X1 sen kone (N47D20 ) vuotaa?!

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Mulla on viime kesästä ollut X1 (E84) xdrive23d 2010 100tkm. Vuodenvaihteen tienoilla alkoi tallin lattia moottorin öljypohjan kohdalta kastumaan. Jotain nestettä (ei öljyä) tippu alasuojapellin kiinnitysreijistä. Ei paljon mutta niin että lattialla oli aina aamusin lätäkkö kunnes laiton alle astian. Olikoshan parissa viikossa tullu n. 1dl. Olen ollut Bemarini kanssa kaksi kertaa korjaamolla vuotokohtaa hakemassa. Eikä vuotopaikka meinaa löytyä. Todennäköisesti neste on jäähdytinnestettä ja vuotopaikka etulohkossa olevat kaksi muovitulpilla suljettua reikää. (kuvaa ohessa.) Vähän tuntuu oudolta vialta mutta kun ei muutakaan löydettä niin kokeillaan vaihtaa nuo tulpat.
Tämä kone on laajalti käytössä muissakin Bemareissa. Onko kellään kokemusta vastaavasta viasta?
(X1 tehdään Leipzigissa entisessä DDR:ssä. Samalla seudulla kuin "Warret" ja EMW:t tehtiin. Ei taida laatuvaatimukset siellä olla samalla tasolla kuin Baijerissa?)
:cools:
http://www.bmwforum.fi/download/file.ph ... id=4343ssa?
Liitteet
Tulppa3.pdf
(397.4 KiB) Tiedosto ladattu 565 kertaa
jutapa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Syys 2013, 16:10

Ettei vain olisi sulamisvesiä?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jos autosta ei katoa mitään siihen kuuluvaa nestettä (eli käytännössä öljyä, jarrunestettä tai jäähdytysnestettä), niin sulamis- ja kondenssivesillä on varsin hyvät mahdollisuudet käytännössä edustaa tälläisessä tapauksessa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Jos nuo tulpat vuotaisivat, niin eiköhän sieltä tulisi kuitenkin öljyä.
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Clavurion kirjoitti:Jos nuo tulpat vuotaisivat, niin eiköhän sieltä tulisi kuitenkin öljyä.
Käsittääkseni tossa tilassa on jäähdytysnestettä. Eli jos siinä on mukana öljyä niin sitten onkin pahempi vuoto jossain.
Menee näköjään mielenkiintoiseksi mutta katsotaan mitä tulppien takaa paljastuu.
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Aero kirjoitti:Jos autosta ei katoa mitään siihen kuuluvaa nestettä (eli käytännössä öljyä, jarrunestettä tai jäähdytysnestettä), niin sulamis- ja kondenssivesillä on varsin hyvät mahdollisuudet käytännössä edustaa tälläisessä tapauksessa.
Kyllä jäähdytysnesteenpinta on ihan pikkuhiljaa säiliössä alentunut. Mutta kun vuoto ja nesteen väheneminen on niin pientä että vuotolähdettä ja kohtaa on vaikea paikantaa. Vuotava neste on väriltää sinertävää. Samaa väriä kuin jäähdytinneste tai pissapojan neste.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Okei, kyllähän tuo jäähdytysnesteen vajuminen ja lätäkön värin täsmääminen jäähdytysnesteeseen siltä haiskahtaa että sieltä tulee. Kusijussi on helppo poissulkea laittamalla sinne vaikka kirkkaat nesteet (vaikka sitten ihan perusmallin Lasolia). Jäähdytysnesteeseen on tietääkseni saatavilla väriaineita, joiden ansiosta vuotopaikan etsiminen UV-valolla helpottuu.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Joku lemmari valskaa, normaalia näillä kovilla pakkasilla. Loppuu kun kelit lämpenee. Kiristele lemmarit niin saattaa löytyä aiemmin.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Onko autossa lohkolämmitintä tai oletko sellaista lähiaikoina asennuttanut?
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

laituri kirjoitti:Onko autossa lohkolämmitintä tai oletko sellaista lähiaikoina asennuttanut?
Ei ole lohkolämmitintä tai muutakaan lisälämppäriä. Ei varmaan Italiassa missä Bemari on aiemmat talvensa viettänyt sellasia tarvita.
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

ilpo kirjoitti:Joku lemmari valskaa, normaalia näillä kovilla pakkasilla. Loppuu kun kelit lämpenee. Kiristele lemmarit niin saattaa löytyä aiemmin.
Juu varmaan näillä lähes 30 ast. pakkasilla on osuutta asiaan varsinkin kun on Bemariparka joutunu olemaan ulkosalla kokoajan. Mutta auto on tosiaan pariinkin kertaan ollut korjaamon pukilla eikä mitään varmaa vuotokohtaa ole löydetty. Vähän hikoilua on nähty toisesta tulpasta siksi lähdetään niitä vaihtamaan.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

kseta kirjoitti:
Clavurion kirjoitti:Jos nuo tulpat vuotaisivat, niin eiköhän sieltä tulisi kuitenkin öljyä.
Käsittääkseni tossa tilassa on jäähdytysnestettä. Eli jos siinä on mukana öljyä niin sitten onkin pahempi vuoto jossain.
Menee näköjään mielenkiintoiseksi mutta katsotaan mitä tulppien takaa paljastuu.
Uskaltaisin edelleen väittää, että noiden tulppien takana on kampikammio. Nuo tulpathan ovat tasapainoakselien kohdalla.

Kuva
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Clavurion kirjoitti:
kseta kirjoitti:
Clavurion kirjoitti:Jos nuo tulpat vuotaisivat, niin eiköhän sieltä tulisi kuitenkin öljyä.
Käsittääkseni tossa tilassa on jäähdytysnestettä. Eli jos siinä on mukana öljyä niin sitten onkin pahempi vuoto jossain.
Menee näköjään mielenkiintoiseksi mutta katsotaan mitä tulppien takaa paljastuu.
Uskaltaisin edelleen väittää, että noiden tulppien takana on kampikammio. Nuo tulpathan ovat tasapainoakselien kohdalla.

Kuva
Saat mut epävarmaksi. Luotin täysin mitä mulle korjaamolla sanottiin. Tasapainoakselien kohdalla näyttäs noi tulpat tosiaankin olevan (kuva) mutta jossainhan se jäähdysneste tuolla lohkoissa liikkuu.
http://www.bmwforum.fi/download/file.ph ... ew&id=4346
Liitteet
Clip.jpg
Clip.jpg (151.37 KiB) Katsottu 12270 kertaa
f3113
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Tammi 2013, 13:38
Auto: X3 F25 3.0dA
ex: F31 318dA business

Veikkaisin vesipumppua vodon syyksi. Se on noiden yläpuolella oleva hihnapyörä.
Bigiss
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Tammi 2016, 16:42

Löysitkö kseta tähän vuotoon syytä? Itellä samassa autossa melkosen hyvin täsmäävät oireet.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Näistähan on joskus joistakin lohkoja haljennut. Toivottavasti ei näissä teidän tapauksissa.
Vastaa Viestiin