123d vs 130i
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Nämäkin niin samanlaisia, mutta silti niin erilaisia. 23d:n teho käytettävämpää ja auto tuntuu tehokkaammalta, koska teho on väännön takia koko ajan läsnä. Äänet taas sitten on sitä perus raksutusta, mutta toisaalta kulutus pysyy inhimillisenä. Toki tuosta kiisselistä on sitten helpompi ottaa lisää tehoakin irti.
30i:n ratissa taas on muuten fiilistä huomattavasti enemmän. Hyvät äänet, sopivan pirteä moottori ja punarajalle on aina ilo kierrättää. Miinuksena sitten mahdollisesti kulutus ja ihan mieltymyksistä riippuen se, että vääntöä on vähemmän.
Molemmat tarjoaa hyvin ajamisen iloa ja lopulta valinta lienee yllätys yllätys ihan kiinni siitä kumman moottorin ominaisuuksista pitää enemmän... kummanko itse valitsisin, paha paha, mutta luultavasti 30i:n ihan sen takia, että sen koeajosta on niin positiiviset fiilikset.
30i:n ratissa taas on muuten fiilistä huomattavasti enemmän. Hyvät äänet, sopivan pirteä moottori ja punarajalle on aina ilo kierrättää. Miinuksena sitten mahdollisesti kulutus ja ihan mieltymyksistä riippuen se, että vääntöä on vähemmän.
Molemmat tarjoaa hyvin ajamisen iloa ja lopulta valinta lienee yllätys yllätys ihan kiinni siitä kumman moottorin ominaisuuksista pitää enemmän... kummanko itse valitsisin, paha paha, mutta luultavasti 30i:n ihan sen takia, että sen koeajosta on niin positiiviset fiilikset.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
En ole kumpaakaan ajanut mutta joka kerta kun nelosdieselin ääntä kuulee niin tulee traktori mieleen. Kutosbensan ääni taas herättää sisäisen lapsen joka haluisi päästä leikkimään uudella lelulla. Eli oma valinta olisi ihan pelkästään fiilispohjalta 130i.
Autobildin jossain numerossa oli muuten noiden kahden vertailu ja se oli sisällöltään käytännössä sama mitä antinontoxic omassa viestissään tiivisti.
Autobildin jossain numerossa oli muuten noiden kahden vertailu ja se oli sisällöltään käytännössä sama mitä antinontoxic omassa viestissään tiivisti.
-
- Valvoja
- Viestit: 1240
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
- Auto: 330e G20 ja VW Polo
- Paikkakunta: Tuusula
Molempia olen ajanut ja täytyy todeta, että Antinontoxic jo kiteytti niiden erot kommentissaan. 123 d:ssä on todella hieno kone arkiajoon, varsin ponteva. Mutta 130 i:n koneen ääni ja teho yläkierroksilla ovat sitten omaa luokkaansa. Ottaisin ilman muuta 130 i:n näistä.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Noin 2x sanoisin mä. Itselläni oli aikoinaan 328CiA, sama moottori kuin 130i:llä ja kulutus kehä 1:n alapuolella oli noin 12-15l/100km. Ja nykyisellä 2litran dieselkoneella 6-7l/100km.jukka kirjoitti:130i taitaa viedä 1.5-2x enemmän polttoainetta kuin 123d?
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
50tkm vuodessa ajavana valinta olisi mulle selvä, ehdottamasti 123d mutta automaattivaihteilla. Vaikka 130i:ssä on varmasti koneen äänessä enemmän fiilistä, on käytännön kulutus varmasti tuo tuplat tuohon dieseliin verrattuna. Mulla oli aikoinaan 120d -07 manuaalina, ja kyllä automaattivaihteisto on mulle ehdoton dieselin kanssa. Manuaali 120d tuntui myös paljon lussummalta kuin esim. 520dA -08. Bensakoneisen 130i:n ottaisin taas mieluummin manuaalina.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Moi! meidän toinen auto 123 coupe automaatti ja voin sanoa että moni auto kalpenee sen rinnalla. Sen vääntö on ihan huippu, heti tyhjäkäynnistä lähtien ja kulutus 5,7 l sadalla kilsalla. Jos arkikäyttöön meinaat niin 123 paras vaihtoehto mutta jos ajelet silloin tällöin niin äänien vuoksi voisin ajatella 130i mutta en silti sitä ostaisi koska sen kysyntä jälkimarkkinoilla on aika huono.
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Aika niukasti kumpaakin mallia on Suomen markkinoilla tarjolla. Hyvää 130i yksilöä olen silloin tällöin itsekin yrittänyt vilkuilla ilman mainittavaa tulosta. Tarjolla olleet yksilöt ovat olleet "liian käytettyjä".
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Voisi kuvitella, että 130i:stä tulee kysytty käytettynä vasta kun hinnat tippuu alle 20k...japi2010 kirjoitti:jos ajelet silloin tällöin niin äänien vuoksi voisin ajatella 130i mutta en silti sitä ostaisi koska sen kysyntä jälkimarkkinoilla on aika huono.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
F20 spekulaatiot siirretty omaan ketjuun:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 7201#p7201" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 7201#p7201" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Itse en ainakaan tykännyt ex-120d -07 autostani manuaalina. Mun mielestä dieselin kanssa on oltava tomaatti.jukka kirjoitti:Mites toi 123d on välitetty, eli onko fiksu valinta manuaalina? Tuntuu et manuaaleja on enemmän myynnissä. Tietty vois mennä koeajamaankin.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Miten lienee tosiaan nuo välitykset. 330d oli manuaalina oikein hauska laite, mutta toimii myös tomaattina. 123d:ssä varmaan aika pitkälle sama juttu. Dieselissä kun on tarpeeksi tehoa niin manuaalin ja automaatin välinen ero suorituskyvyssä perstuntumalla kaventuu huomattavasti. 320d tuntuu selkeästi pirteämmältä manuaalina, mutta 330d:ssä ero jo tasaisempi. 23d-moottori 1-sarjassa varmaan jo ihan riittävä tuon eron kaventamiseen vrt. 20d.
Ainakin manuaalivaihteilla 123d:n välitykset ovat hiukan tiheämmät, kuin muissa 1-sarjan dieseleissä, mutta suurin teho vastaavasti 400 kierrosta korkeammalla. Ehkä yllättäen pisimmät välitykset on 116d/118d -malleissa, toisaalta onhan niissä matalammat renkaatkin. Kutosvaihteella 123d:n kokonaisvälitys on n. 11% tiheämpi kuin 120d:llä, mutta vakiorengas taas n. 6 mm korkeampi .