Alustan hitsauksesta sähkövikoja

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja e36lab » 06 Marras 2017, 23:21

> mutta minusta siellä vielä joku venanpainin tms raksuttelee.

Vaikuttaisi olevan tämä omatekoinen putken välilaippa, joka pituutensa vuoksi värähtelee ja naputtaa hieman putken seinämään. Vastaavan laipan voisi jatkossa tehdä sentin pari lyhyemmän, nyt tuli vähän roisisti pituutta omatekoiselle osalle.

https://postimg.org/image/es0e57n6t/

Olipahan kerrankin mukavaa laittaa putki auton alla kiinni tuosta kohdasta kun oli valmiiksi sovitettu kiinnityskohta ja kiristäminen ei huolettanut.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja e36lab » 07 Marras 2017, 12:03

Tuli muuten vanhaan bemuun kummasti uutta spirittiä. Tämä putkimodaus kasvatti ensin alavääntöä: https://postimg.org/image/r5e7qqmjp/

Ja todennäköinen suutinten puhdistuminen alkoholilla ajelulla piristi konetta koko kierrosalueella.

Melkeinpä uskallan suositella alkoholilääkettä suuttimien ja tulpankärkien puhdistukseen muillekin paljon ajetuille bemuille - pari litraa bioetanolia tankkiin.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3904
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja salmol » 07 Marras 2017, 17:55

Eikö tuo viina ole huonoksi autoille joissa ei ole siihen tarkoitukseen suunniteltuja tiivisterenkaita?
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja e36lab » 07 Marras 2017, 18:03

Sellainen käsitys on ollut aikaisemmin mutta useiden itsenäisten tutkimustahojen tekemien tutkimusten mukaan E85 alkoholipitoinen polttoaine ei vahingoita autoa vaan päinvastoin pesee ja puhdistaa sisältäkäsin.

Tässä testissä bensa-autolla ajettiin tietty määrä kilometrejä E85-polttoaineella, jonka jälkeen moottori ja bensapumppu purettiin ja todettiin moitteettomiksi: https://youtu.be/HuOs1yap8mU

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3904
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja salmol » 07 Marras 2017, 20:14

e36lab kirjoitti:Sellainen käsitys on ollut aikaisemmin mutta useiden itsenäisten tutkimustahojen tekemien tutkimusten mukaan E85 alkoholipitoinen polttoaine ei vahingoita autoa vaan päinvastoin pesee ja puhdistaa sisältäkäsin.

Tässä testissä bensa-autolla ajettiin tietty määrä kilometrejä E85-polttoaineella, jonka jälkeen moottori ja bensapumppu purettiin ja todettiin moitteettomiksi: https://youtu.be/HuOs1yap8mU
Onnea. :lol:
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja Aero » 07 Marras 2017, 23:34

salmol kirjoitti:Eikö tuo viina ole huonoksi autoille joissa ei ole siihen tarkoitukseen suunniteltuja tiivisterenkaita?
Ei ihan noin yksinkertaisesti, vaikka sitä voikin pitää käytännössä helppona lähtökohtana :).

Viuna on huonoksi autoille, joiden polttoainejärjestelmässä on etanolia kestämättömiä osia ja/tai joiden polttoaineensyöttöjärjestelmä ei onnistu sopeutumaan erilaisen alkoholipitoisuuden vaatimaan seosmuutokseen (eli käytännössä lambdattomat ruiskut ja kaasarit, joskin nekin voi säätää kohdalleen jos seossuhde pysyy suurinpiirtein samoissa lukemissa). Käytännössä etanoli on erilainen liuotin kuin bensa ja etenkin kumi- ja muovimaailmassa on neljänlaisia tuotteita: osa ei kestä kumpaakaan, osa kestää pelkkää bensaa, osa kestää pelkkää etanolia ja osa kestää sekä bensaa että etanolia. Valitettavasti nämä eivät rajoitu pelkkiin tiivisterenkaisiin, vaan myös letkuihin, pumppuämpäreihin yms osiin, joten oikeasti kannattaa tietää mitä siellä on käytetty tai olla valmis vaihtamaan osia, jos vanhempaan autoon haluaa etanolipitoisuutta nostella rajuihin lukemiin. Vaikka käytännössä molempia kestäviä materiaaleja on käytetty laajasti jo varsin pitkään, voi ylläreitä tulla jos valmistaja ei viinakestoa lupaa.

Niin kauan kun polttoainejärjestelmä kestää ja moottorinohjaus sopeutuu, on e36lab ihan oikeassa - etanoli puhdistaa järjestelmästä niitä epäpuhtauksia, jotka bensalta sinne onnistuu jäämään ja päinvastoin, eli molempien sekoittelu pitää järjestelmän parhaiten puhtaana.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja e36lab » 19 Marras 2017, 21:01

Vielä on ainakin jarrutöitä tehtäväksi takapyörille. Tein hieman modausta jarruputkille ja T-kappale siirtyi hankalasta paikasta korin ja tankin välistä suunnilleen kuljettajan penkin kohdalle.

Tarvittiin tällainen Y-kappale, jollaista ei ollut valmiina saatavana ainakaan eBay:n kautta: https://postimg.org/image/54pb0jxq3/

Löytyi kuitenkin 90-asteen mutkapala, joka tuli neljällä eurolla kiinasta postilaatikkoon. On juuri sopiva osa tähän tarkoitukseen pienellä modauksella - toinen pääty oli suora, joten tarvittiin jarruputkesta lyhyt pätkä. Takajarruputket ovat vähän alkuperäistä pidemmät mutta paljon mukavammassa paikassa on nyt putkien toinen pää.

Takajarrujen kunnostukseen liittyvistä ongelmista ratkaisematta on vielä jarrukilpien ruostunut kohta, joka pitää käsijarrun liinat kilpeen kiinnitettynä.

Kun jarrukilvistä on ruostunut kiinnityskohta, liinat laahaavat jarrulevyä vasten eli jarruttavat menoa. Jarrukilvet on vaihdettava tai korjattava liinojen kiinityskohta. Jarrukilpiähän ei ole tarkoitettu irrotettavaksi ilman pyörännavan irrotusta. Mutta keinottelemalla onnistuu kilpien vaihto pyörännavat paikallaan. Yritän ensin jos onnistuisi jarrukilpien kunnostus niiden ollessa paikallaan.

Toinen ongelma tuli jarrusylintereihin juuttuneista ilmausruuveista, joita ei saanut pois kuin poraamalla. Alkuperäinen on 6 mm halkaisijaltaan ja eBaysta löytyi 7 mm ilmausruuvit ja kierretyökalu. Jos näillä saa kunnostuksen tehtyä niin muuten jarrusylinterit on ehjät ja puhdistettu elektrolyysikylvyssä.

e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Re: Alustan hitsauksesta sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja e36lab » 20 Marras 2017, 12:38

Tässä voi olla mielenkiintoinen pieni projekti: https://postimg.org/image/5uuwyuc3p/

Keraamisia 12 Voltin lämpöelementtejä, jotka on tarkoitus asentaa ajovaloumpioiden sisälle poistamaan kosteus. Nämä olivat aika pieniä kooltaan, joten saattaisivat olla parempia sivupeilien sisällä. Mutta voivat toimia umpioissakin.

Sähkö joko takalasinlämmittimeltä (jos paukut riittää) tai yksinkertaisin johdotus pitkiltä valoilta - umpiot lämpenevät ja kuivuvat aina kun pitkät valot on päällä. Täytyy selvittää ensin paljonko virtaa haukkaavat.