Käytin auton (118i vm 2008) öljynvaihdossa ja pyysin lukemaan samalla mahdolliset vikakoodit. Ajotietokone ei ollut ilmoitellut mistään vioista. Vikakoodeja löytyi kuitenkin 3kpl, ihan viime viikolla tulleita.
Code 3070 DME: Cylinder equalization via irregular running, cylinder 1 (km 120584)
Code 30EA DME: DENox catalytic converter, sulphurized (km 120672)
Code 2EF7 DME: Map thermostat, activation (km 120784)
Autolla nyt ajettu 120790km. Huollossa sanoivat, että muut koodit voivat olla ensimmäisen vikailmoituksen seurauksia ja vikojen jäljittämiseen menee helposti tunti aikaa (eli 90euroa). Mahdollista on myös, että ovat ihan harhailmoituksia, jolloin maksaa ihan tyhjästä. Mitä tekisitte, jatkaisitteko ajoa toistaiseksi, kun ei ihmeempiä oireita ole vai alkaisitteko heti korjauttaa? Ainoa asia, minkä olen huomannut on moottorin ajoittainen epätasaisen oloinen käynti kylmänä. Hieman lämmettyään kone käy ja toimii normaalin oloisesti.
Miten toimisitte näiden vikakoodien kanssa?
Moi,termotor kirjoitti:Käytin auton (118i vm 2008) öljynvaihdossa ja pyysin lukemaan samalla mahdolliset vikakoodit. Ajotietokone ei ollut ilmoitellut mistään vioista. Vikakoodeja löytyi kuitenkin 3kpl, ihan viime viikolla tulleita.
Code 3070 DME: Cylinder equalization via irregular running, cylinder 1 (km 120584)
Code 30EA DME: DENox catalytic converter, sulphurized (km 120672)
Code 2EF7 DME: Map thermostat, activation (km 120784)
Autolla nyt ajettu 120790km. Huollossa sanoivat, että muut koodit voivat olla ensimmäisen vikailmoituksen seurauksia ja vikojen jäljittämiseen menee helposti tunti aikaa (eli 90euroa). Mahdollista on myös, että ovat ihan harhailmoituksia, jolloin maksaa ihan tyhjästä. Mitä tekisitte, jatkaisitteko ajoa toistaiseksi, kun ei ihmeempiä oireita ole vai alkaisitteko heti korjauttaa? Ainoa asia, minkä olen huomannut on moottorin ajoittainen epätasaisen oloinen käynti kylmänä. Hieman lämmettyään kone käy ja toimii normaalin oloisesti.
Olisivatko ne takuukorjauksen aiheuttamia oireita? Kannattaisi nollata ne vikakoodit ja katsoa ajan kuluessa toistuvatko ne, ellei niin taitaa olla vain harhailmoituksia.
- - -
Tuo nollaus ei onnistune muuten kuin merkkiliikkeessä setelitukkoa heiluttamalla?E81 kirjoitti:Nollaa ja katso tuleeko takaisin.
Voiko samat vikailmoitukset tulla järjestelmään useita kertoja eri kilometrimäärille? Vai onko niin, että kerran tullut vikailmoitus ei uusiudu, ellei järjestelmää nollaa? Eli vaatiko välttämättä sen nollauksen, jos haluan saada selville, tuleeko vikailmoitukset uudelleen?
Ei merkkiliikkeeseen asti tarvii mennä, riittää kun jollakin BMW-kaverilla lähellä kotiseutuasi on vikakoodilukulaitteet, niin niillä voi nollata koodit. Kannattaa kuitenkin ensin printata ne nykyiset vikakoodit muistiin, voi olla että merkkiliike vaatii jotain korjatakseen vikaa.termotor kirjoitti:Tuo nollaus ei onnistune muuten kuin merkkiliikkeessä setelitukkoa heiluttamalla?E81 kirjoitti:Nollaa ja katso tuleeko takaisin.
Voiko samat vikailmoitukset tulla järjestelmään useita kertoja eri kilometrimäärille? Vai onko niin, että kerran tullut vikailmoitus ei uusiudu, ellei järjestelmää nollaa? Eli vaatiko välttämättä sen nollauksen, jos haluan saada selville, tuleeko vikailmoitukset uudelleen?
Vikailmoitus ei uusiudu, jos ymmärsin oikein. Esim E60:ssä oli akkuongelmia (heikko varaustaso) viimeisen puolen vuoden aikana, vasta toissapäivänä vein vikakoodilukuun, siinä näkyi että akkuongelma alkoi 85tkm kohdalla vaikka nyt ajettu 102tkm ja herjaa edelleen. Vikakoodi ei siis uusiutunut vastaamaan oikeaa km-määrää.
- - -
Itse en tekisi yhtään mitään, jos vikakoodi on aktiivinen niin silloin syttyy kyseisen järjestelmän merkkivalo ja silloin tietysti pitää lyödä testerin piuhat kiinni. Ei-aktiivista vikakoodeista ei ole mitään haittaa, ja niitä tulee joka rihneeseen milloin mistäkin.
Oukkei, eli jatkan ajoa, jos kojetauluun ei varoituksia tule ja auto pelaa muuten normaalisti. Kiitoksia! Jos Joensuun suunnalla ois jollakulla se vikakoodien nollausmahdollisuus, niin saapi ottaa yhteyttä :-)Mää kirjoitti:Itse en tekisi yhtään mitään, jos vikakoodi on aktiivinen niin silloin syttyy kyseisen järjestelmän merkkivalo ja silloin tietysti pitää lyödä testerin piuhat kiinni. Ei-aktiivista vikakoodeista ei ole mitään haittaa, ja niitä tulee joka rihneeseen milloin mistäkin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 45
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:52
- Auto: E87 120i M sport
E87 118i
E30 M3
E30 M3 Cab.
Ei noista kannata olla huolissaan, ihan normaaleja ilmoja..