Pakkasella uliseva lämppärin moottori
Tuolla oli ainakin E90 malliin yksinkertaisen tuntuinen korjausohje (viimeinen viesti):
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... ori#p42903" onclick="window.open(this.href);return false;
En tosin tiedä onko 1-sarjalaisessa samanlainen puhaltimen sijoitus, mutta kannattanee kurkistaa.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... ori#p42903" onclick="window.open(this.href);return false;
En tosin tiedä onko 1-sarjalaisessa samanlainen puhaltimen sijoitus, mutta kannattanee kurkistaa.
Mulla ulisi ja sitten yksi, kaunis, KYLMÄ aamu ei enää pyörinytkään. Laakeri kai hirtti. Uusi moottori Laakkosella 170e plus työt toinen mokoma. Kannattaa korjata ennen ku hajoo lopullisesti... Talvella nimittäin ajot loppuu siihen ku huurustuu.
Vanha ketju, mutta pakko kommentoida. Aika kalliit työveloitukset, jos vartin hommasta otetaan 170e.
Omassa autossani lämmityslaitteen moottori rupesi ulisemaan kylmillä keleillä, kunnes pari päivää sitten lakkasi kokonaan pyörimästä. Sitten suorinta tietä kotiin ja moottori irti; käsin pyörittämällä oli todella jäykkä ja liikkui nykimällä. Pienellä herkistelyllä lähti taas pyörimään - ehkä sillä olisi vielä jonkin aikaa pärjännyt, mutta koska ajan jatkuvasti pitkää matkaa, päätin etten halua jäädä lasit ummessa johonkin välille, ja ostin uuden moottorin.
Vanhan taidan purkaa ja tutkia mikä sitä vaivaa; uskoisin, että ei ihmeitä tarvitse tehdä, että saa vielä käyttökelpoisen - ja onhan siinä vastusyksikkökin täysin kunnossa.
Vaihtoon tarvittavat välineet; T20 torx-meisseli, lamppu, mahdollisesti joku koukku tms.
1. hanskalokeron alta kaksi ruuvia auki, jolloin kojelaudan alapuolen paneelin saa irti
2. mene selälleen jalkatilaan ja ota jalkatilan ilmasuuttimen toisesta päästä kiinni ja vedä muutama sentti alaspäin (putki jää edelleen kiinni keskikonsolin puolelta)
3. ota moottoriin kiinnitetystä vastusyksiköstä auton johtosarjaan menevä liitin irti (jätä se toinen paikalleen)
4. vedä moottorin etureunasta löytyvää pitkää lukituskieltä alaspäin, jolloin moottori lähtee pienellä pyöräytyksellä irti
Ilmaputken voi ottaa kokonaan irti, jos haluaa enemmän tilaa. Ainakin omassa autossani putki oli todella tiukasti kiinni keskikonsolin puolelta, ja alkoi tuntua siltä, että jos onnistun saamaan sen irti, paikalleenlaitto voi olla vieläkin vaikeampaa. Mutta kuten sanottua, riittää, että putki on toisesta päästä irti, jolloin moottorin saa ujutettua paikaltaan/paikalleen.
Itse vedin lukituskieltä sormella, mutta jonkinlainen koukkutyökalu tai 90 asteen mutka voi olla kätevämpi. Kieli menee hyvin helposti poikki, jos vetää vähänkin liian pitkälle.
Ennen moottorin irroitusta kannattaa katsoa lukituskielen paikkaa; siinä näkyy pitkä viiste, jonka alapäässä on stoppari. Pyöräytä moottoria viisteen ja stopparin suuntaan irroittaaksesi. Uutta moottoria asentaessa kohdista moottorin lukituskieli stopparia vasten, paina moottori paikalleen,ja pyöräytä lukkoon.
Jos onnistuu katkaisemaan lukituskielen uudestakin moottorista, moottorissa on korvake ruuvia varten, ja asennuspaikassa näyttäisi olevan vastakappale.
Sitten vaan liitin kiinni ja paneeli paikalleen. Paneelin keskivaiheilla on koukku, joka pitää tähdätä kojelaudassa olevaan vastakappaleeseen.
Omassa autossani lämmityslaitteen moottori rupesi ulisemaan kylmillä keleillä, kunnes pari päivää sitten lakkasi kokonaan pyörimästä. Sitten suorinta tietä kotiin ja moottori irti; käsin pyörittämällä oli todella jäykkä ja liikkui nykimällä. Pienellä herkistelyllä lähti taas pyörimään - ehkä sillä olisi vielä jonkin aikaa pärjännyt, mutta koska ajan jatkuvasti pitkää matkaa, päätin etten halua jäädä lasit ummessa johonkin välille, ja ostin uuden moottorin.
Vanhan taidan purkaa ja tutkia mikä sitä vaivaa; uskoisin, että ei ihmeitä tarvitse tehdä, että saa vielä käyttökelpoisen - ja onhan siinä vastusyksikkökin täysin kunnossa.
Vaihtoon tarvittavat välineet; T20 torx-meisseli, lamppu, mahdollisesti joku koukku tms.
1. hanskalokeron alta kaksi ruuvia auki, jolloin kojelaudan alapuolen paneelin saa irti
2. mene selälleen jalkatilaan ja ota jalkatilan ilmasuuttimen toisesta päästä kiinni ja vedä muutama sentti alaspäin (putki jää edelleen kiinni keskikonsolin puolelta)
3. ota moottoriin kiinnitetystä vastusyksiköstä auton johtosarjaan menevä liitin irti (jätä se toinen paikalleen)
4. vedä moottorin etureunasta löytyvää pitkää lukituskieltä alaspäin, jolloin moottori lähtee pienellä pyöräytyksellä irti
Ilmaputken voi ottaa kokonaan irti, jos haluaa enemmän tilaa. Ainakin omassa autossani putki oli todella tiukasti kiinni keskikonsolin puolelta, ja alkoi tuntua siltä, että jos onnistun saamaan sen irti, paikalleenlaitto voi olla vieläkin vaikeampaa. Mutta kuten sanottua, riittää, että putki on toisesta päästä irti, jolloin moottorin saa ujutettua paikaltaan/paikalleen.
Itse vedin lukituskieltä sormella, mutta jonkinlainen koukkutyökalu tai 90 asteen mutka voi olla kätevämpi. Kieli menee hyvin helposti poikki, jos vetää vähänkin liian pitkälle.
Ennen moottorin irroitusta kannattaa katsoa lukituskielen paikkaa; siinä näkyy pitkä viiste, jonka alapäässä on stoppari. Pyöräytä moottoria viisteen ja stopparin suuntaan irroittaaksesi. Uutta moottoria asentaessa kohdista moottorin lukituskieli stopparia vasten, paina moottori paikalleen,ja pyöräytä lukkoon.
Jos onnistuu katkaisemaan lukituskielen uudestakin moottorista, moottorissa on korvake ruuvia varten, ja asennuspaikassa näyttäisi olevan vastakappale.
Sitten vaan liitin kiinni ja paneeli paikalleen. Paneelin keskivaiheilla on koukku, joka pitää tähdätä kojelaudassa olevaan vastakappaleeseen.
Viimeksi muokannut RT--, 25 Tammi 2016, 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.