Sivu 1/1

BMW coupé e46 vm2001 ei lähde käyntiin

Lähetetty: 12 Touko 2016, 16:31
Kirjoittaja BMW1981
Moi,

Eli e46 vm 01 bemari ei lähde käyntiin. Pyörittää kyllä mutta ei edes lupaa.
Ostaisitteko antaa vinkkejä mistä johtuu?
Olemme vaihtaneet akun, bensapumpun ja tulpat eikä niistä ole ollut apua. Alkaa itsellä ideat loppumaan.

Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä :)

Re: BMW coupé e46 vm2001 ei lähde käyntiin

Lähetetty: 12 Touko 2016, 18:32
Kirjoittaja salmol
Millä koneella?

Re: BMW coupé e46 vm2001 ei lähde käyntiin

Lähetetty: 12 Touko 2016, 18:36
Kirjoittaja Aero
E46:sta tarkemmin tuntematta (ja tietämättä millä koneella ko. auto tarkkaan ottaen on) yleistä vianhakua käynnistymättömyyteen:

Jos bensakone saa polttoainetta läheskään sopivassa suhteessa, kipinän läheskään sopivaan aikaan ja puristaa seoksen sopivasti kasaan, se pyörähtää. Joku pyhästä kolminaisuudesta siis puuttuu, kun näin ei käy.

-Puristukset:
*Jos rutut puuttuu koko koneesta (mikä olisi kyllä kummallista), sen kyllä kuulee startatessa. Jos siis startti kuulostaa normaalilta, ei tästä ole kyse.
*Jos puuttuisi vain yhdestä pytystä, se ei estäisi konetta käymästä, saisi sen vaan käymään vajailla.
*Edellisten perusteella rutut poissuljettu

-Bensa:
*Pumppu on vaihdettu, joten vika tuskin on siinä itsessään. Mutta mites, saako pumppu sähköä? Yleismittari kiinni pumpun liittimiin ja katsomaan nouseeko linjaan jännite startatessa.
*Jos pumppu pyörii ja linjat on kunnossa, pitäisi polttoainetta tulla suutintukille asti. Tämä on yleensä helppo tarkistaa raottamalla tukin bensaliitosta startin jälkeen. Varovasti! Sieltä voi (ja pitäisi) roiskua.
*Jos bensa tulee tukille asti, pitää sen suuttimen auetessa päästä vielä moottoriin. Yleensä suuttimien raksutuksen kuulee, mutta käytännössä tämän näkee myös tulpasta tai haistamalla tulpanreikää epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen.

Kipinä:
*Kipinän tulo on helpointa tarkistaa ottamalla yksi tulpanjohto (tai COP-puola) irti, laittamalla siihen irtotulppa kiinni (teillähän on vielä ne vanhat tulpat tallella?), maadoittamalla tulpan kierre ja koettamalla startata. Tulpan kärkivälissä kuuluisi näkyä kipinä - jos ei näy, there's your problem. Muista tässäkin, että kipinäväliin tulee korkeajännite.
*Puuttuva kipinä voi johtua mm. viallisesta pääteasteesta (paitsi jos ei kipinöi ollenkaan ja joka tulpalla on oma pääteaste eli käytännössä COP-puolilla) tai puuttuvasta ohjaustiedosta (usein kampiakselin asentoanturi). Jälkimmäinen tuppaa olemaan helppo tarkistaa vikakoodeista, obd-datasta ja/tai kierroslukumittarin käytöksestä käynnistäessä (ei välttämättä kaikissa autoissa).

Myös tulpista voi vikaa päätellä. Uudet tulpat kiinni, starttiyritys ja tulpat takaisin ylös. Pelkän kipinän puuttuessa tulppa on märkä, pelkän bensan puuttuessa tulppa on kuiva mutta siinä näkyy kipinäjälki. Molempien puuttuessa tulppa on kuin uusi. Nykyautoissa (2001 luetaan tähän joukkoon, vaikka onkin jo 15 vuotta vanha) myös itsediagnoosijärjestelmä ja vikakoodit on suuri ystävä, niiden lukemisesta kannattaa aina aloittaa.

Näistä pääteltynä seuraavat stepit on:
-Lue(tuta) vikakoodit
-Tarkista bensapumpun sähkö
-Ota yksi uusittu tulppa irti, ota siitä valokuva ja laita se näkösälle

Muista varoa bensan ja kipinätestien kanssa - bensa on herkästi syttyvää ja leimahtavaa ja suurjännite on sinistä ja sattuu. Yhdessä nämä ovat erittäin huono asia sylinterin ulkopuolella.

Re: BMW coupé e46 vm2001 ei lähde käyntiin

Lähetetty: 12 Touko 2016, 19:50
Kirjoittaja BMW1981
Eli siis kone on 325

Missähän päin sijaitsee se vikakoodinlukijan liitin? Onko se kuskin jaloissa vai moottorissa?

Re: BMW coupé e46 vm2001 ei lähde käyntiin

Lähetetty: 12 Touko 2016, 20:30
Kirjoittaja Aero
OBD-tökkelin pitäisi löytymän max 61cm etäisyydellä ratista, ellei asiasta ole mallikohtaista poikkeusta (mutta silloinkin se on kuljettajan ulottuvilla), joten siltä alueelta kannattaa etsiä. Voisin veikata tuolta löytyvän kuvan täsmäävän sinunkin autoosi:
http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... -_E46.html