120d vai 118d ?

E81, E82, E87, E88
weedee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Syys 2012, 12:00

Aikomus hakea Saksasta merkkiliikkeestä jompi kumpi noista. Vuosimalli 2009 tai uudempi.

Vaihtoehdot minun budjetilla ovat:

120d karvalakkimalli ilman sporttipenkkejä, Xenoneita, cruisea...
118d lähes kaikilla herkuilla

Arvostan lisätehoja paljon, mutta 118d saisi paljon paremmilla varusteilla ja ehkä vuoden pari uudempana kuin 120d. Eikä väännössä ole eroa kuin "vain" 50Nm. Tunteeko tuon lisätehon tai sen puuttumisen selvästi?

Kumpi kannattaa ostaa? Kumpaan itse päädyit ja miksi?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!!
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

Onko noiden mallien välinen tehoero ainoastaan ohjelmallinen?

Jos on, niin helpostihan tehoa saa jälkikäteen lisää.
weedee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Syys 2012, 12:00

Itselle tulee mieleen että jos se olisi noin helppoa, niin kaikkihan ostaisivat vain 118d ja lastuttaisivat jälkikäteen :)

Joo on ilmeisesti sama kone.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Käsittääkseni turbo on hieman järeämpi 120d:ssä. Oonkohan bongannut tän tiedon joltain toiselta bmw foorumilta.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Myös suuttimissa (solenoidi/pietzo), ruiskutuspaineissa (max 1600/1800 bar) ja välijäähdyttimissä on eroa.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

177hv 2.0d koneessa on ilmennyt jonkin verran jakoketjun venymisiä/katkeamisia. Kallis projekti jos kohdalle sattuu. En tiedä koskeeko tämä 143hv 1.8d konetta, toivottavasti ei.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

///Marko kirjoitti:177hv 2.0d koneessa on ilmennyt jonkin verran jakoketjun venymisiä/katkeamisia. Kallis projekti jos kohdalle sattuu. En tiedä koskeeko tämä 143hv 1.8d konetta, toivottavasti ei.
Piste pois! Tuollaista 1.8d konetta ei ole. 143 hv 18d kone on siis 2.0d
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Koeajoin Suomessa 118d ennenkuin sain oman 120d:ni Saksasta.

Pääerona 120d tuntuu kauttaaltaan pirteämmältä. Paperilla ns. ajokierroksilla voi 18d olla lähellä 20d:tä, mutta ajotuntuma on erilainen. Molemmat oli manuaaleja mitkä ajoin, 118 oli 120tkm ja 120 141tkm.

Molemmissa on sama N47D20 kone, eri polttoainejärjestelmän osat, eli lastuttamalla et saa teoriassa samaa konetta, paperille samat huipputehot ja -väännöt kylläkin. Jos parjaa N47D20:n jakopääongelmia niin käsitykseni mukaan vuodesta 2009 eteenpäin ongelmat ovat jo korjattu.

Muitakin pieniä eroja tietty on, esim 120d:ssä on lisäksi hieman isommat jarrulevyt. Käytännössä näkyviä eroja ei ole.

Voin suositella lämpimästä ottamaan 20d. Olin tottunut ajelemaan suht pirteällä Mk6 Golfilla (180hp TSI DSG), ja oma 20d suoriutuu kaupunkiroplauksista yhtä hienosti. :)
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

xstr kirjoitti: Piste pois! Tuollaista 1.8d konetta ei ole. 143 hv 18d kone on siis 2.0d
Niin on, my bad. :de: Olen ajanut tuhansia kilometrejä kummallakin 2.0d koneella 3-sarjalaisessa ja ottaisin kumman tahansa. Enemmän antaisin painoarvoa auton (M-sport ym.) varusteille.
brallavinten
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Loka 2012, 20:01

118 d toimii hyvin, ellet laita painoa 120 d:n reippaammalle ohituskiihtyvyydelle. Vaihdoin vm. 2008 118 d:n vuosi sitten vm 2009 120 d:hen ja yllätyin siitä, että maantiekulutus jopa laski! Jos ajat paljon kaupungissa 118 d menee pienemmällä kulutuksella. Jos lastutat 120d:n saat 123d:n tehot eli rapiat 205 hv!
Avatar
Martin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 155
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 17:39

Minulle ovat riittäneet hyvin 118d:n ominaisuudet - kiihtyy kuin raketti ja kulutus on tankillinen toisensa jälkeen alle viiden litran. Ajelin 200 kilometrin matkan maantieajoa ja ajotietokone näytti kulutuslukemaksi 3,8 litraa sataa kilometriä kohti. Tehokkaampi versio (120d Coupe) jäi kauppaan, koska se oli minusta liian kallis 118d:hen verrattuna. :wassat:
weedee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Syys 2012, 12:00

ollibeib kirjoitti:Koeajoin Suomessa 118d ennenkuin sain oman 120d:ni Saksasta.

Pääerona 120d tuntuu kauttaaltaan pirteämmältä. Paperilla ns. ajokierroksilla voi 18d olla lähellä 20d:tä, mutta ajotuntuma on erilainen. Molemmat oli manuaaleja mitkä ajoin, 118 oli 120tkm ja 120 141tkm.

Molemmissa on sama N47D20 kone, eri polttoainejärjestelmän osat, eli lastuttamalla et saa teoriassa samaa konetta, paperille samat huipputehot ja -väännöt kylläkin. Jos parjaa N47D20:n jakopääongelmia niin käsitykseni mukaan vuodesta 2009 eteenpäin ongelmat ovat jo korjattu.

Muitakin pieniä eroja tietty on, esim 120d:ssä on lisäksi hieman isommat jarrulevyt. Käytännössä näkyviä eroja ei ole.

Voin suositella lämpimästä ottamaan 20d. Olin tottunut ajelemaan suht pirteällä Mk6 Golfilla (180hp TSI DSG), ja oma 20d suoriutuu kaupunkiroplauksista yhtä hienosti. :)
Kävin sitten hakemassa Saksasta 120d:n. Ei ole hetkeäkään kaduttanut :) Auto menee ensiviikolla imusarjan läppien poistoon.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

weedee kirjoitti:
ollibeib kirjoitti:Koeajoin Suomessa 118d ennenkuin sain oman 120d:ni Saksasta.

Pääerona 120d tuntuu kauttaaltaan pirteämmältä. Paperilla ns. ajokierroksilla voi 18d olla lähellä 20d:tä, mutta ajotuntuma on erilainen. Molemmat oli manuaaleja mitkä ajoin, 118 oli 120tkm ja 120 141tkm.

Molemmissa on sama N47D20 kone, eri polttoainejärjestelmän osat, eli lastuttamalla et saa teoriassa samaa konetta, paperille samat huipputehot ja -väännöt kylläkin. Jos parjaa N47D20:n jakopääongelmia niin käsitykseni mukaan vuodesta 2009 eteenpäin ongelmat ovat jo korjattu.

Muitakin pieniä eroja tietty on, esim 120d:ssä on lisäksi hieman isommat jarrulevyt. Käytännössä näkyviä eroja ei ole.

Voin suositella lämpimästä ottamaan 20d. Olin tottunut ajelemaan suht pirteällä Mk6 Golfilla (180hp TSI DSG), ja oma 20d suoriutuu kaupunkiroplauksista yhtä hienosti. :)
Kävin sitten hakemassa Saksasta 120d:n. Ei ole hetkeäkään kaduttanut :) Auto menee ensiviikolla imusarjan läppien poistoon.
Onnea! :thuup:

Jos autosi on uudemmalla N47 koneella,niin imusarjan läpistä on turha huolestua. Pelkkää rahan haaskausta poistattaa niitä, kun ei ole mitään faktaa, että uudemmissakin koneissa tämä vanha läppäongelma.
- - -
Vastaa Viestiin