E36 jäähdytysjärjestelmä

E21, E30, E36, E46
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Viime kesän projektiauton työt ja etanolikonversio etenee mutta välissä täytyy laittaa kuntoon pikku osakokonaisuus - nimittäin jäähdytysjärjestelmän huolto ja kunnostus tuli eteen lopulta.

Auto alkaa kiehua kun se seisoo tyhjäkäynnillä 10 - 15 minuuttia. Kiehunta tapahtuu paisuntasäiliössä eli tulee lohkon puolelta. Jäähdyttimeen liitetty lämpömittari näyttää vielä normaalia tuossa vaiheessa mutta vedet ja höyryt tulee yli jäähdyttimen korkista. Jäähdyttimen irrottaminen oli melko helppo tehtävä ja sen puhdistus ei vaikuttanut asiaan - jäähdyttimestä ei tullut sakkaa tai ryönää ulos eli lupaa sinänsä aika hyvää koneen kierron osalta.

Jossain ei kierrä, ja epäilyksenalainen osa on termostaatti. Jäähdyttimen putsauksen jälkeen ilmaus tehtiin muutaman kerran syylärin ilmausruuvista aina kun nesteen pinta alkoi kohoamaan.

Ainoa selvä vaikutus syylärin irrotuksella oli se, että nyt ilmastoinnista/lämppäristä ei tule lämmintä. Onko jossakin kohtaa erillinen ilmausruuvi lämppärille vai miten jäähdytysjärjestelmä ja ilmastointi kietoutuvat toisiinsa lämpöisen veden osalta?

Auton edestä löytyi sähköinen flekti, joka minun nähdäkseni ei ole koskaan pyörinyt ja oli kuin yhtä puuta.

Jos on valmista näkemystä asiasta, mielelläni otan vastaan. Toki jälleen tekemällä ja selvittämällä selviää, mutta epäilemättä vasta melkoisen aherruksen jälkeen.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Joissain malleissa oli aikoinaan vikana vesipumpun muovisen "vesivispilän" rikkoontuminen hieman tai kokonaan. Tai se saattoi myös irrota akselistaan. Tuo kannattaa myös varmistaa.


Jos laite on ilmattu huonosti tai siellä on vuotoa,niin keittelee kyllä silloinkin. Toki tuon sähkölehtan kuuluisi myös toimia.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Netissä olikin paljon juttua tuosta vesipumpusta ja sen alkuperäisosan heikkoudesta. Vaihtoon on menossa, mutta...

Valitettavasti vesipumpun vaihto ei ole helpoimpia töitä vaan pelkästään siihen kiinnitetyn tuuletinpropellin irrottamisesta on toistakymmentä videota youtubessa. Erilaisia "erikoistyökaluja" kaupataan tarpeeseen. Yhdessä videossa oli keksitty kietoa serpentiini pylpyröiden ympärille siten, että sillä saattoi pitää kiinni ja laittaa vastaan kun mutteriin antoi voimaa. Se mutteri on 40 Nm voimalla kiinni, ja kun se on ollut ehkä jopa 20 vuotta siellä paikoillaan - voi olla haastava tehtävä aukaisu.

Ilmauksesta löytyi sattumalta netistä yksi kunnollinen selitys, joka täysin opasti kuinka se tehdään. Haynesin oppaassa kenties on sama asia mutta kerrottu niin, ettei se ollut heti itsestään selvää.

Ilmausruuvi kokonaan irti ja lisäämään nestettä kunnes ilmausruuvista alkaa tulla yli. Kun ilmakuplia ei enää tule nesteen mukana, ilmausruuvi paikalleen ja kiinni. Ja sama uudelleen, jos vielä kiehui. Tämähän ilmaus toimii, jos vain jäähdytysjärjestelmä muuten on kunnossa.

Tällä hetkellä kun neste ei kierrä jonkin vian vuoksi, höyrykuplia ei saa loppumaan - keittää kaikenaikaa jossakin lohkossa tai kannessa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Huomioithan sen,että näitä ei tarvi ilmailla,mikäli auto on ehjä. Eli mahdollinen vuoto hävittää nestettä ja sitten ("ilmataskun" ansiosta) kiehuu. Viallinen vesipumppu tai termari aiheuttaa samaa. Ja mikäli järjestelmä vuotaa,niin ilmaus auttaa vain hetkeksi. Ei tuo vesipumpun vaihtokaan oikeasti mitään rakettitiedettä ole,mikäli vika paikantuisi siihen.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Eipä ole rakettitiedettä mutta paha mutterihan se on. Viime kesänä ryhdyin takajarruja laittelemaan - siellä oli kiinnitysmutterit siinä mallissa, että metrin pituisella jatkolla väänsin lopulta auki.

On helppo arvata mikä seuraamus on epäonnisella ryytyneen mutterin avausyrityksellä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aloita tarjoamalla potentiaaliselle jumimutulle hidasvaikutteista irroitusöljyä päivittäin parin päivän ajan, niin että pääsee pureutumaan ja tunkeutumaan rauhassa. Ota heti oikeasti sopiva työkalu (esim. kuusiopultille/mutterille heti 6-kulmainen hylsy, etkä leiki 12-kulmaisilla) ja sopivan järeä vääntiö (tai kunnollinen pulttimopo, jos sellainen löytyy ja paikalle mahtuu), varmista että avain on kannassa pohjassa asti kiinni ja avaa.

Yleisimmät virheet tiukkojen pulttien/muttereiden kanssa on väärät ja huonot työkalut se, ettei työkalu ole kunnolla paikallaan. Molemmilla tavoilla sen kannan saa helposti pyöreäksi, jolloin siitä tulee oikeasti ikävä avattava.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin