E36 kytkentäkaavio ja elektroniikka

E21, E30, E36, E46
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

BMW E36-mallin johdotusten kytkentäkaavioita löytyy melko helposti netistä eri vuosimalleja varten. Esim. tässä on vuoden 1998 kaavio: http://www.gbnetwork.co.uk/bmw/downloadetm.html

Muillekin vuosimalleille löytyy kaavioita pienellä hakemisella.

Oma autoni on 95/8 valmistunut, joka kytkentäkaavion tietojen mukaan jää 95 mallivuodelle kun 1996 malli alkaa 95/9 valmistuneista. Joitakin eroja kytkennöissä voi eri vuosimalleissa olla. Tämä välimalli on hieman hankala, koska ECU on tietojen mukaan jo Siemens mutta interface on vielä OBD-1 kun pian tämän jälkeen ilmestyi helpommin liitettävä OBD-2 yleismallinen liitin. Kone on mallia M52. Toistaiseksi en vielä tiedä onko Boschin Motronic keskusyksikköä käytetty M52 koneen kanssa vai onko sekä kone että keskusyksikkö vaihtunut samassa yhteydessä.

ECU vaatii kirjautumista varten läppärin ja ohjelmiston lisäksi sopivan kaapelin, jollaisia on tarjolla esim. https://adapter-universe.de/550/bmw-ada ... iabas-inpa

Kannattaa huomioida, että vanhemmat mallit eivät välttämättä toimi OBD-2 muunnoskaapelilla vaan tarvitsevat originaalin alkuperäistä täysin vastaavan interfacen, jollaisia niitäkin on saatavana esim. http://www.ebay.com/itm/Tiny-ADS-Interf ... xyyF5RPXC8 tai

OBD-1 interface kaapelin sisään rakennettuna: http://www.ebay.com/itm/Tiny-ADS-Interf ... XQlUNRMgzX

Yhdistelmä Siemens ECU ja OBD-1 liitin on ilmeisesti kaikkein haastavin saada toimimaan. Läppärissä on huolto-ohjelmien lisäksi oltava sarjaportti ja sopiva vanhempi Windows-versio.

90-luvun auto on pitkälti digitaalinen sekin ja käyttää Boschin kehittämää Can bus (Controller Area Network) verkkoa eri ohjainyksiköiden välillä. Esimerkiksi jarrupalojen kulumisanturilta tuleva signaali digitalisoidaan mittaristossa (instrument cluster), jonka jälkeen tietoa voidaan käsitellä konehuoneessa sijaitsevan Bosch Motronic tai Siemens keskusyksikön kanssa.

Tässä kuvassa näkyy mm. jarrupalojen kulumisen sensorien kytkentä mittaristoyksikköön: https://postimg.org/image/145yg458q3/

Tässä näkyy instrument clusterin digitaalinen verkkoliitäntä: https://postimg.org/image/7fdps6ikyz/

TxD ja RxD ovat Transmit Data ja Receive Data. Ohjainyksiköt voivat vaihtaa tietoa keskenään digitaalisesti tämän linjan kautta.

Jos kytkentäkaaviossa on transistorin kuvake, osa sisältää aktiivista elektroniikkaa. Näiden osien kytkentäkaaviot tarvittaisiin erikseen, mikäli haluaisi yrittää jonkin moduulin korjausta. En vielä tiedä onko moduulien kytkentäkaavioita saatavana helposti.

Tässä kuvassa näkyy EWS-II ajonestomoduulin kytkentä keskusyksikköön: https://postimg.org/image/31n3lrp7zv/

Internetistä saatujen tietojen mukaan riittää linjan 18 katkaiseminen EWS-II moduulilta keskusyksikölle, jonka jälkeen mitä tahansa vastaavaa keskusyksikköä voi käyttää missä tahansa sopivassa autossa esim. koneenvaihtoprojektin tai rikkoutuneen ECU:n vaihdon yhteydessä. En ole kokeillut tätä asiaa vielä itse.

Itseäni kiinnostava asia olisi ajoneuvon muuntaminen E85 polttoaineelle soveltuvaksi. Tätä varten saattaisi olla mahdollista kytkeyä esim. ilmamassamittarin linjaan ja sopivalla elektroniikalla ensin tutustua signaaliin normaalioloissa ja sitten yrittää muuttaa signaalia eri polttoaineelle soveltuvaksi: https://postimg.org/image/4ysrb2go8r/

Linjat 14 ja 41 tuon mukaan ilmamassamittarilta keskusyksikölle. Muunnostyö voi vaatia runsaasti testausta ja muutoksia.

Mikäli on lisää valmista tietoa ja kokemusta tämän mallin kytkennöistä ja elektroniikasta, niin mielellään otetaan vastaan. Voin myös lisäillä sitä mukaa tähän ketjuun kuin tietoa ja kokemusta kertyy. ECU:n muokkaaminen eri polttoaineille voi jatkossa tulla työn alle.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Talven projekti olisi laittaa BMW:n huolto-ohjelmisto toimimaan vanhemmissa E36-malleissa. Tuli hankittua eBayn kautta usasta tällainen huokea adapteri: https://s14.postimg.org/55ifcv4lt/IMG7170.jpg

Kyseessä on ADS-adapteri vuosimallien 1991-1996 bemareille.

Laite on yksi harvoista saatavana olevista, jonka avulla vanhempiin bemuihin voi päästä kirjautumaan ajotietokoneisiin. Muut tarvittavat osat ovat liitin konehuoneen suurikokoiseen ECU:n liittimeen ja RS232-kaapeli kannettavan tietokoneen sarjaporttiin. Vaatii nimenomaan sarjaportin eli ei toimi USB-adaptereilla.

Laite on ollut aika suosittu, ja moni on sen avulla kirjautunut auton tietokoneisiin aivan ongelmitta. Ongelma onkin löytää sopiva softa - todennäköisesti kutsutaan nimellä INPA - ja kannettava tietokone mahdollisesti vanhemmalla Windows-käyttiksellä (esim. Win 2000).

Jos on valmiita ideoita softan saatavuuden tai toimivuuden suhteen, niin mielellään otetaan vastaan. Muuten on tarkoitus ryhtyä selvittämään miten homma alkaisi toimimaan 90-luvun alkupään autoissa aikakaudelta ennen yleismallisempaa OBD-2 liitintä.

Linkki laitteen kehittäjän sivuille: https://tinyurl.com/y83bs6xv
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Onkohan joku onnistuneesti kirjautunut 1991 - 1995 kolmesarjaisen tai viitossarjaisen bemun ecuun softalla? Nimittäin nyt alkaisi olla aika katsoa sitäkin puolta, ja jos on valmista näkemystä eli joku on päässyt tai pääsee kirjautumaan niin mielihyvin kaikki softavinkit otetaan vastaan.

Softan voi tietenkin hankkia ihan rahallakin, jos sellainen vaan on jostakin saatavana. Pieni vilkaisu nettiin kertoo, että tarvittavat softat taitaa olla ns. "jakelussa" - joskin hivenen kiven alla.
Vastaa Viestiin