e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

1995 e36 turvavyön esikiristäjän deaktivointi

ViestiKirjoittaja e36lab » 25 Huhti 2017, 18:20

Netissä ja Haynesin oppaassa on paljon mainintoja istuimen jalustassa sijaitsevan turvavyön jousikuormitteisen esikiristäjän deaktivoinnista ennen istuimen irrottamista. Kuitenkaan aivan yksiselitteisiä ohjeita ja kuvia oikeaoppisesta deaktivoinnista ei löydy.

Kyseessä on 180 asteen mutkan tekevä vaijeri, joka on kiinnitetty kahdesta kohdasta istuimen jalustaan. Vaijeri pitäisi irrottaa, jotta mekanismi ei laukea istuinta irrottaessa ja liikuteltaessa. Mutta mitään käsitystä ei voi saada siitä minkälainen ropelointi vaijeriin on sallittua eli ei laukaise mekanismia kun vaijeria yrittää irrottaa. Vaijerin irrottaminen on vaikeaa istuimen ollessa kiinni ja paikallaan, koska vaijerin kiinnityskohtiin ei voi nähdä.

Onko kokemusta eli onnistuneita turvavyön jousikiristäjän deaktivointeja?

Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 183
Liittynyt: 30 Touko 2016, 13:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 1995 e36 turvavyön esikiristäjän deaktivointi

ViestiKirjoittaja penttim » 26 Huhti 2017, 16:21

Ohjetta mulla ei ole antaa, mutta mitään erikoista deaktivointia ei kyllä ole tarvetta tehdä, jos aiot vain irrottaa istuimet.
Akku irti, istuimen johtosarjan liitin irti -> penkin voi nostaa huoletta pois autosta.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: 1995 e36 turvavyön esikiristäjän deaktivointi

ViestiKirjoittaja e36lab » 27 Huhti 2017, 13:45

Näin myös ajattelin ettei mekanismi laukea ihan pienestä, mutta tokihan sopiva tärähdys tai vaijerin heilautus laukaisee kiristäjän ja vetäisee turvavyön vastakappaletta kymmenkunta senttiä lyhyemmäksi. Siellä on vahva jousi esijännitettynä tällä pienellä vaijerilla laukaistavaksi. Netin ja Haynesin mukaan lauennutta kiristäjää ei voi kotikonstein virittää uudelleen.

Täytyy vain ryhtyä varovaisesti etenemään - ehkä irrottaa kiinnityspultit ja kaataa istuin ensin taaksepäin, jolloin penkin alle pääsee kunnolla näkemään ja tekemään.

Avatar
pyyn0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Loka 2011, 20:44
Auto: BMW F11 530d XDrive Individual
BMW E60 530dA

Re: 1995 e36 turvavyön esikiristäjän deaktivointi

ViestiKirjoittaja pyyn0 » 27 Huhti 2017, 17:17

Et sinä saa sitä turvavyön kiristäjää vahingossa saa laukeamaan, niin kuin aikaisemmin sanottiin akun kenkä irti niin mitään vaaraa ei ole.
Siellä kiristimen sisällä on patruuna mikä laukeaa ja päästää sen jousen vetämään törmäystilanteessa. Kyseessä on siis kertakäyttöinen turvalaite niin kuin kaikki airbagit yms yleensä on ja ne ei laukea vahingossa vain kun niihin tulee kunnon singnaali.
- BMW F11 530d XDrive Individual
- BMW E60 530dA

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: 1995 e36 turvavyön esikiristäjän deaktivointi

ViestiKirjoittaja e36lab » 27 Huhti 2017, 19:25

Tässä mallissa ei olekaan pyropatruunaa vaan onkin mekaaninen jousi ja vaijerilaukaisin. Todennäköisesti se ei laukea kovin helposti, mutta Haynesin oppaassa kyllä käsketään vaijeri irrottamaan ennen istuimen irrottamista. Kuva on epäselvä, eikä sanallisesta selityksestä ole apua vaan menee ropeloinniksi ja sen toivomiseksi, että ei laukeaisi.

Eri korimalleissa (coupe, cabriolet, touring) on erilaisia kiristäjiä, löytyy sekä pyroteknistä patruunaa että mekaanista jousta ja vaijerilaukaisinta.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 66
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 18:13

Re: 1995 e36 turvavyön esikiristäjän deaktivointi

ViestiKirjoittaja e36lab » 11 Touko 2017, 19:31

Tässä on kuva istuimen turvavyön esikiristäjän vaijerilaukaisimesta: https://postimg.org/image/6ohx14da3/

Vaijeri on kahdesta kohdasta kiinni. Ympäröin plommin, joka pitää vaijerin päätä paikoillaan. Siellä on vielä lisää mekanismia kuvan ulkopuolella, jonka sopiva liikahdus räpsäyttää kiristimen. Samoin kuin vaijerin vääränlainen ropelointi tai epäonnistunut irrotusyritys.

Pitää vain varovasti yrittää.

Toinen kysymys, istuimen kiinnityskohtien välissä on puolittain mattoa, voiko tämä aiheuttaa istuimen liikahtamisen kaarteissa? Kaikki kiinnitysmutterit ja pultit olivat tiukasti kiinni.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa