xDrive jakolaatikon öljynvaihto

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

X1 xDrive diesel automaatti 2010/100tkm.
On antanu näillä kovilla pakkasilla epämääräistä huoltoherjaa ja vaihtaa hätäsesti ja erilailla kuin kesällä. Automaattilaatikossahan on "forlife" öljyt mutta joku sano että jakolaatikon öljyt pitäs vaihtaa. Onko kokemusta tarpeellisuudesta ja vaihtovälistä?
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

kseta kirjoitti:X1 xDrive diesel automaatti 2010/100tkm.
On antanu näillä kovilla pakkasilla epämääräistä huoltoherjaa ja vaihtaa hätäsesti ja erilailla kuin kesällä. Automaattilaatikossahan on "forlife" öljyt mutta joku sano että jakolaatikon öljyt pitäs vaihtaa. Onko kokemusta tarpeellisuudesta ja vaihtovälistä?
Kävin valtuutetussa Bemarin merkkihuollossa kyselemässä xDriven jakolaatikon öljynvaihdosta. Bemari ei kuulemma ole itse määritellyt jakolaatikolle öljynvaihtoväliä eikä vaihto sisälly mihinkään määräaikais/määrävälihuoltoon. Eli tilanne on sama kuin automaattilaatikolla öljyt sisällä "forlife". Kuulemma öljynvaihtoja jonkinverran kuitenkin tehdään?! Mulle ei selvinnyt miksi varsikaan kun mikään anturi ei kuulemma vahdi öljyn kuntoa tai määrää. (Vaikka herjoja tuntuu muuten tulevan varsinkin näin pakkasella) Sitten kuulemma on tarpeen vaihtaa kun alkaa kolinaa laatikosta kuulumaan.
WSE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Elo 2014, 07:17

Xdrive mallien jakolaatikon ohjainlaite mittaa joka kerta virrat autoon kytkettäessä jakolaatikon kytkimen lukitusvoiman, jota se vertaa jakolaatikon kanteen asennettuun laatikkokohtaiseen referenssivastukseen. Arvon poiketessa liiaksi asetetusta toleranssista ensimmäisenä vikakoodina esiintyy "oil wear" / "oil abrasion" (jollei jostakin syystä jotakin ole mekaanisesti vialla). Tämä ei tietenkään suoranaisesti johdu itse öljyn kulumisesta, vaan itse kytkimen kulumisesta. Kytkimen levyjen kuluttua asetetun raja-arvon yli, on kuitenkin selvää että öljyssä on tällöin "liikaa" kulumisjätettä kierrossa, vaikka jakolaatiossa onkin magneetti keräämässä metallihiukkasia, ja sen vuoksi vikakoodina esitetään nimenomaan öljyn "kuluminen", koska itse kytkin ei vielä ole kulunut loppuun. Tämän vikakoodin esiintyessä oikea toimenpide on vaihtaa jakolaatikon öljyt, ja nollata jakolaatikon adaptaatiot jolloin kytkimen kulumislaskuri aloittaa öljyn likaantumisen kannalta uudesta nollapisteestä.
Muutoin ei ns. lifetime öljyjä ole tarpeen vaihtaa, mutta ne tulee vaihtaa aina kyseisen vikakoodin esiinnyttyä. Vikakoodi ei luonnollisestikaan myöskään poistu pysyvästi jollei kulumisadaptaatiota ymmärretä nollata samalla uuteen asetuspisteeseen.

Tarvittaessa jakolaatikkoon saa myös yksittäisiä osia (kytkinlevyjä tai koko kytkinpakan, laakerit, tiivisteet ja ketjut) erikseen joten mahdollisen vakavamman vian sattuessa ei ole tarpeen tarttua bemarin tai monen huollon tarjoukseen koko laatikon uusimisesta vaan laatikko on mahdollista saattaa uutta vastaavaan kuntoon huomattavasti kohtuullisemmilla kustannuksilla.
Mighty68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Elo 2017, 17:14
Auto: BMW 330e M-sport
Paikkakunta: Pohjois-Savo

WSE kirjoitti: 03 Helmi 2016, 07:22 Tarvittaessa jakolaatikkoon saa myös yksittäisiä osia (kytkinlevyjä tai koko kytkinpakan, laakerit, tiivisteet ja ketjut) erikseen joten mahdollisen vakavamman vian sattuessa ei ole tarpeen tarttua bemarin tai monen huollon tarjoukseen koko laatikon uusimisesta vaan laatikko on mahdollista saattaa uutta vastaavaan kuntoon huomattavasti kohtuullisemmilla kustannuksilla.
Mistä saa näitä yksittäisiä osia ? Merkkiliikkeen kautta ei saa. Myöskään osaluetteloissa ei noita sisuskaluja esiinny.
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Kyllä ne kannattaa 60th välein vaihtaa vaikka olisi mitkä lifetime öljyt. Ei mikään ole ikuista. Sillä säästää vaihdelaatikkoa huomattavasti. Näin sanovat asiantuntijat, vaihdelaatikkoexpertit.
Vastaa Viestiin