Uuden ratin ja vakkarin hinta asennettuna?

E81, E82, E87, E88
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Hei! Olisiko tietoa, että saisiko jostakin Avain Vaunun hintoja edukkaammin nahkaratin ja vakionopeuden säätimen asennettuna. Olen ostelemassa autoa (3-ovinen 118D), jossa on ankea muoviratti ilman mitään mankan ohjauspainikkeita ja vakionopeuden säädinkin puuttuu. Paikallisesta Avain Vaunusta kertoivat, että ratin lisäksi pitää vaihtaa airbag ja hinta vaihtoineen menee yli tonnin. Vakionopeudensäädin taisi maksaa kuulemma jotain 800-900 euroa asennettuna. Rohkenin vielä kysyä sporttipenkkien hintaa ja se on kuulemma 4800euroa (2kpl) + asennus päälle. Saisko rattia ja vakkaria jostain halvemmalla vai onko järkevämpää pyrkiä etsimään auto, jossa em. varusteet jo ovat? Näitä 3-ovisia malleja ei ole vaan kauheasti myytävänä alle 17000euron hintaluokassa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Ratin vaihto onnistuu kokemattomallakin alle puolessa tunnissa. Mutta jos puhut Joensuun Avain Vaunusta ja Joensuun seudulta olet, niin minä voin tarvittaessa auttaa ratin vaihtamisessa (tai jopa vaihtaa sen).

Ratteja ja airbageja kannattaa metsästää eBaysta. Käytettyjä sport-ratteja saa esim. Saksasta reilulla parilla sadalla eurolla. Siihen sitten tottakai vielä airbag päälle. Vakionopeudensäätimeen tarvitsee asentaa uudet "viikset" ja niitäkin saa käytettynä Saksasta parilla sadalla eurolla. Eli käytettynä sanoisin, että ratti 250eur, viikset 200eur, airbag 250eur, ohjelmointi 50eur = 750eur.

Jos taas haluat välttämättä ostaa uudet ja käyttämättömät osat, niin Saksan varaosaliikkeistä alkuperäisiä varaosia saa huomattavasti Suomen hintoja halvemmalla.
Viimeksi muokannut Antinontoxic, 15 Helmi 2012, 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Voin tarkistaa mitä tuo vakionopeussäätimen asennus maksoi autokeskuksessa, mutta noin 700-800 euroa muistaakseni maksoi vuonna 2009. Kysyin asennusta muutamasta paikasta ja tuo alkuperäinen säädin oli sekä halvin, että sen lisäksi ainoa jolla saa näytölle nopeuslukeman.

Itse yrittäisin etsiä auton jossa on edes tuo ratti valmiiksi. En uskaltaisi ainakaan itse lähteä bägejen kanssa säätelemään vaikka tuskin se mitään rakettitiedettä on. Ratin napit maksoi ainakin joskus muinoin 200-300 euroa, Onkohan niiden jälkiasennus kuinka helppoa, eli puuttuuko johdot.

Muoviratti on aivan kamalan näkönen " ja pitäisi kieltää lailla " :)
Viimeksi muokannut xstr, 15 Helmi 2012, 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Kiitos nopeasta vastauksesta. Pikaisesti silmäilemällä löytyi tällainen ratti, joka ilmeisesti autoon kävisi. Huonon Business-soittimen luultavasti vaihtaisin, joten ratin mankanohjausnappuloilla varustettua versiota ei kannattane ottaa?
Tuleeko se ratin keskiosan peitelevy airbagin kanssa vai käykö siihen nykyisen ratin keskiö? Miten osaan etsiä juuri tiettyyn rattiin sopivan airbagin? http://www.ebay.de/itm/Lenkrad-Original ... 27c3619c4e

Antinontoxic kirjoitti:Ratin vaihto onnistuu kokemattomallakin alle puolessa tunnissa. Mutta jos puhut Joensuun Avain Vaunusta ja Joensuun seudulta olet, niin minä voin tarvittaessa auttaa ratin vaihtamisessa (tai jopa vaihtaa sen).

Ratteja ja airbageja kannattaa metsästää eBaysta. Käytettyjä sport-ratteja saa esim. Saksasta reilulla parilla sadalla eurolla. Siihen sitten tottakai vielä airbag päälle. Vakionopeudensäätimeen tarvitsee asentaa uudet "viikset" ja niitäkin saa käytettynä Saksasta parilla sadalla eurolla. Eli käytettynä sanoisin, että ratti 250eur, viikset 200eur, airbag 250eur, ohjelmointi 50eur = 750eur.

Jos taas haluat välttämättä ostaa uudet ja käyttämättömät osat, niin Saksan varaosaliikkeistä alkuperäisiä varaosia saa huomattavasti Suomen hintoja halvemmalla.
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Jepjep, auton ostaja on kyllä säästänyt väärässä paikassa. Onneksi sentään tajunnut ottaa automaatti-ilmastoinnin. Vaikea etsiä autoa, kun tuntuu, että niissä on joko liikaa ovia (minusta 5-ovinen on rumempi), väärän värinen, väärän hintainen, liikaa ajettu tms. Tässä ei ole muuta vikaa kuin tuo ratti ja vakkarin puute. Lisäksi sporttipenkit olisi kivat, mutta tuntuvat olevan tosi harvinaiset käytetyissä.
xstr kirjoitti: Itse yrittäisin etsiä auton jossa on edes tuo ratti valmiiksi.
Muoviratti on aivan kamalan näkönen " ja pitäisi kieltää lailla " :)
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Airbagin kanssa tulee se "peitelevy". Airbagin tulee olla samannäköinen kuin alla olevassa kuvassa. Samaa airbagia on käytössä ainakin E90 3-sarjassa. Samoin 3-sarjalaisen ratti käy myös ykköseen.

Kuva
Viimeksi muokannut Antinontoxic, 15 Helmi 2012, 16:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Moi! Jos kyseessä on noita LCI lanseerausmaleja, niin ne putkahtivat jälleenmyyjille maahantuojien speksaamina. Ne sisälsivät advantage paketin, muttei juuri muita varusteita. Vakkareita noihin asenneltiin, niin omakustannehinta huollosta automyynnille oli jotain 250 ekkerin hintaa (en löytäny tabista euron merkkiä...).

Itellä oli yks noista 118d mallinen ajoautona jonkin aikaa, jyvät fiilikset ratista huolimatta jäi.
Viimeksi muokannut JiiJii71, 15 Helmi 2012, 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
static
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 18:49

Antinontoxic kirjoitti:Vakionopeudensäätimeen tarvitsee asentaa uudet "viikset" ja niitäkin saa käytettynä Saksasta parilla sadalla eurolla.
Tämä rupesi kiinnostamaan kun omassa autossani ei tätä vakkaria valitettavasti myöskään ole.
Kyseessä on M-Sport malli jossa tietty siis myös M-Sport ratti.

Mitä veikkaat, jos ostan tuollaisen http://www.ebay.de/itm/Steuergerat-Temp ... 384wt_1396" onclick="window.open(this.href);return false; ja menen sen kanssa huoltoliikkeeseen niin saavatko cruisen asennettua vai tarviiko jotain muutakin osaa lisäksi?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

static kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:Vakionopeudensäätimeen tarvitsee asentaa uudet "viikset" ja niitäkin saa käytettynä Saksasta parilla sadalla eurolla.
Tämä rupesi kiinnostamaan kun omassa autossani ei tätä vakkaria valitettavasti myöskään ole.
Kyseessä on M-Sport malli jossa tietty siis myös M-Sport ratti.

Mitä veikkaat, jos ostan tuollaisen http://www.ebay.de/itm/Steuergerat-Temp ... 384wt_1396" onclick="window.open(this.href);return false; ja menen sen kanssa huoltoliikkeeseen niin saavatko cruisen asennettua vai tarviiko jotain muutakin osaa lisäksi?
Tuolla pelkällä viiksisysteemillä pitäisi saada vakkari asennettua, mutta siihen rattipylvään alle pitää ostaa myös uusi muovipala, jossa on aukko tuolle kolmannelle viikselle. Se on myös huomioitava, että jos autossa ei ole ollut vakiona vakionopeudensäädintä niin mittaristoon ei tule minkäänlaista merkintää vakionopeudensäätimen ollessa käytössä. Tämä vaatii uuden mittariston, jossa on kehällä vakionopeudensäätimen merkki. Vakkari toimii kuitenkin ilman uutta mittaristoakin.

Tämän päälle sitten ohjelmointi, jonka hinta riippuu ihan asennuspaikasta.

Edit: Osanumeroiden kanssa kannattaa sitten olla tarkkana, sillä noissa viiksisysteemeissä on eroja jos jonkinlaisia...
Viimeksi muokannut Antinontoxic, 15 Helmi 2012, 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
static
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 18:49

Antinontoxic kirjoitti:
static kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:Vakionopeudensäätimeen tarvitsee asentaa uudet "viikset" ja niitäkin saa käytettynä Saksasta parilla sadalla eurolla.
Tämä rupesi kiinnostamaan kun omassa autossani ei tätä vakkaria valitettavasti myöskään ole.
Kyseessä on M-Sport malli jossa tietty siis myös M-Sport ratti.

Mitä veikkaat, jos ostan tuollaisen http://www.ebay.de/itm/Steuergerat-Temp ... 384wt_1396" onclick="window.open(this.href);return false; ja menen sen kanssa huoltoliikkeeseen niin saavatko cruisen asennettua vai tarviiko jotain muutakin osaa lisäksi?
Tuolla pelkällä viiksisysteemillä pitäisi saada vakkari asennettua, mutta siihen rattipylvään alle pitää ostaa myös uusi muovipala, jossa on aukko tuolle kolmannelle viikselle. Se on myös huomioitava, että jos autossa ei ole ollut vakiona vakionopeudensäädintä niin mittaristoon ei tule minkäänlaista merkintää vakionopeudensäätimen ollessa käytössä. Tämä vaatii uuden mittariston, jossa on kehällä vakionopeudensäätimen merkki. Vakkari toimii kuitenkin ilman uutta mittaristoakin.

Tämän päälle sitten ohjelmointi, jonka hinta riippuu ihan asennuspaikasta.

Edit: Osanumeroiden kanssa kannattaa sitten olla tarkkana, sillä noissa viiksisysteemeissä on eroja jos jonkinlaisia...
Kiitos infosta.
Näin vähän arvioinkin, luulen että opin tulemaan toimeen ilman vakionopeudensäädintäkin :tong:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Saattaa kuulostaa hankalalta, mutta ei se mitään rakettitiedettä ole :) Asennus onnistuu itselläkin, joten liikkeessä ei tarvitse muuta kuin ohjelmoida. Voisin kuvitella, että hinta kaikkineen (osat, postikulut, ohjelmoinnit) jää alle 500eur.
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Antinontoxic kirjoitti:Saattaa kuulostaa hankalalta, mutta ei se mitään rakettitiedettä ole :) Asennus onnistuu itselläkin, joten liikkeessä ei tarvitse muuta kuin ohjelmoida. Voisin kuvitella, että hinta kaikkineen (osat, postikulut, ohjelmoinnit) jää alle 500eur.
Pitäs vaan olla aika pirun varma siitä, että saa oikeat osat, jos ulkomailta tilailee. Mites sitten nuo kaikenlaiset tuning-liikkeet, jotka tuo bemariin sopivia alustasarjoja ja muita härpäkkeitä? Saiskohan jonkun semmosen kautta ratin ja vakkarin asennettuna sopuhintaan?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

termotor kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:Saattaa kuulostaa hankalalta, mutta ei se mitään rakettitiedettä ole :) Asennus onnistuu itselläkin, joten liikkeessä ei tarvitse muuta kuin ohjelmoida. Voisin kuvitella, että hinta kaikkineen (osat, postikulut, ohjelmoinnit) jää alle 500eur.
Pitäs vaan olla aika pirun varma siitä, että saa oikeat osat, jos ulkomailta tilailee. Mites sitten nuo kaikenlaiset tuning-liikkeet, jotka tuo bemariin sopivia alustasarjoja ja muita härpäkkeitä? Saiskohan jonkun semmosen kautta ratin ja vakkarin asennettuna sopuhintaan?
Ei siinä muuta ole kuin katsoo vaikka RealOEM:stä millä osanumerolla se viiksihässäkkä pitää olla. Osanumerot ovat erilaiset jos autossa on esimerkiksi, vakionopeudensäädin, aktiivinen vakionopeudensäädin, ratin lämmitys, monitoimiratti jne...
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Antinontoxic kirjoitti:erkintää vakionopeudensäätimen ollessa käytössä. Tämä vaatii uuden mittariston, jossa on kehällä vakionopeudensäätimen merkki. Vakkari toimii kuitenkin ilman uutta mittaristoakin.
Kun nopeuden asettaa näkyy minulla jälkiasenteisessa nopeus ja merkki, samoin jos muuttaa nopeutta. Onko vielä joku muu valo. Jos on niin,turha. Toi dgitaalinen nopusnäyttölukema on ihan hyödyllinen.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Vain kuutoskoneisissa taitaa olla erilainen mittaristo jossa näkyy asetettu nopeus valona mittarin kehällä.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Semmonen tuli mieleen, että oiskohan mahdollista verhoilluttaa vakio muoviratti nahalla? Ei tartteis sitten uusia bagia. Tuliskohan järkevän näköinen lopputulos?
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Onhan noita verhoilijoita. Googlaa tai kysy esim tuolta: http://www.kxd.fi/gallery2/main.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

xstr kirjoitti:
Antinontoxic kirjoitti:erkintää vakionopeudensäätimen ollessa käytössä. Tämä vaatii uuden mittariston, jossa on kehällä vakionopeudensäätimen merkki. Vakkari toimii kuitenkin ilman uutta mittaristoakin.
Kun nopeuden asettaa näkyy minulla jälkiasenteisessa nopeus ja merkki, samoin jos muuttaa nopeutta. Onko vielä joku muu valo. Jos on niin,turha. Toi dgitaalinen nopusnäyttölukema on ihan hyödyllinen.
Samalla tavalla se näkyy tehdasasenteisissakin, eli näytössä näkyy nopeus ja merkki siitä, että vakionopeudensäädin on kytketty. Näin ainakin 4-koneisissa malleissa. 6-koneisissa voi olla nopeuden näyttö nopeusmittarin kehällä, en tiedä kun ei ole sellaista tullut ajettua..?
Viimeksi muokannut Worm, 25 Helmi 2012, 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dzam
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 21:05
Auto: F20 LCI 116dA -15
Paikkakunta: Helsinki

Eli nyt vielä tyhmälle kysyjälle pieni kooste olisi paikallaan: Jos haluan 116i:hin vakkarinopeudensäätimen jälkiasennettuna, se vaatii vain noi uudet viikset jotka asennetaan ratin "alle"? Pystyykö tähän kuka vaan jolla pysyy ruuvari kädessä ilman, että jotain ohjauksen tai tyynyn suhteen menee pieleen?
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Hemmetti, Schmiedmannilta sanoivat, ettei voi antaa 100% varmuutta, että voiko tuohon autoon lainkaan vaihtaa sitä rattia. Katalogista asiaan ei löytynyt kuulemma valmistenumeron perusteella varmuutta. Kuulemme joskus on tosi outoja yhteensopivuusongelmia noissa ja joutus riskillä ostaa kalliin ratin ja bagin ilman varmuutta siitä, saako niitä asennettua. Sen sijaan alkuperäisen vakkarin asennus ei ole ongelma ja hinta oli jotain 600-700euron välillä töineen. Eli nyt pitää harkita, ruvetako katselee autoa Saksasta.
Vastaa Viestiin