Olen usein kritisoinut Suomen osin liian alhaisia nopeusrajoituksia ja kritisoin edelleenkin.
Aivan oma erityistapauksensa on Länsiväylä. Moottoritie, joka on hyväkuntoinen, jopa 8-kaistainen, lähes suora ja varustettu osin meluestein ja silti osuudella Kehä II:lta Kivenlahteen on käsittämätön, autoilijoita kiusaava rajoitus 80 km/h. Tuolle osuudelle kuuluisi kuten ennenkin, ainakin 100 km/h.
Helsingin Sanomissa oli juttua henkilöstä (alla linkki), joka ajoi hieman ylinopeutta Länsiväylällä ja sai reilun sakon. Ei ole mikään ihme, etteivät autoilijat noudata näin kohtuuttoman alhaista rajoitusta, kuin mitä Länsiväylällä on. Liikenneturvallisuutta ylikireä rajoitus ei paranna. Sen sijaan 80 rajoitus aiheuttaa vuosittain todella isot yhteiskuntataloudelliset kustannukset menetettynä työaikana. Ruuhka-aikoja Länsiväylällä on vain aamuisin ja iltaisin. Muuna aikoina väylällä on vähän liikennettä.
Melusyy ei ole peruste alentaa nopeutta satasesta. Esimerkiksi Espanjassa useilla moottoritieosuuksilla on rajoitus 120 km/h käytössä kaupunkialueillakin. Suomessa liian alhaisia rajoituksia käytetään jostain käsittämättömästä syystä kovin mielellään, vaikka todellista liikenneturvallisuuden parannusta ei niillä saada. Sen sijaan saadaan autoilijat rikkomaan rajoituksia ja aiheutetaan tahallisesti suuria kustannuksia johtuen pidentyneistä matka-ajoista.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005505936.html
Toivon todella, että liikenneministeri Anne Berner puuttuu tähän asiaan ja mainitsemalleni osuudelle Länsiväylälle asetetaan järkevä ja asiallinen 100 km/ rajoitus.
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)