E36 kytkentäkaavio ja elektroniikka
Lähetetty: 11 Loka 2017, 10:45
BMW E36-mallin johdotusten kytkentäkaavioita löytyy melko helposti netistä eri vuosimalleja varten. Esim. tässä on vuoden 1998 kaavio: http://www.gbnetwork.co.uk/bmw/downloadetm.html
Muillekin vuosimalleille löytyy kaavioita pienellä hakemisella.
Oma autoni on 95/8 valmistunut, joka kytkentäkaavion tietojen mukaan jää 95 mallivuodelle kun 1996 malli alkaa 95/9 valmistuneista. Joitakin eroja kytkennöissä voi eri vuosimalleissa olla. Tämä välimalli on hieman hankala, koska ECU on tietojen mukaan jo Siemens mutta interface on vielä OBD-1 kun pian tämän jälkeen ilmestyi helpommin liitettävä OBD-2 yleismallinen liitin. Kone on mallia M52. Toistaiseksi en vielä tiedä onko Boschin Motronic keskusyksikköä käytetty M52 koneen kanssa vai onko sekä kone että keskusyksikkö vaihtunut samassa yhteydessä.
ECU vaatii kirjautumista varten läppärin ja ohjelmiston lisäksi sopivan kaapelin, jollaisia on tarjolla esim. https://adapter-universe.de/550/bmw-ada ... iabas-inpa
Kannattaa huomioida, että vanhemmat mallit eivät välttämättä toimi OBD-2 muunnoskaapelilla vaan tarvitsevat originaalin alkuperäistä täysin vastaavan interfacen, jollaisia niitäkin on saatavana esim. http://www.ebay.com/itm/Tiny-ADS-Interf ... xyyF5RPXC8 tai
OBD-1 interface kaapelin sisään rakennettuna: http://www.ebay.com/itm/Tiny-ADS-Interf ... XQlUNRMgzX
Yhdistelmä Siemens ECU ja OBD-1 liitin on ilmeisesti kaikkein haastavin saada toimimaan. Läppärissä on huolto-ohjelmien lisäksi oltava sarjaportti ja sopiva vanhempi Windows-versio.
90-luvun auto on pitkälti digitaalinen sekin ja käyttää Boschin kehittämää Can bus (Controller Area Network) verkkoa eri ohjainyksiköiden välillä. Esimerkiksi jarrupalojen kulumisanturilta tuleva signaali digitalisoidaan mittaristossa (instrument cluster), jonka jälkeen tietoa voidaan käsitellä konehuoneessa sijaitsevan Bosch Motronic tai Siemens keskusyksikön kanssa.
Tässä kuvassa näkyy mm. jarrupalojen kulumisen sensorien kytkentä mittaristoyksikköön: https://postimg.org/image/145yg458q3/
Tässä näkyy instrument clusterin digitaalinen verkkoliitäntä: https://postimg.org/image/7fdps6ikyz/
TxD ja RxD ovat Transmit Data ja Receive Data. Ohjainyksiköt voivat vaihtaa tietoa keskenään digitaalisesti tämän linjan kautta.
Jos kytkentäkaaviossa on transistorin kuvake, osa sisältää aktiivista elektroniikkaa. Näiden osien kytkentäkaaviot tarvittaisiin erikseen, mikäli haluaisi yrittää jonkin moduulin korjausta. En vielä tiedä onko moduulien kytkentäkaavioita saatavana helposti.
Tässä kuvassa näkyy EWS-II ajonestomoduulin kytkentä keskusyksikköön: https://postimg.org/image/31n3lrp7zv/
Internetistä saatujen tietojen mukaan riittää linjan 18 katkaiseminen EWS-II moduulilta keskusyksikölle, jonka jälkeen mitä tahansa vastaavaa keskusyksikköä voi käyttää missä tahansa sopivassa autossa esim. koneenvaihtoprojektin tai rikkoutuneen ECU:n vaihdon yhteydessä. En ole kokeillut tätä asiaa vielä itse.
Itseäni kiinnostava asia olisi ajoneuvon muuntaminen E85 polttoaineelle soveltuvaksi. Tätä varten saattaisi olla mahdollista kytkeyä esim. ilmamassamittarin linjaan ja sopivalla elektroniikalla ensin tutustua signaaliin normaalioloissa ja sitten yrittää muuttaa signaalia eri polttoaineelle soveltuvaksi: https://postimg.org/image/4ysrb2go8r/
Linjat 14 ja 41 tuon mukaan ilmamassamittarilta keskusyksikölle. Muunnostyö voi vaatia runsaasti testausta ja muutoksia.
Mikäli on lisää valmista tietoa ja kokemusta tämän mallin kytkennöistä ja elektroniikasta, niin mielellään otetaan vastaan. Voin myös lisäillä sitä mukaa tähän ketjuun kuin tietoa ja kokemusta kertyy. ECU:n muokkaaminen eri polttoaineille voi jatkossa tulla työn alle.
Muillekin vuosimalleille löytyy kaavioita pienellä hakemisella.
Oma autoni on 95/8 valmistunut, joka kytkentäkaavion tietojen mukaan jää 95 mallivuodelle kun 1996 malli alkaa 95/9 valmistuneista. Joitakin eroja kytkennöissä voi eri vuosimalleissa olla. Tämä välimalli on hieman hankala, koska ECU on tietojen mukaan jo Siemens mutta interface on vielä OBD-1 kun pian tämän jälkeen ilmestyi helpommin liitettävä OBD-2 yleismallinen liitin. Kone on mallia M52. Toistaiseksi en vielä tiedä onko Boschin Motronic keskusyksikköä käytetty M52 koneen kanssa vai onko sekä kone että keskusyksikkö vaihtunut samassa yhteydessä.
ECU vaatii kirjautumista varten läppärin ja ohjelmiston lisäksi sopivan kaapelin, jollaisia on tarjolla esim. https://adapter-universe.de/550/bmw-ada ... iabas-inpa
Kannattaa huomioida, että vanhemmat mallit eivät välttämättä toimi OBD-2 muunnoskaapelilla vaan tarvitsevat originaalin alkuperäistä täysin vastaavan interfacen, jollaisia niitäkin on saatavana esim. http://www.ebay.com/itm/Tiny-ADS-Interf ... xyyF5RPXC8 tai
OBD-1 interface kaapelin sisään rakennettuna: http://www.ebay.com/itm/Tiny-ADS-Interf ... XQlUNRMgzX
Yhdistelmä Siemens ECU ja OBD-1 liitin on ilmeisesti kaikkein haastavin saada toimimaan. Läppärissä on huolto-ohjelmien lisäksi oltava sarjaportti ja sopiva vanhempi Windows-versio.
90-luvun auto on pitkälti digitaalinen sekin ja käyttää Boschin kehittämää Can bus (Controller Area Network) verkkoa eri ohjainyksiköiden välillä. Esimerkiksi jarrupalojen kulumisanturilta tuleva signaali digitalisoidaan mittaristossa (instrument cluster), jonka jälkeen tietoa voidaan käsitellä konehuoneessa sijaitsevan Bosch Motronic tai Siemens keskusyksikön kanssa.
Tässä kuvassa näkyy mm. jarrupalojen kulumisen sensorien kytkentä mittaristoyksikköön: https://postimg.org/image/145yg458q3/
Tässä näkyy instrument clusterin digitaalinen verkkoliitäntä: https://postimg.org/image/7fdps6ikyz/
TxD ja RxD ovat Transmit Data ja Receive Data. Ohjainyksiköt voivat vaihtaa tietoa keskenään digitaalisesti tämän linjan kautta.
Jos kytkentäkaaviossa on transistorin kuvake, osa sisältää aktiivista elektroniikkaa. Näiden osien kytkentäkaaviot tarvittaisiin erikseen, mikäli haluaisi yrittää jonkin moduulin korjausta. En vielä tiedä onko moduulien kytkentäkaavioita saatavana helposti.
Tässä kuvassa näkyy EWS-II ajonestomoduulin kytkentä keskusyksikköön: https://postimg.org/image/31n3lrp7zv/
Internetistä saatujen tietojen mukaan riittää linjan 18 katkaiseminen EWS-II moduulilta keskusyksikölle, jonka jälkeen mitä tahansa vastaavaa keskusyksikköä voi käyttää missä tahansa sopivassa autossa esim. koneenvaihtoprojektin tai rikkoutuneen ECU:n vaihdon yhteydessä. En ole kokeillut tätä asiaa vielä itse.
Itseäni kiinnostava asia olisi ajoneuvon muuntaminen E85 polttoaineelle soveltuvaksi. Tätä varten saattaisi olla mahdollista kytkeyä esim. ilmamassamittarin linjaan ja sopivalla elektroniikalla ensin tutustua signaaliin normaalioloissa ja sitten yrittää muuttaa signaalia eri polttoaineelle soveltuvaksi: https://postimg.org/image/4ysrb2go8r/
Linjat 14 ja 41 tuon mukaan ilmamassamittarilta keskusyksikölle. Muunnostyö voi vaatia runsaasti testausta ja muutoksia.
Mikäli on lisää valmista tietoa ja kokemusta tämän mallin kytkennöistä ja elektroniikasta, niin mielellään otetaan vastaan. Voin myös lisäillä sitä mukaa tähän ketjuun kuin tietoa ja kokemusta kertyy. ECU:n muokkaaminen eri polttoaineille voi jatkossa tulla työn alle.