Alpine Hifi -päivitys

E81, E82, E87, E88
menth0s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:00
Paikkakunta: Tampere

HUOM. Soveltuu niin 1-sarjalaiseen (E8X) kuin 3-sarjalaiseen (E9X)!

BMW:n alkuperäinen Business CD -äänentoisto 1-sarjalaisessa tuntuu olevan monien mielestä melko kehno. Itse päädyin samaan lopputulokseen melko nopeasti.

Lueskeltuani ulkomaalaisia keskusteluforumeja, päätin hankkia "valmiin" äänentoistopaketin BMW:ltä, eli Alpine -päivityksen. 3-oviset (mm. profiilin auto) tarvitsevat tuon paketin lisäksi myös ritilälliset kotelot korkeaäänikaiuttimille A-pilarieihin (muistaakseni osanumerot 51337199597 & 51337199598). Suomessa tälle paketille olisi tullut hintaa 530e + asennus. Asennuksesta veloittaisivat 4 tunnin töistä ~400e. En kuitenkaan saanut vastausta toiseen sähköpostiini puhumattakaan että puhelimella olisi saanut yhteyden, joten päätin tilata oman pakettini ulkomailta, mistä sain paljon parempaa asiakaspalvelua. Lisäksi säästin yli 100 euroa. Toimitus oli nopeaa ja paketti saapui kotiovelle samalla viikolla kun se oli lähetetty Saksasta.

Tämä "valmis" paketti sisältää 2 uutta ovikaiutinta, 2 korkeaäänikaiutinta, D-luokan (taisi olla 4*80W) vahvistimen, jakosuotimet sekä johdotukset merkintöineen päivineen. Minulla oli yksi korkeaäänikaiuttimista kuitenkin vahingoittunut kuljetuksen aikana, mutta sain silti uuden tilalle veloituksetta. He hoitivat UPS:n kuljetuskustannukset kumpaankin suuntaan. Erittäin positiivinen kuva jäi http://www.individual-cars.com/ -liikkeestä.

Päätin asentaa sarjan itse. Kuvittelin että homma tulisi olemaan vaikea, sillä autojen parissa en ollut ennen toiminut. Minulla on enduro-taustaa, joten moottoripyöriä on tullut laitettua melkoisesti. Ehkä se auttoi, sillä auton kanssa toimiminen oli paljon helpompaa kuin osasin aavistaa. Netistä sain apua miten irroittaa ovipahvi rikkomatta sitä jne, mutta loput olivat melko itsestäänselvää. Paketin mukana tulleet ohjeet olivat kuitenkin melko ylimalkaiset. Toki niistä löytyi tarkkaakin tietoa, kuten minkä värinen johto pitää liittää minkä väriseen, mutta asennus"kikat" joutui etsimään netistä.

Jaoin projektin muutamaan osaan. Tein aina sen verran kun ehdin valosalla koulun jälkeen, noin 2 tuntia/päivä. Muutama päivä tähän meni yhteensä, mutta tulos oli sen arvoinen. Äänenlaatu parani selvästi, ja nyt autossa on jopa matalia ääniä! Ero oikeasti oli suuri. Parantamisen varaa kuitenkin ehkä vielä on, ainakin taustamelun pienentämisessä, mutta lopputulos miellytti. Hintaansa nähden oikein hyvä sijoitus. Toki jos haluaa vielä paremman äänentoiston, niin ehkä sitten tilaa jo tehtaalta Professional hifi -paketilla :) Kyllä jälkiasenteisenakin saa vielä parempaa tulosta, mutta hintakin on sitten toinen...

Tässä parit tietosivut, josta itse löysin tietoa:

Vaihtoehdoista: http://www.babybmw.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=17095
Jotain lisätietoa: http://www.babybmw.net/forum/viewtopic.php?f=20&t=17055
Asennuskikkoja/kuvia: http://www.babybmw.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=13605
Asennuskuvia: http://www.facebook.com/album.php?aid=8 ... f99c78f5d2
Asennusvideo (ovipahvit): http://vimeo.com/9387981
Saksalainen nettikauppa: http://www.individual-cars.com/

Ehkä näillä pääsee alkuun, mikäli joku innostuu itse asentamaan Alpine-pakettiaan.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuollaisen setin minäkin tilasin (3-sarjalaiseen tosin), mutta kukahan sen laittaisi vielä minulle autoon edukkaasti paikalleen :)
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Itekin vaihdatin ton Alpinen jälkiasennussetin 1-sarjalaiseen, BMW Business -kamojen tilalle. Onhan se todella huomattava parannus vanhaan verrattuna varsinkin aluksi. Suurin ero tulee ehkä ylä-äänielementeistä, jotka tuovat erottelevuutta ja kirkkautta soundiin. Ja esim. radiokanavilta kuuluva puhe kuulostaa nyt kirkkaalta ja selkeältä. Ilmeisesti kaiutinelementit ovat samat kuin Harman Kardon Logic7 -setissä (joku oli repiny tarrat pois elementtien takaa ja niiden takana oli toiset tarrat, jotka samat ku L7:issa). Lisäksi subbareihin tulee jonkin verran lisää potkua, koska ne saa lisää tehoa takakontin pohjaan tulevalta vahvarilta. Pakko kuitenkin sanoa, että ei toi setti silti ~950e arvoinen ole (kamat+asennus). Joku 500e, niin olis hinta/laatusuhde kohdallaan. Ite kuitenkin laiskana ja tyhmänä maksoin ton 950e, syynä lähinnä se, että kyseessä oli helppo ratkaisu, koska setti on valmiiksi suunniteltu autoa varten ja esim. radio säilyy samana (ohjaamon ulkonäkö säilyy yhtenäisenä).

Tässä muuten Alpine-setin mainoslehtinen -> http://www.colordrops.org/Alpine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

jukka kirjoitti:Itekin vaihdatin ton Alpinen jälkiasennussetin 1-sarjalaiseen, BMW Business -kamojen tilalle. Onhan se todella huomattava parannus vanhaan verrattuna varsinkin aluksi. Suurin ero tulee ehkä ylä-äänielementeistä, jotka tuovat erottelevuutta ja kirkkautta soundiin. Ja esim. radiokanavilta kuuluva puhe kuulostaa nyt kirkkaalta ja selkeältä. Ilmeisesti kaiutinelementit ovat samat kuin Harman Kardon Logic7 -setissä (joku oli repiny tarrat pois elementtien takaa ja niiden takana oli toiset tarrat, jotka samat ku L7:issa). Lisäksi subbareihin tulee jonkin verran lisää potkua, koska ne saa lisää tehoa takakontin pohjaan tulevalta vahvarilta. Pakko kuitenkin sanoa, että ei toi setti silti ~950e arvoinen ole (kamat+asennus). Joku 500e, niin olis hinta/laatusuhde kohdallaan. Ite kuitenkin laiskana ja tyhmänä maksoin ton 950e, syynä lähinnä se, että kyseessä oli helppo ratkaisu, koska setti on valmiiksi suunniteltu autoa varten ja esim. radio säilyy samana (ohjaamon ulkonäkö säilyy yhtenäisenä).

Tässä muuten Alpine-setin mainoslehtinen -> http://www.colordrops.org/Alpine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan hyvä setti se on kun äänimaailma paranee sillä edessä merkittävästi. Vakiona kun ei ole normaalisti edes etudiskantteja ja etukajarit on muutenkin aika onnettomat. Nyt on kunnon etukajarit ja diskantit jotka on vieläpä todella hyvät ja bassot&korkeat äänet soi hyvin ja penkin allakin oleva kajari potkii ihan eri malliin ja radiokin soi paremmin. Mikää kummoinen viritin tuossa ilmeisesti VDO:n valmistamassa vakio Business radiossa ei kylläkään ole>huomaa siitä että pienemmät kanavat otttaa herkästi häiriötä kun kuuluvuus vähänkin heikkenee eikä RDS ole niin nopea, viiveetön tai kehittynyt kuin edellisissä Golfeissani. Ongelma on edelleen takapää: nyt etuosan äänimaailma on kunnossa, mutta kuuntelunautinto on edelleen vajavainen koska takana on ihan yhtä surkeat kajarit kuin ennenkin eikä siellä ole mm. ollenkaan diskantteja. Tuo setti kun tuo toki parannuksen auton etupään äänimaailmaan, mutta ei takapäähän. Joten siksi ymmärrän itsekin, että pidät settiä hieman hinnakkaana. Tosin paikallisen hifi-firman mielestä setti on halpa ja hintansa väärti kun kerroin maksaneeni siitä tilaamalla sen suomalaisesta BMW:n osia toimittavasta puljusta noin 430,00eur hintaan (hinta sisälsi toimituskulut). Asennus oli jotain 270,00eur tuohon päälle. Sinä maksoit kyllä aika kalliin hinnan.
otoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Huhti 2011, 19:14

Nyt on perheeseen hankittu 1-sarjalainen ja tehnyt saman havainnon kuin moni täällä, että melko onnettomathan nuo vakio business-hifit on. Alkuun on kuitenkin tarkoitus päivittää ainakin soitin. Tähän liittyen muutama kysymys.
Kun vanhan soittimen irroittaa täytyykö soittimen yläpuolella oleva "lista" irroittaa. Silmämääräisesti näyttää, että soitin menee tämän alle mutta onko näin. Entä saako ratissa olevia säätimiä mitenkään toimimaan ns. tavallisen soittimen kanssa.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

otoo kirjoitti:Kun vanhan soittimen irroittaa täytyykö soittimen yläpuolella oleva "lista" irroittaa. Silmämääräisesti näyttää, että soitin menee tämän alle mutta onko näin.
Enpä muista meneekö soitin sen listan alle mutta se selviää helposti kurkkaamalla. Lista nimittäin lähtee todella helposti irti, sen kun vaan nyppäät kojelaudasta ulos päin. Aloita jommasta kummasta päästä.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
otoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Huhti 2011, 19:14

Joo entäs mites noiden rattisäätimien kanssa. Onkos niitä mitään mahdollisuutta saada toimimaan uuden soittimen kanssa tai onko tarjolla jotain alkuperäisiä mp3 soittimia, että nämä jäisi toimimaan.
Viimeksi muokannut otoo, 14 Huhti 2011, 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kompakti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19
Paikkakunta: Tuusula

otoo kirjoitti:Joo en mites noiden rattisäätimien kanssa. Onkos niitä mitään mahdollisuutta saada toimimaan uuden soittimen kanssa tai onko tarjolla jotain alkuperäisiä mp3 soittimia, että nämä jäisi toimimaan.
Esim. Alpinen soittimiin on tarjolla sovittimia ja varmaan muillakin isommilla merkeillä on vastaavia.

http://www.audiohellman.fi/uploads/Ratt ... 2_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Edelliset BMW:t

E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
Vastaa Viestiin