130i saksasta

E81, E82, E87, E88
static
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 18:49

Terve!

Tämän ketjun tarkoituksena on jakaa autokuumeilua ja kerätä vinkkejä Sen Oikean 130i:n löytämiseen + kokemuksia auton nykyisiltä omistajilta.

Prologi:
Toivottavasti kukaan ei pahastu, että loin aiheesta uuden ketjun. PIenenä taustana, olin alunperin katselemassa 120d mallia itselleni ja teinkin siitä ketjun ( http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=11&t=2561 ), jossa tuli oikein hyvää keskustelua kyseistä mallista.

Oma painopisteeni kuitenkin siirtyi autoon tarkemmin tutustuttuani näihin bensalaitteisiin ja kiikarissa olikin 120i. Tai oli eiliseen päivään asti. Faceliftattuja (ja tällä uudella moottorilla varustettuja) 120:itä on todella vähän Suomessa tarjolla ja päätinkin mennä kokeilemaan moottoria sijaisauton kautta. Hain testiin vuosimallin 2008 320i:n ja ajatuksena oli nimenomaan testata auton moottoria.

Ja pakko sanoa, että olihan se melkoinen pettymys. Tehoa tuntui ihan ylimmässä rekisterissä jonkin verran olevan, mutta valitettavasti kone ei juuri nauttinut kierrättämisestä eikä ääniraita ollut kovin tyydyttävää kuultavaa. Ja pääsyy tähän autonvaihtoprojektiin on se, että meillä on taloudessa tällä hetkellä oikein hyvä ja luotettava käyttöauto. Elämäntilanne on kuitenkin nyt sellainen, että on vahva tunne että jos sitä "sporttisempaa" autoa ei tässä vaiheessa osta niin vähän myöhemmin voikin olla sellainen tilanne ja muita rahanreikiä niin paljon, että jää kokonaan ostamatta ja sitten kiikkustuolissa harmittaa.

Lisäksi kävin jokin aikaa sitten koeajamassa vuosimallia 2006 130i:n ja siinä oli kaikki mitä autolta kaipaan. Aivan ihana laitos ja tuntuu että vanhemmat yksilöt alkavat melkein sopimaan budjettiinkin.

Pihvi:
Maassa on tällä hetkellä kolme kappaletta 130:itä myynnissä ja ovat vähän turhan arvokkaita omaan tilanteeseen nähden. Budjetti kestäisi parhaiten tuollaisen pre-facelift, 70tkm ajetun yksilön. M-Sport tietysti olisi plussaa.

Haaveilen saavani tuollaisen auton 15 000 - 17 000 eurolla Saksasta maaliskuussa. Verojen pohtiminen kuitenkin on hankalaa, koska näitä on tullin tilastojen mukaan tuotu hyvin vähän maahan. Nopeasti katsottuna löytyi yksi kappale, LCI 130iA ja siihen veroja oli läiskähtänyt noin 7000e.
Haaveissa olisi, että samoilla kilometreillä ja vähän vanhemman manuaalin saisi uitettua viiden tonnin veroilla - lieneekö realistinen?

Huhtikuussa kiristyvä autoverotus nostanee 130i:n veroja jonkin verran, joten paras aika auton hakemiseen on varmasti ennen tätä. En kuitenkaan haluaisi keskellä talvea käydä autoa hakemassa ja sen takia maaliskuu olisi ajankohdaltaan optimi.

Miltä projektini kokeneempien korvaan kuullostaa?
Ja toisaalta mikäli palstalta löytyy 130i omistajia niin mielellään kuulen kokemuksia mitä auton kanssa on tullut. Nettipuheiden perusteella auto tuntuu olevan varsin luotettava ja ylläpitokulutkin kohtuulliset 265hp autoksi.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Verojen arviointiin kannattaa käyttää tullin MAHTI-hintajärjestelmää, josta tämäkin auto näyttää löytyvän. Oman kokemuksen mukaan verotusarvo on hyvinkin paikkaansa pitävä tuon laskurin antamien tulosten kanssa.

Toivomus 5000eur veroista riippunee aika paljon ajokilometreistä. Tässä esimerkiksi yksi halvimmista myynnissä olevista alle 100tkm ajetuista M-Sporteista (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/newDe ... =155900028" onclick="window.open(this.href);return false;) 18 300eur. Auton tiedoilla MAHTI antaa verotusarvoksi 21 347eur, josta veroja menee 31,8% eli 6788eur. Ilman hakukustannuksia auton hinnaksi tulisi siis 25 088eur.

Tässä sitten taas 108tkm ajettu saman ikäinen M-Sport (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/newDe ... =154507612" onclick="window.open(this.href);return false;). Tälle laskurin mukaan veroja 6336eur eli hintaa yhteensä 21 236eur.

Mitä autoon tulee, niin sen vähän mitä olen 130i:llä ajanut niin on todellakin hauska laite :)
static
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 18:49

Antinontoxic kirjoitti:Verojen arviointiin kannattaa käyttää tullin MAHTI-hintajärjestelmää, josta tämäkin auto näyttää löytyvän. Oman kokemuksen mukaan verotusarvo on hyvinkin paikkaansa pitävä tuon laskurin antamien tulosten kanssa.

Toivomus 5000eur veroista riippunee aika paljon ajokilometreistä. Tässä esimerkiksi yksi halvimmista myynnissä olevista alle 100tkm ajetuista M-Sporteista (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/newDe ... =155900028" onclick="window.open(this.href);return false;) 18 300eur. Auton tiedoilla MAHTI antaa verotusarvoksi 21 347eur, josta veroja menee 31,8% eli 6788eur. Ilman hakukustannuksia auton hinnaksi tulisi siis 25 088eur.

Tässä sitten taas 108tkm ajettu saman ikäinen M-Sport (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/newDe ... =154507612" onclick="window.open(this.href);return false;). Tälle laskurin mukaan veroja 6336eur eli hintaa yhteensä 21 236eur.
Ikävän paljon siihen tulee noita veroja kuitenkin näyttää tulevan päälle. Käytännössä tarkoittaa sitä, että voi olla että budjettia on pakko hiukan laajentaa tai tyytyä hiukan enemmän ajettuun autoon.

2007 tullut LCI toi mukanaan vähän twiikatun moottorin joka leikkasi päästöjä hiukan (CO2 221 --> 198) , onkos tästä kuinka paljon apua tuon veroprosentin suhteen?
Mitä autoon tulee, niin sen vähän mitä olen 130i:llä ajanut niin on todellakin hauska laite :)
On! Ja mikä tuossa myös viehättää tätä aivojen loogista puoliskoa on se, että tuo tuntuu olevan varsin luotettava moottori. Nelisylinterisestä bensakoneesta on varsin paljon nurinaa ja ongelmia eri puolella, mutta tästä on raportoitu hyvin vähän vikoja.
+ ne äänet...!
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

static kirjoitti:2007 tullut LCI toi mukanaan vähän twiikatun moottorin joka leikkasi päästöjä hiukan (CO2 221 --> 198) , onkos tästä kuinka paljon apua tuon veroprosentin suhteen?
Veroprosentti laskee 31,8% -> 29,0%. Eli verot laskee hieman, mutta todennäköisesti hankintahinta nousee enemmän, eli autosta tulee kuitenkin kalliimpi.

Eniten säästää kuitenkin jos sen auton saa verotettua ennen huhtikuuta. Tämä tuo toki omat haasteensa auton etsimiseen. 3kk kuluu yllättävän nopeasti.
static
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 18:49

Tuntuu kovin moni näistä ykkösluokan ehdokkaista olevan yksityisen myyjän kauppaamia. Jotenkin tuntuu, että voisi olla aika riskaabelia touhua, mutta toisaalta huoltokirjan ollessa kunnossa voisi ainakin kilometrien suhteellisen todennäköisesti olettaa pitävän paikkansa?

Joku BMW-Certified auto olisi tietysti ihan mukava mielenrauhan kannalta, mutta oma budjettini ei sellaista pirssiä salli. Ja tuntuu olevan saksassakin aika harvinainen tämä 130i, joten niitä on aika tipottain tarjolla.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

static kirjoitti:Tuntuu kovin moni näistä ykkösluokan ehdokkaista olevan yksityisen myyjän kauppaamia. Jotenkin tuntuu, että voisi olla aika riskaabelia touhua, mutta toisaalta huoltokirjan ollessa kunnossa voisi ainakin kilometrien suhteellisen todennäköisesti olettaa pitävän paikkansa?
Minä ostaisin ihan mielellään yksityiseltä. Autot on halvempia kuin liikkeessä ja voi tinkiä enemmän. Jobbareita kehottaisin välttämään, paras tilanne olisi se että myyjä olisi omistanut auton useita vuosia niin tietäisi kertoakin siitä jotain. Avainta kannattaa käyttää jo Saksan puolella merkkiliikkeessä luettavana että selviää pitääkö kilometrit paikkaansa ja se että onko autoa joskus kolaroitu.

Viime kesäinen hankinta (325i) ostettiin yksityiseltä läheltä Munchenia ja hän oli omistanut auton 5v. Auton mukana tuli talvirenkaat vanteineen, kahdet matot, tavaratilan suojamuovi ja kansiollinen kuitteja tehdyistä huolloista. Sattui olemaan tarkka kaveri autostaan kyseessä, toki tarkka olen itsekin. Herrasmiehenä laitoin viime kuussa joulukortin kiitosten kera autosta menemään myyjäpariskunnalle ja he jopa vastasivat siihen osittain suomen kielellä(!) kohteliaasti.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

///Marko kirjoitti:
static kirjoitti:Tuntuu kovin moni näistä ykkösluokan ehdokkaista olevan yksityisen myyjän kauppaamia. Jotenkin tuntuu, että voisi olla aika riskaabelia touhua, mutta toisaalta huoltokirjan ollessa kunnossa voisi ainakin kilometrien suhteellisen todennäköisesti olettaa pitävän paikkansa?
Minä ostaisin ihan mielellään yksityiseltä. Autot on halvempia kuin liikkeessä ja voi tinkiä enemmän. Jobbareita kehottaisin välttämään, paras tilanne olisi se että myyjä olisi omistanut auton useita vuosia niin tietäisi kertoakin siitä jotain. Avainta kannattaa käyttää jo Saksan puolella merkkiliikkeessä luettavana että selviää pitääkö kilometrit paikkaansa ja se että onko autoa joskus kolaroitu.

Viime kesäinen hankinta (325i) ostettiin yksityiseltä läheltä Munchenia ja hän oli omistanut auton 5v. Auton mukana tuli talvirenkaat vanteineen, kahdet matot, tavaratilan suojamuovi ja kansiollinen kuitteja tehdyistä huolloista. Sattui olemaan tarkka kaveri autostaan kyseessä, toki tarkka olen itsekin. Herrasmiehenä laitoin viime kuussa joulukortin kiitosten kera autosta menemään myyjäpariskunnalle ja he jopa vastasivat siihen osittain suomen kielellä(!) kohteliaasti.
"Jobbareita" on monenlaisia, jotkut tuovat autoja voittotarkoituksella ja pimittävät ilomielin auton historia. Jotkut taas tuovat "laillisesti", ostamalla autot tutusta liikkeestä ja tarkastavat auton historia huolellisesti.
- - -
static
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 18:49

///Marko kirjoitti: Minä ostaisin ihan mielellään yksityiseltä. Autot on halvempia kuin liikkeessä ja voi tinkiä enemmän. Jobbareita kehottaisin välttämään, paras tilanne olisi se että myyjä olisi omistanut auton useita vuosia niin tietäisi kertoakin siitä jotain. Avainta kannattaa käyttää jo Saksan puolella merkkiliikkeessä luettavana että selviää pitääkö kilometrit paikkaansa ja se että onko autoa joskus kolaroitu.
Ahaa, en tällaisesta tarkistuksesta tiennytkään. Lähtökohtaisesti jos omistajia on monta ja huoltokirja puuttuu niin melkein oletan että kyseessä on ruuvattu yksilö :tong:
Viime kesäinen hankinta (325i) ostettiin yksityiseltä läheltä Munchenia ja hän oli omistanut auton 5v. Auton mukana tuli talvirenkaat vanteineen, kahdet matot, tavaratilan suojamuovi ja kansiollinen kuitteja tehdyistä huolloista. Sattui olemaan tarkka kaveri autostaan kyseessä, toki tarkka olen itsekin. Herrasmiehenä laitoin viime kuussa joulukortin kiitosten kera autosta menemään myyjäpariskunnalle ja he jopa vastasivat siihen osittain suomen kielellä(!) kohteliaasti.
Tuntuu olevan kyllä todella lattiasta kattoon varusteltuja nämä autot verrattuna suomiautoihin. Älytön määrä kittiä melkein kaikissa ja tämä on kuitenkin edullisempi hintaluokka mitä tässä tiirailen.
V_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 15:30
Auto: E30 320i Sportpaket
E34 520i
F01 730d

Valitettavasti avainta lukemalla väärennetyt kilometrit eivät ainakaan kaikissa tapuksissa selviä, sillä avaimeen tallentuu tuo väärennetty lukema alkuperäisen päälle. Sen sijaan avaimen lukemisesta on se hyöty että silloin näkee Bmw-merkkiliikkeessä autolle tehdyt huollot. Ja selvisipä erään E93:n kohdalla Bmw-liikkessä valmistenumeron avulla huoltohistoriaa tutkittaessa, että siihen oli takuuseen vaihdettu uusi moottori.

Saksasta löytyy kyllä niin monenlaista myyjää että autoa ostaessa kannattaa olla hereillä. Yksityiseltä voi tehdä hyvänkin "löydön", mutta itse arvoistaisin kyllä merkkiliikkeen tuomaa tietynlaista "mielenrauhaa", tosin se kyllä näkyy hinnoittelussakin...
jasep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Loka 2011, 13:20

Mä ostin puolitoista vuotta sitten 1-sarjan BMW:n Niederlassungista. Toki olin kyllä tietoinen, että maksan autosta helposti vähän extraa mutta olin sen valmis maksamaan. Kyseessä oli 116i vm. 2006, 48tkm ajettu ja haluamani varusteet, joita ei mistään myynnissä olleesta "suomiautosta" löytynyt. Kävin työreissulla tsekkaamassa ja sanoin hakevani parin viikon päästä. Olivat tällä välin, kysymättä minulta, tehneet kaikki huollot pois ja vaihtaneet jarrulevyt ja palatkin! Olin kyllä käsittämättömän tyytyväinen saamaani palveluun.

Sain autoon 12 kk:n BMW Premium Selection Euro-takuun ja jouduin auton suomessa kertaalleen korjauttamaankin pikkuvian takia. Eurotakuu on BMW AG:n myöntämä ja takuuehdoissa lukee, että on voimassa koko euroopassa ja jotta asiakkaalle asia olisi mahdollisimman helppo, valtuutettu BMW-liike hoitaa takuukäsittelyn. No luonnollisesti täällä susirajalla tuokaan ei toimi ja sain kommentin "ei me mitään eurotakuita hoideta". Enpä viitsinyt alkaa tappelemaan vaan toimitin kuitit ja tiedot korjauksesta BMW:lle Saksaan, josta sain rahat tililleni. Muistin kyllä mainita myös tästä kolmannen valtakunnan maasta, joka ei ilmeisesti kuulu eurooppaan ja saamastani mieleä ylentävästä palvelusta. Tulihan BMW Suomelta kyllä kaunis kysely huollon toimivuudesta. Vastasin huono ja pyysin yhteydenottoa. Eipä ole kukaan ollut yhteydessä. No siitä kyllä on vasta reilu vuosi...
Anders355
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Heinä 2011, 08:22
Auto: E87 130i
Paikkakunta: Turku

Kävin viime vuoden keväänä hakemassa -06 vuosimallin 130i:n mustana & melkeinpä kaikilla herkuilla Saksasta, sain onnekseni ostettua BMW liikkeestä Premium Selection vaihdokkina eli kunto oli bueno vaikka autossa olikin jo 110 tkm siinä vaiheessa. Kilometrienkin pitäisi täsmätä kun samasta liikkeestä ostettu uutena ja huollettu koko ajan.

Vaikka kuinka yrittäisin kuvailla asiaa objektiivisesti niin onhan tuo upea laite, ei ehkä se kaikkein kaunein muodoiltaan mutta tuommoinen moottori noin pienessä autossa on vaan jotenkin hienolla tavalla perverssi kombinaatio. En ole kyllä kauppaa missään vaiheessa katunut, harvassa pikkuautossa saa samanlaista ajamisen fiilistä. Päivittäin.

Yksi ainoa viaksi luettava on ilmennyt tässä vuoden aikana eli rikki mennyt happianturi, kaiken kaikkiaan kilometrejä tullut 17 tkm. Ja se pitää mainita että yksi N52 moottorin ei ihan niin hyvin suunniteltu ominaisuus joka mainittiin minulle liikkeessä oli että tämä kone vaatii hieman korkeampia kierroksia silloin tällöin jotta öljynkierto toimii optimaalisesti etenkin nokille ja venttiileille. Ei kuitenkaan BMW:n mukaan aiheuta rikkoutumisia, ainoastaan esim. nakutusta kylmänä. Itse olen yrittänyt minimoida tätä pitämällä öljymäärän maksimissa ja käyttämällä Mobil1 0w40 -öljyä joka putsaa karstaa tehokkaasti (en ole kokemusten perusteella täysin vakuuttunut tästä ominaisuudesta Castrolin öljyissä) ja oma auto on ainakin toiminut näillä opeilla todella nätisti.

Nämä isot kuutoset on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä ja itseasiassa kaipaavatkin sitä toimiakseen kunnolla. Ehkä se näillä bensanhinnoilla saattaa jotakuta pelottaa mutta omalla kohdalla ei tuo kulutus ole todellakaan pompannut kovin korkeaksi vaikka aluksi näin itsekin pelkäsin. Maantiellä menee kesänakeilla alta seiskan ja sekalaisessa pääsee vähän reiluun ysiin. Eli tulee toimeen yllättävän pienellä verraten moneen muuhun jos kuski vain haluaa. Vaikka tuskin kukaan näitä ostaakaan ajaakseen kuin vanhat mummot tarkkaillen paranoidisesti desien eroja kulutuksissa..:dumb:

Plussina:
- Moottori, tuntuu että koko auto on pelkkää lohkoa :rolle: Tykkää kierroksista kuin hullu puurosta mutta toimii hyvin myös alakiekoilla jaksaen vääntää isollakin vaihteella jo tonnin pinnassa, suurin momentti löytyy jo 2750 rpm:llä muistaakseni.
- Uskomattoman hienot äänet, väittäisin jopa että paremmat kuin koeajamassani 135i:ssä koska vapari
- Sopii todella hyvin jokapäiväiseen käyttöön, kulutus suht täsmälleen valmistajan ilmoittama ja jopa sen alle, itsellä 9,1 litraa sekalaisessa ajossa
- Juuri sopivaksi viritetty alusta eli tiukka mutta mukava, todella tarkka & tunnokas ohjaus, erinomaiset jakkarat, sujuva kytkin/vaihteisto + yleisfiilis ajaessa

Miinukset:
- Pienet satunnaiset nitinät ja natinat kojelaudassa
- Hieman liian "kompakti" sisältä omaan makuuni
- Uraherkkyys ainakin 225 kesänakeilla
- Luistoneston liiallinen herkkyys talvisin, talvikumien on parempi olla hyväkuntoiset nastat
- Lukon puuttuminen (voi tosin asentaa jälkikäteen suht suolaiseen hintaan)

Semmoinen kommentti vielä pitää lisätä tähän kiinnostuneille että ostakaa ihmeessä tämä nimenomaan manuaalina, se vaan toimii niin hienosti, henk. koht. mielipide on että tämäntyyppisessä autossa ainoa oikea on manuaalihämmennin.

Jos kyseinen malli kiinnostaa niin meinaan itseasiassa keväällä luopua omastani kun ei ole tässä hirveästi autolle tarvetta ja prätkäkuume polttelee taas vaihteeksi kovaa :cools: Jos jotakuta kiinnostaa hyväkuntoinen yksilö Turussa niin laittakaa privaa tulemaan, ei tarvitse mennä merta edemmäs Saksaan...
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Itsellä ollut BMW 130iA M-Sport 2007 malli nyt 8 kk ja oon kyllä tykännyt. Erittäin hyvä ajettavuus. Etenkin kaarteissa huomaa tasopainoisen painojakauman kun auto menee niihin todella kevyesti. Ja takaveto ja iso moottori on hienoa näin pienessä autossa. Kiihtyvyys ja äänet miellyttää, itsellä vielä automaattivaihteisena niin vaihtaa todella nopeasti.

Muutamia plussia ja miinuksia voisin luotella

+ Neutraali painojakauma
+ Auton kevyt omamassa (automaattivaihteisella 1465 kg)
+ Äänet
+ Kiihtyvyys
+ Takaveto
+ Ohjaus
+ Sisätilan laatuvaikutelma
+ Automaattivaihteisto

- Moottorin nakutus tyyppivikana
- A-pilarit saattaa natista (tosin tätä pystyy itse korjamaan)
- Hieman korkea kulutus
- Talvella jää helposti lumeen kiinni

Kulutuksesta. Mulla vie matkassa 7.5 l/100km kun ajaa 80-100 km/h nopeudella. Kaupunkiajossa vie 12-14 l/100 km. Mutta ei koskaan yli 14l/100km.

Wavetracin lukkoperää olen suunnitellut, kulkis paremmin talvella ja tois etua tokia muuhunkin ajettavuuteen. Auton aijon pitää vielä monta vuotta. Ei ole tullut tarvetta vaihtaa.

Näitä vanhan koulukunnan autoja alkaa olemaan harvassa, takaveto ja vapaasti hengittävä kuutoskone. Bemari siirtynyt uusissa jo kaksilitraisiin turboihin.

Suosittelen!
Convertible
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.

Anders355 kirjoitti:Kävin viime vuoden keväänä hakemassa -06 vuosimallin 130i:n mustana & melkeinpä kaikilla herkuilla Saksasta, sain onnekseni ostettua BMW liikkeestä Premium Selection vaihdokkina eli kunto oli bueno vaikka autossa olikin jo 110 tkm siinä vaiheessa. Kilometrienkin pitäisi täsmätä kun samasta liikkeestä ostettu uutena ja huollettu koko ajan.

Vaikka kuinka yrittäisin kuvailla asiaa objektiivisesti niin onhan tuo upea laite, ei ehkä se kaikkein kaunein muodoiltaan mutta tuommoinen moottori noin pienessä autossa on vaan jotenkin hienolla tavalla perverssi kombinaatio. En ole kyllä kauppaa missään vaiheessa katunut, harvassa pikkuautossa saa samanlaista ajamisen fiilistä. Päivittäin.

Yksi ainoa viaksi luettava on ilmennyt tässä vuoden aikana eli rikki mennyt happianturi, kaiken kaikkiaan kilometrejä tullut 17 tkm. Ja se pitää mainita että yksi N52 moottorin ei ihan niin hyvin suunniteltu ominaisuus joka mainittiin minulle liikkeessä oli että tämä kone vaatii hieman korkeampia kierroksia silloin tällöin jotta öljynkierto toimii optimaalisesti etenkin nokille ja venttiileille. Ei kuitenkaan BMW:n mukaan aiheuta rikkoutumisia, ainoastaan esim. nakutusta kylmänä. Itse olen yrittänyt minimoida tätä pitämällä öljymäärän maksimissa ja käyttämällä Mobil1 0w40 -öljyä joka putsaa karstaa tehokkaasti (en ole kokemusten perusteella täysin vakuuttunut tästä ominaisuudesta Castrolin öljyissä) ja oma auto on ainakin toiminut näillä opeilla todella nätisti.

Nämä isot kuutoset on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä ja itseasiassa kaipaavatkin sitä toimiakseen kunnolla. Ehkä se näillä bensanhinnoilla saattaa jotakuta pelottaa mutta omalla kohdalla ei tuo kulutus ole todellakaan pompannut kovin korkeaksi vaikka aluksi näin itsekin pelkäsin. Maantiellä menee kesänakeilla alta seiskan ja sekalaisessa pääsee vähän reiluun ysiin. Eli tulee toimeen yllättävän pienellä verraten moneen muuhun jos kuski vain haluaa. Vaikka tuskin kukaan näitä ostaakaan ajaakseen kuin vanhat mummot tarkkaillen paranoidisesti desien eroja kulutuksissa..:dumb:

Plussina:
- Moottori, tuntuu että koko auto on pelkkää lohkoa :rolle: Tykkää kierroksista kuin hullu puurosta mutta toimii hyvin myös alakiekoilla jaksaen vääntää isollakin vaihteella jo tonnin pinnassa, suurin momentti löytyy jo 2750 rpm:llä muistaakseni.
- Uskomattoman hienot äänet, väittäisin jopa että paremmat kuin koeajamassani 135i:ssä koska vapari
- Sopii todella hyvin jokapäiväiseen käyttöön, kulutus suht täsmälleen valmistajan ilmoittama ja jopa sen alle, itsellä 9,1 litraa sekalaisessa ajossa
- Juuri sopivaksi viritetty alusta eli tiukka mutta mukava, todella tarkka & tunnokas ohjaus, erinomaiset jakkarat, sujuva kytkin/vaihteisto + yleisfiilis ajaessa

Miinukset:
- Pienet satunnaiset nitinät ja natinat kojelaudassa
- Hieman liian "kompakti" sisältä omaan makuuni
- Uraherkkyys ainakin 225 kesänakeilla
- Luistoneston liiallinen herkkyys talvisin, talvikumien on parempi olla hyväkuntoiset nastat
- Lukon puuttuminen (voi tosin asentaa jälkikäteen suht suolaiseen hintaan)

Semmoinen kommentti vielä pitää lisätä tähän kiinnostuneille että ostakaa ihmeessä tämä nimenomaan manuaalina, se vaan toimii niin hienosti, henk. koht. mielipide on että tämäntyyppisessä autossa ainoa oikea on manuaalihämmennin.

Jos kyseinen malli kiinnostaa niin meinaan itseasiassa keväällä luopua omastani kun ei ole tässä hirveästi autolle tarvetta ja prätkäkuume polttelee taas vaihteeksi kovaa :cools: Jos jotakuta kiinnostaa hyväkuntoinen yksilö Turussa niin laittakaa privaa tulemaan, ei tarvitse mennä merta edemmäs Saksaan...
Eihän näitä voi talvisin (tai kesäisinkään) ajaa kaikki DTCt pohjassa, minulla on aina DTC nappi välimoodissa, jolloin on "sähkölukko" toiminnassa ja auto sentään etenee jonnekin.
Vastaa Viestiin