Kannattaako ohjelmiston päivitys uudempaan muuten vaan?

E81, E82, E87, E88
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Mun 118i kävi juuri sytytyspuolien vaihdossa (takaisinkutsu). Kyselin samalla mahdollisesti ohjelmiston päivityksestä. Kuulemma autolle olisi uudempi ohjelmisto, mutta päivitys maksaisi 115 euroa. Eivät osanneet sanoa, miten vanha nykyinen ohjelmisto on ja mitä mahdollista etua olisi, jos laittaisi uuden. Eli siispä kysynkin, että kannattaako ohjelmiston päivitys ja jos päivitätte ohjelmistoja niin kuinka usein? Jotenkin itse tyhmänä kuvittelin, että huoltoon ikään kuin kuuluisi ohjelmiston päivitys samaan hintaan, mutta ei kuulemma kuulu mihinkään huoltoon, vaan asiakkaan pitää osata asiaa pyytää ja pulittaa se 115eur. En nyt sitten tässä vaiheessa päivittänyt, harkitsen asiaa ja jos sitten päivittäisi öljynvaihdon yhteydessä 4000km päästä.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Itsekin ihmettelin tuota päivitysten maksullisuutta tuolla toisessa ketjussa, sillä kyllä ne minun mielestäni pitäisi kuulua normaaliin huoltoon. On kyllä huonosti ainakin yritetty myydä sinulle tuota ohjelmistoa jos ei osata sanoa kuinka vanha nykyinen ohjelmisto on, eikä edes sitä että mitä hyötyä uudesta lopulta on.

Kai tähänkin käy se vanha sanonta, että sitä mikä ei ole rikki, ei kannata korjata. Mutta mistäs sitä sitä tietää mitä uutta ja hienoa sitä uudella ohjelmalla saisi kun sitä ei osata asiakkaalle kertoa :blink:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Ja eikös näissä päivityksissä ole se riski, että jää jumiin johonkin boksiin, jonka jälkeen ko. boksi on vaihdettava ja ohjelmointi uusiksi?

Itse en kyllä toimivaa lähtisi päivittämään, jos ei sillä päivityksellä saa mitään erityisiä etuja (esim. jotain uusia tarpeellisia ominaisuuksia).
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Mä sanoisin, että kannattaa päivittää. Varsinkin kun tossa sun autossa on tiedossa oleva tyyppivika (sytytyspuolien kuluminen ja satunnainen nykivä käytös). Mulla oli aikaisemmin samanlainen auto mitä sinulla ja siinä ainakin päivitys teki moottorista jotenkin pehmeämmin käyvän oloisen. Samoin päivitys paransi start&stopin toimintaa.

Miltäs auto muuten vaikuttaa uusilla puolilla? Onko moottori pirteämmän oloinen?
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Vaikea sanoa muutoksesta mitään lyhyen koeajolenkin perusteella, kun se selvempi nykiminen oli aika satunnaista. Ainakin se on ennallaan, että nykäisee, kun ajelee ensiksi tasakaasulla ja sit painaa enemmän kaasua. Mut se lienee se ns. moottorin ominaisuus. Pirteydessä tai muussa käytöksessä en huomaa eroa. Pitäsköhän se softa sit kuitenkin päivittää...

Millä tavalla se start stopin toiminta parani? Piristyikö sulla kulkupuoli päivityksellä vai millaiseksi kuvailisit muutosta? Mä koeajoin huhtikuussa 116i:n, taisi olla vm 2010 2-litrainen ja se kulki minusta paremmin, vaikka on 20 heppaa vähempi tehoa.Tai sitten muistikuvat teettää tepposet. Joka tapauksessa olen koeajanut joskus 1.6l mallin, joka oli aika tehottoman tuntuinen ja tuo 2-litrainen versio tuntui samasta hevosvoimamäärästä huolimatta paljon pirteämmältä. Ja tietysti kuvittelin, että 118i on vielä siitä vähän pirteämpi.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Aikaisemmalla softalla star&stop oli joskus arpomista, eli ihan kuin auto ei olisi osannut päättää pitääkö moottori sammuttaa vai ei. Käytännössä saattoi käydä niin, että samalla hetkellä kun moottori sammui niin se päätti käynnistyä uudestaan ja silloin tyhjäkäynti seilasi ehkä sekunnin verran. Päivityksen jälkeen ei mitään tuollaista tapahtunut. Toisaalta nyt kun tarkemmin muistelen niin vaihdoin samoihin aikoihin nokka-akselin anturin uuteen joten sekin saattoi olla se korjaava tekijä.

Ja kyllä se moottori hieman pirteämmältä tuntui päivityksen jälkeen mutta vain sen verran, että parannus saattoi olla korvienkin välissä. Mutta ei se ainakaan laiskemmaksi muuttunut.

Valitettavasti BMW ei suostu paljastamaan mitä kussakin ohjelmapäivityksessä on korjattu. Olisi aika mielenkiintoista tietää.
termotor
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 15 Helmi 2012, 14:23

Mulla ei ole ollut tuollaista ongelmaa start stopin kanssa. Joskus auto käynnistyy itsekseen vähän ajan kuluttua, mutta on voinut johtua esimerkiksi ilmastoinnin tarpeista tms. Ihan hyvin on siis start stop toiminut.

Tuo on kyllä outoa, kun ei anneta mitään tietoja, mitä päivityksellä korjataan. Kyllähän esimerkiksi tietokoneissa ja puhelimissa kerrotaan, mitä päivitykset korjaavat ja lisäksi päivitykset ovat ilmaisia.

Vaikuttiko päivitys kulutukseen? Oman auton kulutukseen olen ihan tyytyväinen, ainakin jos ajotietokoneen näyttöön on luottamista. Maantieajossa kulutus on ollut matkan pituudesta, vauhdista ja ajotavasta riippuen 5,4-6,5l/100km. Kerran, kun oli erittäin kiire ja ajokiire ns. pyrkivä sekä paljon painoa kyydissä menovettä meni 7,5l/100km. Toisaalta tiruutusennätys 80km/h ilman yhtään ohitusta on 4,7l/100km. Tämä kulutus on mitattu muutaman kymmenen kilometrin matkalle eikä sinä aikana pysähdytty kertaakaan. Kaupungissa tuntuu taas helposti menevän 8l/100km, lyhyellä matkalla vain taivas tuntuu olevan kulutuksen kattona :)
Convertible
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.

Mulla auttoi softapäivitys nykimiseen, ei niinkään puolat.
Vastaa Viestiin