Alustan hitsauksesta sähkövikoja

E21, E30, E36, E46
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

E36 mallissa johdinnippu voi haarautua siten, että pohjan hitsaaminen alapuolelta sulattaa johtoja. Helman hitsaamisen jälkeen toisen puolen parkkivalon, takavalon ja mittarivalojen sulake paloi. Syy löytyi mattoa raottamalla (kuva): https://postimg.org/image/lgz2yynmj/

Johdinnippu kulkee turvallisen välimatkan päässä hitsauskohdasta. Jakaja sähkölle useampaan paikkaan osuikin kuumaan paikkaan.

Netissä on ainakin aikaisemmin ollut johdotuksen kytkentäkaavio 96-mallin E36 autoille.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tässä on kuva siitä minkälaista lattian hitsaustyötä on E36-mallissa herkästi odotettavissa: https://postimg.org/image/9qd2ep25f/

Kun helmat on ensin alkaneet reikiintyä, vesi valuukin helmoista takajalkatilaan ruostuttaen lattian reikien kansilevyt. Kansilevyt on ruostuneet ensiksi, joten ympäristö on hieman säästynyt. Toki reikien reunoja voi joutua vahvistamaan. Tässä kohdassa joutuu suojelemaan johtonippuja - kosteaa kangasriepua vain ympärille.

Tähän autoon on tehty kaikkien tunkin nostokohtien vahvistukset, minkä yleensä joutuu tekemään mikäli helmat ovat päässeet ruostumaan. Tunkilla ei voi nostaa autoa, jos on pehmeä kohta. Mikäli epäilee nostokohtien ruostuneen, ei muuta kuin sahalla ja laikalla päälipaloja irti ja tarkistamaan. Voi käydä niinkin ettei löydy paljon nostokohtaa enää lainkaan.

Tunkin nostokohtien vahvistaminen on hivenen työläs mutta ei mahdoton tehtävä - sen jälkeen on kiva nostaa kun tietää ettei repee.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Hitsauksesta sen verran, että aina jos on mahdollista viimeistelen MIG-hitsauksen hieman ropoisen jäljen kaasuhitsausliekillä sulattamalla. Näin saa todella kauniin ja kestävän hitsausjäljen.

Tuossa kohdassa ollaan sen verran lähellä bensatankkia ja johtonippuja ettei kaasuhitsausliekkiä voi turvallisesti käyttää.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tässä on yksi E36-mallin heikko kohta: https://postimg.org/image/ptxawm1jf/

Ja sama kohta korjattuna: https://postimg.org/image/hepgs8zrv/

Jos peräronkkiin alkaa kertyä vettä, siellä on todennäköisesti reikä takalampun alla. Lamppu vain irti ja tarkistamaan. Jos reikä on pieni, sitä ei kannata hitsata vaan poistaa ruoste ja liimata pieni kansi reiän päälle kaksikomponenttiliimalla - Loctite Extra Timeä olen käyttänyt. Toisella puolella kohta oli mennyt niin heikoksi, että tein uuden pellin ja hitsasin paikoilleen.

Tässä on tunkin nostokohdan viimeistelyä: https://postimg.org/image/py7souykj/

Muutaman kymmenen sentin pätkä helmaa on poistettu, jotta on päästy korjaamaan ja vahvistamaan nostorauta - se oli hapertunut paperiksi.

Onko muilla tarpeita saman mallin peltikorjauksille?

Jos on mahdollista löytää tilat jostakin, ei olisi ollenkaan mahdotonta tehdä samoja kohtia muidenkin autoihin ikäänkuin harrastus- tai yhdistyspohjalta. Puhtaasti kaupallisena toimintana tuskin on kannattavaa, koska tunteja ja päiviä helposti saa käytettyä yhden kohdan viimeistelyyn. Tykkään tästä automallista ja sen parissa puuhastelusta.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tässä on pohjan lämpösuojakilven kunnostusta. Usein ovat rivahtaneet ja repsottavat ja hankaavat vetoakseleihin.

Mutterinkanta mennyt läpi: https://postimg.org/image/p17mcsri1/

Sama kohta kunnostettuna - pari prikkaa on liimattu kaksikomponenttiliimalla: https://postimg.org/image/q3pz9eum7/

Pieniä kunnostusta vaativia kohtia on yleensä pohjassa monia muitakin mutta tekemällä kuntoon tulevat.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tässä on syntymässä pakoputken etuosaan uusi liitosputki: https://postimg.org/image/r5e7qqmjp/

Vuosia sitten jossakin huollossa katalysaattorin vaihdon yhteydessä oli laitettu monta milliä liian ohut putki tuohon kohtaan, joten tuntui tukkoiselta meno etenkin kun jalka lähestyy lattiaa. Nyt on sopiva putken halkaisija, joka on hieman suurempi kuin kahden putken liitoskohdan halkaisija - räjähdysmäisesti laajeneva tulikuuma pakokaasu kasvattaa pakokaasun virtausnopeutta tuossa kohdassa.

Tämä on vain kaksilitrainen, joten viritettynäkin menisi yhdellä takaputkella - isommissa koneissa on kahdella takaputkella. Pakokaasu jäähtyy putkessa kulkiessaan, jolloin sen tilavuus supistuu ja yksi 2,5-tuumainen putki takana voi riittää vaikka parillekin sadalle hevosvoimalle. Pitäisi tehdä hieman laskennallista tarkastelua.

Sensijaan viritetyssä moottorissa ehkä kasvattaisin hieman etuosan kahden putken liitoskohdan läpimittaa - muutama milli halkaisijaa lisää tekee aina tilaa muutamalle lisähevoselle, jos niitä koneeseen on jollakin tavalla tehty.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

e36lab kirjoitti:Nyt on sopiva putken halkaisija, joka on hieman suurempi kuin kahden putken liitoskohdan halkaisija
Pinta-alahan pysyy vakiona kahden putken yhdistyessä (tai yhden jakautuessa kahdeksi), jos halkaisijan kerroin on n. 1,41 eli tarkemmin kakkosen neliöjuuri. Sopiva putken halkaisija on lähellä tuota, kuvasta arveltuna tontilla ollaan.
e36lab kirjoitti: - räjähdysmäisesti laajeneva tulikuuma pakokaasu kasvattaa pakokaasun virtausnopeutta tuossa kohdassa.
Mikä sitä pakokaasua enää tuossa kohtaa räjähdysmäisesti laajentaa? Kyllähän se putkessa ollessaan tuppaa olemaan jäähtymään päin, eikä virtausnopeus taida mihinkään nousta, ellei putken poikkipinta-ala pienene. Jos putken suurentuessa myös nopeus kasvaa, kasvaa myös paine ja materian määrä. Tokihan sitä tuppaa koneesta lisää työntämään vanhoja pois edestä, mutta muualta ei toivottavasti lisämateriaa tahi -energiaa tule.

Jos jaksat, niin tee ihmeessä koko autosta projektiketju. Haiskahtaa siltä, että tästä voisi ihan mielellään lukea muutakin kuin miggiliimausta :thuup:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Mikä sitä pakokaasua enää tuossa kohtaa räjähdysmäisesti laajentaa? Kyllähän se putkessa ollessaan tuppaa olemaan jäähtymään päin, eikä virtausnopeus
> taida mihinkään nousta, ellei putken poikkipinta-ala pienene.

Tämä on mielenkiintoinen kysymys, eikä asia ole aivan yksiselitteinen. Katalysaattori esimerkiksi toimii lämmönvaraajana johtuen sen sisältämistä materiaaleista ja oletan että myös katalyyttisestä reaktiosta vapautuu lämpöä eli kuumahan se katti on kuin mikä oikein toimiessaan.

Toinen seikka on sitten se voiko paineenalaisen kaasun laajenemista käyttää virtausnopeuden kasvattamiseen eli ajattelen asian näin; kaasun laajentuminen tilavuudeltaan suurempaan putkeen aiheuttaa paine-eron eli painegradientin putken sisällä. Jos tilavuuden muutos tapahtuu nopeammin kuin virtausnopeus olisi muuten, tilavuuden muutos paksumpaan putkeen auttaa vetämään lisää kaasua ulos ohuemmasta putkesta.

Joka tapauksessa virtausnopeus putkiston matkalla ei ole vakio johtuen lämpötilan ja putken halkaisijan muutoksista. Voisi olla mahdollista optimoida pakoputkistoa asiaan huolellisesti perehtymällä - tein siksi niin, että laitoin väliputkeksi hieman paksumman putken kuin kahden putken yhtymäkohdan halkaisija eli tätä painegradienttia ja sen vaikutusta teki mieli kokeilla.

Tässä projektiautossa voi olla jotain mielenkiintoisia asioita, joita voin taustoittaa lisääkin sitämukaa kun homma etenee.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tottapa muuten joo, katissa tapahtuva reaktio saattaa tosiaan onnistua tarjoamaan oman lisälämpönsä asiaan. Varmaksi en tiedä, en katin toimintaa niin hyvin tunne että uskaltaisin sanoa ihan varmaksi suuntaan tai toiseen.

Virtausnopeuden lisäämistä painegradientilla imien en silti ihan purematta niele. Toki on mahdollista, ettei fysiikantajuni ole (vielä) riittävällä tasolla eikä väsyneenä aivokaan polje täysiä, mutta miksi se tilavuuden muutos tapahtuisi nopeammin kuin virtausnopeus olisi muuten? Kutakuinkin ymmärrän, mitä haet takaa, mutta en keksi miksi niin tapahtuisi.

Siitä on joskus toisen merkin parissa kiistelty ja teoretisoitu, kannattaisiko putken ohentua koko matkan sopivasti, että kaasun jäähtyessä ja tilavuuden pienentyessä virtausnopeus pysyisi samana läpi putken, mutta en ole vielä kohdannut yhtään perustelua sille, miksi se lopulta olisi parempi kuin tasapaksu putki, josta kaasu pääsee helpommin ulos ja eteenpäin, vaikka virtausnopeus matkan aikana laskeekin. Tuossa keskustelussa ei tosin ollut mukana katalysaattoreita, vaan ihan vaan putken mitoituksesta kyse.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Kaasu täyttää oitis suuremman tilavuuden. Jos voitaisiin mitata painetta liitoskohdan etupuolelta ja takapuolelta ja mikäli havaitaan paine-ero, niin tunnetusti alipaine imee.

Tätä taustaa vasten ehkä kannattaisi sittenkin ajatella myös kaksilitraisen koneen virittämistä vaihtamalla pakoputkiston takaosa kahdella putkella meneväksi kuten suuremmissa koneissa - kasvatetaan painegradienttia pakoputken etu- ja takapään välillä. Mielestäni suuremmissa koneissa on sama etuputken väliputken halkaisija, joten kyse ei ole suuremman tavaramäärän mahduttamisesta suuremman halkaisijan kautta vaan paine-eroa kasvattamalla. Tämä on siis teoria, jota olen pyöritellyt mielessä eli pakoputkiston optimointi.

Kun ollaan pakoputken kohdalla, niin tässä kuvassa näkyy kaksi putken kiinnitykseen liittyvää asiaa: https://postimg.org/image/geqxvrvun/

Etu- ja takaputken välinen laippa katkeaa ellei se ole tehty kuten kuvassa - välissä on mutterit, jotka ottaa vastaan takaputken laipan. Nyt voi kiristää mutterit ilman pelkoa laipan katkeamisesta.

Kuvassa on käsintehdyt M10/16 mutterit pakosarjan laippaa varten. Siellä on normaalisti tavalliset M10/17 mutterit mutta paikka on todella haastava työskennellä, eikä työkalut aina mahdukaan toimimaan. Oli juuri sopiva 16 millinen hylsy, joten tein sopivammat mutterit pakoputken ja pakosarjan laippaan. Tosi vaikea kohta, jos on mutterit jumahtaneet pahemman kerran.

Eli tällainen tämä E36-malli on - se täytyy itse käsin tehdä valmiiksi ja mieleisekseen. Tehtaalta on tullut alunperin vähän kotitekoiselta vaikuttava laite.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

e36lab kirjoitti:Kaasu täyttää oitis suuremman tilavuuden. Jos voitaisiin mitata painetta liitoskohdan etupuolelta ja takapuolelta ja mikäli havaitaan paine-ero, niin tunnetusti alipaine imee.
Oikeastaan ylipaine työntää :). Siis joo, kun edessä oleva vastapaine helpottaa putken laajetessa, pääsee pakokaasu helpommin eteenpäin ja sitämyöten hengitys paranee, noussee levennystä edeltävän kohdan virtausnopeus - tai ainakin sen maksimi - verrattuna siihen, mitä se olisi tasapaksulla putkella.

Pakopainemittareitahan maailmasta löytyy kyllä, mutta maksavat rahaa ja kun tarve ja kiinnostus on lähinnä teoreettinen, saa euroille tuskin vastinetta. Se virtausnopeus taitaa olla haastavampi mitattava.
e36lab kirjoitti:Tätä taustaa vasten ehkä kannattaisi sittenkin ajatella myös kaksilitraisen koneen virittämistä vaihtamalla pakoputkiston takaosa kahdella putkella meneväksi kuten suuremmissa koneissa - kasvatetaan painegradienttia pakoputken etu- ja takapään välillä.
Lonkalta veikkaan, että jos se yksittäinen putki virtaa tarpeeksi hyvin, et saa penkissä mitattavaa eroa aikaiseksi :). Jos kuitenkin maltat tutkia asiaa syvällisemmin, niin tulokset kiinnostavat kyllä.


e36lab kirjoitti: Etu- ja takaputken välinen laippa katkeaa ellei se ole tehty kuten kuvassa - välissä on mutterit, jotka ottaa vastaan takaputken laipan. Nyt voi kiristää mutterit ilman pelkoa laipan katkeamisesta.
Nerokasta! Tuolla kombolla saa putken kireälle, laipat pysymään suorina ja tarpeeksi etäällä toisistaan, että jos tarttee väkivalloin aukoa, riittää kun teloo pultin/kierretangon eikä itse laippaa. Tosin se pultti/kierretankokin totellee helpommin, kun sen saa pysymään suorana. Yhtään laippaa en ole saanut katkeamaan, mutta taipumaan kyllä niin että pultin kierteet ovat olleet entisiä ja laippakin käytännössä lähes kertakäyttöinen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Lonkalta veikkaan, että jos se yksittäinen putki virtaa tarpeeksi hyvin, et saa penkissä mitattavaa eroa aikaiseksi :). Jos kuitenkin maltat tutkia asiaa
> syvällisemmin, niin tulokset kiinnostavat kyllä.

Kiva olisi tutkia josko muutaman lisähepan voisi saada pelkästään pakoputkea optimoimalla. Tässä automallissa kiehtoisi kuitenkin eniten muuntaminen E85-polttoaineelle ilman huomattavaa heikennystä kulkuun. Kaikki tutkimus jatkossa todennäköisesti liittyykin polttoaineeseen.

Putki on vielä hieman keskeneräinen, joten tässä jälleen pieni yksityiskohta: https://postimg.org/image/y6px8szuh/

Tein laippaan vähän holkitusta, kun oli väljyyttä pinnapulttien suhteen. Nyt ohjaa putken ja laipan oikeaan asentoon. Yksi pinnapultti on sellaisessa asennossa ettei sinne saa mitään työkalua sopimaan kiristämään momenttiin. Tein sitten niin, että poistin pinnapultin ja sen paikalle menee kuusiokolopultti, joka työkalu mahtuu putkien välistä kiristämään - huh mikä paikka työskennellä.

Seuraavaksi tarvittaisiin enemmän automekaanikkoa kuin kameramekaanikkoa. Nämä kohdat ainakin toimivat jatkossa.

Tämä automalli ja sen äärettömän pelkistetyt ja huokeimmilla mahdollisilla materiaaleilla tuotetut rakenneratkaisut tuovat toisinaan mieleen jonkin Indiana Jones elokuvan ja sivuvaunullisen sotapyörän tai ruokapakin kannen. Tavattoman kiva ajettava kuitenkin kunnossa ollessaan.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tällainen pakoputken kannatin irtosi lopulta nätisti pohjasta: https://postimg.org/image/67fntv3it/

Onneksi kiinnityskohdat olivat kovat, koska pihakorjaamossa tuon kohdan hitsaaminen auton alla olisi tuottanut hankaluuksia. Viime kesänä tyhjensin tankin ja laitoin viisi litraa vettä niin uskalsi hitsailla hieman myös tankin lähistöllä.

Sama osa valmiina menemään alle: https://postimg.org/image/6lgztgnmd/

Siihen on ilmestynyt jarruputken pidikkeet kun taitaa löytyä takaylitykselle uusi reitti. Pidikkeet sain nätisi kiinnitettyä kun tein ensin pienet korokkeet, jonka jälkeen naulan uskalsi hitsata kiinni ilman että muoviosa sulaa pois.

Voi kunpa olisi takapihavalimo, joka valaisi tällaisia osia alumiinista mukaanlukien kannattimet ym.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tässä on pakoputken välilaipan viimeinen ja paras ratkaisu: https://postimg.org/image/es0e57n6t/

Kuvan itsetehty laippa ei katkea tämän auton eliniän aikana. Kyllästyin alkuperäisen laipan materiaalin huonouteen - ovat tehneet valtavan paksuja laippoja kun huokoinen eli halvin mahdollinen materiaali hapertuu ja laippa katkeaa. Toinen vaihtoehto olisi koneistaa alumiinista alkuperäisen muotoisia laippoja.

Jos olisi oikein kovan vauhdin osaa tuosta alkanut tekemään niin kupariset holkit olisi pitänyt sorvata vähän paksummasta ainevahvuudesta. Tällä autolla ei pääse kamalan lujaa vauhtia kun käy keski-euroopassa kääntymässä.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tässä on jälleen jotain pientä liittyen auton pohjan kunnostukseen: https://postimg.org/image/58gk0kzn9/

Pohjassa on useita millejä paksu alkuperäinen eriste, joka on "vasarapintainen". Kun laitoin uutta peltiä helmoihin ja etenkin tunkin nostokohtiin, niin eristeeseen jäi ikäänkuin kynnys. Tein sitten niin, että kittasin ja ohensin eristeen reunat paikoitellen. Näin syntyi huoliteltuja korjattuja kohtia. Vasarapinnan saa eristeestä tasaiseksi kovalla työllä ja hiomapaperilla. Nyt kun maalaa pohjan niin on sen näköinen kuin kuuluu olla tämänmerkkisessä henkilöautossa. Toisella puolella onkin jo tasaista maalattua pohjaa ja tämäkin puoli valmistuu myös.

Eli jos lähtisin kunnostamaan tällaista automallia oikein kokonaan, niin jättäisin alkuperäisen paksun eristeen pohjaan paitsi ne kohdat joissa eriste repsottaa tai epäilee eristeen alla olevan ruostetta. Sitten vain tekee eristeen reunat ohentamalla ja kittaamalla ja tasaiseen pintaan maali päälle.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Jospa laitan tähän vielä yhden päivityksen kun näyttää siltä, että saattaa pohja alkaa valmistumaan ja mikäli jotakuta kiinnostaa testiprojektin eteneminen. Paikoitellen sisältää hieman myös omaa kehitystä. Joku sanoi ettei tällä palstalla ole oikein auton tekijöitä tai kehittäjiä, niin tässä on ainakin yksi.

Kunnostettuja tankin pantoja valmiina menemään alle: https://postimg.org/image/5dw3nm6tx/

Periaatteessa tankki pitäisi ottaa alta pois takajarruputkien vaihtamista varten. Se on työläs homma etenkin pihakorjaamossa kun kardaanin pultit on tiukassa, eikä sopivaa vääntöä saa aikaiseksi. Eiköhän se sieltä tulisi, jos oli pakko. On mahdollista irrottaa tankin pannat, jolloin tankki putoaa viitisen senttiä alas, mikä riittää juuri ja juuri jarruputkien yms. asioiden tekemiseen. Tankin ja korin välissä on todennäköisesti ruostetta, mihin kannattaa laittaa maalia. Se ei siellä kohdassa ole puhki ruostunut.

Tein tähän testiprojektiin vähän jarru- ja bensaputkimodauksia, joista voin vielä päivittää tai laittaa eri ketjuun. Siellä on pohjassa tehtaalta valmiina tyhjä paikka kiinnikkeissä jarruputkelle edestä taakse, jonka voisi ottaa käyttöön ilokaasulle.

Kuvassa on myös vasemmalla yli 40 vuotta vanhan japsiprojektin pultteja ja oikealla puolella tämän auton kiinnityspultteja pohjasta - kumpihan mahtaa olla paljon parempi materiaali? Vaihtelin pohjaan kiinnityspultteja tästä japsista, jolloin tuli nätin näköisiä kannakkeiden kiinnityksiä. Japsissa on 12 millin kanta kun tässä on 13 mm.

Tässä kuvassa on ylempänä esitetty tunkin nostokohta miltei valmiina: https://postimg.org/image/af3hozead/

Mastonin 107300 maali on lähellä alkuperäistä Montrealin sinistä, joskin eBaystä saa alkuperäistäkin maalia spray- ja paikkamaalipurkeissa. Tästä ei mitään näyttelyautoa tehdä vaan tätä oleellista kunnostuskohtaa hieman tutkailin sen korjausoperaatiota. Kaikki neljä tunkin nostokohtaa on tehty ja vahvistettu.

Kun pohja on valmis voin vielä laittaa kuvan, mikäli homma on oikein onnistunut.

Jos tällaisen auton kunnostamista suunnittelee, niin kannattaa vaikka kysellä eri kohtien korjauksista - olen tähän tehnyt mm. pyyhkimien mekanismin kunnostuksen ja ilmastointilaitteen virransyötön kondensaattorin vaihdon. Ne joutuu tässä mallissa korjaamaan ennemmin tai myöhemmin. Tämä on 95/8 valmistunut, joten saattaa olla vuoden 96 malliversio. En ole aivan varma vielä asiasta.

Eksoottisempia kunnostettavia kohtia on vielä ovien lukot, joissa on sekä solenoidit menneet että myös kahva ei enää aukaise ulkoa jossakin ovessa. Toisessa ovessa alkaa olla kahvassa sama tuntu kuin ennen hajoamista eli tämän kohdan joutuu ottamaan ja selvittämään kunnostamisen.

Työn alle tulee myös softa ja adapteri, jolla pääsee kirjautumaan tämän mallin Ecuun. On paljon hankalampi homma kuin uudemmissa malleissa mutta periaate on tiedossa ja tarvittavat osat. Saatetaan jopa tarvita läppäri, jossa oikein vanha Windows NT tai 2000 versio. Mikään USB-ratkaisu ei tässä tiettävästi toimi.

Ideahan olisi kyetä tarvittaessa kunnostamaan tällainen huomattavan hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu automalli jopa uutta vastaavaksi (tai paremmaksi) kaikilla päivityksillä, flexi-fuelilla käyväksi ja muilla modauksilla, joita reilun parinkymmenen vuoden kuluessa on ilmestynyt.

Tarvittavat tilat ja välineet puuttuu mutta tietotaitoa on.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Pihakorjaamossa jatkuu vielä työt tämän projektin osalta, pohjan ja helmojen viimeistely odottaa paria kuivaa päivää mutta hyvältä näyttää auton alla. Uusitulla pakoputken väliosalla koneen kierrokset nousevat herkemmin kuin ennen, joten kulku lienee herkempää myös.

Bensaputkien uusiminen onnistui mainiosti, tein koko putken yhdestä kumiletkusta takaa pumpulta eteen suodattimelle - välistä jäi ainakin neljä liitoskohtaa pois. Putken kannakkeissa pohjassa on kumiset muhvit, jotka poistamalla metalliputken voi korvata paksummalla kumiputkella. Vedon poistoa joutuu hieman rakentelemaan putkelle - kannakkeiden kansilevyihin tulee pienet palat, jotka pitävät putken paikallaan. Voin vielä laittaa tästä kuvat.

Jarruja käyn lävitse joka pyörästä, ei ole avattu vuosikausiin. Pultit ovat tiukassa. Jarrusylinterien liukupultteihin tarvitaan 7 mm erikoistyökalu kuusiokoloavain, jollaisen voi tehdä rälläkällä 10 mm kuusiokoloavaimesta - nyt uuteen erikoistyökaluun saa kunnon vääntimen kiinni ja pultit auki. Mitään pysäyttävää ei ole jarruosastolta tullut vastaan.

Ennen päästömittausta koneesta on tarkoitus puhdistaa ICV eli Idle Control Valve, joka on tyhjäkäynnin päästöjen kannalta aivan oleellinen osa. Ilmeisesti on hieman purettava kaasuläppää tieltä pois ennenkuin venttiiliin pääsee käsiksi. YouTubessa on asiaan liittyviä videoita mutta tosi hyvää ei löytynyt helposti - useimmissa videoissa venttiili on jo irrotettuna koneesta, jolloin osan puhdistaminen ja toimivuuden tarkistaminen on helppo homma. Siellä on läppä, jonka täytyy päästä heilumaan ilmavirtauksen mukana herkästi. Jos venttiili on öljyinen, se näkyy heti tyhjäkäynnin päästöissä.

Kosteat etuvaloumpiot ovat tämän mallin tyyppivika, joihin etsin sopivaa kunnostusratkaisua.

Eli tällaiset hommat toivottavasti valmistuvat ennen ensilumia.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Talven tulo lopulta keskeytti kunnostusprojektin pihakorjaamossa: https://postimg.org/image/8c583836nf/

Olin toiseksi viimeisessä kohdassa ajokunnon kannalta eli takajarruja kokoamassa kun alkoi lunta tulla. Sidoin käsijarrun laajentajan pyörännapaan kiinni niin ei kolise hajalle, jos täytyy ajella jonnekin sisätiloihin viimeistelemään työt. Viimeinen kohta olisi ollut koneen käynnin tutkiminen - tyhjäkäynti on tasainen mutta kone putputtaa hieman, josta en ole varma kuuluuko kuutoskoneen ominaisuuksiin vai käykö ihan kaikilla sylintereillä. Kone vetää kuitenkin hyvin, eikä syö öljyä.

Takajarruissa on ongelmallinen kohta eli jarrukilvissä on tyyppivika. On ruostunut pois käsijarrukenkien pidikkeiden kiinnityskohta. Käsijarrukengät laahaavat jarrulevyn jarrurumpuun. Jarrukilpien vaihto edellyttäisi pyörännapojen irrottamista. On sitten monet tehneet niin, että ovat tehneet jarrukilpiin - sekä vanhoihin että uusiin - kolon, joka mahdollistaa jarrukilven vaihtamisen pyöränlaakeria irrottamatta. Käyhän se niinkin.

Ohjausta paikallaan käännettäessä laitaan kuuluu toiselta puolelta natinaa, todennäköisin äänen lähde on joustintuen yläpään laakeri.

Onko joku kiinnostunut tekemään autokauppaa siten, että vaihtaisi kunnostamattoman 320i:n kunnostettuun (mittarissa 238 tuhatta)? Siis mikäli saan työt tehtyä päätökseen. Kaikki oleelliset kohdat on tällöin kunnostettu ja ajoneuvon kunto vastaa normaalia käyttöautoa ilman huomautuksia tai huomautuksista on sovittu erikseen.

Jos nurkissa tai pihassa pyörii 320i tai vastaava, joka on jäänyt katsastamatta ruostevaurioiden tai jarrujen tai pakoputkiston tai jonkun muun syyn takia kuin pahan kolarin, niin saattaisi olla mahdollista tehdä vaihtokauppaa vähän myöhemmin.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Ja projektihan vielä etenee eli kone tuntui aluksi ensimmäisillä testiajoilla käyvän putputtaen parin vuoden tauon jälkeen.

Koneen läpi oli mennyt noin 2 litraa bioetanolia ja 8 litraa bensaa kun tyhjäkäynnillä kone alkoi "hörähdellä" ikäänkuin käynnistyäkseen paremmin - ja yllättäen käyntihän parani koko kierrosalueella ja putputus hävisi. Taisi autosta tulla jälleen kuusisylinterinen kun alkoholi puhdisti suuttimia?

Työläs suutinten puhdistus käsityönä yksi kerrallaan ei vaikuta olevan tarpeen juuri nyt vaan seuraavaksi ajellaan päästömittaukseen näillä asetuksilla.

Kuullostaako tämä normaalilta rivikuutosen tyhjäkäynniltä: https://youtu.be/j5SNnNtBzFM
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Läppärin äänillä kuunnellessa saatan olla hakoteilläkin, mutta minusta siellä vielä joku venanpainin tms raksuttelee. Sellainen hassu metallinen, vähän dieselmäinen raksutus kuuluu minusta läpi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin