1-sarja E8x tyyppiviat

E81, E82, E87, E88
jarruvalo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Kesä 2017, 11:54

Aloitetaanpa nyt tällainen ketju kun nuo on viime aikoina kovin tutuiksi tulleet. Josko tästä olisi jollekin muullekin apua.

Tähän mennessä omassa vm 2011 yksilössä ilmennyt seuraavat:
  • Jakoketju venyy. Tämä koskee ilmeisesti jotakuinkin kaikkia 4-sylinterisiä E8x malleja eli N43, N45, N46, N47 moottoreilla varustettuja ja 2004-2013 valmistettuja. N47 tilanne on pahin ja ainoa minkä BMW on myöntänyt viaksi.

    Diagnosointi: metallinen rallatus / kilkatus käyntiäänessä.
    Korjaus: Ketjunkiristimen vaihto minimissään, voi joutua myös vaihtamaan ketjun ja siihen liittyvät tilpehöörit. Jos ketju pääsee hyppäämään, niin tiedossa on isompi remontti tai moottorin vaihto.
  • ABS-anturien kehät ruostuu ja alkaa hankaamaan antureita. Ilmenee viime kädessä siten, että DSC aktivoituu normaalissa ajossa ilman näkyvää syytä. Sitä ennen jo saattaa ilmetä pientä ylimääräistä jarruttelua, kuten itselläni kävi.

    Diagnosointi: Ylimääräinen hidastelu ja pykiminen ajossa, DSC aktivoituu ilman syytä.
    Korjaus: Anturien vaihto ja kehän puhdistus tai vaihto. Kehät ovat kiinni vetoakselissa ja myös vetoakseleita on vaihdettu tämän takia.
  • Nox-tunnistin hajoaa.

    Diagnosointi: Polttoaineen kulutus kasvaa. Päästöt kasvaa - tosin voi mennä katsastuksen päästömittauksesta läpi myös tämän vian kanssa.
    Korjaus: Nox-anturin vaihto, vaatinee käytännössä myös softatyötä toimiakseen optimaalisesti (reset adaptations). Ei välttämättä korjaudu pelkällä Nox-anturin vaihdolla, tämän takia on vaihdettu myös lambda-antureita ym.
  • Ovien kumitiivisteet narisee

    Tämä on sinänsä harmiton, mutta sitäkin ärsyttävämpi juttu, koska narina on aika kova. Takuun alaisiin autoihin on huollossa laitettua teflonteippiä tms. estämään tätä, mutta jos takuuta ei enää ole, niin operaatio on melko kallis.

    Diagnosointi: Korvakuulolta.
    Korjaus: Erilaisilla kumitiivisteiden hoitoon tarkoitetuilla kemikaaleilla saa tämän pysymään hetken poissa, mutta jos on jotain järkevää pysyvää korjausta niin olen itsekin kiinnostunut. Nykyään ei suositella silikonipohjaisia aineita käytettäväksi kumitiivisteiden hoitoon.
  • Resonanssiääniä kojelaudasta

    Näitäkin on, mutta on ollut niin paljon kaikkea muuta säätöä, että en ole ehtinyt juurikaan selvittelemään tätä.

    Diagnosointi: Korvakuulolta
    Korjaus: TBD
fransesco
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 19:52
Auto: F34 arkikäytössä
E88 viihdekäytössä
Paikkakunta: Vantaa

jarruvalo kirjoitti:Aloitetaanpa nyt tällainen ketju kun nuo on viime aikoina kovin tutuiksi tulleet. Josko tästä olisi jollekin muullekin apua.
[*]Nox-tunnistin hajoaa.

Diagnosointi: Polttoaineen kulutus kasvaa. Päästöt kasvaa - tosin voi mennä katsastuksen päästömittauksesta läpi myös tämän vian kanssa.
Korjaus: Nox-anturin vaihto, vaatinee käytännössä myös softatyötä toimiakseen optimaalisesti (reset adaptations). Ei välttämättä korjaudu pelkällä Nox-anturin vaihdolla, tämän takia on vaihdettu myös lambda-antureita ym.
Hyvä postaus. Kiitos tästä. :)

Onko tuosta Nox-tunnistimen korjauksesta mitään tarkempaa tietoa kuinka tehdään ja mitä se voisi kustantaa töineen ja osineen?

Itselläni on E88 N43-moottorilla ja moottorin vikavalo syttyy satunnaisesti (tyypillisesti pari minuutta lähdön jälkeen kun auto on ollut kylmässä). Itse INPA:lla luin vikakoodit ja vahva veikkaus on että tuo olisi syyn aiheuttaja. Merkkiliike ainakin pks-seudulla heittäytyy täysin flegmaattiseksi kun heille esittää itse lukemansa vikakoodit ja omilla toimenpiteillään eivät löydä mitään - kumma että edes raha diagnoosista ja korjauksesta ei kelpaa. Auto meni kuitenkin katsastuksesta läpi mutta päästöjen osalta rajaa hipoen.
jarruvalo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Kesä 2017, 11:54

Tuossa on hyvää asiaa NOx-sensorista: http://eleganz-durch-technik.blogspot.f ... ement.html

Jotkut ovat noita myös pakottaneet DIS:illä / ISTA-D:llä regenerate-moodiin, jolloin vikakoodia antavan anturinkin saattaa saada elvytettyä. Jos on softat käytössä, niin kokeilisin tuota ehkä ensimmäiseksi.

Tuohon vaihtoon tarvittaneen uusi sensori (ostopaikasta riippuen n. 4-500€) ja noin tunti työtä, siitä voi varmaan arvioida hintaa. Omituista etteivät merkkihuollossa suostuneet tekemään asialle mitään. Kyllähän siellä vikakoodit pystytään lukemaan, joten luulisi että niihin reagoidaan jos asiakas niin haluaa. Toisaalta pk-seudulla on monia hyviä BMW-korjaamoja jos Laakkoselle tai Autokeskukselle ei raha kelpaa. Schmiedmann, JMW ja Bemarihuolto nyt ainakin. Schmiedmannia lukuunottamatta myös hinnoiltaan hyvinkin asiakasystävällisiä.
Vastaa Viestiin