Hifistysprojektia

termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Hifistysprojektia

Viesti Kirjoittaja termotor » 09 Heinä 2012, 20:34

Monen muun lailla totesin 100-sarjalaisen vakioäänentoiston heikoksi. Autossa oli Professional-radio, mutta peruskaiuttimet ilman diskantteja. Päätin aloittaa äänentoiston parannuksen kaiuttimien vaihdolla, joka olikin allekirjoittaneelle useamman päivän projekti. Samalla tuli vaimennettua ovet, mikä vei toki oman aikansa.

Eri kaiutinvaihtoehtoja mietin ja päädyin lopulta helppoon ratkaisuun, eli Ground Zeron BMW:lle räätälöityyn sarjaan. Yllättäen kuitenkin kitin 8" bassot olivatkin Rainbow-merkkiset, kuulemma kuitenkin saman tehtaan tuotantoa ja vastaavanlaiset kuin Ground Zerot. Aloitin homman vaihtamalla bassot penkkien alle, koska kuvittelin sen olevan helpoin tapa lähteä liikkeelle. Olisi ollut suuri houkutus kytkeä penkkien johdot irti ja nostaa koko penkki pihalle asennuksen ajaksi, mutta tein ohjeen mukaan ja ruuvasin vain penkin ruuvit irti ja kääntelin penkkiä tarpeen mukaan pois tieltä (aika hankalaa käytännössä). Orkkisbassot oli helppo poistaa, mutta ongelmia alkoi tulla Rainbown bassojen kanssa tai oikeastaan niiden ritilöiden. Niiden kiinnitystapa oli erilainen kuin Ground Zerolla, eli kun Ground Zeron ritilän kehys tuli ohjeen mukaan elementin päälle, niin Rainbowssa se oli pakko laittaa elementin taakse. Ritilä oli ilmeisesti myös vähän leveämpi ja paksumpi kuin Ground Zeron, joten oli aika hankala saada elementin ruuvit kiinni, orkkisritilä paikoilleen ja penkki kiinni. Lattiamaton pehmusteen sai penkin kiinnityskiskon kohdalta nyrhiä kokonaan pois, jotta penkin sai säädyllisesti kiinni. Meinasin jo laittaa elementit ilman ritilää, mutta vaarana näytti olevan kartion kosketus lattimattoon, joten ritilä oli pakko laittaa.

Ovien kanssa oli sitten omat haasteensa. Purkaminen oli yllättävän helppoa, kiitos Youtubesta löytyneiden erittäin seikkaperäisten ohjeiden. http://www.youtube.com/watch?v=D3pZCyDuvLU Verhousten irrottamiseen hain Motonetista verhoilunirroitustyökalut (noin 10eur), jossa oli viisi erilaista muovista työkalua, jotka olivat ehdottomasti hintansa arvoisia. Ovien vaimennus meni myös vanhasta muistista, vaimennukseen käytin Silent Coat -vaimennusmattoa 20kpl laatikon (85eur). Yhden maton koko on 380x250mm ja nuo riitti juuri mukavasti kahteen oveen. Ovista vaimensin ulkopellin ja paneelin takaosan. Sisempään peltiin laitoin myös muutaman vaimennusmaton palan.

Lähtökohta
Kuva

Vaimennettuna
Kuva

Oviprojektissa haasteeksi muodostui keskiäänisten asiallinen kiinnitys. Ohjeiden mukaan elementit tuli ruuvata suojaritilän kehykseen ja kehys kaiuttimineen orkkispaikkaan. Ongelmaksi muodostui kehyksen veltto rakenne ja jääminen akustiseen oikosulkuun, jos kehyksen ja ovipaneelin väliin ei laittanut tiivistettä. Käytännössä asia tuli testattua kytkemällä ovipaneeliin kiinnitetty kaiutin kotistereoihin. Ilman tiivistystä kaiutin rupesi pitämään sivuääniä jo suhteellisen alhaisella voimakkuudella eikä soinut muutenkaan hyvin. Tiivistyksen jälkeen toisto oli asiallinen. Järkevä olisi kyllä tehnyt uudet asennuskehykset vaikkapa vanerista, mutta luotin tässä kotitestaukseen, että asennus on OK. Jakosuotimen kiinnitin ohjeista poiketen ovipaneelin alareunaan, koska siellä oli paremmin tilaa kuin ohjeen mukaisessa paikassa. Alareunaan suodin mahtoi kotelon kanssa, päällisritilän jätin kuitenkin pois. Suotimen alka joutui vähän saksimaan pois paneelin muovivahvikkeita. Suotimen kiinnitin kuumaliimalla ja lisävarmistukseksi laitoin vielä vähän Sikaflexia.

Kuva

Kasausvaiheessa pelkäsin, että meneekö paneeli vielä ongelmitta paikalleen, kun vaimennusmatot olivat paksuntaneet rakennetta. Ihan hyvin ne kuitenkin menivät. Onnistuin kuitenkin purkuvaiheessa rikkomaan yhden beigen kiinnikkeen, joten piti mennä Avain Vaunuun kyselemään uutta. Heillä oli kuitenkin vain valkoisia ja harmaita kiinnikkeitä. Katalogin mukaan ovissa on kolmea eri väriä olevia kiinnikkeitä, joissa on hyvin identtisestä ulkonäöstä huolimatta jotain eroja. Jouduin kuitenkin tyytymään valkoiseen kiinnikkeeseen (0,55eur) ja sain paneelin paikalleen ihan hyvin silläkin.

Kuva

Lopputulos? Selkeästi orkkista parempi etenkin keski- ja yläpään erottelun osalta. Bassotoisto ei sen sijaan kohentunut varsinaisesti, orkkikset kuulosti äänekkäämmältä, mutta toisaalta ne toistivat keskialueelle asti. Nykyiset on suodatettu paremmin ja alemman keskialueen kumahtelu on poissa. Mankan teho ei vaan riitä oikein tuolle setille, vaan bassopuoli on aika ponnettoman oloinen. Aika paljon riippuu biisistä miltä kuulostaa. Vahvistintehon puutteen lisäksi mietin, että mitenköhän hyvin 8" Rainbow on suunniteltu toimimaan noin pienessä kotelossa. Tilavuutta kun on todella vähän.

Mitä sitten seuraavaksi? Pitäisi varmaan lisätä vahvistin. Helpoin ratkaisu olisi varmaan ISOamp, jonka saa johdoadapterin avulla näppärästi mankkaan kiinni. Asennus olisi helppo jos vaan vahvarille on tilaa jossain keskikonsolissa (Onko joku tutkinut onko siellä ylimääräistä tilaa?). Subbarikin ois jees, mutta se ei riitä yksinään. Vähän myös houkuttelisi vaihtaa koko radio, olisi sitten vahvistimenkin asennus paljon helpompaa. Professional radion aux-liitäntä kun suhisee aika tavalla, en aiemmin huomannut asiaa, mutta uusien kaiuttimien myötä suhina kuuluu aika selvästi.

Millaisia kokemuksia teillä muilla on, koheneeko etupään bassotoisto lisäämällä vahvistin? Miten ootte vahvistimen asentaneet?

Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3743
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hifistysprojektia

Viesti Kirjoittaja Antinontoxic » 09 Heinä 2012, 20:39

Virtuaalinen hatunnosto projektille :drink:

Omalla kokemuksella minin hifistelystä bassotoisto parani huomattavasti kun asensin vahvistimen.

termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Re: Hifistysprojektia

Viesti Kirjoittaja termotor » 10 Heinä 2012, 23:35

Joo, vahvistin on pakko hankkia. Joko 4-kanavainen ISOamp, joka maksaa 250eur johdoadapterin kanssa tai sitten joku muu vahvistin. Jos päätyy muuhun vahvistimeen, niin tulee suuri houkutus korvata koko soitin toisella. En vakiokaiuttimilla huomannut, että aux-liitäntä pitää aikamoista suhinaa. Päivitetyillä kaiuttimilla suhinan kuulee selvästi, vaikka laittoi Iphonen täysille ja kokeili säätää myös soittimen aux-liitännän tasoa.

Netistä muuten huomasin, että jossain Professional-radiossa oli blutooth-yhteys ja näytettiin, miten se toimii. Omastani Professionalista ei tietenkään moista löydy. Olisiko sellainen saatavissa kuitenkin jälkikäteen tuohon radioon vai kannattaako korvata koko soitin paremmalla?

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2775
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: Hifistysprojektia

Viesti Kirjoittaja J1978 » 01 Elo 2012, 19:09

termotor kirjoitti:Joo, vahvistin on pakko hankkia. Joko 4-kanavainen ISOamp, joka maksaa 250eur johdoadapterin kanssa tai sitten joku muu vahvistin. Jos päätyy muuhun vahvistimeen, niin tulee suuri houkutus korvata koko soitin toisella. En vakiokaiuttimilla huomannut, että aux-liitäntä pitää aikamoista suhinaa. Päivitetyillä kaiuttimilla suhinan kuulee selvästi, vaikka laittoi Iphonen täysille ja kokeili säätää myös soittimen aux-liitännän tasoa.

Netistä muuten huomasin, että jossain Professional-radiossa oli blutooth-yhteys ja näytettiin, miten se toimii. Omastani Professionalista ei tietenkään moista löydy. Olisiko sellainen saatavissa kuitenkin jälkikäteen tuohon radioon vai kannattaako korvata koko soitin paremmalla?
Bluetooth oli tehdaslisävaruste enkä oo varma saako sitä tohon mankkaan jälkikäteen. Tuollainen parempi kajarisetti vaatii ehdottomasti vahvarin, että siitä on enempi iloa. Silloin bassot on jo ihan kohtalaisen munakkaat.

Brother
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 10:44

Re: Hifistysprojektia

Viesti Kirjoittaja Brother » 24 Syys 2012, 00:28

Itse päädyin vaihtamaan soittimen pioneerin 2din kosketusnäytölliseen soittimeen ja siirtämään ilmastoinnin paneelin ylemmäksi. Ground zeron kaijuttimet ympäri auton ja vahvistin ja subi takaluukkuun.
Äänentoisto parani aivan älyttömästi.

Suosittelen kaikille joilla ei peukalo ihan keskellä kämmentä. :)

termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Re: Hifistysprojektia

Viesti Kirjoittaja termotor » 20 Touko 2014, 22:56

"Pienen" tauon jälkeen päätin jatkaa hifistysprojektia. Asensin subbarin konttiin kuskin puolen takasiipeen lasikuitukoteloon sekä neljäkanavaisen vahvistimen. Päätin säilyttää Professional-soittimen ja se aiheutti pientä päänvaivaa, kun piti keksiä, mistä ryöstää signaalit vahvistimelle ja miten kytkeä vahvistin alkuperäisiin kaiutinkaapeleihin. Ratkaisu löytyy kuskin ja apumiehen jalkatilasta. Siellä on liittimet, joissa soittimelta tuleva johto haarautuu kahteen osaan, joista toinen menee penkin alle midbassolle ja toinen etuoven kaiuttimille. Netistä sain vähän vinkkiä, mistä liitin löytyy, mutta en löytänyt kunnollista kuvaa ja meni aika kauan etsiessä etenkin kuskin puolelta. Laitan tässä kuvan, jos siitä on jollekulle apua. Kuskin puolella liitin on tulla kynnyskotelon vieressä aika edessä, suurinpiirtein oviaukon etureunan kohdalla (kuvassa siniset johdot, ruskearaidallinen on miinus). Apumiehen puolella se oli lähempänä penkkiä ja helpommin paikallistettavissa.
Käytännössä siis minulta menee nyt tuosta signaali eka konttiin (johto joka tulee soittimelta) ja palaa vahvistimelta toista johtoa pitkin alkuperäisiin kaiutinliittimiin. Laitoin vahvarilta jakosuotimesta jakotaajuudeksi 40 hertsiä, eli matallimmat bassot suodatettu. Lisäksi edessä on ne passiivisuotimet. Takakontin subille laitoin jakotaajuudeksi 40 hertsiä, eli se toistaa vain matalimmat äänet. Homma on vielä vähän kesken, mutta sen verran on jo päässyt testaamaan, että bassotoisto on nyt mideissä jäntevämmän oloinen ja takakontin subista saa matalaa jyrinää riittämiin. Jostain syystä myös diskantti kuulostaa jotenkin hieman terävämmältä. Laitan pari lisäkuvaa, kun homma on valmis. Kuva

Pohjoisen Poika
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Marras 2014, 23:00

Re: Hifistysprojektia

Viesti Kirjoittaja Pohjoisen Poika » 04 Marras 2014, 00:04

Hieno projekti ja dokumentaatio :thup:

jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 877
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d Sport, E46 330Ci avo
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Hifistysprojektia

Viesti Kirjoittaja jaki » 08 Marras 2014, 17:50

termotor kirjoitti: lisäksi mietin, että mitenköhän hyvin 8" Rainbow on suunniteltu toimimaan noin pienessä kotelossa. Tilavuutta kun on todella vähän.
Häh? Vaikka kotelo on pienempi kuin esim E60 (en ole vielä mitannut tilavuutta) on se oka tapauksessa useamman kymmen litraa/kovaääninen.

Eron kyllä valitettavasti huomaa, kun itsellä on E87:ssa L7 ja E61 hifit. Nuo E61:n hifit kuulostaa oikeastaan koko äänialueella erottelevammalta ja basso ulottuu kyllä alemmas ja on erityisesti ihan matalimmalla taajuuksilla erottelevampi. Elementit pitäisi E87:ssa olla paremmat, mutta lopputulos ei.
http://www.jakiltech.fi" Nyt BMW diagnostiikkaa täysin uudella tasolla + F-sarjalaistenkin koodaukset