E46 Venttilin ohjurinkumit/ jakoketju
Vein autoni venttiilin ohjurikumien vaihtoon, koska auto vei öljyä ja epäilivät kumien kovettuneen. Vaihdon jälkeen hain auton huollosta ja välittömästi käynnistettäessä kuului moottorista rahiseva ääni joka kesti muutaman sekunnin. Kävin liikkeessä ja totesivat rahinan johtuvan tarvike öljyn suodattimesta mitä ei autoon edes vaihdettu kyseisessä remontissa. Rahina jatkui ja otin uudestaan yhteyttä että saavat katsoa mistä ääni johtuu. Huollossa avasivat uudelleen koneen ja totesivat laahaimen rikkoontuneen ja jakoketjun venyneen. Ihmettelin miten ovat voineet vaurioitua laahain sekä ketju venyä 20m ajossa,koska mitään sivuääniä ei aikasemmin kuulunut ennen venttilien kumien vaihtoa!? Onko kyseessä asennusvirhe, osaisiko joku vastata?
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Se on ainakin varmaa, että jakoketju ei veny noin nopeasti. Se että laahain on rikkoutunut, kuulostaa hieman asennusvirheeltä. Eli ilmassa on pieni asennusvirheen tuoksu, mutta asennusvirhettä ei todennäköisesti pysty näyttämään varmaksi.
Fakta on kuitenkin se, että tuossa moottorissa on vain yksi jakoketju, jolloin sama jakoketju kiertää nokka-akselien ja kampiakselin kautta. Jotta venttiilivarren kumit pystyy vaihtamaan, tulee nokka-akselit irrottaa, jolloin myös tuo jakoketju puretaan pois yläkerran osalta.
Jakoketjun kiristimeen näyttää tulleen jossain vaiheessa uudempi versio, joten tuo kaikki saattaa olla aiheutunut vaikka löystyneestä kiristimestä. Tällöin löysä ketju saattaa päästä lyömään käynnistysvaiheessa muoviseen laahaimeen, joka on jo iän myötä hapertunut.
Fakta on kuitenkin se, että tuossa moottorissa on vain yksi jakoketju, jolloin sama jakoketju kiertää nokka-akselien ja kampiakselin kautta. Jotta venttiilivarren kumit pystyy vaihtamaan, tulee nokka-akselit irrottaa, jolloin myös tuo jakoketju puretaan pois yläkerran osalta.
Jakoketjun kiristimeen näyttää tulleen jossain vaiheessa uudempi versio, joten tuo kaikki saattaa olla aiheutunut vaikka löystyneestä kiristimestä. Tällöin löysä ketju saattaa päästä lyömään käynnistysvaiheessa muoviseen laahaimeen, joka on jo iän myötä hapertunut.
ensinhän ne väitti ettei ketjuun ole koskeneet ollenkaan,kun sitten otin asiasta selvää toiselta korjaamolta että sitä ei voi vaihtaa ilman ketjun irrotusta niin äijä siellä korjaamolla tuumas että en niin oo sanonu.korjaamo on renkomäen autoexpert.