E87 ja kaksi hajonnutta N43B16A moottoria

- ATi -
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Marras 2019, 22:01

E87 ja kaksi hajonnutta N43B16A moottoria

Viesti Kirjoittaja - ATi - » 10 Joulu 2019, 20:14

Kiinnostaisi onko kellään ollut yhtä huono tuuria että moottori on jouduttu vaihtaa moneen kertaan?

Autona BMW E87 116 2008 LCI:
Ensimmäinen moottori hajosi 2015 eli kesti 108 000km / 7v.
BMW Finland tuli vastaan 50% moottorin hinnasta eli jäi maksettavaksi 50% moottorista ja 100% työt.

Toinen moottori kesti 38 000km / 4v ja päätti taas hajota.
Vein samaan paikkaan huoltoon ja muutaman päivän päästä tuli viesti:
"BMW vaihtomoottori vaihdettuna (sis. diagnoosikustannukset) n. 10000€. Tilaanko osat jo valmiiksi ja varataan kalenteriin aika? Näin ollen säästämme aikaa ja osat ovat valmiina jos/kun BMW:ltä tulee päätös. Eli toisin sanoen, sitoudutko itse jo korjaukseen?"

Tässä vaiheessa meinasi revetä yksi paikka. En ollut valmis sitoutumaan 10000€ huoltoon, joka ylittäisi reilusti autoni arvon. Huolto oli tehnyt GW:n ja jäin odottamaan vastausta. Kaksi viikkoa myöhemmin tuli viesti, että autoa pitää diagnosoida lisää 400€:lla. 10000€:ssa kustannusarviossa oli jo dignosointia 900€:lla, mutta näköjään ei riitä. Päätin vaan odottaa yhteydenottoa / lisätietoa BMW Finlandilta.

Jos jollakin ollut vastaava tilanne niin olisi kiva kuulla miten tapaus päättyi
Otetaan myös arvauksia vastaan, kuinka paljon loppujen lopuksi maksaa koko lysti ja paljonko joudun maksaa itse :lol:

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 865
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Re: E87 ja kaksi hajonnutta N43B16A moottoria

Viesti Kirjoittaja phuksi » 10 Joulu 2019, 21:27

Ei noin huonoa säkää voi olla. Oliko tuo toinen moottori uusi vai tehdaskorjattu? Moottorin odotettavissa oleva kesto on kyllä enemmän kuin tuo eli jotain siitä pitää saada takaisin jos on hajonnut ilman itseaiheutettua syytä.

Mutta se mitä piti sanoman oli, että Sakassa pohjoisosassa on muistaakseni firma joka myy BMW:n remanufactured moottoreita ja kilpailukykyiseen hintaan, tyyliin 3000 euroa. Ilman BMW:n leimaa toki mutta eipä tuo sinun kokemus paljoa sitä leimaa kiillota. Mutta kun en vaan saa firman nimeä päähän... koitahan googletella...

Edit, jotain tämän suuntaista, ei kyllä ollut tämä firma jota ajattelin:
https://eet-engines.com/en/bmw/bmw-1/en ... 3b20a.html
https://eet-engines.com/en/bmw/bmw-1/en ... -d20a.html
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

- ATi -
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Marras 2019, 22:01

Re: E87 ja kaksi hajonnutta N43B16A moottoria

Viesti Kirjoittaja - ATi - » 10 Joulu 2019, 22:03

Voisin olettaa, että tehdaskorjattu kun jossain kuitissa oli RMFD Engine niin varmaan tarkoittaa remanufactured. Kiitos tiedosta, mutta veikkaan jos mikään taho ei tule vastaan niin eiköhän auto mene varaosiksi jollekin. Ei oikein maistu "sijoittaa" tohon autoon kauheasti tuhansia. Pitää vaan hankkia uusi tilalle kunhan BMW kommentoisi asiaa.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1088
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 128i E88
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: E87 ja kaksi hajonnutta N43B16A moottoria

Viesti Kirjoittaja Aero » 11 Joulu 2019, 06:27

Hintoja katsellessa pitää toki muistaa se, että itsekin tehdessä menee helposti vähän lisää (kun kone on pöydällä, kannattaa miettiä laittaako esim. kytkimen ja apulaitteita uusiksi jne) ja etenkin jos ei itse tee niin hommaan mennee muutama työtunti ja synergioista saa vielä paremmin hyötyä.

3ke vaihtomoottorista tulee siis helposti itsekin tehden 3,5-4ke homma ja teetettynä luikahtaa kevyesti lähemmäs ellei yli viittä. Puhutaan autosta, jonka markkina-arvo on pikaisesti katseltuna vajaan kymppitonnin luokkaa, niin kannattaa siinä oikeasti jo vähän miettiä, paljonko remppaan on valmis rahaa laittamaan. Toki jos konejumpasta selviää 5ke summalla, niin voi laskea myös niin, että jos 5ke jumppa nostaa auton markkina-arvon ehkä tonnista 7-9ke välille, niin kääntyy taas kannattavaksi.

Kannattaa siis kysellä hintoja usemmalta eri firmalta moottorinvaihdolle ja raadollisesti kaivaa Excel esiin, jos/kun tunnearvo tms ei ohjeista korjaamaan autoa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

- ATi -
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Marras 2019, 22:01

Re: E87 ja kaksi hajonnutta N43B16A moottoria

Viesti Kirjoittaja - ATi - » 11 Joulu 2019, 08:48

Kiitoksia vinkistä. Taulukko on jo tehty, kunhan saan vaan ensiksi tietoa BMW:ltä. On vaan jotenkin turhauttavaa odottaa vastausta heiltä. Vuosien aikana ollut heihin yhteydessä monesti esim. takuun alaisiin liittyvissä asioissa ja vastauksissa aina on kestänyt 1kk - 2kk. Vuodesta toiseen selityksenä ollut henkilökunnan vaihtuvuus.

Näin kävi 05/2017 -Takuun alaisesta moottorista kuului kummallisia ääniä. Vein samaan huoltoon missä vaihdoin moottorin ja siellä todettiin, että Boschin OEM öljysuodatin on viallinen. Edellisen öljyn vaihdoin tein kuitenkin toisessa huollossa eli BMW ei ollut vastuussa siitä, se on ymmärrettävää. Pyysivät suodattimesta sertifikaattia, jollaista ei ole olemassakaan Boschin mukaan. Se vastaus ei tyydyttänyt huoltoa. Bosch pyysi toimittamaan heille suodattimen, jotta he voisivat itse tutkia sen ja jos vika on suodattimessa niin korvaisivat kaiken. Huolto oli tuhonnut suodattimen - antoivat vaan 950€ laskun käteeni (oli ainakin suodatin ja jakopään kiristin vaihdettu). Pitkän taistelun jälkeen huolto perui laskun. En koskaan saanut vastausta miten se todettiin vialliseksi. Moneen kertaan vaihdettu NOX anturilla on oma tarinansa ...