Teholastu

E81, E82, E87, E88
pkonsta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Elo 2011, 18:05

Olen hankkimassa bmw 1 116 da tarkoitus olis lastuttaa moottori,mitä lastua suosittelette.
Onko 116 da samalla moottorilla uusimalli kuin entinen 116 d passaakohan samat teholastut ?
Tuolla saksassa lastu maksaa 129euroa, teho 147 hv vääntö 329 nm
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

No en suosittele. Itsellä ja kavereille on ollut. Kannen tiivisteet ja kytkin kärähtävät a ennemmin tai b myöhemmin. Mikset ostaisi saman tien tarpeeksi tehokasta?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Minä en näe lastutuksessa mitään pahaa, sillä niin moni auto on onnistuneesti lastutettu. Periaatteessa BMW harrastaa tätä samaa itsekin kun tarjoaa samaa moottoria eri ohjelmoinnilla = tehoilla.

Jos meinaat autoosi lastun laittaa niin jättäisin suosiolla halvat ja tuntemattomat valmistajat väliin. Voihan tunnetuilla valmistajilla maksaa vain nimestä, mutta ainakin tunnetuilla valmistajilla on paljon enemmän käyttäjäkokemuksia luettavissa. Briteissä ovat ainakin käyttäneet esim: http://www.mybluefin.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; jolla saa itse ohjelmoitua autonsa. Siellä näyttäisi olevan +44hv ja +88Nm.

Jos haluat oikeasti hyvän lastutuksen, niin käyt tekemässä sen jossakin ko. palvelua tarjoavassa penkissä.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Niin, kyllähän tuolla lastutuksella saa käyttöominaisuuksiltaan paremman moottorin. Mutta ihan varmaa on että jossakin vaiheessa kannen tiivisteet palaa..

Noissa BMW performance moottori virityksissä on sikäli enemmän järkeä, että siinä huolehditaan mm. Erilaisella flektillä koneen jäähdytyksestä, mutta hinta noissa on kova. Toisaalta kannen tiivisteiden uusiminen maksaa helposti 800 €...
Avatar
JayJay-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
Auto: Autoton..
Paikkakunta: jyväskylä

http://www.turbotec.com/henkiloautot/et ... -e88_2004-

Suosittelisin käyntiä karalalla ja varmasti on se mitä lupaa.
i smell diesel
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Mrmela kirjoitti:Niin, kyllähän tuolla lastutuksella saa käyttöominaisuuksiltaan paremman moottorin
hmm?? Lagi taitaa kasvaa, ja usein koneesta tulee yläkierroksilla puhditon kun keskialueen voima lisääntyy enemmän.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

No täällähän on melkoista faktaa taas... :blink: Kyllähän ohjelmointi rasittaa moottoria hieman enemmän jos/kun sitä lisääntynyttä voimaa käytetään. Autotehtaan turvamarginaalit osien kestolle ovat kuitenkin sitä luokkaa, että hyvälaatuisella ohjelmalla ja järkevällä käytöllä mitään ongelmaa ei pitäisi olla.

Mrmela, oikeasti ihan kiinnostaa, että minkä pajan softia ja missä moottoreissa sinä ja kaveripiirisi olette käyttäneet, jos kansipahvit palavat väkisin ja kytkimetkään ei ikinä kestä? :conf: Kuulostaa meinaan aika uskomattomalta yhdenkään tunnetumman/kokeneen pajan tekeleillä, paitsi tietysti en tiedä kuinka te autoillanne ajatte...

Kuudensuoralle: Ohjelmoinnilla ei turbon lagi todellakaan kasva, jos tekijä ei muokkaa karttoja aivan ketuilleen. Mihin se viive oikeanlaisella ohjelmalla ainakaan kasvaisi, kun turbo ja sen siivet pysyvät täysin ennallaan? Viivettä alkaa esiintyä kun vaihdetaan alkuperäinen turbo reilusti isompaan, kun aletaan oikeasti kaivamaan sitä voimaa.

Ja ei. En ohjelmoi/osaa ohjelmoida autoja, enkä ole minkään ko. palveluja tarjoavan yrityksen palveluksessa. Kokemusta ohjelmoinneista sun muusta ihan käyttäjäpäässä. Mutta esimerkiksi tämä auton ohjelmoinnin aiheuttama kansipahvin automaattisesti palaminen ennemmin tai myöhemmin alkaa olla jo sen luokan nettifaktaa, että ihan huimaa... :blink: Kytkimen kesto voi tulla ongelmaksi, jos ohjelmassa ei vääntöä ole rajattu ko automallin kytkimen keston mukaan. Liian suuri vääntöpiikki alakierroksilla on myrkkyä kytkimelle saati automaattivaihteistolle.

Topicin aloittajalle en ko. aiheessa osaa neuvoa muuta, kuin että suosi jotain tunnetusti BMW:hen hyvälaatuisia ja toimivia ohjelmia myyvää tahoa. Automaattivaihteiston ohjausta muutetaan myös yleensä laadukkaammissa ohjelmoinneissa. Jotkut halpakurafirmat eivät automaattivaihteistoa välttämättä mitenkään huomioi. Tuo saksa ja 129e kuulostaa sellaiselta josta kannattaa pysyä erossa, etenkään jos tekijästä ei ole minkäänlaista hajua.
Avatar
Cielo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 09:41
Auto: BMW 118d
Paikkakunta: Keminmaa

itellä tosiaan 05 118d ja se on lastutettu, eikä voi valittaa :) hyvin kulkee eikä vikoja ole..
pkonsta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 05 Elo 2011, 18:05

http://www.race-chip.com/?gclid=CMmR2NG ... zAod7khiYA" onclick="window.open(this.href);return false;
Tervehdys, Micco, Tutkippa tuo linkki , kerro mitä olet mieltä,muittenkin mielipiteet kiinnostaa.
Olen viemässä autoni 116 da:n Espanjaan pysyvästi ajamalla,haluaisin lastuttaa ennen lähtöä suomessa
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Ei mitään kokemusta Race-Chipistä, mutta itse jättäisin kaikki tuollaiset johdon väliin tulevat purnukat laittamatta.

Perustelu: Tuollainen purnukka ei todellakaan muuta moottorinohjausta ja sen parametrejä itsessään, kuten varsinainen ohjelma tekee. Halvimmat "tehoboxit" eivät tee mitään muuta, kuin lisäävät syöttöä anturitietoja huijaamalla. Kauheasti kuulee puhetta, miten on parempia tehobokseja, joissa on digitaalia ja prosessoria jos jonkinlaista. Minulla ei ymmärrys riitä, että mihin kaikkiin ihmeisiin nuo älykkäämmät boxit pystyvät, kun perusajatuksena ne vain muuntavat moottorinohjaukselle meneviä signaaleja.

Sitä en tiedä, mita kaikkia tietoja nuo uusissa autoissa muuntavat.Perinteinen 100e "tehoboxi" on yhtään vanhempaan kalustoon ollut hienoon muovikuoreen valettu 50c vastus, joka huijaa polttoaineen lämpötila-arvoa tjms, auton tekniikasta riippuen syötön lisäämiseksi. Siihen joku kymppi lisää, niin saa oikein säädettävän tehoboxin, jossa tuo kiinteä vastus on korvattu jo ehkä 3e säätövastuksella. Vanhemmissa autoissa kotipuuhastelijat hakivat itse nämä vastukset em. hinnoilla, ja puhuivat ns. "evry-modista". Johonkin vanhaan edulliseen ruoskaan tuolla sai hintaan nähden mukavasti tehoa( siis siihen 50c-5e osiin), mutta minkään "lastun" tai "ohjelman" kanssa noilla ei ole mitään tekemistä.

Erityisen varovainen olisin tuon automaattivaihteiston kanssa. Koska perinteinen "huijausboxi" runttaa lisäsyöttöä kautta alueen vakio-ohjelman mukaan. Siellä vakioturbon parhaalla vääntöalueella, eli alakierroksilla saattaa automaattivaihteisto olla moisista vääntöpiikeistä ihmeissään. Manuaalissa ensimmäisenä ottaa itseensä kytkin, jos sitä vääntöä tulee alakierroksille liikaa. Automaattivaihteisen kanssa etenkään en leikkisi minkään purnukoiden kanssa, vaan edelleen panostaisin siihen ohjelmantekijään, joista löytyy edes jotain kokemuksia ko.automallissa.

Joku viisaampi noiden "parempien" tehoboxien tekniikasta tietävä voisi kertoa, että mihin kaikkeen se purkkiin vastuksen lisäksi lyöty "tekoäly" pystyy vaikuttamaan moottorinohjauksen ulkopuolelta käsin. Ehkä se lisä-äly osaa rajoittaa lisäsyöttöä siellä alakierroksilla kierroslukutiedon mukaan. Tai kytkee boxin pois päältä käynnistyksen tai tyhjäkäynnin ajaksi vikakoodien ja merkkivalojen ehkäisemiseksi.Perinteisellä evry-modilla liian suuri vastusarvo lisäsi tehoa kierroksilla, mutta aiheutti epätasaista käyntiä ja vikavaloja tyhjäkäynnillä. Edelleenkään, ohjelmoinnin kanssa noilla ei ole mitään tekoa.

Boxien menestys perustuu edulliseen hintaan, ja niistä saatavaan jonkinlaiseen tehonlisään. Ainoana plussana omasta mielestäni on se, että se on todella helppo ja nopea ottaa pois sieltä johdon välistä. Mutta pidemmän päälle autoon voi ilmetä ylimääräisiä ongelmia yllä mainituista syistä. Ja puhe/mielipide tosiaan tehoboxeista yleisesti, kun tuosta merkistä ei mitään havaintoa. On kai se tekniikka kehittynyt noissakin, mutta silti...
Matso
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 12 Touko 2011, 11:44

Jos autoon pitäisi saada lisää voimaa (lähinnä ahdettuihin) niin ehdottomasti joku kokenut yritys joka on erikoistunut lastutukseen.
Siellä voidaan optimoida ylläolevan postaajan jo mainitsemaa vääntöpiikkiä ja rajoittaa sitä laatikolle tulevaa rasitusta tietyllä alueella tai kokonaan tarvittaessa.

Automaattilaatikko on tunnetusti hieman ahdistava koska se "peikko" siellä takaraivossa kuitenkin sanoo "kestääköhän tää nyt"...no kestäähän ne ellei sitten ota ihan älyttömiä tehoja irti koneesta.

Etuvetoisissa autoissa oikeastaan ongelmaksi muodostuu vetoakselit jotka eivät ole mitoitetu 20% väännön lisääntymiseen.

summa summarum.
Lastutus itsessään hyvin tehtynä ei ole mikään kummoinen rasite autolle vaan käyttäjä itse on, jos paiskoo jatkuvasti autoa ja vetelee kylmällä pannulla kierrokset tapissa niin ei se lastun vika ole jos jotain poikii.
Manuaalilaatikot tuskin on moksiskaan muutamasta kymmenestä lisäkaakista ja kytkimiä nyt voi palaa muutenkin.

Ja on olemassa ohjelmointipajoja jotka tarjoavat myös ON/off tyyppisiä ratkaisja..eli auton saa vakioksi helposti ja jos tarvitsee niitä paukkuja (esim. ratapäivät) voi helposti ottaa ohjelman käyttöön itse ilman läppäriä yms.

Eli siitä vaan lastuttamaan..jos poikii niin se olisi poikinnu kovassa käytössä muutenkin...mutta jutelkaa tarkemmin alan asiantuntijoiden kanssa ja älkää nyt ihan kaikkea netistä luettuja kauhutarinoita uskoko.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Entäpä muutoskatsastus? Auto -voi- olla lastuttena laiton. Mitenkäs tämä laillisuus menee jos lastuttaa malliston suurimmalla koneella olevan mallin?

Jos onnettomuus tulee niin vakuutusyhtiö voi jättää korvaamatta virityksen takia. Näihin kysymyksiin en löytänyt kovin hyvää vastausta netistä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Mikä tahansa "lastutettu" auto on laiton, jos sitä ei muutoskatsasteta. Ja tämä on tapaus suurimmassa osassa autoista. Muutoskatsastus vaatii ainakin todistuksen päästöistä, että pysyvät ko. autolle sallituissa rajoissa. Joskus noita on saanut muutoskatsastettua softavalmistajan TUV-todistuksella, mutta tämäkään ei välttämättä riitä. Joissain tapauksissa tuontiautossa tuo lisääntynyt teho oli vain merkattu rekisteriotteeseen TUV todistuksen mukaan, mutta välttämättä täällä Suomessa jo rekisteröityyn autoon tuo ei olekaan onnistunut. On vaadittu penkitystodistusta ja VTT:n tai vastaavan virallisen tahon tekemää käytönaikaista päästömittausta. Tai Saksassa jo rekisteriotteeseen merkitty tehonlisäys on jouduttu muuttamaan vakioksi ennen rekisteröintikatsastusta...

Tuon TUV-todistuksen saa suurimmilta ja tunnetuimmilta softapajoilta. Pienemmiltä pajoilta ja paikallisilta custom-ohjelman tekijöiltä ko. todistusta ei yleensä saa.

Itse en ole tuohon muutoskatsastukseen juuri perehtynyt, mutta vuosien varrella on jäänyt mielikuva vaihtelevista käytännöistä ja vaatimuksista/ toimenpiteen monimutkaisuudesta ja vaikeudesta. Kun tuota softaa ei päällepäin mistään nää ja päästöarvotkin pysyvät yleensä sallituissa rajoissa katsastuksessa, valtaosa on jättänytkin tuon muutoskatsastuksen vain tekemättä ajaen näiltäosin laittomilla autoilla menettämättä yöuniansa.


Tuosta mahdollisesta korvausten eväämisestä on vuosien varrella löytynyt internetistä hyvin kiivastakin keskustelua totena puhuttuine kauhutarinoineen ja vahvoine "faktoineen" puolin ja toisin. Aivan kuin tässäkin topicissa löytyvä kansipahvin automaattinen palaminen "lastutuksen" seurauksena. :rolle:

Minulle on jäänyt aiheesta käsitys, että jos aiheutat onnettomuuden laittomalla autolla, pitää vakuutusyhtiön pystyä todistamaan ko. laittomuuden aiheuttaneen tai huomattavasti myötävaikuttaneen onnettomuuden syntyyn, ennenkuin voivat vähentää maksettavia korvauksia, korvaamatta jättämisestä puhumattakaan. Jos ko. asia huolettaa, kannattaa ennen auton softausta selvittää asia softan myyjiltä/kysyä vaikka paikallisen katsastuskonttorin vaatimukset/kanta viritysohjelman muutoskatsastukseen. Moottorin teho ei saa nousta yli 20% ja päästöjen pysyminen rajoissa on pystyttävä todistamaan. Nykyisellään TUV-todistuksen riittävyydestä en osaa sanoa.

E: Lisätään, että puhun siis ahdetuista moottoreista laillisuuden osalta.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Niin ne omat ja kavereiden kokemukset kansipahvien jättämisestä on volkkarin kulkineista ja harisen virittämöstä. Näistä ainakin harinen on tunnettu ja pätevä. Volkkarista jokainen voi muodostaa oman mielipiteensä, mutta ainakin tietyissä moottorimalleissa oli AMS:n mukaan saksalaisessa käyttöympäristössä ongelmana ihan vakionakin kansipahvien palaminen. Jos kannen tiivisteet ovat palaneet, niin asia on helppo tarkistaa moottorinjäähdytysaineen paisuntasäiliön väristä. Terve moottori = valkoinen kotelo ja punainen neste. Musta kotelo ja musta neste = pahvit vuotaa yhä. Mustakotelo ja punainen neste = vika korjattu, mutta paisuntasäiliö likainen..

Toki silloin kun vika on päällä nestettä häviää..

En sitten tiedä onko muiden viritykset parempia tai toisten merkkien kansipahvit parempia, mutta facta se on volsuissa yms. Muissa vag vehkeissä pahveja on mennyt. Ja ihmettelisin jos samaa vikaa ei muilla merkeillä ole.

Siksi oma suositukseni on ostaa suoraan tehtaalta omia kulkuhaluja vastaava menopeli.. Ei varmaan tuu pitkässä juoksussa sen kalliimmaksi..
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Ilmeisesti olette sitten laitelleet AJM moottorikoodin 115hp 1.9tdi pumppareita? Niitä ensimmäisiä pumppusuutinkoneita. Niissä tuo alkuperäinen kansipahvi oli todellakin ongelma, joka ei liity millään tavalla moottorin ohjelmointiin. Muiden moottorikoodien osalta vag:n 1.9 tdi moottoreissa ei voi TODELLAKAAN puhua mistään kansipahviepidemiasta ei vakiona eikä softattuna.

Jos teillä on Harisen softilla mennyt kansipahvit kaikista VAG konsernin autoista, ja ne ovat olleet myös muita kun noita 115hp AJM:iä, niin täytyy kyllä sanoa että Harista on dieselien suhteen vältettävä kuin ruttoa... :blink: Harinen on tainnut jo vuosia ostaa diesel softansa Karalalta.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Kyllä volsulla on samaa vikaa ollut muissakin kuin noissa 115hp koneissa. AMS:n mukaan samaa vikaa oli myös noissa 2 litraisissa 140 ja 170 HP koneissa ennen kuin ne siirtyivät pois pumppusuutin versioista..

Uskoisin myös että jopa suhteellisen lyhyt esim. 1-2minuutin täyden kaasun käyttö voi polttaa pahvit viritetyssä koneessa..
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Nyt täytyy kyllä jo kysyä, että mikähän tietolähde tämä mystinen AMS mahtaa olla? Vuosia on tullut VAG laitteidenkin kanssa ihmeteltyä ja myös niihin liittyviä foorumeita seurailtua. Noissa 2-litraisissa alkupään pumpparikoneissa on tietyissä tyypeissä ollut ongelmana itse pumppusuutinten hajoaminen, mutta yleisistä kansipahvivioista ei kyllä ole mitään tietoa omiin korviin kantautunut. Onhan niissäkin voinut jokunen kansipahvi hajota ihan jo valmistusmäärien puolesta. Mutta jos tuo kansipahvin palaminen olisi oikea tunnettu ongelma, niistä olisi kyllä juttua jo foorumit täynnä. Aivan kuten TSI-bensamoottorien ja DSG-vaihteistojen ongelmista.

Ei millään pahalla, mutta mitä enemmän tästä aiheesta olen kanssasi keskustellut, niin minun täytynee toimia tosielämän myytinmurtajana, ja sanoa että auton ohjelmoiminen = kansipahvin palaminen myytti on BUSTED. Niin paljon niitä on tehty/liikenteessä ilman mitään ongelmia. Edes VAG-konsernin kohdalla väitteesi ei kyllä valitettavasti mene läpi, niistä sattuu olemaan ihan liikaa jo omakohtaistakin kokemusta.

Tuo viimeinen lauseesi on taas niin yleispätevä, että siitä voin olla kanssasi samaa mieltä. Näin VOI käydä etenkin reilummin viritetyssä moottorissa jos asiat on tehty tarpeeksi päin v*ttua. Jos taas puhutaan hyvin tehdystä ohjelmoinnista muuten vakioon moottoriin, niin näin ei käy. Ja vaikka osaa vaihdettaisiin reilumminkin, oikein valitut ja mitoitetut osat sekä hyvin tehty ohjelma on avainsana tuon skenaarion ehkäisemiseen.

Siinä olen myös kanssasi samaa mieltä että jos budjetti riittää, niin aina pääsee helpommalla ostamalla valmiiksi mieluisen tehoisen auton. Kaikilla tähän ei ole mahdollisuutta ja jotkut tykkäävät myös "harrastaa". Löytyy myös niitä, jotka ohjelmoivat sen malliston tehokkaimmankin pelin ihan vain sen takia, että se on mahdollista. :)

Mutta nyt on karattu jo BMW dieselmoottorin "lastutuksesta" niin kauas kaseikkoon, että eiköhän aleta palailla takaisin aiheeseen. :)

Tuo AMS tietolähde kyllä kiinnostaa oikeasti, että mikä se on. Auto und Motorsport?
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

No täytyy kyllä myöntää Micco, että sä olet kaikkitietävä. Niin tarkoitin tuolla AMS termillä tuota saksalaista versiota Auto Motor und Sport lehdestä..
Avatar
Micco
Valvoja
Valvoja
Viestit: 399
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
Paikkakunta: Joensuu

Kaikentietävyydestä mene ja tiedä, mutta tuo väitteesi ohjelmoinnin automaattisesti aiheuttamasta kansipahvin palamisesta on kyllä jo niin paksua p*skaa, että ensialkuun meinasin jättää kommentoimatta. Mutta sitten ajattelin, että minun ilmeisesti kaikkitietävän ja sinun lisäksesi näitä juttuja voi lukea myös joku autoista ja tekniikasta mitään tietämätön, joka alkaa toitottaa tuota nettifaktaasi ympäri kahvipöytiä totuutena.

Olen pahoillani, jos pahoitin tässä keskustelussa mielesi. Mutta ym. väitteesi ei ole pelkästään järjetön, vaan myös ihan faktisesti väärä. Voi olla, että ilmeisesti tässä AMS julkaisussa ilmoitetut tiedot pitävät paikkansa, ja jossain vag-moottoreissa on kansipahveja palanut Saksan baanoilla päästellessä "normaalia" enemmän. Mutta Suomen oloissa mitään tällaista ongelmaa ei ole ilmennyt.

Jos sinulla on ollut huonoa tuuria tai huonosti ohjelmoituja autoja, niin on ymmärrettävää että haluat myös toisen puolen asiasta kertoa. Ja hyvä niin. Mutta tuomiosi on kyllä aika vahva. Teksteistäsi paistaa jonkinlainen syvä huoli kansipahvien kestämisen suhteen. Omakohtaisella kokemuksella aiheesta ja aihepiiriä seuranneena minä taas en moisesta osaa yöuniani menettää. Jokainen meistä tekee omat päätöksensä kokemustensa ja selvitystensä perusteella.

Loppukaneettina, en todellakaan tarkoittanut olla liian töykeä, mutta juurikin joku softausta harkitseva/autonsa softannut voi menettää yöunensa jos moisia väitteitä ei kukaan oikaise, tai edes kyseenalaista. Itse olen tuon väistämättömän kohtalon välttänyt jo moninkertaisesti, satojen tuhansien kilometrien ajan. Ei kannattane enää lotota.
ram1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 10:51

Itsellä aikomus chipata.Vanhoja hyviä kokemuksia Motorbitistä on itsellä.Jos ei uusinta suojausta niin kohtuuhintaan saa penkissä säädetyn softan.Siitä koneesta saa noin 185/360 mutta myös oman maun mukaan vähemmän tehoa jos niin haluaa.Itse vaihdoin edellisessä autossa Karalan Motorbittiin ja ero oli kuin yöllä ja päivällä.Tämä hemmo tosiaan painaa duunia, että siitä tulee hyvä.Edellistä autoani sääti penkissä koko työpäivän kun Karalan bulkissa menee vartti.Tässä koneessa ei pysty laittamaan ohjelmaa Obd:n kautta vaan ecu otettava aina irti kun säätää, joten turha luulla että takuu säilyisi, mutta kyllähän tuossa paikat kestää.Samaa kaliiberia kaikki voimansiirtoa myöten 120d:n verrattuna, joten ei kovin riskaabelia mielestäni.

Pitää myös aina muistaa noista riskitekijöistä, että todella harvoin edes pyöritään puolessa max- väännöstä tai tehoista normiajossa, joten perusajelulla se ei rasita autoa juurikaan enempää.
Vastaa Viestiin