BMW 130i moottorin nakutus

E81, E82, E87, E88
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

BMW 130i 2006 moottori nakuttaa tyhjäkäynnillä. Ääni ei häviä vaikka moottori lämpenee. Auto kävi Autosalvassa ja tuli raportti että nakutus kuutoskoneelle ihan normaalia. Kuulostaa kuin venttiilit nakuttais.
Autosalvan vastaus ei itseä oikeen vakuuttanut, onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tyyppivika N52 koneella. Syyllinen on huonosti suunniteltu venttiilikopan kansi, jossa pakopuolen hydraulisille venttiilin nostajille ei riitä kunnolla öljyä. Bemarin mukaan kyseessä ei ole vakava ongelma mutta ovat kuitenkin vaihtaneet maailmalla takuuseen noita kansia ja muuttaneet kannen suunnittelua. Yleensä toi ääni kyllä häviää kun öljyt lämpenee tai koneelle antaa kierroksia. Omassa kärryssä nakutus pysyy poissa kun ajaa muutaman päivän välein öljyt normaalilämpöihin. Halvin korjaustapa tuolle onkin että autoa käytetään kuten insinöörit ovat suunnitelleet eli hanaa vaan että öljy kiertää.

Asiasta löytyy erittäin kattavasti tietoa englanniksi esim e90postin viestiketjusta http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=13504
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

Voisiko kyseessä olla kumminkin ruiskutus suuttimien normaali nakutus?
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tuossa on venttiilin nostajista tuleva ääni http://www.youtube.com/watch?v=EhLP-RkFGXM kuulostaako samalta?
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Juuri tuo sama ääni joka tulee venttiilin nostajista.

Otin maahantuojaan yhteyttä niin auto otettiin tämän jälkeen tutkittavaksi Autosalpaan. Todettiin että kyseessä sellainen vika että asia täytyy korjata. Autossa oli onneksi myyjäliikkeen myöntämä Finn-takuu joka maksoi korjauksen.

Vaihdettiin

Pakopuolen HVC-elementti
imunokka-akselin säätösolenoidi
nokka-akselin säätöpyörä

Auto oli korjauksessa 3-4 viikkoa, 30 tuntia työtä. Jotain ongelmaa siinä sitten tuli kun meni noin kauan. Jako ei kuulemma mennyt vaan tasan. Tiedä sitten mikä siinä oli. Ajattelin että kun noin kauan on ollut korjauksessa niin asia varmaan on sitten hyvin hoidettu.

No tänään huomasin että auto taas nakuttaa kylmänä, eli viikko siitä kun sain auton korjauksesta.

Täytyy viedä auto uudestaan Autosalpaan, mutta aika erikoiselta vaikuttaa etteivät saa vikaa korjattua.

Kommentteja?
Anders355
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Heinä 2011, 08:22
Auto: E87 130i
Paikkakunta: Turku

Moro,

Semmoista pitää kysymän että mitä öljyä käytät (Castrolin Edge 0w30 vai jokin muu?) ja onko sulla öljymäärä kuinka tapissa (muistaakseni 6,5 litraa)? Mulla kanssa 130i, lievä nakutus alkoi kun kävin vaihtamassa öljyt ja laittoivat sitä liian vähän. Ei kyllä tosin läheskään samaa luokkaa olevaa niinkuin tuossa videossa vaan todella lievää.

Sitä ennen oli määrä aivan tapissa eikä nakutusta kuulunut läheskään samalla lailla. Kuulostaa uskomattomalta mutta oman kokemuksen mukaan tällä on merkitystä. En ole öljyvirtauksien expertti mutta voisi myös olla looginen selitys tähän jos öljynkierto todellakin suunniteltu hieman heikosti niinkuin valmistaja on myöntänyt. Mitä enemmän kierrätettävää öljyä niin sitä paremmin sitä riittää voitelemaan tehokkaasti myös koneen yläosaa.

Jos olen tässä täysin hakoteilla niin korjatkaa toki :conf:
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Luultavasti nakutusta ei saa korjattua pysyvästi muuta kuin venttiilin kannen vaihdolla korjattuun versioon, jossa öljynkierto on parantunut. Ainakin ulkomailla siitä on olemassa ihan bemarin huoltotiedote, joten ihmettelen jos autosalpa ei tiedä asiasta mitään.
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Toi öljy varmasti vaikuttaa. Täytyy ensi kerrallaa laittaa tota Castrolin Edge 0w30 ja pitää öljymäärät kunnossa. Nyt siinä on jotain Mobilin Longlife -öljyä joka vaihdettiin myyjäliikeen toimesta, nyt öljymäärä näyttää ajotietokoneen mukaan toiseksi ylimmäistä palkkia.

Hyvä tietää että toi venttiilien kannen vaihto olisi se ainoa vaihtoehto. Täytyy heti ensi viikolla mennä jututtaa niitä. Mutta on tosiaan ihme ettei näitä asioita tiedetä merkkiliikeessä, vaan joutuu itse selvittelee.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Öljyn merkki ei vaikuta, sen on jo moni kokeilemalla todennut. Jos nakutus korjaantuisi pelkästään käyttämällä castrolin öljyä niin ei bemari olisi alkanut vaihtamaan takuuseen kalliita venttiilikansia. Moni on tosin raportoinut että nakutus pahenee kun öljy vanhenee ja öljynvaihdon jälkeen on hiljaisempaa.
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Totta. Toi HVC-elementti ei vissiin sisällä venttiilin kansia?
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

topgear kirjoitti:Totta. Toi HVC-elementti ei vissiin sisällä venttiilin kansia?
Ei sisällä. Venttiilin kansi on ihan oma yksittäinen komponentti, joka siis peittää koko venttiilikoneiston.
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Kävin tänään Autosalvassa. Sanoivat että näitä kansia on vaihdettu Yhdysvaltojen markkinoilla, mutta vastaavia kansia ei ole Suomen varaosaluettelossa. Ovat noudattaneet BMW:n ohjeistusta kuulemma asiassa.

Täytyy varmaan varmistaa vielä asia maahantuojalta.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

topgear kirjoitti:Kävin tänään Autosalvassa. Sanoivat että näitä kansia on vaihdettu Yhdysvaltojen markkinoilla, mutta vastaavia kansia ei ole Suomen varaosaluettelossa. Ovat noudattaneet BMW:n ohjeistusta kuulemma asiassa.

Täytyy varmaan varmistaa vielä asia maahantuojalta.
Mielenkiintoinen tieto. Kerro kun saat maahantuojalta vastauksen.
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Nyt asia on selvinnyt, alla merkkiliikeen vastaus:

"Nakutukseen ei auta muu kuin sylinterikannen vaihto. ----
Ilmeisesti kannen öljykanavistossa on jotain tukosta. Oiretta voi yrittää
lievittää tihentämällä öljynvaihtoväliä ja kokeilemalla eri tyyppisellä
moottoriöljyllä. Välttämättä nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan auta."

Sylinterinkansi ei kuulu autoliikeen myöntämään takuuseen. Vaadin BMW Suomea korvaamaan uuden sylinterinkannen, koska tämä viittaa selkeästi valmistusvirheeseen. Autolla ajettu kuitenkin vasta 60 tkm. Valmistajan vastuu ei pääty vaikka takuuaika on päättynyt.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Valmistusvirhehän se on ja jenkkilän markkinoilla kansia on vaihdeltu ties kuinka paljon. Veikkaan että maahantuoja vetäytyy kilpikonnapuolustukseen, kuten dieselin imusarjan läppienkin kanssa. Onnea yritykseen ja pidä meidät tietoisina miten homma etenee..

Vaihdoin omaani öljyt (castrol edge 5w-30) kuukausi sitten eikä ole sen jälkeen naputuksia kuulunut. Veikkaan kyllä että syksyllä alkaa satunnaiset naputukset, aivan kuten kävi viime syksynäkin.
ram1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 10:51

Jenkeissä Bemarilla on kuitenkin 4v./50000 mailia takuu.Suomessa vaan tuo 2 vuotta.Kokonaan tuskin kustannuksia korvataan, mutta osittain varmasti tullaan vastaan kun jaksaa yrittää.Eikä siitä nyt ole oikeastaan mitään edes hajonnut vielä.Vähän samanlaisia tuol Vaggineiden puolella.Asialle mitään tehdä ennenkuin hajoaa, vaikka valmistusvirheet tiedossa.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Olen tässä miettinyt, että N52 moottoreita on tehty vuodesta 2005 alkaen 1,3,5,6,7,X ja Z sarjoihin, eli näitä moottoreita on maailmalla käytössä paljonko? Ainakin satoja tuhansia. En ole nähnyt netissä yhtäkään kirjoitusta, jossa moottori olisi todistettavasti vaurioitunut tämän kyseisen suunnitteluvirheen vuoksi. Luulisi että tässä ajassa olisi jo moottoreita alkanut porsimaan jos kyseessä olisi jokin vakava ongelma.
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Ei tullut BMW vastaan asiassa, mikä ei kyllä ollut yllätys. Varmistin asian vielä kuluttaja-asiamieheltä. Asia on niin että vastuu katkeaa koska en ole ensimmäinen ostaja.

Toki voi vielä kokeilla myyjäliikettä. Mikäli myyjäliike olisi vastuussa niin viasta täytyy reklamoida 2 kk sisällä kaupanteosta. Täytyy selvittää vielä tämäkin asia.
ram1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 10:51

topgear kirjoitti:Ei tullut BMW vastaan asiassa, mikä ei kyllä ollut yllätys. Varmistin asian vielä kuluttaja-asiamieheltä. Asia on niin että vastuu katkeaa koska en ole ensimmäinen ostaja.

Toki voi vielä kokeilla myyjäliikettä. Mikäli myyjäliike olisi vastuussa niin viasta täytyy reklamoida 2 kk sisällä kaupanteosta. Täytyy selvittää vielä tämäkin asia.
Tuossa pientä otantaa virhevastuusta.
Kuluttajan on osoitettava, että tavarassa on virhe. Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Vastuus-ta vapautuakseen myyjän pitää kumota virheolettama eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön.Ostajan on ilmoitettava virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja tosiasi-allisesti havaitsi virheen. Virheilmoituksen voi tehdä paitsi myyjälle myös kaupan välittäneelle elinkeinon-harjoittajalle ja aikaisemmalle myyntiportaalle. Jos tavaralle on annettu takuu, ilmoituksen voi tehdä myös takuunantajalle. Ostaja voi valita kenelle hän virheestä ilmoittaa.
Koska virheen oikaisemisesta ei saa aiheutua kustannuksia ostajalle, on virheilmoituksen tekemisen oltava maksutonta. Elinkeinonharjoittaja ei voi siten käyttää esimerkiksi lisämaksullista puhelinnumeroa virheil-moitusten vastaanottamiseen.Koska ostaja voi tehdä virheilmoituksen aina kahden kuukauden kuluessa siitä, kun havaitsi virheen, hänellä voi olla oikeus vedota virheolettamaan kuuden kuukauden määräajan jälkeenkin. Edellytyksenä on, että osta-ja on havainnut virheen kuuden kuukauden aikana ja tekee virheilmoituksen kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta. Sama koskee myös tavaralle annettua takuuta: ostaja voi vedota takuuseen takuu-ajan päätyttyäkin, jos hän on havainnut virheen takuuaikana ja ilmoittaa virheestä kahden kuukauden kulues-sa virheen havaitsemisesta.
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Alla muuten vastaus, jonka sain BMW-maahantuojalta:


" Hyvä BMW-asiakas,

On ollut erittäin ikävä kuulla autonne moottorin häiriöstä.

BMW valmistetaan korkeinta mahdollista laatua käyttäen. Vaikka osien valmistus ja alihankkijoiden valinta tehdäänkin erittäin huolellisesti, niin aina on mahdollisuus olemassa, että jokin osa tai osakokonaisuus saatetaan joutua vaihtamaan auton käyttöiän aikana. Mikäli tällainen häiriö tapahtuu takuuaikana, niin kustannuksista vastaa luonnollisesti BMW. Takuunjälkeiset häiriöt käsittelemme aina tapauskohtaisesti, jolloin päätökseen vaikuttaa mm. auton ikä, km-lukema ja historia.

Mainitsitte palautteessanne, että kokemanne häiriö, olisi autollenne ominainen "valmistusvika". Mikäli BMW havaitsee tuotteessaan systemaattisesti ilmenevän häiriön, niin kyseiset häiriöt hoidetaan käytännössä aina takaisinkutsulla, jotka ovat takuuajan jälkeenkin asiakkaalle usein maksuttomia. Autonne / tai vastaavan tyyppisen auton moottorin sylinterinkannesta valmistaja ei ole julkaissut takaisinkutsua, joten kyseessä ei ole BMW:lle ominainen häiriö.

Omistamanne auto on rekisteröity TraFin mukaan **.*.****, jolloin auton myynyt BMW jälleenmyyjä on myöntänyt sille kahden vuoden takuun. Mainitsemallenne häiriölle ei valmistajalla ole valitettavasti ollut poikkeavaa Goodwill-mahdollisuutta.

Suomen kuluttajaviranomaisten käytössä olevien ohjeistuksien mukaan myyjä vastaa aina myymästään tuotteesta. Mikäli kyseessä ei ole tuotteen ensimmäinen omistaja, niin loppuasiakas voi häiriötilanteessa esittää vaatimuksensa aiemmille omistajaportaille (esim. maahantuoja / valmistaja) ainoastaan takuun puitteissa. Tapauksessanne on kysymys käytetyn auton takuunjälkeisestä vauriosta, jossa asiakas voi esittää vaatimuksia ainoastaan hänelle auton myyneelle myyjälle.

BMW ei tule osallistumaan autonne korjauksen kustannuksiin.

Meille maahantuojana on tärkeää, että loppuasiakkaamme ovat tyytyväisiä niin autoonsa kuin verkostomme toimintaan. Me kehitämme toimintojamme jatkuvasti yhdessä jälleenmyyjiemme / huoltokorjaamoidemme kanssa ja tässä työssä loppuasiakkailtamme saatu palaute auttaa meitä olennaisesti.

Kiitämme antamastanne palautteesta ja toivomme, että vastoinkäymisestä huolimatta luottamuksenne niin autoonne kuin merkkiorganisaatioomme säilyy."
Vastaa Viestiin