Suuntavakuus Suomen uraisilla teillä ei ainakaan parane isompia vanteita ja ohuempia (urheilullisempia) renkaita laittamalla. Ainakin jos ajomukavuus on lähellä sydäntä, en suosittele. Mulla oli edellisessä autossa Hakka Blue "ykköset" joihin olin tosi tyytyväiset, ostin nykyiseen Hakka Blue 2:t, jotka ei tunnu niin hyvältä. Tai sitten ne toimii eri autoissa eri tavalla. Mutta mitään mukavuuslullaa E87:sta ei saa kyllä tekemälläkään.
Pari kertaa omalle kohdalle sattunut, että katsastusmies ja korjaamokaan ei ole löytänyt alustasta mitään välyksiä, mutta ajo oli levotonta. "Melko hyvässä" kunnossa olevia niveliä ja puslia vaihtamalla ajo kuitenkin parantui hyväksi. Koiranluita, puslia ja iskaritolpan ylälaakereita vaihtaisin tapauksessasi.
E87 ohjaus tiukemmaksi
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Nuo kaikki vaikuttaa, niin halvinta eli käytännössä järkevintä lie järjestys c,b,d,a,e.
Pieniä käytännön tarkennuksia:
B) Kysy inssiltä (jos kysyt Trafilta, käskee he kysymään katsurilta) miten homma hoituu tässä takapajulassa oikein. Osat voi joutua muutoskatsastamaan, mutta jos 1M:ää tai M3:sta voi pitää verrokkina, ei sen pitäisi olla kummoinen ongelma. Kannattaa silti varmistaa etukäteen, kun aina ei voi.
A) 17" (tai jopa 18") kevyet vanteet. Jousittamaton massa on ajotuntumassa iso tekijä ja nyt sulla on todennäköisesti löysärunkoiset renkaat ja hemmetin painavat alkuperäiset RF-vanteet, mikä on kaukana ideaalitilanteesta. Pyri siihen, että nurkalle ruuvattava vanne/rengas -paketti (sisältäen spacerin, jos sellaisia käyttää) painaa alle 20kg, niin olet oikealla tiellä. Kevyitä laatuvanteita löytyy mm. OZ:lta, TSW:ltä ja Beyerniltä, OZ:n Alleggerita HLT:n pitäessä kärkisijaa alle jopa 7kg massalla 17" kokoluokassa. Vannesetillä on uutena hintaa n. 1,5ke (renkaat päälle), käytettynä pääsee helposti halvemmalla, esim. tuo setti voi olla ihan asiallinen, vaikka kumit onkin karvan ylikokoiset: https://www.nettivaraosa.com/vanteet/2461357
Wonderin maininta auton käytöksestä matalampien renkaiden kanssa on hyvä nyrkkisääntö, mutta ei täydellinen totuus. 225/45R17 ja jopa 225/40R18 -kokoluokasta löytyy vielä hyvinkin uratunnottomia renkaita ehjän Bemarin alle, omalta kokemukselta voin luetella listaan Goodyear EfficientGrip Performancet (225/40R18) ja Uniroyal Rainsport3 (225/45R17). Jälkimmäisille voin tarjota Kanta-Hämeessä koeajon toistaiseksi vakioalustaisen (tulossa on FSD-iskarit, mutta muuten pysyy vakiona) E93:n alla.
Pieniä käytännön tarkennuksia:
B) Kysy inssiltä (jos kysyt Trafilta, käskee he kysymään katsurilta) miten homma hoituu tässä takapajulassa oikein. Osat voi joutua muutoskatsastamaan, mutta jos 1M:ää tai M3:sta voi pitää verrokkina, ei sen pitäisi olla kummoinen ongelma. Kannattaa silti varmistaa etukäteen, kun aina ei voi.
A) 17" (tai jopa 18") kevyet vanteet. Jousittamaton massa on ajotuntumassa iso tekijä ja nyt sulla on todennäköisesti löysärunkoiset renkaat ja hemmetin painavat alkuperäiset RF-vanteet, mikä on kaukana ideaalitilanteesta. Pyri siihen, että nurkalle ruuvattava vanne/rengas -paketti (sisältäen spacerin, jos sellaisia käyttää) painaa alle 20kg, niin olet oikealla tiellä. Kevyitä laatuvanteita löytyy mm. OZ:lta, TSW:ltä ja Beyerniltä, OZ:n Alleggerita HLT:n pitäessä kärkisijaa alle jopa 7kg massalla 17" kokoluokassa. Vannesetillä on uutena hintaa n. 1,5ke (renkaat päälle), käytettynä pääsee helposti halvemmalla, esim. tuo setti voi olla ihan asiallinen, vaikka kumit onkin karvan ylikokoiset: https://www.nettivaraosa.com/vanteet/2461357
Wonderin maininta auton käytöksestä matalampien renkaiden kanssa on hyvä nyrkkisääntö, mutta ei täydellinen totuus. 225/45R17 ja jopa 225/40R18 -kokoluokasta löytyy vielä hyvinkin uratunnottomia renkaita ehjän Bemarin alle, omalta kokemukselta voin luetella listaan Goodyear EfficientGrip Performancet (225/40R18) ja Uniroyal Rainsport3 (225/45R17). Jälkimmäisille voin tarjota Kanta-Hämeessä koeajon toistaiseksi vakioalustaisen (tulossa on FSD-iskarit, mutta muuten pysyy vakiona) E93:n alla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Mistähän tässä on kyse? Ei muuten, mutta tämä näyttää olevan kopio viestistä jonka lähetin taannoin btcf:lle (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=365921), ja tämän viestin lähettäjä on joku ihan muu kuin minä. Aika omituista ja vähän pelottavaakin.
Hyviä vastauksia toki
Hyviä vastauksia toki
Dementia voi iskeä jo nuoremmalla iällä - näin tunnistat salakavalat oireet:jarruvalo kirjoitti:Mistähän tässä on kyse? Ei muuten, mutta tämä näyttää olevan kopio viestistä jonka lähetin taannoin btcf:lle (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=365921), ja tämän viestin lähettäjä on joku ihan muu kuin minä. Aika omituista ja vähän pelottavaakin.
Hyviä vastauksia toki
http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/ ... 7_we.shtml
Päivitetääs tilannetta tänne (vaikka en itse otsiakkoa avannutkaan) kun täällä oli paremmat vastaukset kuin tuolla toisella foorumilla.
Eli nyt on ollut hetken uusi alusta alla, Koni FSD + Eibach Pro-kit. Mukavan jämäkkähän tuo on ja suuntavakavuus on huomattavasti parempi kuin normialustalla. Kaupungissa välillä ehkä vähän kovahko, mutta maantiellä on mukavampaa että auto ei enää hylly ja kallistele.
Suurin ongelma tällä hetkellä on sivutuuliherkkyys. Siihen tuo alusta ei tuonut juurikaan helpotusta. Puuskittaisella sivutuulella on välillä jopa hengenvaarallista ajella kun se vaikuttaa auton kulkusuuntaan niin paljon.
Mitähän tuolle nyt olisi vielä tehtävissä?
Eli nyt on ollut hetken uusi alusta alla, Koni FSD + Eibach Pro-kit. Mukavan jämäkkähän tuo on ja suuntavakavuus on huomattavasti parempi kuin normialustalla. Kaupungissa välillä ehkä vähän kovahko, mutta maantiellä on mukavampaa että auto ei enää hylly ja kallistele.
Suurin ongelma tällä hetkellä on sivutuuliherkkyys. Siihen tuo alusta ei tuonut juurikaan helpotusta. Puuskittaisella sivutuulella on välillä jopa hengenvaarallista ajella kun se vaikuttaa auton kulkusuuntaan niin paljon.
Mitähän tuolle nyt olisi vielä tehtävissä?