Jakoketju

E81, E82, E87, E88
pepsimax
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Elo 2012, 12:14

Moi,

Pieni alustus; autoni on 116i vm 2007, ajettu vähän yli 70 000km. Ostettu yksityiseltä, ketä puolestaan osti auton autoliikkeestä. Huollettu merkkiliikkeissä.

Tapahtui tällaista: Paikalla ollessani auto alkoi yhtäkkiä heijaamaan ja hetken kuluttua loppui. Ajoin hetken matkaa ja auto alkoi nykimään. Ajoin auton parkkiin ja auto hinattiin merkkiliikkeeseen. Alustavasti selvisi, että jakoketju on huoltamon mukaan kummallisesti löystynyt. Se, että onko moottorissa tapahtunut vaurioita jäi vielä selvittämättä, koska kokeillaan ensin auttaisiko pelkkä jakoketjun vaihtaminen. (Käsittääkseni jakoketjun pitäisi olla huoltovapaa osa???)
Jos olen oikein ymmärtänyt (tutkinut nettiä) niin juuri tässä 1-sarjan mallissa ja tässä vuosimallissa on ollut ongelmia jakoketjun kiristimen kanssa.
Nyt kun autoni on bmw-merkkiliikkeessä, he kertoivat, että tämä kiristin on vaihdettu uudempaan aikaisemman auton omistajan aikana. Huoltokirjasta en löytänyt kohtaa missä näin olisi tapahtunut.

Kysymykseni kuuluukin:
Löytyykö teidän muiden huoltokirjoista merkintää tästä kiristimen vaihdosta?
Ja onko vika ollut niin yleinen, että bmw on lähettänyt jokaiselle kyseisen auton omistajalle korjaustakuukirjeen kotiin ja kiristin vaihdettu uudempaan?

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa jakoketjun kanssa?
Oletteko joutunut itse kustantamaan kaiken?

Ihmetyttää vain kovin kun auto on 5v vanha ja mittarissa 70tkm ja jakoketju löystyy. Pitääkö vain uskoa että kyseinen osa on kuluva ja kiltisti maksaa mitä eteen tulee?

Asiallisia mielipiteitä ja kommentteja odotellen,

"hieman kiukkuinen" bemari omistaja
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

On ihan normaali käytäntö, ettei kaikkia autolle suoritettuja operaatioita merkata huoltokirjaan vaan sinne laitetaan ainoastaan määräaikaishuollot.
Convertible
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.

pepsimax kirjoitti:Moi,

Pieni alustus; autoni on 116i vm 2007, ajettu vähän yli 70 000km. Ostettu yksityiseltä, ketä puolestaan osti auton autoliikkeestä. Huollettu merkkiliikkeissä.

Tapahtui tällaista: Paikalla ollessani auto alkoi yhtäkkiä heijaamaan ja hetken kuluttua loppui. Ajoin hetken matkaa ja auto alkoi nykimään. Ajoin auton parkkiin ja auto hinattiin merkkiliikkeeseen. Alustavasti selvisi, että jakoketju on huoltamon mukaan kummallisesti löystynyt. Se, että onko moottorissa tapahtunut vaurioita jäi vielä selvittämättä, koska kokeillaan ensin auttaisiko pelkkä jakoketjun vaihtaminen. (Käsittääkseni jakoketjun pitäisi olla huoltovapaa osa???)
Jos olen oikein ymmärtänyt (tutkinut nettiä) niin juuri tässä 1-sarjan mallissa ja tässä vuosimallissa on ollut ongelmia jakoketjun kiristimen kanssa.
Nyt kun autoni on bmw-merkkiliikkeessä, he kertoivat, että tämä kiristin on vaihdettu uudempaan aikaisemman auton omistajan aikana. Huoltokirjasta en löytänyt kohtaa missä näin olisi tapahtunut.

Kysymykseni kuuluukin:
Löytyykö teidän muiden huoltokirjoista merkintää tästä kiristimen vaihdosta?
Ja onko vika ollut niin yleinen, että bmw on lähettänyt jokaiselle kyseisen auton omistajalle korjaustakuukirjeen kotiin ja kiristin vaihdettu uudempaan?

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa jakoketjun kanssa?
Oletteko joutunut itse kustantamaan kaiken?

Ihmetyttää vain kovin kun auto on 5v vanha ja mittarissa 70tkm ja jakoketju löystyy. Pitääkö vain uskoa että kyseinen osa on kuluva ja kiltisti maksaa mitä eteen tulee?

Asiallisia mielipiteitä ja kommentteja odotellen,

"hieman kiukkuinen" bemari omistaja
Lue toi

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;

ainakin sivulla 7 olen kirjoittanut tuosta ketjuongelmasta. Halpa korjata ennen kun hyppää, muutoin on äkkiä 1000€ remppa.

Sinun kohdalla ketju on kyllä voinut venyä jo edellisen omistajan aikana tai löysä ketju on rikkonut jonkin korvakkeen.

Minulla meni jako sekaisn, mutta auto kyllä toimi aina. Minun oli pakko vaihtaa se koko iso muovi härpäke ja iso kasa rullia yms ohjureita, kun löysä ketju oli tehnyt tuhojaan. Eli pelkällä uuden mallisella kiristimellä ei voitu enää pelastaa.
BoostA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Elo 2013, 12:53

Moi,

mullahan kävi siis nyt aivan samoin. Kustannusarvio 2-4 tonnia. Mitä v****a. Ketju kuulemma venyy, ihan normaalila, niinkuin polkupyörässäkin. Ketjua kuitenkin myydään huoltovapaana ja vaihtoväli luokkaa 300 000km. Mun autolla ajettu nyt n.110 000km. Kaikki huollot Laakkosella. Eiköhän tollanen pitäis huomata huolloissakin.

No joo.. miten asiasi kanssa loppujen lopuksi meneteltiin? Tuliko merkki vastaan?

t. aivan kypsä
pepsimax
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Elo 2012, 12:14

Terve,

Olin jo unohtanut koko tämän ketjun, ellei vastausta olisi tullut sähköpostiini. Hyvä kun tuli niin pääsen vastaamaan sinulle. Kerron tässä pähkinänkuoressa...eli siis tämän paskamaisen "onnettomuuden" jälkeen selvisi, että autostani oli mennyt (en tosiaan ymmärrä autoista yhtään mitään, joten seuraavassa tekstissäni saattaa olla virheitä, kun en ihan tarkkaan muista miten ne lauseet meni)...eli nokka-akseli murtui, mäntä ja venttiili kohtasivat...olisiko ollut jotain muutakin? Mutta kuitenkin, muuta ei ollut tehtävissä kuin tilata uusi moottori. Minulle sanottiin, että "onni on minun puolellani" kun moottorit ovat tähän malliin suht edullisia. Koko remppa tuli maksamaan 3400,-

Otin tottakai kuluttaja-asiamieheen yhteyttä, lähetin oikein kirjeen liitteineen päivineen menemään, mutta vastaus oli tyly: olet ostanut tuotteen toiselta kuluttajalta, etkä liikkeestä, joten tässä tapauksessa minulla ei ole kuluttajasuojaa. Siellä toisessa päässä oli kuitenkin fiksu lakimies ja hän oli puolellani asiassa. Hän kertoi, että tottakai minä en ole se lopullinen maksaja vaan BMW maahantuoja. Mutta minun olisi pitänyt ensin lähteä tivaamaan rahaani edelliseltä omistajalta ja hänen puolestaan bemarilta. Tie olisi ollut pitkä ja kivikkoinen, joten päätin maksaa itse koko paskan ja tyytyä kohtalooni. Sanotaanko näin, että oma elämäntilanteeni ja energiatasoni ei riittänyt siihen sotaan. Nyt kun luin meilisi, tuli kyllä kieltämättä sellainen sotajalka fiilis, kun meitä on jo kaksi. Ei v...u, ei sinunkaan autollasi ole paljoakaan ajettu...
Millainen remppa sinun autoosi ollaan tekemässä? Selviätkö pelkällä uuden jakoketjun ostamisella (muistaakseni sen hinta olisi ollut noin 1000e)? Eräs tuttuni samalta paikkakunnalta kuin minä, omistaa samanlaisen biilin ja hän selvisi pelkällä jakoketjun vaihdoksella (maksoi itse). Pistää vain mietityttämään, että, jos on jakokiristin vaihdettu uuteen (käsittääkseni meni huoltotakuuseen???) niin miksi huoltovapaa osa (jakoketju) voi mennä näin monessa pirssissä. Missä vika?

Silloin kun tämä kaikki tapahtui niin olin niin täynnä vihaa että soitin tosiaan sinne kuluttajasuojaan ja lähettelin kirjeitä (olisiko ollut kuluttajariitalautakuntaan?) ja valitin BMW huollossa kohtaloani, että puolestaan BMW maahantuojalta joku tosi fiksu soitti minulle. Mutta oli aivan aseeton. Hän voitti minut autotietämyksellään 100-0. Lopputulos: BMW maahantuonti tuli moottorin hinnassa vastaan (vähän). Sain kuulemma sen hyvään hintaan...
Lopuksi minulle sanottiin, että "hei, nyt sinulla on auto jossa on uusi moottori! Sillä ei vielä ole ajettu paljon mitään!" Voi v....u sentään ajattelin. Just joo, mulla oli auto mikä tuli maksamaan minulle ostohinnan + uuden moottorin. Tällä hetkellä yritänkin päästä siitä eroon...

Olisi kiva kuulla mikä sinun autossasi oli vikana ja tuliko maksamaan yhtä paljon kuin meikäläisen.

terv. BMW 116i rules ;)
BoostA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Elo 2013, 12:53

Noniin,

nyt on auto taas kasassa. Laskun loppusumma n.2000€. Morjens!

BMW suomi sönköttää samaa paskaa, ettei heillä ole mitään vastuuta mistään. Jos auto ei ole ostettu heiltä suoraan, niin pesevät he paskaset kätensä kaikesta. Tämäkin yksilö huollettu Laakksella joka kerta! Ei mitään vaikutusta. Tämä ei myöskään ole kuulemma mikään good will korjaus. Mikä vitun GOOD WILL!! Haloo, ketjun pitäisi kestää koko moottorin käyttöikä n.300000km. Aivan perseestä koko paikka. Hyi helvetti.

MUTTA jotain POSITIIVISTA haluan nostaa esille, joka ei millään tavalla kyllä koske bmw suomea tai laakkosta. VAIHTO PLUS ketju, josta autoni ostin yli vuosi sitten! kantoi uskomattoman suoraselkäisesti vastuun ja maksoi jopa yli puolet korjauskustannuksista. Tätä autokauppaa voin siis suositella. Saattoi olla viimeinen bmw jonka ostan tai ainakin huollatan kalliisti laakkosella. Harmi että suomen maahantuonnin asiakaspalvelu ei ole kansainvälisellä tasolla ja pilaa päämiehen maineen!

Hyvää talvenodotusta kaikille!
timory
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Elo 2013, 11:54

Hei. Ikävä kyllä saman tyyppiset on ongelmat kuin muillakin tähän viestiketjuun kirjoittaneilla. 5 v vanha E91, (318i vm 2008), säännöllisesti merkkihuollossa huollettu, vaihdettavaa ja korjattavaa riittää NOX-anturista jakopään ketjuun (kuulemma venynyt), laahaimiin, puoliin ja muihin konepuolen laitteisiin, mittarissa vasta 84000km. Näihin ihan puun takaa tulleisiin vikadiagnostiikkatarpeisiin ja korjauksiin mennyt jo noin 3000 euroa. Jännittävää ennakoida, mikä vikavalo mittaristoon tulee milloinkin ja minkä hintaista korjausta se merkitsee.
Pidin BMW:tä premium-merkkinä, mutta premiumlaatua löytyy paremmin muualta ja jopa halvemmalla. Ei millään muotoa noilla kilometreillä pitäisi olla laadukkaaksi mielletyssä autossa noin paljon vikoja ja vieläpä noin kalliita korjauskustannuksia. Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia tai parempi tuuri, minä vaihdan auton merkkiä viikon sisällä. Kiitokset keskustelupalstan ylläpitäjille ja monille kirjoittajille. Hyvää syksyä!
Sörsselssön
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 08 Kesä 2017, 17:42

Lainataanpa samaa ketjua, kun nyt omankin E87:n (118i -08) jakoketju ilmeisesti on venähtänyt siihen malliin, että suosittelivat merkkihuollosta välttämään ajoa ennen kuin ketju on vaihdettu, uumoilivat noin tonnin remppaa kun ei muuta vissiin vielä ole porsinut...

Autolla ajettu 150k km, pidin jakoketjua jokseenkin huoltovapaana vermeenä mutta... Nämä ilmeisesti on kuitenkin kuluvia osia joiden remppa pitää maksella kiltisti itse? Auto ostettu Laakkoselta pari vuotta sitten n. 120k km mittarissa, piti olla huollettu peli (ja varmasti silloin olikin...)

Nykyisessä kaupungissa ei Laakkosta ole, joten en saanu samaan liikkeeseen tätä ihmeteltäväksi, harmi vain.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Liike vastaa 6kk ostosta ja maahantuoja noin 200 tkm asti ENSIMMÄISELLE omistajalle. Eli sinun tapauksessasi todennäköisesti joudut maksumieheksi. Mutta halvalla pääset kun ei vielä ole porsinut, olisi voinut olla 3000€-5000€ laskukin...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
lerppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 15:07
Auto: BMW F48 X1 xDrive25e '21
BMW F31 320i xDrive '18

Näm Bimmerin ketjunvenytykset tietty tuttua kauraa, mutta mahtaako forumin tietäjillä olla käsitystä miten lienee tälle ilmiölle herkkyyttä N46B20OI moottorissa? Tuollainen kun 1-sarjan kuorissa pihaan ilmestyi...
Jake47
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Joulu 2016, 14:20

Moi,

Onko näihin jakoketjuongelmiin mitään ennakointimahdollisuutta? Mietin tässä 118:n(E87) yli 200tkm ajetun 2,0 dieselin hankintaa ja mietityttää tämä ongelma, kun korjaus voi pahimmillaan maksaa puolet auton hinnasta. Voiko jollain tarkistaa helposti ketjun kunnon ennen ostoa? PAljonko arviolta se kiristimen ja ketjun vaihto maksaa? Kiitos avusta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jake47 kirjoitti:Moi,

Onko näihin jakoketjuongelmiin mitään ennakointimahdollisuutta? Mietin tässä 118:n(E87) yli 200tkm ajetun 2,0 dieselin hankintaa ja mietityttää tämä ongelma, kun korjaus voi pahimmillaan maksaa puolet auton hinnasta. Voiko jollain tarkistaa helposti ketjun kunnon ennen ostoa? PAljonko arviolta se kiristimen ja ketjun vaihto maksaa? Kiitos avusta.
Merkkihuolloilla on työkalut kuunnellla ketju ja/tai mitata ketku venymisen varalta. Eli vie merkkiuoltoon autokandidaatti ja selvitä tuo.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin