e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 17 Touko 2017, 10:52

E36 mallissa johdinnippu voi haarautua siten, että pohjan hitsaaminen alapuolelta sulattaa johtoja. Helman hitsaamisen jälkeen toisen puolen parkkivalon, takavalon ja mittarivalojen sulake paloi. Syy löytyi mattoa raottamalla (kuva): https://postimg.org/image/lgz2yynmj/

Johdinnippu kulkee turvallisen välimatkan päässä hitsauskohdasta. Jakaja sähkölle useampaan paikkaan osuikin kuumaan paikkaan.

Netissä on ainakin aikaisemmin ollut johdotuksen kytkentäkaavio 96-mallin E36 autoille.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 15 Heinä 2017, 12:02

Tässä on kuva siitä minkälaista lattian hitsaustyötä on E36-mallissa herkästi odotettavissa: https://postimg.org/image/9qd2ep25f/

Kun helmat on ensin alkaneet reikiintyä, vesi valuukin helmoista takajalkatilaan ruostuttaen lattian reikien kansilevyt. Kansilevyt on ruostuneet ensiksi, joten ympäristö on hieman säästynyt. Toki reikien reunoja voi joutua vahvistamaan. Tässä kohdassa joutuu suojelemaan johtonippuja - kosteaa kangasriepua vain ympärille.

Tähän autoon on tehty kaikkien tunkin nostokohtien vahvistukset, minkä yleensä joutuu tekemään mikäli helmat ovat päässeet ruostumaan. Tunkilla ei voi nostaa autoa, jos on pehmeä kohta. Mikäli epäilee nostokohtien ruostuneen, ei muuta kuin sahalla ja laikalla päälipaloja irti ja tarkistamaan. Voi käydä niinkin ettei löydy paljon nostokohtaa enää lainkaan.

Tunkin nostokohtien vahvistaminen on hivenen työläs mutta ei mahdoton tehtävä - sen jälkeen on kiva nostaa kun tietää ettei repee.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 16 Heinä 2017, 14:44

Hitsauksesta sen verran, että aina jos on mahdollista viimeistelen MIG-hitsauksen hieman ropoisen jäljen kaasuhitsausliekillä sulattamalla. Näin saa todella kauniin ja kestävän hitsausjäljen.

Tuossa kohdassa ollaan sen verran lähellä bensatankkia ja johtonippuja ettei kaasuhitsausliekkiä voi turvallisesti käyttää.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 25 Heinä 2017, 08:42

Tässä on yksi E36-mallin heikko kohta: https://postimg.org/image/ptxawm1jf/

Ja sama kohta korjattuna: https://postimg.org/image/hepgs8zrv/

Jos peräronkkiin alkaa kertyä vettä, siellä on todennäköisesti reikä takalampun alla. Lamppu vain irti ja tarkistamaan. Jos reikä on pieni, sitä ei kannata hitsata vaan poistaa ruoste ja liimata pieni kansi reiän päälle kaksikomponenttiliimalla - Loctite Extra Timeä olen käyttänyt. Toisella puolella kohta oli mennyt niin heikoksi, että tein uuden pellin ja hitsasin paikoilleen.

Tässä on tunkin nostokohdan viimeistelyä: https://postimg.org/image/py7souykj/

Muutaman kymmenen sentin pätkä helmaa on poistettu, jotta on päästy korjaamaan ja vahvistamaan nostorauta - se oli hapertunut paperiksi.

Onko muilla tarpeita saman mallin peltikorjauksille?

Jos on mahdollista löytää tilat jostakin, ei olisi ollenkaan mahdotonta tehdä samoja kohtia muidenkin autoihin ikäänkuin harrastus- tai yhdistyspohjalta. Puhtaasti kaupallisena toimintana tuskin on kannattavaa, koska tunteja ja päiviä helposti saa käytettyä yhden kohdan viimeistelyyn. Tykkään tästä automallista ja sen parissa puuhastelusta.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 30 Heinä 2017, 12:30

Tässä on pohjan lämpösuojakilven kunnostusta. Usein ovat rivahtaneet ja repsottavat ja hankaavat vetoakseleihin.

Mutterinkanta mennyt läpi: https://postimg.org/image/p17mcsri1/

Sama kohta kunnostettuna - pari prikkaa on liimattu kaksikomponenttiliimalla: https://postimg.org/image/q3pz9eum7/

Pieniä kunnostusta vaativia kohtia on yleensä pohjassa monia muitakin mutta tekemällä kuntoon tulevat.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 09 Elo 2017, 16:57

Tässä on syntymässä pakoputken etuosaan uusi liitosputki: https://postimg.org/image/r5e7qqmjp/

Vuosia sitten jossakin huollossa katalysaattorin vaihdon yhteydessä oli laitettu monta milliä liian ohut putki tuohon kohtaan, joten tuntui tukkoiselta meno etenkin kun jalka lähestyy lattiaa. Nyt on sopiva putken halkaisija, joka on hieman suurempi kuin kahden putken liitoskohdan halkaisija - räjähdysmäisesti laajeneva tulikuuma pakokaasu kasvattaa pakokaasun virtausnopeutta tuossa kohdassa.

Tämä on vain kaksilitrainen, joten viritettynäkin menisi yhdellä takaputkella - isommissa koneissa on kahdella takaputkella. Pakokaasu jäähtyy putkessa kulkiessaan, jolloin sen tilavuus supistuu ja yksi 2,5-tuumainen putki takana voi riittää vaikka parillekin sadalle hevosvoimalle. Pitäisi tehdä hieman laskennallista tarkastelua.

Sensijaan viritetyssä moottorissa ehkä kasvattaisin hieman etuosan kahden putken liitoskohdan läpimittaa - muutama milli halkaisijaa lisää tekee aina tilaa muutamalle lisähevoselle, jos niitä koneeseen on jollakin tavalla tehty.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja Aero » 09 Elo 2017, 18:50

e36lab kirjoitti:Nyt on sopiva putken halkaisija, joka on hieman suurempi kuin kahden putken liitoskohdan halkaisija


Pinta-alahan pysyy vakiona kahden putken yhdistyessä (tai yhden jakautuessa kahdeksi), jos halkaisijan kerroin on n. 1,41 eli tarkemmin kakkosen neliöjuuri. Sopiva putken halkaisija on lähellä tuota, kuvasta arveltuna tontilla ollaan.

e36lab kirjoitti: - räjähdysmäisesti laajeneva tulikuuma pakokaasu kasvattaa pakokaasun virtausnopeutta tuossa kohdassa.


Mikä sitä pakokaasua enää tuossa kohtaa räjähdysmäisesti laajentaa? Kyllähän se putkessa ollessaan tuppaa olemaan jäähtymään päin, eikä virtausnopeus taida mihinkään nousta, ellei putken poikkipinta-ala pienene. Jos putken suurentuessa myös nopeus kasvaa, kasvaa myös paine ja materian määrä. Tokihan sitä tuppaa koneesta lisää työntämään vanhoja pois edestä, mutta muualta ei toivottavasti lisämateriaa tahi -energiaa tule.

Jos jaksat, niin tee ihmeessä koko autosta projektiketju. Haiskahtaa siltä, että tästä voisi ihan mielellään lukea muutakin kuin miggiliimausta :thuup:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 09 Elo 2017, 21:06

> Mikä sitä pakokaasua enää tuossa kohtaa räjähdysmäisesti laajentaa? Kyllähän se putkessa ollessaan tuppaa olemaan jäähtymään päin, eikä virtausnopeus
> taida mihinkään nousta, ellei putken poikkipinta-ala pienene.

Tämä on mielenkiintoinen kysymys, eikä asia ole aivan yksiselitteinen. Katalysaattori esimerkiksi toimii lämmönvaraajana johtuen sen sisältämistä materiaaleista ja oletan että myös katalyyttisestä reaktiosta vapautuu lämpöä eli kuumahan se katti on kuin mikä oikein toimiessaan.

Toinen seikka on sitten se voiko paineenalaisen kaasun laajenemista käyttää virtausnopeuden kasvattamiseen eli ajattelen asian näin; kaasun laajentuminen tilavuudeltaan suurempaan putkeen aiheuttaa paine-eron eli painegradientin putken sisällä. Jos tilavuuden muutos tapahtuu nopeammin kuin virtausnopeus olisi muuten, tilavuuden muutos paksumpaan putkeen auttaa vetämään lisää kaasua ulos ohuemmasta putkesta.

Joka tapauksessa virtausnopeus putkiston matkalla ei ole vakio johtuen lämpötilan ja putken halkaisijan muutoksista. Voisi olla mahdollista optimoida pakoputkistoa asiaan huolellisesti perehtymällä - tein siksi niin, että laitoin väliputkeksi hieman paksumman putken kuin kahden putken yhtymäkohdan halkaisija eli tätä painegradienttia ja sen vaikutusta teki mieli kokeilla.

Tässä projektiautossa voi olla jotain mielenkiintoisia asioita, joita voin taustoittaa lisääkin sitämukaa kun homma etenee.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja Aero » 09 Elo 2017, 23:05

Tottapa muuten joo, katissa tapahtuva reaktio saattaa tosiaan onnistua tarjoamaan oman lisälämpönsä asiaan. Varmaksi en tiedä, en katin toimintaa niin hyvin tunne että uskaltaisin sanoa ihan varmaksi suuntaan tai toiseen.

Virtausnopeuden lisäämistä painegradientilla imien en silti ihan purematta niele. Toki on mahdollista, ettei fysiikantajuni ole (vielä) riittävällä tasolla eikä väsyneenä aivokaan polje täysiä, mutta miksi se tilavuuden muutos tapahtuisi nopeammin kuin virtausnopeus olisi muuten? Kutakuinkin ymmärrän, mitä haet takaa, mutta en keksi miksi niin tapahtuisi.

Siitä on joskus toisen merkin parissa kiistelty ja teoretisoitu, kannattaisiko putken ohentua koko matkan sopivasti, että kaasun jäähtyessä ja tilavuuden pienentyessä virtausnopeus pysyisi samana läpi putken, mutta en ole vielä kohdannut yhtään perustelua sille, miksi se lopulta olisi parempi kuin tasapaksu putki, josta kaasu pääsee helpommin ulos ja eteenpäin, vaikka virtausnopeus matkan aikana laskeekin. Tuossa keskustelussa ei tosin ollut mukana katalysaattoreita, vaan ihan vaan putken mitoituksesta kyse.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 10 Elo 2017, 08:53

Kaasu täyttää oitis suuremman tilavuuden. Jos voitaisiin mitata painetta liitoskohdan etupuolelta ja takapuolelta ja mikäli havaitaan paine-ero, niin tunnetusti alipaine imee.

Tätä taustaa vasten ehkä kannattaisi sittenkin ajatella myös kaksilitraisen koneen virittämistä vaihtamalla pakoputkiston takaosa kahdella putkella meneväksi kuten suuremmissa koneissa - kasvatetaan painegradienttia pakoputken etu- ja takapään välillä. Mielestäni suuremmissa koneissa on sama etuputken väliputken halkaisija, joten kyse ei ole suuremman tavaramäärän mahduttamisesta suuremman halkaisijan kautta vaan paine-eroa kasvattamalla. Tämä on siis teoria, jota olen pyöritellyt mielessä eli pakoputkiston optimointi.

Kun ollaan pakoputken kohdalla, niin tässä kuvassa näkyy kaksi putken kiinnitykseen liittyvää asiaa: https://postimg.org/image/geqxvrvun/

Etu- ja takaputken välinen laippa katkeaa ellei se ole tehty kuten kuvassa - välissä on mutterit, jotka ottaa vastaan takaputken laipan. Nyt voi kiristää mutterit ilman pelkoa laipan katkeamisesta.

Kuvassa on käsintehdyt M10/16 mutterit pakosarjan laippaa varten. Siellä on normaalisti tavalliset M10/17 mutterit mutta paikka on todella haastava työskennellä, eikä työkalut aina mahdukaan toimimaan. Oli juuri sopiva 16 millinen hylsy, joten tein sopivammat mutterit pakoputken ja pakosarjan laippaan. Tosi vaikea kohta, jos on mutterit jumahtaneet pahemman kerran.

Eli tällainen tämä E36-malli on - se täytyy itse käsin tehdä valmiiksi ja mieleisekseen. Tehtaalta on tullut alunperin vähän kotitekoiselta vaikuttava laite.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Marras 2011, 14:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
156 V6
Paikkakunta: Janakkala

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja Aero » 10 Elo 2017, 19:52

e36lab kirjoitti:Kaasu täyttää oitis suuremman tilavuuden. Jos voitaisiin mitata painetta liitoskohdan etupuolelta ja takapuolelta ja mikäli havaitaan paine-ero, niin tunnetusti alipaine imee.


Oikeastaan ylipaine työntää :). Siis joo, kun edessä oleva vastapaine helpottaa putken laajetessa, pääsee pakokaasu helpommin eteenpäin ja sitämyöten hengitys paranee, noussee levennystä edeltävän kohdan virtausnopeus - tai ainakin sen maksimi - verrattuna siihen, mitä se olisi tasapaksulla putkella.

Pakopainemittareitahan maailmasta löytyy kyllä, mutta maksavat rahaa ja kun tarve ja kiinnostus on lähinnä teoreettinen, saa euroille tuskin vastinetta. Se virtausnopeus taitaa olla haastavampi mitattava.

e36lab kirjoitti:Tätä taustaa vasten ehkä kannattaisi sittenkin ajatella myös kaksilitraisen koneen virittämistä vaihtamalla pakoputkiston takaosa kahdella putkella meneväksi kuten suuremmissa koneissa - kasvatetaan painegradienttia pakoputken etu- ja takapään välillä.


Lonkalta veikkaan, että jos se yksittäinen putki virtaa tarpeeksi hyvin, et saa penkissä mitattavaa eroa aikaiseksi :). Jos kuitenkin maltat tutkia asiaa syvällisemmin, niin tulokset kiinnostavat kyllä.



e36lab kirjoitti:Etu- ja takaputken välinen laippa katkeaa ellei se ole tehty kuten kuvassa - välissä on mutterit, jotka ottaa vastaan takaputken laipan. Nyt voi kiristää mutterit ilman pelkoa laipan katkeamisesta.


Nerokasta! Tuolla kombolla saa putken kireälle, laipat pysymään suorina ja tarpeeksi etäällä toisistaan, että jos tarttee väkivalloin aukoa, riittää kun teloo pultin/kierretangon eikä itse laippaa. Tosin se pultti/kierretankokin totellee helpommin, kun sen saa pysymään suorana. Yhtään laippaa en ole saanut katkeamaan, mutta taipumaan kyllä niin että pultin kierteet ovat olleet entisiä ja laippakin käytännössä lähes kertakäyttöinen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

ViestiKirjoittaja e36lab » 19 Elo 2017, 16:51

> Lonkalta veikkaan, että jos se yksittäinen putki virtaa tarpeeksi hyvin, et saa penkissä mitattavaa eroa aikaiseksi :). Jos kuitenkin maltat tutkia asiaa
> syvällisemmin, niin tulokset kiinnostavat kyllä.

Kiva olisi tutkia josko muutaman lisähepan voisi saada pelkästään pakoputkea optimoimalla. Tässä automallissa kiehtoisi kuitenkin eniten muuntaminen E85-polttoaineelle ilman huomattavaa heikennystä kulkuun. Kaikki tutkimus jatkossa todennäköisesti liittyykin polttoaineeseen.

Putki on vielä hieman keskeneräinen, joten tässä jälleen pieni yksityiskohta: https://postimg.org/image/y6px8szuh/

Tein laippaan vähän holkitusta, kun oli väljyyttä pinnapulttien suhteen. Nyt ohjaa putken ja laipan oikeaan asentoon. Yksi pinnapultti on sellaisessa asennossa ettei sinne saa mitään työkalua sopimaan kiristämään momenttiin. Tein sitten niin, että poistin pinnapultin ja sen paikalle menee kuusiokolopultti, joka työkalu mahtuu putkien välistä kiristämään - huh mikä paikka työskennellä.

Seuraavaksi tarvittaisiin enemmän automekaanikkoa kuin kameramekaanikkoa. Nämä kohdat ainakin toimivat jatkossa.

Tämä automalli ja sen äärettömän pelkistetyt ja huokeimmilla mahdollisilla materiaaleilla tuotetut rakenneratkaisut tuovat toisinaan mieleen jonkin Indiana Jones elokuvan ja sivuvaunullisen sotapyörän tai ruokapakin kannen. Tavattoman kiva ajettava kuitenkin kunnossa ollessaan.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija