Flexi-fuel kokeilut aloitin E36-mallin (320i) M52-moottorilla sekoittamalla polttoaineeksi bensaa ja Anttosen jalostamon E85 refuelia.
Seossuhdetta en vielä tarkasti mittaillut kun käytetyt astiat eivät sitä oikein sallineet - noin neljä litraa bensaa meni tyhjään tankkiin ja arviolta 2 - 3 litraa refuelia. Koneen käynti ja kulku vaikuttaa tällä seoksella normaalilta. Tarkoitus on kokeilla paljonko E85 refuelia voi polttoaineseoksessa olla ennenkuin vakiomoottorilla huomaa jotakin vaikutusta sekä käyntiin ja kulkuun että päästöihin.
Alkoholipolttoaine sisältää happea, joka laihentaa seosta. Jos bensan asemesta käyttäisi puhdasta alkoholia, pitäisi syöttöä kasvattaa jopa kymmenillä prosenteilla. Paljonko lambda ja suuttimet sallivat alkoholia polttoaineessa ennenkuin raja-arvot tulevat vastaan jää nähtäväksi. Kun on tiedossa "kriittinen seossuhde", sen jälkeen pitäisi syöttöä voida kasvattaa tavalla taikka toisella ja lopulta käytössä pitäisi olla BMW-merkkinen flexi-fuel auto.
Näin ainakin siis teoriassa, jonka käytännön testit ovat alkuvaiheessa.
Kaikki näkemys tai kokemus asiassa otetaan mielellään vastaan.
Polttoainekokeilua
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Heitetään veikkaus etukäteen: lonkka-arviolta 30-50%.e36lab kirjoitti: Paljonko lambda ja suuttimet sallivat alkoholia polttoaineessa ennenkuin raja-arvot tulevat vastaan jää nähtäväksi.
Kylmäkäynnistys tulee olemaan jossain määrin haaste, eikä sytkää säätämättä saa täyttä etua etanolin paremmasta puristuskestävyydestä, mutta muuten voi päästä aika lähelle, ellei perille asti sitä, että lambdakorjauksen ansiosta voi ajaa kummalla vaan. Aineesta toiseen vaihtoa ei kannata tehdä ihan kertarysäyksellä, jotta LTFT (Long Term Fuel Trim) -korjaus ehtii reagoimaan muutokseen järkevää tahtia.e36lab kirjoitti:Kun on tiedossa "kriittinen seossuhde", sen jälkeen pitäisi syöttöä voida kasvattaa tavalla taikka toisella ja lopulta käytössä pitäisi olla BMW-merkkinen flexi-fuel auto.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Lähetin eBayn kautta kyselyä Britanniaan yhdelle ECU:n re-mappaajalle, jolla ei ollut valmista ECU-modausta E85-polttoaineelle. Suositteli suurempia suuttimia ja puristussuhteen kasvattamista ennen ECU:n mappaamista.
Tässä M52B20 moottorissa kuitenkin on jo korkea puristussuhde valmiiksi 11:1 eli kilpa-auton tasoa miltei: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52
Suutinkoko saattaa olla sama kaikissa M52 sarjan koneissa aina 2.8 litraan saakka ja jos näin on, silloin 40% enemmän ainetta menisi vakiosuuttimien lävitse (hän esitti suunnilleen tällaisen lisäyksen polttoainemäärään). Asia pitäisi olla helppo tarkistaa varaosanumeroiden perusteella onko suutinkoko sama isommissa koneissa.
Siten jäljelle jäisi ECU:n re-mappaus. Alustavien tietojen mukaan osa Siemensin ECU:ista on päivitettäviä ja osa ei ole (sarjanumerolla pitäisi selvitä).
Jos ECU on päivitettävää mallia, miten käytännössä re-mappaus tapahtuu eli mitkä on tarvittavat osat ja välineet? Onko jotakin paikkaa valmiiksi Suomessa, jossa tällaisen operaation voisi tehdä?
Jos homma onnistuisi, käsittääkseni jokavuotinen päästöhuoli katsastuksessa jäisi kokonaan pois puhtaamman polttoaineen myötä.
Tässä M52B20 moottorissa kuitenkin on jo korkea puristussuhde valmiiksi 11:1 eli kilpa-auton tasoa miltei: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52
Suutinkoko saattaa olla sama kaikissa M52 sarjan koneissa aina 2.8 litraan saakka ja jos näin on, silloin 40% enemmän ainetta menisi vakiosuuttimien lävitse (hän esitti suunnilleen tällaisen lisäyksen polttoainemäärään). Asia pitäisi olla helppo tarkistaa varaosanumeroiden perusteella onko suutinkoko sama isommissa koneissa.
Siten jäljelle jäisi ECU:n re-mappaus. Alustavien tietojen mukaan osa Siemensin ECU:ista on päivitettäviä ja osa ei ole (sarjanumerolla pitäisi selvitä).
Jos ECU on päivitettävää mallia, miten käytännössä re-mappaus tapahtuu eli mitkä on tarvittavat osat ja välineet? Onko jotakin paikkaa valmiiksi Suomessa, jossa tällaisen operaation voisi tehdä?
Jos homma onnistuisi, käsittääkseni jokavuotinen päästöhuoli katsastuksessa jäisi kokonaan pois puhtaamman polttoaineen myötä.
Ja taskulaskin. 4:1 tarkoittaa 25% suhdetta.e36lab kirjoitti:Sen verran vielä, että päivänvalossa mittasin paljonko refuelia oli mennyt tankkiin ja vain litra oli toistaiseksi. Eli seossuhde tällä hetkellä 4:1 (20% refuelia). Täytyy hankkia mitta-astia ja tehdä tarkempaa työtä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tai sitten seossuhde 4:1 tarkoittaa 4 osaa tavallista ja 1 osa E85-bensaa eli 80%:20%.salmol kirjoitti:Ja taskulaskin. 4:1 tarkoittaa 25% suhdetta.e36lab kirjoitti:Sen verran vielä, että päivänvalossa mittasin paljonko refuelia oli mennyt tankkiin ja vain litra oli toistaiseksi. Eli seossuhde tällä hetkellä 4:1 (20% refuelia). Täytyy hankkia mitta-astia ja tehdä tarkempaa työtä.
e36lab kirjoitti aiemmin: "noin neljä litraa bensaa meni tyhjään tankkiin"
Viimeksi muokannut traveller, 03 Marras 2017, 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
...mutta se on edelleen bensalle tehty ja sillä toimii. Etanoli kestää paremmin puristusta (oktaaniluku on käytännössä n. 106) eikä se silti halua nakuttaa. Kovemmalla puristuksella saa siis paremman hyötysuhteen ja etanoli sen kestää, bensa ei.e36lab kirjoitti:Tässä M52B20 moottorissa kuitenkin on jo korkea puristussuhde valmiiksi 11:1 eli kilpa-auton tasoa miltei: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52
Toisaalta, jos vaihdat tilalle tuon ~40% (mieluummin 30%, adaptaatiolla siitä eteenpäin) isommat suuttimet, saat sopivan lisäyksen polttoainemäärään ilman remappaysta. Silloin toki sytkäkartta jää edelleen tekemättä, eikä ennakoita saa optimoitua.e36lab kirjoitti:Suutinkoko saattaa olla sama kaikissa M52 sarjan koneissa aina 2.8 litraan saakka ja jos näin on, silloin 40% enemmän ainetta menisi vakiosuuttimien lävitse (hän esitti suunnilleen tällaisen lisäyksen polttoainemäärään).
ECUsta riippuen joko purkki pöydälle ja auki tai piuha kiinni autoon. Paikkojahan toki on, mutta harva niistä halunnee käyttää aikaa yksittäisen softan tekemiseen jos ei valmista bulkkia ole tarjolla. Tuntitöinä toki, mutta siinä helposti visa vinkuu enemmänkin, kun huolella tehdään (ja huoletta tuo suutinvaihto on halvmepi).e36lab kirjoitti: Jos ECU on päivitettävää mallia, miten käytännössä re-mappaus tapahtuu eli mitkä on tarvittavat osat ja välineet? Onko jotakin paikkaa valmiiksi Suomessa, jossa tällaisen operaation voisi tehdä?
Ei se kauheasti, hiilivetyä se retanolikin lopulta on. Jos leimalla on päästöhuoli, on autossa jotain vikaa joka yleensä kannattaa korjata.e36lab kirjoitti: Jos homma onnistuisi, käsittääkseni jokavuotinen päästöhuoli katsastuksessa jäisi kokonaan pois puhtaamman polttoaineen myötä.
Nope, siinä on yhteensä 5 osaa - 4 osaa bensaa ja 1 osa retanolia, jokainen pala on sen 20% . Etanolipitoisuus toki asettunee n. 4*0,08+1*0,85=23,4% (1,17:3,83) nurkille. Tämä siis 4 litralla 95E10:iä arpoen että siinä on oikeasti 8% etanolia ja 1l RE85:sta.salmol kirjoitti:Ja taskulaskin. 4:1 tarkoittaa 25% suhdetta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kyllä, neljän suhde yhteen oli seos eli neljä litraa pumppubensaa ja litra refuelia on tällä hetkellä tankissa ilman havaittavaa vaikutusta käyntiin.
Tarkoitus on tuottaa myös dataa eli päästä mittailemaan päästöjä eri seossuhteilla ja yrittää löytää "extreme-seos" eli miten auto vakiona reagoi sitten kun jokin ääriraja tulee vastaan - syttyykö check engine valo vai alkaako meno piiputtamaan.
Oletan, että päästöarvot paranee reippaasti mikäli kaikki muut asiat on kunnossa, eikä vanhoja noki- tai öljyjäämiä ole jossakin kohdassa likaamassa päästöjä. Laitoin myös litran saippuavettä takaäänenvaimentajaan eli käynnissä on höyrypesu sielläkin osastolla.
Tässä kuitenkin mennään jo biopolttoaineella eli selviää sekin kestääkö kaikki osat ehjinä vai tuleeko vuotoja. Bensaputki on uusittu tankilta suodattimelle - kaikki muu on vuodelta 1995.
Tarkoitus on tuottaa myös dataa eli päästä mittailemaan päästöjä eri seossuhteilla ja yrittää löytää "extreme-seos" eli miten auto vakiona reagoi sitten kun jokin ääriraja tulee vastaan - syttyykö check engine valo vai alkaako meno piiputtamaan.
Oletan, että päästöarvot paranee reippaasti mikäli kaikki muut asiat on kunnossa, eikä vanhoja noki- tai öljyjäämiä ole jossakin kohdassa likaamassa päästöjä. Laitoin myös litran saippuavettä takaäänenvaimentajaan eli käynnissä on höyrypesu sielläkin osastolla.
Tässä kuitenkin mennään jo biopolttoaineella eli selviää sekin kestääkö kaikki osat ehjinä vai tuleeko vuotoja. Bensaputki on uusittu tankilta suodattimelle - kaikki muu on vuodelta 1995.
> Toisaalta, jos vaihdat tilalle tuon ~40% (mieluummin 30%, adaptaatiolla siitä eteenpäin) isommat suuttimet, saat sopivan lisäyksen polttoainemäärään
> ilman remappaysta.
Jossakin kerrottiin, että 20% suuremmilla suuttimilla pitäisi mennä ja lambda hoitaisi loput. Yksi vaihtoehto voisi olla suuttimien liittimiin tuleva lisäelektroniikka, joka ohjaa vakiosuutinta pysymään auki pitempään. Tällaisia lisälaitteita näyttää olevan myynnissä.
Hyvin vähän suutinteknologiaan tutustumalla selvisi, että ongelmia voi tulla kun suuttimia yrittää pitää auki pitempään kuin tavallisesti. Pitäisi tehdä laboratoriojärjestely, jossa fuel rail on irrotettu autosta ja suuttimet suihkuttavat mitta-astiaan. Säätämällä suuttimien aukioloaikaa etsii sopivan polttoainemäärän. Ei voi kuitenkaan tietää pitääkö suuttimen aukioloaikaa kasvattaa ennen normaalia avautumisaikaa, pelkästään keskeltä vai kaikki lisäaika lisättynä nykyisen suuttimen aukiolon jatkeeksi.
Sitten mietin, että yksinkertaisin ja halvin konsti saattaisi olla kuristaa ilmaläppää pienemmäksi - jos suuttimia pitää kasvattaa 20% niin ilmaläpän reikää ei tarvitse kuristaa kuin 16,7%. Sen verran huipputehoa menettää konversiossa näin toteutettuna.
> ilman remappaysta.
Jossakin kerrottiin, että 20% suuremmilla suuttimilla pitäisi mennä ja lambda hoitaisi loput. Yksi vaihtoehto voisi olla suuttimien liittimiin tuleva lisäelektroniikka, joka ohjaa vakiosuutinta pysymään auki pitempään. Tällaisia lisälaitteita näyttää olevan myynnissä.
Hyvin vähän suutinteknologiaan tutustumalla selvisi, että ongelmia voi tulla kun suuttimia yrittää pitää auki pitempään kuin tavallisesti. Pitäisi tehdä laboratoriojärjestely, jossa fuel rail on irrotettu autosta ja suuttimet suihkuttavat mitta-astiaan. Säätämällä suuttimien aukioloaikaa etsii sopivan polttoainemäärän. Ei voi kuitenkaan tietää pitääkö suuttimen aukioloaikaa kasvattaa ennen normaalia avautumisaikaa, pelkästään keskeltä vai kaikki lisäaika lisättynä nykyisen suuttimen aukiolon jatkeeksi.
Sitten mietin, että yksinkertaisin ja halvin konsti saattaisi olla kuristaa ilmaläppää pienemmäksi - jos suuttimia pitää kasvattaa 20% niin ilmaläpän reikää ei tarvitse kuristaa kuin 16,7%. Sen verran huipputehoa menettää konversiossa näin toteutettuna.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ongelmaa tulee siellä yläpäässä - 100% DC ei ole hyvä asia, vaikka sillä soppa juuri piisaisikin.e36lab kirjoitti:Hyvin vähän suutinteknologiaan tutustumalla selvisi, että ongelmia voi tulla kun suuttimia yrittää pitää auki pitempään kuin tavallisesti. Pitäisi tehdä laboratoriojärjestely, jossa fuel rail on irrotettu autosta ja suuttimet suihkuttavat mitta-astiaan. Säätämällä suuttimien aukioloaikaa etsii sopivan polttoainemäärän. Ei voi kuitenkaan tietää pitääkö suuttimen aukioloaikaa kasvattaa ennen normaalia avautumisaikaa, pelkästään keskeltä vai kaikki lisäaika lisättynä nykyisen suuttimen aukiolon jatkeeksi.
'95 tuskin on vielä täysin sekventiaalista ruiskua, joten sillä, mille kohtaa suuttimen aukioloaikaa laitetaan lisää, ei ole juuri merkitystä. Käytännössä liittimiin tuleva elektroniikka venyttää sitä loppupäästä.
[/quote]e36lab kirjoitti: Sitten mietin, että yksinkertaisin ja halvin konsti saattaisi olla kuristaa ilmaläppää pienemmäksi - jos suuttimia pitää kasvattaa 20% niin ilmaläpän reikää ei tarvitse kuristaa kuin 16,7%. Sen verran huipputehoa menettää konversiossa näin toteutettuna.
Eipä taida auttaa. Ruisku lie kuitenkin siinäkin ilmamassaohjattu - tämän tunnistaa siitä, että ilmanottoputkesta löytyy MAF (Mass Air Flow) eli ilmamassamittari tai VAF (Volume Air Flow) eli ilmamäärämittari. Ruisku siis aukoo suuttimia ilmamassan perusteella, eli kuristaminen ei vaikuta seokseen, ainoastaan maksimi-ilmavirtaan. Vaihtoehtoisesti se voi olla MAP (Manifold Absolute Pressure, imusarjan ilmanpaine) + TPS (Throttle Position Sensor, kaasupolkimen asentoanturi) -ohjattu, jolloin voisit teoriassa saada sopivan efektin aikaan kuristamalla ilmavirtaa plenumin ja suutinyhteen välillä, mutta se menee niin tunkkaamiseksi että sitä tuskin tahdot tehdä.
Mainittakoon, että kahdessa viimeisessä pelissä on myös IAT (Intake Air Temperature) -anturi, jonka avulla tehdään korjauslaskema ilmamäärästä ilmamassaksi (litrat grammoiksi). MAF mittaa suoraan ilmamassaa eikä siis tarvi tälläistä korjauslaskelmaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
> Ruisku lie kuitenkin siinäkin ilmamassaohjattu - tämän tunnistaa siitä, että ilmanottoputkesta löytyy MAF (Mass Air Flow) eli ilmamassamittari
Silloin vaihtoehto voisi olla pedaalin asentoanturin muokkaaminen - pitää saada näyttämään autolle siltä kuin pedaalia olisi painettu 20% enemmän kuin mitä on. Täydellä kaasulla on silloin liian laiha seos mutta miten usein pedaali painuu lattiaan ja kuinka pitkäksi aikaa?
Silloin vaihtoehto voisi olla pedaalin asentoanturin muokkaaminen - pitää saada näyttämään autolle siltä kuin pedaalia olisi painettu 20% enemmän kuin mitä on. Täydellä kaasulla on silloin liian laiha seos mutta miten usein pedaali painuu lattiaan ja kuinka pitkäksi aikaa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ei se auta, kun auto kuitenkin laskee ilmamassaa . TPS:llä vaikutetaan enimmäkseen muutosnopeuteen ja reagointiin, MAPin kanssa sillä jonninverran autetaan laskutoimitusta, mutta siinäkään pääpaino ei ole TPS:llä.
Laiha seos täyskaasulla on ehkä viimeinen asia, mitä virittäessä kaipaat, vaikka retanoli ei bensan tapaan naulaakaan. Pelkällä pienellä rautamodilla se suutinvaihto on oikeasti ideoita toimivimmasta päästä, seuraavina tulee auton softaus ja moottorinohjauksen vaihto itse ohjelmoitavaan (Megasquirt, Maxxecu, ATEcu, Autronic, Haltec, Hestec...).
Laiha seos täyskaasulla on ehkä viimeinen asia, mitä virittäessä kaipaat, vaikka retanoli ei bensan tapaan naulaakaan. Pelkällä pienellä rautamodilla se suutinvaihto on oikeasti ideoita toimivimmasta päästä, seuraavina tulee auton softaus ja moottorinohjauksen vaihto itse ohjelmoitavaan (Megasquirt, Maxxecu, ATEcu, Autronic, Haltec, Hestec...).
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Toki pienin mahdollinen modaus on myös kiinnostuksen kohde - ja vaikuttaa siltä, että se olisi MAF-anturin ulostulon signaalin muokkaaminen. Sieltä kun tulisi signaali, jonka mukaan ilmamassa painaakin 20% enemmän niin eiköhän ala suuttimille tulla enemmän ainetta.
Mutta testataan ensin paljonko refuelia vakioauto sietää piiputtamatta.
Mutta testataan ensin paljonko refuelia vakioauto sietää piiputtamatta.
Seossuhde nyt 4 litraa 98E5:ttä ja 2,5 litraa E85 refuelia (mitattu mittalasilla).
Aika pian käynnistyksen jälkeen alkoi tyhjäkäynti täristää vähäsen, sitten aaltoili muutaman kerran ja parani jälleen. Muuten on turbiinimainen ja silkinpehmeä kierroksilla.
Ilmeisesti lambda toimii ja tekee tehtävänsä.
Aika pian käynnistyksen jälkeen alkoi tyhjäkäynti täristää vähäsen, sitten aaltoili muutaman kerran ja parani jälleen. Muuten on turbiinimainen ja silkinpehmeä kierroksilla.
Ilmeisesti lambda toimii ja tekee tehtävänsä.
Tankkiin meni 5 litraa 98E5:tä ja 5 litraa E85 Refuelia (50/50).
Kun ei voi sanoa varmuudella paljonko edellistä seossuhdetta oli vielä jäljellä, niin ei voi vielä sanoa että seos on nyt puolet ja puolet. Mutta lähellä ollaan.
Tyhjäkäynti on kylmänä tasainen ja lämpimänä vapisee hieman kun aikaisemmin bensalla oli juuri toisinpäin.
Auto vetää hienosti ja täyskaasukiihdytys on ok - tämä auto meneekin nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin mutta johtuu myös pakoputkimodauksesta ja laahaavien käsijarruliinojen puuttumisesta.
Kun polttoaineseos vakiintuu puolet bensaa ja puolet refuelia niin ehkäpä olisi aika ottaa ensimmäiset päästöarvot.
Kun ei voi sanoa varmuudella paljonko edellistä seossuhdetta oli vielä jäljellä, niin ei voi vielä sanoa että seos on nyt puolet ja puolet. Mutta lähellä ollaan.
Tyhjäkäynti on kylmänä tasainen ja lämpimänä vapisee hieman kun aikaisemmin bensalla oli juuri toisinpäin.
Auto vetää hienosti ja täyskaasukiihdytys on ok - tämä auto meneekin nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin mutta johtuu myös pakoputkimodauksesta ja laahaavien käsijarruliinojen puuttumisesta.
Kun polttoaineseos vakiintuu puolet bensaa ja puolet refuelia niin ehkäpä olisi aika ottaa ensimmäiset päästöarvot.
Tähän voisi sen verran päivittää, että polttoainekokeilut ja päästömittaukset jatkuvat heti kunhan takajarrut on uusittu ja paikallaan. Sain tällä välin USA:sta ADS-1 adapterin INPA-ohjelmaa varten, joka on saatava toimimaan mikäli kone alkaa putputtamaan liian laihalla etanoliseoksella ja check engine valo syttyy (toistaiseksi ei ole syttynyt).
Talven selkä taittuu ja flex-fuel kokeilu ja muunnostyöt pääsee jatkumaan.
Kolmen kuukauden seisonta-ajan jäljiltä auto käynnistyi normaalisti - tankissa suunnilleen 50-50 seos bensaa ja E85:tä. Tyhjäkäynti kylmänä ok - koneen lämmitessä muuttuu täristäväksi. Auto edelleen vakio M52B20 (320i).
Seuraan myös toista keskusteluketjua, jossa on flex-fuel boksin asennuksesta ja käytöstä juttua - omaan autoon ei taida tulla lisähärpättimiä vaan BMW:n osilla mentäisiin. Hankin tällaisen käytetyn suihkusuuttimen koekappaleen: https://s9.postimg.org/ugldnr0i7/IMG7189.jpg
On alkuperäinen "pinkki" suutin 2.8L koneesta. Pitäisi vielä hankkia fuel rail samasta koneesta, jossa on 3.5 bar paine (alkuperäisessä on 3 bar erään tietäjän mukaan). Jos osat ovat keskenään sopivia ja menevät suoraan pienempään 2L koneeseen, saisi kenties hieman enemmän tavaraa menemään suutinten lävitse.
Näin saattaisi olla mahdollista jatkossa ajella vaikka seoksella 1 osa bensaa ja 3 osaa E85:ttä ja päinvastoin, mikä olisi käypäinen flex-fuel auto sekin. Mukana voisi pitää varakanisterissa E85:ttä, jos jossain onkin vain bensaa tarjolla.
Suutinteknologiasta ei ole aikaisempaa kokemusta, joten vaatinee jonkin verran tutustumista ennen muutostöitä.
Kolmen kuukauden seisonta-ajan jäljiltä auto käynnistyi normaalisti - tankissa suunnilleen 50-50 seos bensaa ja E85:tä. Tyhjäkäynti kylmänä ok - koneen lämmitessä muuttuu täristäväksi. Auto edelleen vakio M52B20 (320i).
Seuraan myös toista keskusteluketjua, jossa on flex-fuel boksin asennuksesta ja käytöstä juttua - omaan autoon ei taida tulla lisähärpättimiä vaan BMW:n osilla mentäisiin. Hankin tällaisen käytetyn suihkusuuttimen koekappaleen: https://s9.postimg.org/ugldnr0i7/IMG7189.jpg
On alkuperäinen "pinkki" suutin 2.8L koneesta. Pitäisi vielä hankkia fuel rail samasta koneesta, jossa on 3.5 bar paine (alkuperäisessä on 3 bar erään tietäjän mukaan). Jos osat ovat keskenään sopivia ja menevät suoraan pienempään 2L koneeseen, saisi kenties hieman enemmän tavaraa menemään suutinten lävitse.
Näin saattaisi olla mahdollista jatkossa ajella vaikka seoksella 1 osa bensaa ja 3 osaa E85:ttä ja päinvastoin, mikä olisi käypäinen flex-fuel auto sekin. Mukana voisi pitää varakanisterissa E85:ttä, jos jossain onkin vain bensaa tarjolla.
Suutinteknologiasta ei ole aikaisempaa kokemusta, joten vaatinee jonkin verran tutustumista ennen muutostöitä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Mikä on suuttimien tuoton ero? Löytynee etsimällä valmistajan osanumerolla tietoja, se pitäisi niistä löytymän. Samalla voi löytyä, mille paineelle ne on suunniteltu.
Fuel rail sinänsä meinaa bensakiskoa, joka ei periaatteessa paineeseen vaikuta. Paineen säätö on paineensäätimen eli regulaattorin tehtävä - jos se on integroitu kiskoon niin hyvä, jos ei, varmista että se tulee uuden kiskon mukana.
Fuel rail sinänsä meinaa bensakiskoa, joka ei periaatteessa paineeseen vaikuta. Paineen säätö on paineensäätimen eli regulaattorin tehtävä - jos se on integroitu kiskoon niin hyvä, jos ei, varmista että se tulee uuden kiskon mukana.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence