Ground Zero hifi-päivitys

E81, E82, E87, E88
Timop82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2011, 15:49

Terppa,

Itselläni on 116i -08 ja lisävarusteena hankittu hifi-järjestelmä, jossa 6 kaiutinta+vahvistin, mutta niin kuin tapana OEM-äänentoisto ei kuulosta kovin erikoiselta.

Olen miettinyt vakioäänentoiston päivittämistä ja tällainen tuli vastaan,

http://www.hifikauppa.fi/bmw-speaker-upgrade-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Setti sisältää 4" erillissarjan ja 8" mid-bassot etuistuinten alle, mukana tarvittavat sovitteet sekä jakosuotimet ym.
- hinta 399-450€ riippuen liikkeestä
- asennus pitäisi olla helppo ja kuvalliset ohjeetkin löytyvät

Olisiko kokemuksia ko. setistä, kannattaako investointi? saanko samalla rahalla tai pienellä lisähinnalla helposti parempaa? Ymmärtääkseni kaiuttimien vakioasennuspaikat aiheuttaa rajoitteita mm. asennussyvyyden osalta...

Nimimerk "menth0s" oli kirjoitellut myös täällä Alpine hifi-päivityksestä, eli suoraan sopiva setti sisältäen erillissarjan+vahvistimen, http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=18&t=126" onclick="window.open(this.href);return false;
- hinta oli edullisempi kuin tuo Ground Zero, mutta settien kokoonpanokin oli myös erilainen.

Esimerkki saksasta hintaan 333€,
http://www.salesafter.eu/product_info.p ... -2009.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Itseäni kiinnostaa erityisesti setit, jotka menevät vakiopaikoille ilman suurempia kikkailuja ja nämä kaksi vaikuttaisivat potentiaalisilta sen suhteen. Toisaalta haluaisin myös hyvän vastineen rahoilleni niin, että äänentoisto paranisi huomattavasti. Ground Zero tuntuu ehkä kiinnostavammalta, koska autosta löytyy jo vahvistin ja saisi myös nuo mid-bassot päivitettyä samalla. Myöhemmin voisi sitten harkita, vaikka paremman vahvistimen hankkimista, varsinkin, jos alkaa polttelemaan subbarin lisääminen kokoonpanoon.

Jos teillä on kokemuksia tai ideoita niin kertokaa ihmeessä?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ground Zerossa tulee ainakin enempi tavaraa kuin tuossa Alpine HiFi retrofit setissä. Ilmeisesti tuossa Alpinen setissä on nyt jostakin syystä todella pitkä toimitusaika tai sitten mua kustaan silmään 100-0 kun mulle väitetään 8auton myynyt merkkiliike) että se on tilattu mun autoa varten jo aikoja sitten ja kohta lähtee jo kahdeksas viikko liikkeelle eikä se ole vieläkään tullut suomeen. Olen saanut syyksi sen että kun tämä japanin tilanne oli/on tämmöinen ja pälä pälä sitä ja pälä pälä tätä. Eikait se BMW:n varasto nyt missään japanissa ole...Kuulemma myös tämän Alpinen satsin sisältö/varaosanro vaihtelee vuosimallin mukaan. Katotaan jos nuo nyt jouluksi saisi.
Avatar
miczu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:14
Auto: E93 320dA M-sport 2008, Opel vectra 1.8 1999

Jos autossa kerran Hifi-paketti on, niin ei kai siihen alpinen kittiä voi edes laittaa. Eli Ground Zeroa vaan kehiin.
Ex: Volvo S80 2.4d 2007, Peugeot 407 2.7HDi coupe 2006, MB E200cdi 2003, BMW 330ci 2000, Volvo S60 2001, Opel vectra i-line 1998, Pontiac Firebird 1990, Chevy fleetside stargraft pick-up 1991....
hkarr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 00:13
Auto: Mese (vaihtuu) ja Ooppeli

Asennutin omaan E61:een tuon Ground Zero paketin reilu viikko sitten. 500:n vakio äänentoisto oli tosi heikko, etuovissa peilien vieressä ei ollut edes diskantteja! GZ-paketin paras anti oli, että nyt korkeatkin äänet toistuvat ja musiikkia voi kohtuullisesti kuunnella. Mikään hifi-auto E61:stä ei tuolla paketilla tullut, mutta kun originaali on niin surkea, niin parannus on huomattava - hintansa arvoinen.

Maksoin paketista 399 eur ja asennuksesta 250 eur. Kävin katsomassa asennusprosessia pariin otteeseen ja en katunut yhtään, että ulkoistin asennuksen - ei ollut mikään Plug'n'Play juttu. Ongelmana ilmeisesti on se, että samaa pakettia myydään sellaisenaan 1-, 3- ja 5-sarjaan ja mallikohtaiset asennuskikkailut jäävät asentajan tehtäväksi.

Yksi vaihtoehtoinen paketti on myös BSW (Bavarian Sound Works), joka käsittääkseni (mutu) olisi helpompi asentaa, koska tarjoaa mallisarjakohtaiset kitit eikä yhtä yleispakettia kuten GZ.
exät E28, 2xE61, E85, 2xE87, E90, 2xE91, 2xF11
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Onko autossa siis tehtaalla asennettu hifi-vahvistin vai mitä tuo lisävarusteena hankittu hifi-järjestelmä tarkoittaa? Ei tuo Ground Zero siihen käy, siinähän tulee omat jakosuotimet ja se vaatii normaalin 2-kanavaisen vahvistimen. Alkuperäinen hifi-vahvistin taas on aktiivisesti suodatettu ja sisältää omat vahvistimet eri elementeille. Ja jos vaihtaa vain elementit tuosta Ground Zeron sarjasta, niin lopputulos on täysi arvoitus.
Timop82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2011, 15:49

Viesti miczu » 06 Elo 2011, 09:28
Jos autossa kerran Hifi-paketti on, niin ei kai siihen alpinen kittiä voi edes laittaa. Eli Ground Zeroa vaan kehiin.


- Harkitsin vaihtoehtoa, että tehdasvahvistin lähtisi mäelle ja laittaisi kokonaan uuden tilalle. Näytti orkkis aika heppoiselta kapistukselta ja veikkaisin, ettei laatu ole kovinkaan korkea.

Viesti TJJ » 06 Elo 2011, 10:19
Onko autossa siis tehtaalla asennettu hifi-vahvistin vai mitä tuo lisävarusteena hankittu hifi-järjestelmä tarkoittaa? Ei tuo Ground Zero siihen käy, siinähän tulee omat jakosuotimet ja se vaatii normaalin 2-kanavaisen vahvistimen. Alkuperäinen hifi-vahvistin taas on aktiivisesti suodatettu ja sisältää omat vahvistimet eri elementeille. Ja jos vaihtaa vain elementit tuosta Ground Zeron sarjasta, niin lopputulos on täysi arvoitus.


- joo tehdasasenteinen vahvistin, joka on takakontissa maton alla. Tuo vahvaritieto oli uutta mulle, varmistan vielä, ettet sekoita siihen lippulaiva hifi-settiin, oliko se Harman Kardonin tekele?. Eikös siinä ole vahvistukset kaikille kaiuttimille erikseen vai olenko täysin pihalla? Oletin, että tässä halvemmassa setissä olisi orkkis jakosuodatus toteutettu pelkällä konkalla tms. niin kuin joskus on nähty, jolloin voisin vaihtaa kaiuttimet ja uudet suotimet. Jos tilanne on tuo, niin kuin mainitsit, niin taitaa olla kai paras vaihtaa myös vahvistin samalla ja rakentaa äänentoisto "perinteisellä" tavalla?

Viesti hkarr » 06 Elo 2011, 10:07
Asennutin omaan E61:een tuon Ground Zero paketin reilu viikko sitten. 500:n vakio äänentoisto oli tosi heikko, etuovissa peilien vieressä ei ollut edes diskantteja! GZ-paketin paras anti oli, että nyt korkeatkin äänet toistuvat ja musiikkia voi kohtuullisesti kuunnella. Mikään hifi-auto E61:stä ei tuolla paketilla tullut, mutta kun originaali on niin surkea, niin parannus on huomattava - hintansa arvoinen.


- tämä on hyvä tieto, koska askarrutti ton GZ setin taso, eli veikkaisin, että parannus olisi pienempi omassani, koska lähtötilanne on todennäköisesti vähän parempi kuin sun 500-sarjalaisessa, jos siinä ei kerta diskanttejakaan edes ollut. Haluaisin parantaa äänentoistoa selvästi, joten täytyyköhän siirtyä harkitsemaan muita vaihtoehtoja kuin tämä GZ tai Alpine? Vakiopaikoille ei vaan löydy vaihtoehtoja hirveesti, kun ton GZ-setin 4" kaiuttimen asennussyvyys oli muistaakseni 32mm, kun yleisesti taisi olla muissa jotain 50-70mm luokkaa. Penkkien allakin olevat 6" bassot ovat kuvien mukaan tosi litteät ja magneetti ihan säälittävän kokoinen, joten sinnekään ei varmaan istu suoraan "normaalit" bassot.

- omien kokemuksieni perusteella suurin parannus on tullut usein nimenomaan vaihtamalla kaiuttimia, niin autossa kuin kotonakin. Katselin nettiä ja löytyi tällainen Focal erillisarja, joka voisi sopia oviin (syvyys 39mm), http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=380" onclick="window.open(this.href);return false;
- oliskohan toi soinniltaan jo eri maata, ainakin hinta on... öö, ISO? Löytyyköhän muiltakin valmistajilta tällaisia litteämpiä? Sitten on vaan ongelma ne penkin alla olevat bassot.

- tietysti voisi hankkia kunnon erllissarjan eteen, GZ:n setistä pelkät bassot penkkien alle ja sitten orkkis vahvari mäkeen ja uusi tilalle, ehkä useampi kanavainen, jolloin saisi subinkin halutessa. Jos laittaisi itse, niin ei varmaan budjettikaan repeisi ihan liitoksistaan verrattaen GZ-settiin, jonka asentaisi joku firma. Tai sitten repeää...
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Timop82 kirjoitti:- joo tehdasasenteinen vahvistin, joka on takakontissa maton alla. Tuo vahvaritieto oli uutta mulle, varmistan vielä, ettet sekoita siihen lippulaiva hifi-settiin, oliko se Harman Kardonin tekele?. Eikös siinä ole vahvistukset kaikille kaiuttimille erikseen vai olenko täysin pihalla? Oletin, että tässä halvemmassa setissä olisi orkkis jakosuodatus toteutettu pelkällä konkalla tms. niin kuin joskus on nähty, jolloin voisin vaihtaa kaiuttimet ja uudet suotimet. Jos tilanne on tuo, niin kuin mainitsit, niin taitaa olla kai paras vaihtaa myös vahvistin samalla ja rakentaa äänentoisto "perinteisellä" tavalla?
Näköjään BMW on säästänyt tuossa ja hifi-vahvistin on nykyään sekasikiö. Keskiäänen ja diskantin välillä on vain passiivinen jako ja niille on yhteinen vahvistinkanava. Eli yhteensä siinä on 6 vahvistinkanavaa. Korvaaminen perinteisellä vahvistimella pitäisi olla helppo juttu koska tuo ei ole väylässä, joten sen voi poistaa ilman ongelmia. Siinä vaan on miettimistä monta kanavaa laittaa/miten ne jakaa. Vahvistimelle tuleva signaali lienee yhä balansoitua high-leveliä, joten linjamuunnin tarvitaan väliin.
Avatar
miczu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:14
Auto: E93 320dA M-sport 2008, Opel vectra 1.8 1999

Tuossa sarja mikä ei ilmeisestikään tarvitse "patentteja".

http://www.audio-system.de/produkte/spe ... 00_BMW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: Volvo S80 2.4d 2007, Peugeot 407 2.7HDi coupe 2006, MB E200cdi 2003, BMW 330ci 2000, Volvo S60 2001, Opel vectra i-line 1998, Pontiac Firebird 1990, Chevy fleetside stargraft pick-up 1991....
Timop82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2011, 15:49

miczu kirjoitti:Tuossa sarja mikä ei ilmeisestikään tarvitse "patentteja".

http://www.audio-system.de/produkte/spe ... 00_BMW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-Näyttäis tosiaan menevän suoraan. Mikäköhän merkki tuo on, kun ei itselle sano mitään, onkohan laadukas?

-selailin nettifoorumeita ja näyttäisi siltä, et etupään kaiuttimet ja penkin alla olevat mid-bassot ovat rinnan kytkettyjä ja siten kuorma 2ohm. Löysin myös kaavion hifi-system (option 676), jossa seuraava tiedot,

6 channels
10 loudspeakers
• 2 treble loudspeakers, front 26 mm
• 2 mid-range loudspeakers, front 100 mm
• 2 bass loudspeakers, 217 mm
• 2 mid-range loudspeakers, rear, 100 mm
• 2 treble loudspeakers, rear 26 mm
Bandwidth: 40 Hz to 20.000 Hz
Max. acoustic pressure: 104 dB
Amplifier power:
2 x 40 W (2 Ω) Bass
4 x 25 W (2 Ω)


- oliko jollain tietoa miten jakosuodatus on tässä systeemissä toteutettu? jäsen "TJJ" taisi mainita, et jakosuodatus olisi vahvistimessa vai ymmärsinkö väärin?. Pohdin lähinnä vielä sitä, vaihtaisinko vain kaiuttimet vai myös vahvistimen?. Uudessa kaiutinsetissä tulisi tietty ne omat jakosuotimet, mikä ei ole kai hyvä, jos orkkisvahvarissa sellaiset jo on. Jos orkkisjakosuodatus taas olisi kaiuttimien päässä, niin voisin korvata ne uusilla, jolloin vanha vahvari ajaisi asiansa.

- sitten jos vaihtaisin uuden vahvarin niin pitäisikö johdotukset vetää uusiksi niin, että pysytään 4ohm kuormassa vai pitää ennallaan 2ohm kuormassa rinnan?. Eikös perusvahvareitakin sillata subeille 2ohmin kuormaan ja ne kestää hyvin, vähän ehkä lämpee tms.? En vaan haluais ryhtyä johdotuksia vetämään uusiksi...
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Timop82 kirjoitti:-selailin nettifoorumeita ja näyttäisi siltä, et etupään kaiuttimet ja penkin alla olevat mid-bassot ovat rinnan kytkettyjä ja siten kuorma 2ohm.
Tuo koskee vain perussysteemiä, siis sitä jossa ei ole diskantteja. Sinulla nuo ei ole rinnan kytketty.
- oliko jollain tietoa miten jakosuodatus on tässä systeemissä toteutettu? jäsen "TJJ" taisi mainita, et jakosuodatus olisi vahvistimessa vai ymmärsinkö väärin?. Pohdin lähinnä vielä sitä, vaihtaisinko vain kaiuttimet vai myös vahvistimen?. Uudessa kaiutinsetissä tulisi tietty ne omat jakosuotimet, mikä ei ole kai hyvä, jos orkkisvahvarissa sellaiset jo on. Jos orkkisjakosuodatus taas olisi kaiuttimien päässä, niin voisin korvata ne uusilla, jolloin vanha vahvari ajaisi asiansa.
Jakosuodatus mennee näin: vahvistimessa on suodatus ja se syöttää penkin alla oleville 20-100Hz ja muille 100Hz-20KHz (jakotaajuudet keksitty, mutta jotain tuonnepäin ne ovat). Muissa kanavissa on sitten passiivinen suodatin (konkka/kela) noille keskiääni ja diskanttikaiuttimille jossain 3-4Khz kohdalla. Joten uusien passiivisten jakosuodattimien asennus onnistuu. Kaiuttimien herkkyys/vakiovahvistimen tehojen riittävyys vain voi tulla ongelmaksi.

Tuolla tietoa ja kytkennät (kytkennän näkyminen voi vaatia SVG-lisäosan joihinkin selaimiin)
http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/ ... L2_AMP.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wds.spaghetticoder.org/en/svg/sp ... vg?m=e8790" onclick="window.open(this.href);return false;
Timop82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2011, 15:49

TJJ kirjoitti:
Timop82 kirjoitti:-selailin nettifoorumeita ja näyttäisi siltä, et etupään kaiuttimet ja penkin alla olevat mid-bassot ovat rinnan kytkettyjä ja siten kuorma 2ohm.
Tuo koskee vain perussysteemiä, siis sitä jossa ei ole diskantteja. Sinulla nuo ei ole rinnan kytketty.
- oliko jollain tietoa miten jakosuodatus on tässä systeemissä toteutettu? jäsen "TJJ" taisi mainita, et jakosuodatus olisi vahvistimessa vai ymmärsinkö väärin?. Pohdin lähinnä vielä sitä, vaihtaisinko vain kaiuttimet vai myös vahvistimen?. Uudessa kaiutinsetissä tulisi tietty ne omat jakosuotimet, mikä ei ole kai hyvä, jos orkkisvahvarissa sellaiset jo on. Jos orkkisjakosuodatus taas olisi kaiuttimien päässä, niin voisin korvata ne uusilla, jolloin vanha vahvari ajaisi asiansa.
Jakosuodatus mennee näin: vahvistimessa on suodatus ja se syöttää penkin alla oleville 20-100Hz ja muille 100Hz-20KHz (jakotaajuudet keksitty, mutta jotain tuonnepäin ne ovat). Muissa kanavissa on sitten passiivinen suodatin (konkka/kela) noille keskiääni ja diskanttikaiuttimille jossain 3-4Khz kohdalla. Joten uusien passiivisten jakosuodattimien asennus onnistuu. Kaiuttimien herkkyys/vakiovahvistimen tehojen riittävyys vain voi tulla ongelmaksi.

Tuolla tietoa ja kytkennät (kytkennän näkyminen voi vaatia SVG-lisäosan joihinkin selaimiin)
http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/ ... L2_AMP.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wds.spaghetticoder.org/en/svg/sp ... vg?m=e8790" onclick="window.open(this.href);return false;
- Okei, eli jos johdotukset ovat siis "normaalisti", niin voisin lähteä siitä, et uusi vahvari kehiin. Kuten sanoit - tehot jää melko pieniksi. Sitten täytyy miettiä, mistä sanoitkin jo aiemmin, eli miten kanavat jakaa ja millainen vahvistin?. Onko sulla ajatusta, mikä voisi olla hyvä ratkaisu? Voisi myös huomioida, et subi tulisi myös myöhemmin kokoonpanoon. Pitääkö olla jo kaksi 4-kanavaista vahvistinta vai saako mitään järkevää kokoonpanoa yhdellä? :conf:

- miten muuten noiden midien kanssa, varmaan stereona yleensä eli kanavat molemmille?
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Timop82 kirjoitti:- Okei, eli jos johdotukset ovat siis "normaalisti", niin voisin lähteä siitä, et uusi vahvari kehiin. Kuten sanoit - tehot jää melko pieniksi. Sitten täytyy miettiä, mistä sanoitkin jo aiemmin, eli miten kanavat jakaa ja millainen vahvistin?. Onko sulla ajatusta, mikä voisi olla hyvä ratkaisu? Voisi myös huomioida, et subi tulisi myös myöhemmin kokoonpanoon. Pitääkö olla jo kaksi 4-kanavaista vahvistinta vai saako mitään järkevää kokoonpanoa yhdellä? :conf:

- miten muuten noiden midien kanssa, varmaan stereona yleensä eli kanavat molemmille?
Vahvistinmäärä riippuu siitä haluatko säilyttää takakanavatkin. Jos haluat, ja subbarin myöhemmin, niin sitten kaksi 4-kanavaista pitäisi hankkia. Niistä voisi toinen olla järeämpi ja kytkisi sen penkkien alla oleville elementeille ja loput kaksi kanavaa sillattuna tulevaisuudessa subbarille (tai voisi tuo olla sellainenkin jossa on 3 kanavaa, siis kaksi hiukan heikompaa ja sitten tehokas monokanava subbarille). Vahvistimessa pitää olla omat säädettävät suodattimet jotta jaot/suodatukset voisi tehdä niillä. Sitten toinen nelikanavainen etu ja taka mideille ja diskanteille, siinäkin pitäisi olla suodatin jotta voisi leikata matalimmat bassot pois noilta elementeiltä, lisäksi tietysti passiivinen jakosuodatin elementtien välille. Lisäksi pitäisi hankkia 4-kanavainen linjamuunnin ja jakaa siitä signaalit vahvistimille. Stereona kaikki muut paitsi se tulevaisuuden subbari.

Tietty tuossa on mahdollista (jos tilaa on) tehdä sellainenkin viritys, että säilyttääkin alkuperäisen vahvistimen takakanaville (eikä muuta edes niitä takakaiuttimia) ja ostaa 5-6 kanavaisen vahvistimen etuosaa ja subbaria varten.
Timop82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2011, 15:49

TJJ kirjoitti:
Timop82 kirjoitti:- Okei, eli jos johdotukset ovat siis "normaalisti", niin voisin lähteä siitä, et uusi vahvari kehiin. Kuten sanoit - tehot jää melko pieniksi. Sitten täytyy miettiä, mistä sanoitkin jo aiemmin, eli miten kanavat jakaa ja millainen vahvistin?. Onko sulla ajatusta, mikä voisi olla hyvä ratkaisu? Voisi myös huomioida, et subi tulisi myös myöhemmin kokoonpanoon. Pitääkö olla jo kaksi 4-kanavaista vahvistinta vai saako mitään järkevää kokoonpanoa yhdellä? :conf:

- miten muuten noiden midien kanssa, varmaan stereona yleensä eli kanavat molemmille?
Vahvistinmäärä riippuu siitä haluatko säilyttää takakanavatkin. Jos haluat, ja subbarin myöhemmin, niin sitten kaksi 4-kanavaista pitäisi hankkia. Niistä voisi toinen olla järeämpi ja kytkisi sen penkkien alla oleville elementeille ja loput kaksi kanavaa sillattuna tulevaisuudessa subbarille (tai voisi tuo olla sellainenkin jossa on 3 kanavaa, siis kaksi hiukan heikompaa ja sitten tehokas monokanava subbarille). Vahvistimessa pitää olla omat säädettävät suodattimet jotta jaot/suodatukset voisi tehdä niillä. Sitten toinen nelikanavainen etu ja taka mideille ja diskanteille, siinäkin pitäisi olla suodatin jotta voisi leikata matalimmat bassot pois noilta elementeiltä, lisäksi tietysti passiivinen jakosuodatin elementtien välille. Lisäksi pitäisi hankkia 4-kanavainen linjamuunnin ja jakaa siitä signaalit vahvistimille. Stereona kaikki muut paitsi se tulevaisuuden subbari.

Tietty tuossa on mahdollista (jos tilaa on) tehdä sellainenkin viritys, että säilyttääkin alkuperäisen vahvistimen takakanaville (eikä muuta edes niitä takakaiuttimia) ja ostaa 5-6 kanavaisen vahvistimen etuosaa ja subbaria varten.
- Nerokasta! :thup: tuo jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa hyvältä, koska takakanavat ei muutenkaan ole kovin olennaisia omiin mieltymyksiini nähden. Samalla säästyy budjetissakin.

- mitä olet mieltä tosta erillisarja-hommasta eli saako tuolla melko edullisella GZ:n setillä parannusta selvästi?. Olisin valmis kyllä panostamaan etupäähän enemmänkin, esim. tällainen menisi varmaan vakiopaikoille, http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=380" onclick="window.open(this.href);return false;

- tiedätkö tosta Focalista, onko rahan arvoinen tai tuleeko joku muu mieleen, jota vois suositella? joku puhui nettifoorumilla et vakkaripaikalle menis myös 5,25", tiedätkö tosta? Tarttee varmaan jonkun sovitteen? Erkkasarjan lisäks tietenkin ne midit sitten, mutta saakohan sinne ahtaaseen, muuta kuin nuo GZ:n midit missä on iha mini-malliset magneetit?.

Ja kiitos TJJ jeesistä! :drink:

- mites noi vahvistimet, osaatko suositella jotain mikä olis hinta-laatusuhteeltaan hyvä ja ehkä hintaluokassa 200-400e?.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Timop82 kirjoitti:- mitä olet mieltä tosta erillisarja-hommasta eli saako tuolla melko edullisella GZ:n setillä parannusta selvästi?. Olisin valmis kyllä panostamaan etupäähän enemmänkin, esim. tällainen menisi varmaan vakiopaikoille, http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=380" onclick="window.open(this.href);return false;

- tiedätkö tosta Focalista, onko rahan arvoinen tai tuleeko joku muu mieleen, jota vois suositella? joku puhui nettifoorumilla et vakkaripaikalle menis myös 5,25", tiedätkö tosta? Tarttee varmaan jonkun sovitteen? Erkkasarjan lisäks tietenkin ne midit sitten, mutta saakohan sinne ahtaaseen, muuta kuin nuo GZ:n midit missä on iha mini-malliset magneetit?.

Ja kiitos TJJ jeesistä! :drink:

- mites noi vahvistimet, osaatko suositella jotain mikä olis hinta-laatusuhteeltaan hyvä ja ehkä hintaluokassa 200-400e?.
En tiedä tuosta Ground Zerosta, ei siis ole kokemuksia eikä tietoa siitä onko tuo sarja jotenkin optimoitu BMW:lle vai ei. Noissahan on sellainen juttu, että vaikka hankit jonkun kalliin testivoittajan, niin ei sen 4" elementti välttämättä toimi hyvin tuossa BMW:n vakiopaikalla (ilman muutoksia) ja joku muu voisikin olla parempi. Diskanteissa taas on suuria eroja ja niissä joku testivoittaja/tunnettu hyvä merkki olisi sopiva valinta. Rainbow-merkillä on hyvin soivia kaiuttimia, diskantit tosin ei halvimmissa ole huippuhyviä. 5,25" sovittamisesta ei ole kokemusta. En tiedä onko siitä tuossa paljon hyötyä kun penkin alla kuitenkin on ne "bassot", muussa tapauksessa sinne toki kannattaisi sovittaa mahdollisimman isot elementit.

Luulisi tuonne penkkien alle löytyvän muitakin vaihtoehtoja GZ:n lisäksi.

Vahvistimia on niin monia, että vaikeaa on niitä suositella. Tietty siinä voisi kokeilla sellaista jossa on kaiutintasoiset sisäänmenot jolloin ei ehkä tarvitse ostaa linjamuunninta ja sisäänmenojen sisäinen linkitys eri kanaviin olisi kiva.

Pikaisesti tutkittuna esim tuo DLS voisi olla sopiva: http://www.powerset.fi/autohifi/dls/ca51.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai tuo: http://www.powerset.fi/autohifi/helix/b-five.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
miczu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:14
Auto: E93 320dA M-sport 2008, Opel vectra 1.8 1999

Tuommoinenkin 3-tie sarja löytyy, tuolla selviäisi 4-kanavaisella vahvistimella silloin , jos haluaa myöhemmin lisätä subwooferin.

http://www.jehnert.de/produkte-doorboar ... lang=en_us" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: Volvo S80 2.4d 2007, Peugeot 407 2.7HDi coupe 2006, MB E200cdi 2003, BMW 330ci 2000, Volvo S60 2001, Opel vectra i-line 1998, Pontiac Firebird 1990, Chevy fleetside stargraft pick-up 1991....
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

miczu kirjoitti:Tuommoinenkin 3-tie sarja löytyy, tuolla selviäisi 4-kanavaisella vahvistimella silloin , jos haluaa myöhemmin lisätä subwooferin.

http://www.jehnert.de/produkte-doorboar ... lang=en_us" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta ei oikein ota selvää mitä siihen kuuluu, mutta tosiaan passiivisella suodattimella kontissa voisi jakaa matalimmat bassot penkin alle ja sitten oviin passiivinen jakosuodin keskiääni-diskantti. Silloin selviäisi 3-4 kanavaisella vahvistimella. Mutta tuo aikaisemmin kuvattu 5-kanavainen ratkaisu taas mahdollistaa penkin alla olevien erillisen säädön, joten bassotoistoa voi helpommin muokata suhteessa keskiääneen/diskanttiin. Ja sillä voi hienosäätää penkin alla olevien ja ovikaiuttimien välistä jakotaajuutta.

Aika isot soviterenkaat on noiden 4" elementtien ympärillä, näyttää kuin ovessa olisi suoraa paikat 5-5,25" kokoisille elementeille.
Timop82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2011, 15:49

TJJ kirjoitti:
miczu kirjoitti:Tuommoinenkin 3-tie sarja löytyy, tuolla selviäisi 4-kanavaisella vahvistimella silloin , jos haluaa myöhemmin lisätä subwooferin.

http://www.jehnert.de/produkte-doorboar ... lang=en_us" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta ei oikein ota selvää mitä siihen kuuluu, mutta tosiaan passiivisella suodattimella kontissa voisi jakaa matalimmat bassot penkin alle ja sitten oviin passiivinen jakosuodin keskiääni-diskantti. Silloin selviäisi 3-4 kanavaisella vahvistimella. Mutta tuo aikaisemmin kuvattu 5-kanavainen ratkaisu taas mahdollistaa penkin alla olevien erillisen säädön, joten bassotoistoa voi helpommin muokata suhteessa keskiääneen/diskanttiin. Ja sillä voi hienosäätää penkin alla olevien ja ovikaiuttimien välistä jakotaajuutta.

Aika isot soviterenkaat on noiden 4" elementtien ympärillä, näyttää kuin ovessa olisi suoraa paikat 5-5,25" kokoisille elementeille.
- Ihan mielenkiintoinen toi Jehnertin 3-tie setti, ei tosin sano merkki mitään mulle. Olisi ehkä yksinkertaisin ratkaisu, mutta aina vähän vaikea ostaa tuntematonta.. täytyypä käydä lueskelemassa arvosteluja. Mites vahvarin potku, jos on joku 50W/kanava ja isketään 3-tie sarja 8" mideillä, jaksaako vai pitäiskö tossa tapauksessa ostaa järeämpää vahvistinta?. Mites kondensaattori puoli, itsellä on ollut aina "kevyet" kokoonpanot, enkä ole käyttänyt konkkia, mikäs on sellainen yleinen ohje, milloin semmoisen laittaminen on aiheellista vai laittaako tosi-hifimies aina konkan? :tong:

- jos uudessa vahvistimessa olisi kaiutintasoinen sisääntulo, niin miten jaan käytännössä orkkisvahvarille menevän signaalin ja sitten tähän uuteen vahvariin tulevan? Voiko johdon vain jakaa vai tarvitseeko jotain erikoisempia poppaskonsteja?
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Timop82 kirjoitti:- Ihan mielenkiintoinen toi Jehnertin 3-tie setti, ei tosin sano merkki mitään mulle. Olisi ehkä yksinkertaisin ratkaisu, mutta aina vähän vaikea ostaa tuntematonta.. täytyypä käydä lueskelemassa arvosteluja. Mites vahvarin potku, jos on joku 50W/kanava ja isketään 3-tie sarja 8" mideillä, jaksaako vai pitäiskö tossa tapauksessa ostaa järeämpää vahvistinta?. Mites kondensaattori puoli, itsellä on ollut aina "kevyet" kokoonpanot, enkä ole käyttänyt konkkia, mikäs on sellainen yleinen ohje, milloin semmoisen laittaminen on aiheellista vai laittaako tosi-hifimies aina konkan? :tong:

- jos uudessa vahvistimessa olisi kaiutintasoinen sisääntulo, niin miten jaan käytännössä orkkisvahvarille menevän signaalin ja sitten tähän uuteen vahvariin tulevan? Voiko johdon vain jakaa vai tarvitseeko jotain erikoisempia poppaskonsteja?
Vahvistimen jaksaminen on ihan omista äänenpainemieltymyksistä kiinni, joillekin tuo 50W riittää ihan hyvin, varsinkin jos/kun tulee vielä subbari. Mutta ei kai sitä tehoa koskaan liikaa ole... Ei taida konkka olla tuossa tarpeeellinen. Tosi-hifimies taitaa laittaa lisäakun ja konkan.

Jakamista ei tarvita vaan otat alkuperäiselle vahvistimelle menevät etukanavien piuhat irti (ne voi purkaa ehjänä irti liittimestä) ja kytket ne uuden vahvistimen kaiutintasoisiin sisäänmenoihin. Niitä ei saa kytkeä balansoimattomiin RCA-liittimiin, auton soittimen pääteaste voi hajota jos niin tekee. (joissain vahvistimissa tosin on balansoidut RCA:t, joten niihin ne voi joissain tapauksissa kytkeä)

Eli tuossa kuvassa nastat 38/30 on vasen etukanava ja 9/17 oikea.
http://wds.spaghetticoder.org/en/svg/sp ... vg?m=e8790" onclick="window.open(this.href);return false;
Timop82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2011, 15:49

Noniin, aikani pähkittyä, tilasin seuraavanlaisen setin:
- erillissarja 4", Focal K2 power 100 KRS
- midit 8", Rainbow
- vahvistin 6-kan, Ground Zero (4x60w+2x120w)

Erillissarja ja midit olen jo ehtinyt asentamaan, mutta vahvistimen asennan heti, kun tulee sopiva vapaapäivä. Kytkin erillissarjan passiivisena käyttäen mukana tulleita jakosuotimia. Midit tulen kytkemään GZ:n vahvistimeen, jossa on tasonsäädöt ja jakotaajuudet säädettävissä niille erikseen. Subi täytyisi vielä hankkia ja kytken sen sillattuna noihin tehokkaampiin kanaviin (2x120w). Vahvistimessa tuli mukana johdon päässä oleva tasonsäätö noille tehokkaammille kanaville, joten sen taidan sijoittaa kuskin paikan lähelle, niin pystyy subin volaa säätämään ajon aikana.

Tai toinen variaatio, että pistän etu- ja takapään 4x60w kanaviin ja midit 2x120w kanaviin ja ostan jonkun mukavan monopäätteen subille. Siinä tapauksessa vaan täytyy miettiä, minne se vahvistin-kasa mahtuu? :tong:

Erillissarjan ero on selkeä jo vakiovahvistimellakin, varsinkin yläpään osalta. Erottelevuus ja tarkkuus parani selvästi. Uudet midit ei oikein pelitä vakiovahvisimen kanssa niin kuin haluaisin, mutta toivoitaan, että uusi vahvistin ja säädöt tuo parannuksen niihinkin.

Vilkaisin takakontin pohjassa olevaa "vahvistinta", jota ainakin luulin vahvistimeksi, mutta sieltä ei kyllä lähde riittävää määrää kaiutinjohtoja, mikä täsmäisi kokoonpanoon, ja kun irrotin kaiutinjohtoja muistuttavia liittimiä niin musiikki jatkoi soimistaan. Lisäksi laitteelle tuli optinen johto ja kun irrotin sen, päästä pilkotti punaista valoa, mutta sekään ei vaikuttanut musiikin soimiseen mitenkään. Edellinen omistaja sanoi ko. laitteen olevan vahvistin, mutta siitä ei kyllä lähtenyt esim. 2,5mm kaiutinjohtoja, jotka mideissä oli kiinni. En kyllä keksi mikä muukaan se voisi olla kuin vahvistin?.

Tällainen tilannepäivitys
Vastaa Viestiin