksen ylläpitämiseksi kylmässä kelissä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 244
- Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
- Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21
Itsellä alkoi vähällä ajolla ollut 435 herjaamaan "akku tyhjä" kun ajoin reilun 20 asteen pakkasessa hetkisen ja pysäköin auton.
Tiesin jo autoani tilatessa että näin tulee jossain vaiheessa käymään joten otin akkuvahdin lisävarustelistalta mukaan.
Lähti se käymään "tyhjästä" akusta huolimatta ja eikun lämpimään kotitalliin & johdon päähän.
Seuraavana aamuna olivat kaikki hälyt -kuten pitääkin- kadonneet.
Tiesin jo autoani tilatessa että näin tulee jossain vaiheessa käymään joten otin akkuvahdin lisävarustelistalta mukaan.
Lähti se käymään "tyhjästä" akusta huolimatta ja eikun lämpimään kotitalliin & johdon päähän.
Seuraavana aamuna olivat kaikki hälyt -kuten pitääkin- kadonneet.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1249
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Joku jo kommentoikin. Tupakansytyttimen (jaa, miksikäs sitä kutsutaan, jos on tilannut auton Nicht Raucher- paketilla ) sisään ei kyylä parane syöttää yhtään mitään sisään. Pistoke on kytketty auton virtajärjestelmään, veikkaan jonkun fetin tms kautta, ja on irti auton järjestelmistä, kun auto menee nukkumaan. Pahimmassa tapauksessa ulkopuolinen virta voi jopa rikkoa koko systeemin. Jos releen takaa, silloin tietysti ei mene minnekään.Kartsa kirjoitti:Tuli tossa mieleen akun ylläpitolataukseen liittyen. Ctekin laturiin saa liittimen tupakansytyttimeen,http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/Comf ... Cig%20Plug jolloin sisäläppärin pistorasian kahdetamalla laturin voisi kytkeä siihen ja tupakansytyttimeen. Ei tarvitsisi avata konepeltiä.
Latausvirta pitää antaa autolle aina konetilan virtapisteen kautta. Toki akkua voi ladata suoraan, mutta silloin se pitää kytkeä irti.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tupakansytyttimen sulakkeet ovat tyypillisesti 15A - 20A, joten liitäntäjohdot ovat kyllä riittävän tukevia akkulatureillekin, joidenka max. virrat ovat useimmiten alle 10A. Mutta niin kuin edellä oli juttua, nykyautoissa välissä on elektroniikkaa, joka sulkee yhteyden akulle ja muutenkin virran tunkeminen tuon elektroniikan läpi "vastavirtaan" on riskialtista.Heguli31 kirjoitti:Eikä ne "sytkärin" johdot kyllä kummoisia virtoja pitkään kestäisikään,vaikka yhteys ei katkeaisikaan auton nukahtaessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Akuista kiinnostuneille tässä on aika hyvin kerrottu eri tyyppisistä akuista, hyvine ja huonoine puolineen. On pitkälti tekstiä mutta ei oikein osaa antaa ratkaisua kylmään: http://jgdarden.com/batteryfaq/index.htm.
Jos sitä referoi niin yhteenvetona, että mahdollisimman paljon Ah, painotus kuitenkin ensisijaisesti kylmäkäynnistysarvoihin ja laturiin kiinni säännöllisesti. Eli ei mitään poppakonsteja.
Itsellä ongelma varmaan nyt on se, että akku pääsi liian tyhjäksi Webastoa kärytellessä ennen kuin pistin laturiin. Ja kylmänä siitä toipuminen on hankalaa. Ensi talvea ajatellen riittävän ajoissa vaan roikottaa laturin perässä.
Sivuilta löytyy myös mielenkiintoisia taulukoita jotka auttavat ymmärtämään.
Esimerkiksi nämä
-p
Jos sitä referoi niin yhteenvetona, että mahdollisimman paljon Ah, painotus kuitenkin ensisijaisesti kylmäkäynnistysarvoihin ja laturiin kiinni säännöllisesti. Eli ei mitään poppakonsteja.
Itsellä ongelma varmaan nyt on se, että akku pääsi liian tyhjäksi Webastoa kärytellessä ennen kuin pistin laturiin. Ja kylmänä siitä toipuminen on hankalaa. Ensi talvea ajatellen riittävän ajoissa vaan roikottaa laturin perässä.
Sivuilta löytyy myös mielenkiintoisia taulukoita jotka auttavat ymmärtämään.
Esimerkiksi nämä
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Auto oli vielä neljä päivää ajamattomana ulkona kovien pakkasten aikaan ja eilen kun keli oli vähän lauhtunut, kävin polkaisemassa käyntiin ilman lämmitystä.
Lopputuloksena: ei mitään varoituksia ja lähti heti käyntiin.
Ilmeisesti akkuvaroitus annetaan aika herkästi, koska -25 asteinen akku ei paljon jännitettä anna?
Eiköhän tuo vielä ensi talven mene, kun heti kovempien pakkasten aikaan laskee "suksiluukun" ja nostaa vähän takakontin lattiaa, jotta lämppäri puhaltaa myös sinne.
Osaako muuten joku sanoa, millä jännitearvolla tuo low battery -warning trippaa?
Lopputuloksena: ei mitään varoituksia ja lähti heti käyntiin.
Ilmeisesti akkuvaroitus annetaan aika herkästi, koska -25 asteinen akku ei paljon jännitettä anna?
Eiköhän tuo vielä ensi talven mene, kun heti kovempien pakkasten aikaan laskee "suksiluukun" ja nostaa vähän takakontin lattiaa, jotta lämppäri puhaltaa myös sinne.
Osaako muuten joku sanoa, millä jännitearvolla tuo low battery -warning trippaa?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
BMW:n kuuluu parantaa tuotteitaan!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Lataako auto tyhjäkäynnillä oikeasti kunnolla ? Ja kauanko pitää autoa tyhjä käyttää, että se lataa akun täytyeen jos auto on esim. 1kk seissyt kylmässä n. +3C ?Wonderi kirjoitti:Täällä meillä maaseudulla kätevä konsti on laittaa auto roklottamaan tyhjäkäynnille tunniksi tai pariksi, ei ole cityvihreitä nipottamassa. Polttainetta palaa joo, mutta on silti halvempaa kuin mikään laturin hankkiminen ja asentaminen. Mutta Defa-laturi ja akkulämmitin on silti to-do listalla.
Teoreettinen laskelma sanoo että 90Ah akku 180A laturilla täyttyy puolessa tunnissa. Tyhjäkäynnillä ei lataa täydellä teholla ja sähköä kuluttavia laitteitakin on joku päällä, mutta eipä se akkukaan ihan tyhjä yleensä ole startin jälkeen. Jos tunti tyhjäkäyntiä tuntuu pahalta, niin voi ajaa puoli tuntia ympyrääkin pitäen moottoria kierroksilla, mutta se tulee kalliimmaksi.
Pistää vaik 5 A ylläpitolaturin niin sehän lämmittää akkua jo sillä virralla, sit käynnistyksen yhteydessä lämmin akku ottaa laturilta latausta vastaan jos ei oo jo lataantunut. Turha kai sitä akkulämmitintä sinällään on sit enää pistää.
Ei akku ota pakkasella edes tuon vertaa latausta vastaan, eikä käytännössä muutaman ampeerin latausvirralla lämpene. Pelkkä akun lämmittäminenkin nostaa jo sen kapasiteettia. Paras on tietysti akkulämmitin ja ylläpitolaturi, akkulämmitin mallia, joka toimii suoraan jännitteen noustessa yli ~13,5 V (toimii ylläpitolaturi kytkettynä ja moottorin käydessä).masaf1 kirjoitti:Pistää vaik 5 A ylläpitolaturin niin sehän lämmittää akkua jo sillä virralla, sit käynnistyksen yhteydessä lämmin akku ottaa laturilta latausta vastaan jos ei oo jo lataantunut. Turha kai sitä akkulämmitintä sinällään on sit enää pistää.
Akunlämmitinkään ei ehdi lämmittää käytännössä mitään, jos on vaan pätkäajoa eikä autoa kytketä verkkovirtalataukseen pysäköinnin ajaksi.
Näillä plusmiinus nollan keleillä akku ei ole vielä niin kylmä että pahasti varautumista hidastaisi.
Näillä plusmiinus nollan keleillä akku ei ole vielä niin kylmä että pahasti varautumista hidastaisi.